Publicerat Februari 12, 200917 yr För enkelhetens skull.. Vad tycker ni tjejer om utbudet av kvinnliga jaktläder? Vad har ni själva för något och finns det någonting ni skulle vilja ändra på dem kläderna som redan finns?
Publicerat Februari 13, 200917 yr Vad tycker ni tjejer om det kvinnliga klädessortimentet? Personligen gillar jag inte alls kläder som lanseras som dammodeller. Dessa kläder verkar för det mesta vara tajta, tunna, figursydda och är, i mina ögon, inte särskilt snygga. Det säger ju sig själv att det är omöjligt att få plats med en massa varma tröjor under en figursydd jacka. Visst går det att köpa större storlekar men då försvinner ju poängen med "figursyddheten". Jag köper bara herrmodeller när det gäller jackor då jag tycker att de är snyggare och bekvämare. När det gäller byxor så har jag försvarets M59:or och jag kan få plats med massvis med varma byxor och långkalsonger under dem Det är ju dock tur att vi har valmöjlighet när vi ska köpa jaktkläder så att de kvinnliga jägare som vill ha figursydda kläder kan få det. Själv håller jag mig till herrmodellerna
Publicerat Februari 13, 200917 yr Nu kommer Hippen och kommenterar Hipshot har raderat en radda ovidkommande inlägg samt ett inlägg som var lite väl sexistiskt för att få ligga kvar. Tycker vi ska vara lite rädda om våra kvinnliga medlemmar på forumet nämligen.. Mvh! / Rikard
Publicerat Februari 13, 200917 yr Byxan är låg i ryggen och figursydd över rumpa och lår. Byxfickorna är inte bälgade vilket bidrar till en slankare figur över låren. Jackan är av lång modell med dragsko i midjan. På luvan sitter det en avtagbar päls. Något som jag personligen inte tycker lämpar sig på jaktkläder men stilig det är det. Jackan fungerar även som en finare "vardags"-jacka. Som kvinna vill jag INTE ha jaktbyxor som är låga i midjan och tajt över rumpa och lår. Jag vill ha byxor som går upp ordentligt och värmer ryggslutet och som har tillräckligt mycket utrymme för att det utan problem ska gå och ha ett rejält och varmt underställ under, för att inte frysa den nämnda rumpan av sig när det är kallt ute. Har man på sig ett sådant underställ lär man känna sig som en stoppad korv och det är heller så smidigt att röra sig i skogen på ett effektivt sätt. Inte heller vill jag ha en lång och figursydd jacka. Jag vill ha en jacka som går till höften och som är rymlig för att kunna ha de kläder under som gör att jag inte fryser. Vem tusan bryr sig om figuren ser slankare ut när man jagar??? Hellre ser jag lite rund ut och är varm och ofrusen hela jaktdagen än att jag ser slank ut och fryser!
Publicerat Februari 13, 200917 yr Det är ju självklart att man som kvinna ska kunna köpa kläder som är skurna för en kvinnas kropp. Det är ju ganska stora anatomiska skillnader mellan män och kvinnor. Och speciellt viktigt är det när det handlar om kläder som man ska "fightas" i. Skulle råda ni kvinnor att kika på de traditionella tillverkarna av friluftskläder som finns en hel del bra av här i Sverige (Norge för den delen oxå..), där en skärning av ett plagg för en kvinna handlar om funktion, inget annat. Kan lova Kristin att det hänt lite sedan m/59 vad gäller form och funktion... /Må
Publicerat Februari 13, 200917 yr ( Det är Mrs Crowfear som skriver detta.) Jag har inte köpt några uttalade damkläder, mest pga att de som finns verkar vara till för "godsjakt". Jag går som hundförare och behöver smidiga kläder, som andas, och är tysta, men ändå håller torrt hyfsat länge. Jag måste också få plats med underställ under. Även de damstorlekar jag köpt på byxor, (ofta finns samma byxa i både herr och dam), där har man bara gjort en mindre storlek, och skrivit ex 38, men det är herrskärning på dem. Dvs. i mitt fall blir det att byxan blir bylsig hela vägen, och midjan hamnar under bysten. Jag har dock ett par Chevalierbyxor i strl 46 som sitter kanonbra ,men det blir ju väldigt dyrt tyvärr, då det krävs ombyte också. Jag skulle vilja ha en byxa som inte är så stor framförallt över rumpan, och som inte har midjan så högt upp, men får gärna gå upp lite i ryggen, det måste även gå att försluta byxan i nederkant mot kängan. Upptill använder jag idag 1 tunnare undertröja, skjorta, fleecetröja, pinewoods tunna camouflagejacka och hundförarväst. Underställ är ju ganska lätta att hitta i rätt storlek, likaså fleecetröjor, skjortor är värre, och likaså hundförarvästen. Jackan har däremot funkat bra. Mvh Anna-Lena
Publicerat Februari 13, 200917 yr ( Det är Mrs Crowfear som skriver detta.)Jag har inte köpt några uttalade damkläder, mest pga att de som finns verkar vara till för "godsjakt". Jag går som hundförare och behöver smidiga kläder, som andas, och är tysta, men ändå håller torrt hyfsat länge. Jag måste också få plats med underställ under. Även de damstorlekar jag köpt på byxor, (ofta finns samma byxa i både herr och dam), där har man bara gjort en mindre storlek, och skrivit ex 38, men det är herrskärning på dem. Dvs. i mitt fall blir det att byxan blir bylsig hela vägen, och midjan hamnar under bysten. Jag har dock ett par Chevalierbyxor i strl 46 som sitter kanonbra ,men det blir ju väldigt dyrt tyvärr, då det krävs ombyte också. Jag skulle vilja ha en byxa som inte är så stor framförallt över rumpan, och som inte har midjan så högt upp, men får gärna gå upp lite i ryggen, det måste även gå att försluta byxan i nederkant mot kängan. Upptill använder jag idag 1 tunnare undertröja, skjorta, fleecetröja, pinewoods tunna camouflagejacka och hundförarväst. Underställ är ju ganska lätta att hitta i rätt storlek, likaså fleecetröjor, skjortor är värre, och likaså hundförarvästen. Jackan har däremot funkat bra. Mvh Anna-Lena Dessa har jag hört mycket gott om: http://shop.lundhags.se/Servlet?page=11&am...p;parent=sW40AS Vet ej dock hur prasselfaktorn är.. /Må
Publicerat Februari 13, 200917 yr Den här köpte jag till tanten i julklapp, tycker den är riktigt snygg. Hon klagar jämt på att det är kallt men nu har det varit lugnt, den är lätt och smidig så i det hela verkar den okej. Ska tilläggas att hon inte jagar utan har den mest till vardags.
Publicerat Februari 13, 200917 yr Nu kommer Hippen och kommenterar Hipshot har raderat en radda ovidkommande inlägg samt ett inlägg som var lite väl sexistiskt för att få ligga kvar. Tycker vi ska vara lite rädda om våra kvinnliga medlemmar på forumet nämligen.. Mvh! / Rikard Särbehandling... jag tror de klarar av det själva, faktiskt =)
Publicerat Februari 13, 200917 yr "Min" jägarinna smyger runt i jaktkläder från http://www.swedteam.com/ Och hon blir helt tyst i dom. DET är ett bra betyg.
Publicerat Februari 13, 200917 yr Det är ju självklart att man som kvinna ska kunna köpa kläder som är skurna för en kvinnas kropp. Skulle råda ni kvinnor att kika på de traditionella tillverkarna av friluftskläder som finns en hel del bra av här i Sverige (Norge för den delen oxå..), där en skärning av ett plagg för en kvinna handlar om funktion, inget annat. Problemet är ju att man sällan ryms med det varma under och fortfarande har en bra passform och bra rörelsefrihet i figursydda kläder med dessa varma kläder under.. Vi kvinnor vet nog vad vi föredrar i skogen och majoriteten av de kvinnliga jägare jag känner springer inte omkring i figursydda jaktkläder i skogen just pga vad jag skrivit tidigare
Publicerat Februari 13, 200917 yr Och hon blir helt tyst i dom. DET är ett bra betyg. Jag trodde att det var svårare att få dom tysta............. Jag får väl testa på hustrun. /Rune
Publicerat Februari 14, 200917 yr Problemet är ju att man sällan ryms med det varma under och fortfarande har en bra passform och bra rörelsefrihet i figursydda kläder med dessa varma kläder under..Vi kvinnor vet nog vad vi föredrar i skogen och majoriteten av de kvinnliga jägare jag känner springer inte omkring i figursydda jaktkläder i skogen just pga vad jag skrivit tidigare Det som du pekar på är ju dels ett unisex-problem och inte specifikt en kvinnokroppsformsfråga (!), dels omöjligt att få till ett och samma plagg. Har säkert själv 3-4 st av jackor, fleecetröjor och byxor som används beroende på säsong och jaktform. Jag upplever dock att de kläder som sys för kvinnor av dagens "friluftsklädestillverkare", har kommit en bit längre jmf. med jaktkonfektionstillverkarna vad avser form och funktion. Det var mitt lilla bidrag i denna diskussion; att bredda sökandet på vettiga jaktkläder utanför de trad. tillverkarna av jaktkläder. /Mårten
Publicerat Februari 14, 200917 yr Jag trodde att det var svårare att få dom tysta............. Jag får väl testa på hustrun. /Rune Dom funkar även på mig, är väl bäst att tillägga....
Publicerat Februari 15, 200917 yr Författare Tacka vet jag de märken som gör jaktkläder för oss kvinnor. Är man som jag, 50 stadiga kilo så är det inte så lätt att hitta herrkläder som passar. Man skulle kunna liknade det vid en omöjlighet. Jag, som oxå går mycket med hund måste ha kläder som passar. Det fungerar inte att springa runt med för stora "herrkläder". Det är inte ens aktuellt. Det är både otympligt, tungt och obehagligt. Att det ska vara snyggt tvivar jag på att det är sådär jättemånga som bryr sig om. Jag har lika gärna tweedställ som min röda helly hansen. Mitt problem är inte vad andra tycker. Funktion tillsammans med ypperlig passform = me like!
Publicerat Februari 16, 200917 yr ( Mrs Crowfear igen..) Helt sant, och en sak till som irriterar mig, är att alla radioselar och vapenselar är konstruerade för män. Det måste ju på något sätt gå att konstruera en en sele som är är gjord för kvinnor, det är inte helt lätt med det bandet som går tvärsöver bröstet på de selar som finns i dag, det blir lite hopklämt över bysten typ.. Visst finns det selar som har som ryggsäcksremmar, men om man nu redan har en rygga på sig, och dessutom vill vara lite snabb ner med bössan, så faller dessa bort tyvärr, dom verkar mera vara gjord för skidåkning och topp eller ripjakt. Svårt det här.. Mvh A-L
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare ( Mrs Crowfear igen..)Helt sant, och en sak till som irriterar mig, är att alla radioselar och vapenselar är konstruerade för män. Det måste ju på något sätt gå att konstruera en en sele som är är gjord för kvinnor, det är inte helt lätt med det bandet som går tvärsöver bröstet på de selar som finns i dag, det blir lite hopklämt över bysten typ.. Visst finns det selar som har som ryggsäcksremmar, men om man nu redan har en rygga på sig, och dessutom vill vara lite snabb ner med bössan, så faller dessa bort tyvärr, dom verkar mera vara gjord för. skidåkning och topp eller ripjakt. Svårt det här.. Mvh A-L Ja, det där med selar och liknande har du rätt i. Det har jag oxå funderat över många gånger. Den irriterar mig något oerhört. Ska man någon gång flytta lite på remmen för det inte ska klämma över brösten, nog kan man ge sig på att man håller på att bli strypt istället. För bättre känsla och godare ergonomi så testade jag en elastisk vapenrem, dem här med neopren. Antingen slog kolven i backen eller så stutsade bössa den upp över axeln och gled ner på sidan av armen istället. Riktigt så farligt var det inte men det var den känslan jag fick. Kanske skulle komma på en smart konstruktion för det där
Publicerat Mars 25, 200917 yr Tacka vet jag de märken som gör jaktkläder för oss kvinnor.Är man som jag, 50 stadiga kilo så är det inte så lätt att hitta herrkläder som passar. Man skulle kunna liknade det vid en omöjlighet. Jag, som oxå går mycket med hund måste ha kläder som passar. Det fungerar inte att springa runt med för stora "herrkläder". Det är inte ens aktuellt. Det är både otympligt, tungt och obehagligt. Att det ska vara snyggt tvivar jag på att det är sådär jättemånga som bryr sig om. Jag har lika gärna tweedställ som min röda helly hansen. Mitt problem är inte vad andra tycker. Funktion tillsammans med ypperlig passform = me like! Har nog samma problem som du. Det går ganska bra att hitta byxor då det finns en del herrbyxor i små strl. Jag vill inte ha några formsydda byxor som e i regel för smala i midjan då man ska stoppa in tröjan. Har jahti jakt pro ställ å det funkar hyfsat förutom att jackan är lite pluffsig, funkar jätte bra då man står på pass man rymmer tjocktröjan. Men då jag mest går som hundförare blir den lite i vägen.
Publicerat Mars 25, 200917 yr Författare Har nog samma problem som du. Det går ganska bra att hitta byxor då det finns en del herrbyxor i små strl. Jag vill inte ha några formsydda byxor som e i regel för smala i midjan då man ska stoppa in tröjan. Har jahti jakt pro ställ å det funkar hyfsat förutom att jackan är lite pluffsig, funkar jätte bra då man står på pass man rymmer tjocktröjan. Men då jag mest går som hundförare blir den lite i vägen. Ja, det förstår jag det. Men vanligtvis så skippar man ju jackan när man går. Kan bli lite lätt varmt annars trots att det andas. Jag har beställt två stycken nya ställ inför hösten.. ett Härkila Madelene och ett specialsytt dakota-ställ ifrån Swedteam. Specialsytt är det bara för att jag drunknar i herrmodellen och det egentligen inte tillverkas i dam. Det ser jag verkligen fram mot att testa. Dock är jag nöjd med mitt vanliga swedteam timber green. Det har jag haft i tre år, sytt in byxorna flera gånger, lagat brännhål och slitningar men dem är fortfarande favoriterna och kommer väl så förbli tills dem inte orkar vara med längre. Är oerhört nöjd med Swedteam, dem ställer alltid upp om man skulle ha problem med sina kläder..
Publicerat Mars 25, 200917 yr Ja, det förstår jag det. Men vanligtvis så skippar man ju jackan när man går. Kan bli lite lätt varmt annars trots att det andas. Jag har beställt två stycken nya ställ inför hösten.. ett Härkila Madelene och ett specialsytt dakota-ställ ifrån Swedteam. Specialsytt är det bara för att jag drunknar i herrmodellen och det egentligen inte tillverkas i dam. Det ser jag verkligen fram mot att testa. Dock är jag nöjd med mitt vanliga swedteam timber green. Det har jag haft i tre år, sytt in byxorna flera gånger, lagat brännhål och slitningar men dem är fortfarande favoriterna och kommer väl så förbli tills dem inte orkar vara med längre. Är oerhört nöjd med Swedteam, dem ställer alltid upp om man skulle ha problem med sina kläder.. Går då alltid med jacka. För man vet aldrig vart man hamnar och man vet aldrig om man ska stå å vänta på hunden eller stå å passa nånstans. Var kan man hitta detta härkila ställ?
Publicerat Mars 25, 200917 yr Författare Går då alltid med jacka. För man vet aldrig vart man hamnar och man vet aldrig om man ska stå å vänta på hunden eller stå å passa nånstans.Var kan man hitta detta härkila ställ? Så sant, så sant. Står alltid i valet och valet om jag ska gå med jacka eller inte. Oftast skiter jag i den och oftast så är jag tacksam för det men ibland så ångrar jag mig.. Detta härkila-ställ är en nylansering inför hösten. Kommer till butik runt första augusti. Byxorna är helt okej för hundförar typen men jackan vet i tusan. Jättefin jacka men den är inte optimal för att gå som hundförare i. Det är den kanske rent funktionsmässigt men den har fluff på luvan. Då förstår du själv, dock går den att plocka av:)
Publicerat Mars 26, 200917 yr Kan ibland tycka att det är problem att hitta rätt grejer på herrsidan och då förstår jag att utbudet för er är klart begränsat. Problemet tycker jag överlag är att kläderna är för stora, jag är ca 191cm men ska jag hitta en jaktjacka som passar så tar skräddaren tydligen för givet att jag också väger 130kg, byxor är inga problem men jackor. Inte gratis men bra grejer http://www.klattermusen.se/start_SE.php?lang=SE
Publicerat Mars 26, 200917 yr ska väll inte på modevisning när jag ska ut o jaga... Byxorna får inte vara tajta över lår och rumpa och måste gå upp i ryggen för hua va kallt det blir annars när man kravlar omkring i snårskogen mot ståndskallet Har ett ställ från Swedteam som jag har haft i 10 år nu har lagat byxorna ett ex antal gånger men dom är fortfarande funktionella, inte snygga längre men ack så goa att ha på sig. Precis som Michaella säger ställer alltid Swedteam upp, vet inte om det beror på att man sålt deras kläder men under tiden jag gjorde det fick jag intrycket av att även kunderna var mycket nöjda av deras service. Jackan används inte så mycket, blir oftast bara under samlingarna sedan väljer jag att ta av jackan för att ha underställ, tunnare jacka och hundförarväst. Skönt att ha en jacka i bilen när man gått klart såten och förhoppningsvis blivigt lite varm.. Sitter jag på pass o det är gott väder duger sambons fleece jacka bra Men absolut bör vi tjejer nog trycka på klädleverantörerna att dom tar fram funktionella damkläder och mer att välja på.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Författare Kan ibland tycka att det är problem att hitta rätt grejer på herrsidan och då förstår jag att utbudet för er är klart begränsat. Problemet tycker jag överlag är att kläderna är för stora, jag är ca 191cm men ska jag hitta en jaktjacka som passar så tar skräddaren tydligen för givet att jag också väger 130kg, byxor är inga problem men jackor.Inte gratis men bra grejer http://www.klattermusen.se/start_SE.php?lang=SE Haha, så sant så sant. Det är knepigt det där med storlekar och längden på armarna. Det är jättesvårt att hitta kläder som passar men när man väl gör det så känns det kanon. Det är tråkigt att lägga en sådär 2000-3000 på en jacka som passar halvbra.. Riktigt svårt med kläder faktiskt.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Författare ska väll inte på modevisning när jag ska ut o jaga...Byxorna får inte vara tajta över lår och rumpa och måste gå upp i ryggen för hua va kallt det blir annars när man kravlar omkring i snårskogen mot ståndskallet Har ett ställ från Swedteam som jag har haft i 10 år nu har lagat byxorna ett ex antal gånger men dom är fortfarande funktionella, inte snygga längre men ack så goa att ha på sig. Precis som Michaella säger ställer alltid Swedteam upp, vet inte om det beror på att man sålt deras kläder men under tiden jag gjorde det fick jag intrycket av att även kunderna var mycket nöjda av deras service. Jackan används inte så mycket, blir oftast bara under samlingarna sedan väljer jag att ta av jackan för att ha underställ, tunnare jacka och hundförarväst. Skönt att ha en jacka i bilen när man gått klart såten och förhoppningsvis blivigt lite varm.. Sitter jag på pass o det är gott väder duger sambons fleece jacka bra Men absolut bör vi tjejer nog trycka på klädleverantörerna att dom tar fram funktionella damkläder och mer att välja på. Nej, det är absolut ingen modevisning och huvudsaken är som du säger, bekvämt och funktionellt. Vi är ett kompisgäng här hemma som brukar ha en andjakt om året där tweedställ är ett måste men det är mer för att det är extremt fult och förbannat roligt att titta på varandras hemmasydda kläder.. Den nivån är okej. Tycker att pressen på klädesleverantörerna har ökat en hel del nu när fler kvinnor jagar. Det ska bli kul att se hur mycket "vanliga" kläder dem tar fram eller om dem satsar på det här med fluff, färg och figur.