Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Armborst och Pilbåge ?

Featured Replies

Publicerat

Pilbåge = Armborst ?

Det har vid flera tillfällen dykt upp i trådar frågor gällande armborst och varför det inte berörs i debatten om jakt med pil och båge. För att göra en enkel förklaring till detta skriver jag följande.

Förvisso avfyrar ett armborst en pil, eller som det heter en bult och mycket enligt samma princip som en pilbåge, dvs en båge med en sträng, men här slutar igentligen skillnaden.

Armborstet blev en vidareutveckling av pilbågen då det fanns ett behov ( under krig) att få ett

Vapen mer lämpat för närstrid samt kunde tränga igenom rustningar. Det var nog en medelitida vidareutveckling som man ser innom alla vapenslag även idag, man tog helt sonika pilbågens egenskaper och komprimerade dem till ett mindre vapen. Då man sökte en

Kraftfullare genomtränging i rustningar behövde vapnet bli kraftfullare än en pilbåge och mer lätt skjutet.

Man gjorde armborstet så tungt att spänna att det behövdes en vinch av något slag, de första typerna kunde man spänna för hand men med tiden utrustades de med en spännvev. Modärna armborst har innbyggda sådana men det finns även varianter där man måste använda en medhavd vinchlösning för att spänna vapet.

Detta gör också att ett armborst kan laddas och förspännas till skillnad från en pilbåge och soldaten kunde därigenom avfyra sin bult snabbare än en bågskytt. Dock endast första pilen/bulten, det tog/tar längre tid för en armborstskytt att ladda om än för en båg skytt.

Armborstet var inte framtaget för jakt, utan endast i millitära syften.

Dagens armborstar är mer lika ett gevär än en pilbåge, dvs de har en kolv/stock som ett krutvapen, samt bestyckas med tex kikarsikten. Att skjuta med ett armborst är inget likt att skjuta med en pilbåge när det gäller tekniken, de ballistiska egenskaperna är dock lika om man ser till pilens egenskaper. En bult har dock vissa mindre nackdelar pga att den är kort

Hälften så lång som en pil eller även kortare. Detta påverkar de aerodynamiska egenskaperna

Hos pilen/bulten och har en något sämmre precition än en lång pil.

Fungerar det för jakt ?

Javisst, den kliniska effekten av ett armborstbult är helt fullgott och lika med en pil från en pilbåge. Det används mycket i USA för jakt med samma goda resultat som bågjakt.

Bågjakt är dock så mycket mer, här är skjutteknik och form så mycket viktigare att det inte går att likställa med skytte med armborst och därför är det så att bågjägare inte är armborstjägare, förvisso skjuter säker flera med armborst med, men det är inte samma sak.

För att tillåta jakt med armborst i Sverige, skulle man behöva mera arbete bakom då armborst

Är ett licens belagt vapen. Samt på många håll innom EU är armborstet förbjudet vid jakt.

Så svaret är, Nej armborst är inte en pilbåge !

Publicerat

Bra inlägg Roger!

:lol:

Publicerat

Självklart är inte ett armborst en pilbåge, däremot så har du ganska fel när du säger att den framtogs enbart för krig, genom historen så har det alltid jagats med armborst så länge dom har funnits. Armborst togs dessutom fram för att dom är enklare att lära sig skjuta med än pilbågar vilket är sant även i dag. Vilket borde betyda säkrare skytte! Sen att ett armborst skäkta eller bult som du skriver har sämre flygegenskaper än en lång pil kan så vara men det sätt den avfyras på gör att den är lättare att träffa på rätt ställe med för en som inte är duktig bågskytt. Detta gör att jag inte förstår vad du har emot att den skulle få jagas med? Kraften dödligheten och träffsäkerheten borde räcka för all jakt som pilbågsjakten blir godkänd för. :lol: Du använder samma jaktform för båda vapnen dessutom eller hur? Enda skillnaden är att det krävs mer av pilbågsskytten. Bara mina funderingar. Tycker du jag är helt ute och far får du väl säga till. :lol:

Publicerat
  • Författare
Självklart är inte ett armborst en pilbåge, däremot så har du ganska fel när du säger att den framtogs enbart för krig, genom historen så har det alltid jagats med armborst så länge dom har funnits. Armborst togs dessutom fram för att dom är enklare att lära sig skjuta med än pilbågar vilket är sant även i dag. Vilket borde betyda säkrare skytte! Sen att ett armborst skäkta eller bult som du skriver har sämre flygegenskaper än en lång pil kan så vara men det sätt den avfyras på gör att den är lättare att träffa på rätt ställe med för en som inte är duktig bågskytt. Detta gör att jag inte förstår vad du har emot att den skulle få jagas med? Kraften dödligheten och träffsäkerheten borde räcka för all jakt som pilbågsjakten blir godkänd för. :P Du använder samma jaktform för båda vapnen dessutom eller hur? Enda skillnaden är att det krävs mer av pilbågsskytten. Bara mina funderingar. Tycker du jag är helt ute och far får du väl säga till. :lol:

Nej nej, säger inte alls att man inte kan/ska jaga med armborst, tvärt om säger jag att den är fullt duglig som jaktvapen

Vad jag säger är att bågjägare i sverige inte drivit den frågan då det inte är en pilbåge, jag lägger inga aspekter på att den inte ska användas för jakt, så du får nog läsa den biten en gång till :P

Jag är ingen historienöt, så kanske har jag fel, men armborst togs fram som ett militärt vapen först då bågen kräver mer av skytten, sen att den använts vid jakt är helt korrekt, kan utryckte jag mig luddigt. Bågen togs fram som ett jaktvapen först,sen blev det ett militärt vapen.

Ja lättare att träffa rätt med armborst av just de skälen jag nämde, kräver mindre av skytten med mera, mer likt att skjuta med ett gevär altså ( delvis därför bågskyttar inte så mycket skjuter armborst, lite för enkelt kanske ): )

Jo de areodynamiska egenskaperna på samma håll är sämmre i en bult än en pil, dock ganska marginellt men endå en viss skillnad.

Publicerat

Jamen då är vi ju ganska överens, :P

Tänkte bara på att om någon borde jobba för armborstjakt så är det ju pilbågsjägarna? Tillhör ju liksom samma familj i alla fall. För jag antar att ni inte kommer att sluta att kämpa för jakt med långbåge och sammansatt båge/recurvebåge? Och då borde ju armborst tas upp i samma diskussion? Tror till och med att den är enklare att få igenom än bågarna.

Men detta är ju bara mina små funderingar, :P det är inte så att jag är intreserad av att jaga med armborst, skulle nog i så fall hellre jagat med pilbåge, men om jag har nog problem att komma inom rimligt kulhåll så väntar jag nog med att försvåra jakten tills frugan klagar över att vi har för mycket viltkött hemma, och det lär inte hända den närmsta tiden! :D

M.V.H. Bosse

Publicerat

I Wisconsin får dom som är handikappade och folk som är äldre än 65 jaga med armborst under bågjakts säsongen. Jag tycker det är en jättebra regel.

Publicerat
I Wisconsin får dom som är handikappade och folk som är äldre än 65 jaga med armborst under bågjakts säsongen. Jag tycker det är en jättebra regel.

Samma regler gäller i Maryland och Pennsylvania, och oftast så är det äldre bågjägare som inte klarar av att dra upp en båge som får licens för armborst.

Rörade om en pilbåge är samma som ett arborst är ungeför som att gämföra en modern bössa med dagens moderna mynningsladdare, där prestanda och anslags energi är samma, och den diskusionen finns inte bland sveriges jägare?

Johan

Publicerat

Intressant diskussion med tanke på att det är påväg att bli tillåtet med bågjakt!

Utvecklingen av krutvapen är ju i lika hög grad som armborst utvecklat för militära syften. Sedan början på 1900-talet har dock utvecklingen av jaktvapen och militära vapen gått skilda vägar.

Som jag ser det (förutom retrokänslan) är det ju en mycket stor fördel att träningen med alla former av strängvapen är mycket billigare än med krutvapen. Detta är också ett argument för att använda strängvapen eftersom en vältränad skytt avlossar sin projektil med bättre presition än en otränad.

Jag har dock mycket svårt att förstå skillnaden mellan armborst och pilbåge från myndigheternas synvinkel. Eftersom det blir tillåtet att jaga med pilbåge nu så borde det även bli det för armborst.

Har någon ännu sökt tillstånd för pilbågsjakt enligt de nya direktiven??

Publicerat

Ett litet förtydligande ang pilbågsjakten i Sverige.

Det är inte tillåtet ännu, beslutet är inte taget, det kommer först till sommaren, och vi vet ännu inte vad som kommer att stå i beslutet, vad gäller krav på jägaren i fråga, vilken typ av utrustning som är godkänd och vilken typ av vilt som kommer att få jagas.

I och med pressrelesen som gjordes från NV, så har det nu börjat spekuleras och spridas rykten om det och det andra när det gäller bågjakten i Sverige, men inget är klart ännu som sagt, så vi får ge oss till tåls tills beslutet kommer.

Mvh cow-boy-98.gif

Publicerat

säg vad ni vill ni kan inte hjärntvätta mig :lol: i mina ögon är en armborst en pilbåge med en mekanisk arm istället för en mänsklig en -_-

i princip skulle en händig kille kunna bygga en förlängning till en compound som håller den spännd hela tiden, (kanske redan finns ? ) skulle den då bli en armborst ? post-2515-1234525019_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
säg vad ni vill ni kan inte hjärntvätta mig -_- i mina ögon är en armborst en pilbåge med en mekanisk arm istället för en mänsklig en :D

i princip skulle en händig kille kunna bygga en förlängning till en compound som håller den spännd hela tiden, (kanske redan finns ? ) skulle den då bli en armborst ? post-2515-1234525019_thumb.jpg

Nu måste jag regna lite på din parad :lol: nej det är absolut inte samma sak, när det gäller att skjuta altså

att skjuta en båge kräver rent tekniskt så mycket mer en ett armborst, detta förstår man när man väl testat de båda

vapnen under samma förutsättningar.

Ja det finns en sådan lösning, dock har den inte blivigt någon hit så att säga, varför ? igen man måste skjuta båge för att

förstå varför detta inte är någon praktisk lösning, i alla fall inte vid jakt. Vet inte riktigt vad eller hur man ska göra någon smart gämförelse.

Publicerat
säg vad ni vill ni kan inte hjärntvätta mig -_- i mina ögon är en armborst en pilbåge med en mekanisk arm istället för en mänsklig en :D

Japp det finns redan radium (givetvis i USA) ska försöka hitta videoklippet.

Kan knappast vara lagligt eftersom bågen då lagrar energi? :lol:

Publicerat
Japp det finns redan radium (givetvis i USA) ska försöka hitta videoklippet.

Kan knappast vara lagligt eftersom bågen då lagrar energi? <_<

ingen anning men fräsh skulle den kunna vara till båg fiske :P istället för att så med uppspännt båge kan man lättare stå still med uppspännd båge :P.

Publicerat
ingen anning men fräsh skulle den kunna vara till båg fiske <_< istället för att så med uppspännt båge kan man lättare stå still med uppspännd båge :P.

Ledsen hittar inte klippet, kom inte ihåg vad prylen hette?

Men någon kanske gör det?