Publicerat Februari 13, 200917 yr Läs denna först http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=4467 Sen denna http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.244930
Publicerat Februari 13, 200917 yr 1. Det finns folk som kan ta illa vid sig. Så det gäller att sköta det snyggt. Att sätta upp fåglarna på staketet tycker jag var en illa vald plats. 2. om man inte vet vad man skjuter på skall man inte skjuta. Och nog tycker jag visst att man kan ställa krav på oss att veta vad det är man jagar. Det borde fått någon form av reprimand.
Publicerat Februari 13, 200917 yr Oj oj oj.. Så ruggigt trist, så mycket skit jägarkoren som kollektiv får för såna här grejer... SOF kan man väl i viss mån bortse ifrån, länken menar jag, att den är vasst skriven förvånar föga. Men samtidigt, någonstans i soppan så tycker jag att SOF är bra som halar fram sånt här.. Vi måste fan ha koll på vad vi skjuter så gott det går. Att det under ett intensivt kvällssträck alt i gråljuset en morgon kan ske misstag, fine, omöjligt att undvika. Men då ljuset finns och förutsättningarna för att artbestämma så ska man nog försöka se till att det som trillar ändå återfinns i jakttidtabellen. Därmed inte sagt att jag själv är felfri, långt ifrån, men vi måste nog alla försöka så gott det går! Mentaliteten att "if it flyes it dies" ska väck i den mån den förekommer. Mvh!
Publicerat Februari 13, 200917 yr 1. Det finns folk som kan ta illa vid sig. Så det gäller att sköta det snyggt. Att sätta upp fåglarna på staketet tycker jag var en illa vald plats. 2. om man inte vet vad man skjuter på skall man inte skjuta. Och nog tycker jag visst att man kan ställa krav på oss att veta vad det är man jagar. Det borde fått någon form av reprimand. Håller med dig STENE, det finns alltid folk som har ont av jakt så man behöver inte skylta med det, men samtidigt inte skämmas för vad man håller på med.
Publicerat Februari 13, 200917 yr Ja alltså.. man ska ju åtmindstonde ha koll på vad som står i tabellen. Men tyckte annars att "paraden" såg snygg ut... Inget blod i inget söl osv. Bor själv i samhället o har väl haft en o annan hare o nån räv o enstaka gång nån fasan hängande på garaget till allmän beskåndan... Varför i herrans namn ska jag smussla med att jag är jägare? Hänger det en hare på tex en fint nersnöad stuga på landet så är det så vackert... Hänger samma hare i en förort på en villa så är det helt plötsligt hemskt för allmänheten... Tycker de är löjligt.. Jag skäms inte och är stolt för att jag är jägare. Skulle absolut inte hacka på nån som tex vill hänga ett knippe morötter på staketet.. De där sista va kanske onödigt...
Publicerat Februari 13, 200917 yr Författare Du skall aldrig skämmas för det du skjuter så länge det är ok enligt tabellen. Själv hänger jag både harar och rävar vid vid stugknuten bor i stan inget klagomål ännu bott här sen 94. det är mest hunden som är förbannad för att inte han får tugga lite till. Sådana här saker gör att vi i jägarkåren får mycket skit som Hippen skriver. Sen när man hänger upp två Toppskarvar som man är medveten om att dessa fåglar är inte jaktbara då verkar det som att man utgår från att man inte behöver ta konsekvenserna av sitt agerande. Sedan när man läser detta ( Med tanke på de låga krav som ställs på det ornitologiska avsnittet för att klara en jägarexamen kan man inte ställa orimligt höga krav på jägarna) så undra man vad den vanliga Svensson tänker. Samtidig skriver man att dessa två gäster inte har någon erfarenhet av skarvjakt det låter inte så bra heller. Ut och skjut det är lugnt det fick vi inte lära oss när vi tog jägarexamen så vi kan skylla på det. Dålig bort förklaring. Jag umgås med en del ornitologer och dom har inga problem med att vi jagar fågel men jag har svårt att försvara detta. Lasse
Publicerat Februari 13, 200917 yr nu har jag inte jagat ejder, men att kalla detdär för massmord är väl lite långsökt ?
Publicerat Februari 14, 200917 yr Tycker det ser helt okey ut. Riktigt fint faktisk (bilden där fåglarna hängde på rad). Kanske mindre genomtänkt om staketet står emot en granne som inte delar jaktintresset eller där insynen är lite för uppenbar. Inte för att jag "gömmer/döljer" det jag håller på med men jag undviker i mesta mån att köra det i trynet på mindre (bättre) vetande individer eller att skylta med det i hela grannkvarteret (tar in rådjurskadavret i garaget och låter det hänga istället för på altan). Allt för husfriden och grannsämjan :-)
Publicerat Februari 14, 200917 yr Tyckte det såg rätt trevligt ut,men att hänga upp fredade fåglar till allmän beskådning ger ju väldigt konstiga signaler.
Publicerat Februari 14, 200917 yr Nu har jakt inget med porr att göra men låt oss säga att detta var ett forum för swingers. Och någon satt upp bilder från diverse träffar på staketet. Så kanske folk på swinger forumet skulle skrivit: -"Tyckte det såg rätt trevligt ut" -"Du skall aldrig skämmas för du sätter på tanten så länge det är ok enligt lagen. Själv hänger jag både bilder och dildos vid vid stugknuten bor i stan inget klagomål ännu bott här sen 94." -"Bor själv i samhället o har väl haft en o annan bild o nån SM-dräkt o enstaka gång nån dildo hängande på garaget till allmän beskåndan... Varför i herrans namn ska jag smussla med att jag är swinger?" Så det handlar inte om vad som är lagligt eller att smussla med att man är jägare. Men man kan iaf visa lite respekt för de som inte är det. Man kan välja andra platser för sitt vilt. Detta verkar mer som om denna person vill "skryta" med att han är jägare. Jag hänger mitt vilt i garaget. och när jag kommer hem så väljer jag att stå på baksidan när man sotar etc. Inte för att jag skäms för det jag gjort utan är tvärt om stolt. Men för den sakens skull behöver jag inte stå så alla som passerar ser vad jag håller på med.
Publicerat Februari 14, 200917 yr Rimligen så måste det nog vara som så att mannen hängt upp viltet och därefter uppmärksammats på att två fåglar var fulskjutna. Då fanns fåglarna redan på bild så vad skulle han göra? Sen tror jag att det faktiskt kan vara som så att polisen inte kan styrka vem som skjutit de två toppskarvaran och givet detta valt att lägga ned ärendet.. Att försvara detta inför ornitologvänner går inte dessvärre och ska man öht försöka? Har svårt att tro att det ska komma ngt positivt ur en sån diskussoin.. Sen beror det ju på hur fågeltittarna handskas med det med, möter man någon helt igenom rabiat människa som framhärdar i den ena extrema åsikten efter den andra kring jakt och jägare så är det ruskigt svårt att inte reagera.. Sånt här händer iaf men så länge strävan finns och är allvarligt menad att undvika felskjutningar så känns det acceptabelt eller något. Har själv misslyckats och det är preskiberat nu när jag stod vid uven för typ 20 år sen.. herrejävlar va länge sen!! Vi hade haft och skjutit en del trut för uven på morgonen och jag får se en fågel som påbörjar ett dyk mot uven bortanför uvgranen.. I samma sekund som fåglen visar sig över uven efter dyket så åker den ned. Nu var det ingen extrem raritet men helvete vad illa jag mådde av det.. Mvh!
Publicerat Februari 14, 200917 yr Nu har jakt inget med porr att göra men låt oss säga att detta var ett forum för swingers. Och någon satt upp bilder från diverse träffar på staketet.Så kanske folk på swinger forumet skulle skrivit: -"Tyckte det såg rätt trevligt ut" -"Du skall aldrig skämmas för du sätter på tanten så länge det är ok enligt lagen. Själv hänger jag både bilder och dildos vid vid stugknuten bor i stan inget klagomål ännu bott här sen 94." -"Bor själv i samhället o har väl haft en o annan bild o nån SM-dräkt o enstaka gång nån dildo hängande på garaget till allmän beskåndan... Varför i herrans namn ska jag smussla med att jag är swinger?" Så det handlar inte om vad som är lagligt eller att smussla med att man är jägare. Men man kan iaf visa lite respekt för de som inte är det. Man kan välja andra platser för sitt vilt. Detta verkar mer som om denna person vill "skryta" med att han är jägare. Jag hänger mitt vilt i garaget. och när jag kommer hem så väljer jag att stå på baksidan när man sotar etc. Inte för att jag skäms för det jag gjort utan är tvärt om stolt. Men för den sakens skull behöver jag inte stå så alla som passerar ser vad jag håller på med. Edit: vill bar poängtera att jag inte försvarar fulskjutningen. Du har visserligen en poäng.. Men för egen del så skulle jag nog skratta mig fördärvad om nån hängde upp en dilo o lite bilder på garaget Finns säkert någon sedlighetlag som förbjuder det.. Så helt relevant jämförelse tycker jag inte det är. Kan ju va fiskare oxå, inte för man hänger fisk men vem skulle tycka det va lika hemskt? Fiskarna ligger i kyldisken med ögon o stirra på mig... Tycker det är hemskt, de skulle inte få ligga där o störa almänheten.. Stor del av folket äter kött o än så produceras det inte ur kyldiskarna på Maxi. Det kommer från levande djur o de vet vi ju. Urbaniseringen är snart total, mitt sätt o motverka det är o hänga haren väl synlig.. Ni fattar. Hur var o en gör är upp till den personen, så länge det är lagligt. Edit: vill bara poängtera att jag inte försvara felskjutningen. men rätten att hänga min hare på stugkvisten.
Publicerat Februari 14, 200917 yr Helt rätt Stene! Sett ett antal vidriga exempel på detta med, vidrigast var nog bonden som intet annat önskade än att reta byn han bodde i. En dag när vi skjutit rådjur så hängde han rådjuret i ett förbannade jävla timmerspel och tog traktorn hem! Rådjuret hängde och fladdrade och for som en vante.. Den bonden hade många fördelar och var en vänlig människa men när det gällde just byn och grannarna växte hornen ut. Vet inte hur många gånger jag var upp i detta timmerspel och plockade ned vilt som han skulle visa byn.. Ett annat exempel var en dag då vi var på väg hem från samma mark. Vart omkörda av en stadsjeep med takräcke. På takräcket låg ett rådjur som när resan påbörjades var inneslutet i en svart platssäck.. Säcken hade givetvis blåst av så rådjuret låg där till allmän beskådan i någon konstig ställning.. Inget av ovan var speciellt hedrande för viltet!!! Själv hänger jag ofta i friggeboden nu. Innan dess så hängde jag på altan och det fungerar helt ok tycker jag, bor hyfsat insynsskyddat men tittar man så ser man utan tvekan vad som finns där. Det har jag inga problem med. Sen detta med swingers exemplet.. Vet inte om fotodokumenterade erfarenheter av detta slaget blir så värst mycket bättre av 40 dygnsgrader Vi måste ju eller bör åtminstonde hänga vårt vilt för att det ska bli ännu bättre livsmedel. Det kan resultera i såna här problem, att finna lämpliga platser att hänga på alltså. Mvh!
Publicerat Februari 14, 200917 yr Författare Läser Bohusläningen kan vara jurnalisten som har skrivit fel men enligt tidningen så var han medveten om att det var Toppskarvar som var skjutna. (Jaktledaren visste att så var fallet, men gjorde ändå ingen anmälan om misstaget. Han tog hem fåglarna och hängde upp dem på ett staket.) Stene: Har nog svårt att få med tanten på det. "Du skall aldrig skämmas för du sätter på tanten så länge det är ok enligt lagen. Själv hänger jag både bilder och dildos vid vid stugknuten bor i stan inget klagomål ännu bott här sen 94.
Publicerat Februari 14, 200917 yr Edit: vill bar poängtera att jag inte försvarar fulskjutningen. Du har visserligen en poäng.. Men för egen del så skulle jag nog skratta mig fördärvad om nån hängde upp en dilo o lite bilder på garaget Finns säkert någon sedlighetlag som förbjuder det.. Så helt relevant jämförelse tycker jag inte det är. Kan ju va fiskare oxå, inte för man hänger fisk men vem skulle tycka det va lika hemskt? Fiskarna ligger i kyldisken med ögon o stirra på mig... Tycker det är hemskt, de skulle inte få ligga där o störa almänheten.. Stor del av folket äter kött o än så produceras det inte ur kyldiskarna på Maxi. Det kommer från levande djur o de vet vi ju. Urbaniseringen är snart total, mitt sätt o motverka det är o hänga haren väl synlig.. Ni fattar. Hur var o en gör är upp till den personen, så länge det är lagligt. Edit: vill bara poängtera att jag inte försvara felskjutningen. men rätten att hänga min hare på stugkvisten. Måste nog erkänna att jag garvat knäna av mig om jag såg att grannen hängt ut alla "leksaker" på tork.. Men alla gammla kärringar och femenister i kvarteret hade nog fått frispel. Ang fisk så jobbade en polare itll mig i en fisk disk för massor med år sedan och han berättade att man inte fick ha huvudet kvar på marulk i fisk disken. Detta har iaf ändrats till det bättre. Att gämföra fisk med vilt är nog TYVÄRR lika "illa" som porr och jakt. Där förståelsen för fisk är oändligt mycket större än för vilt. Men att hänga ut en hare på hus knuten vet jag inte om det hjälper. En risk med att se djuren är att man kan "skrämma" normal bebåvade så de blir vegetarianer. Jag tog med min son för ett tag sedan när jag skulle dra av skinnet i garaget. han fick hälpa till att köra vinschen. Dagen efter skulle vi äta rådjur (inte samma djur). Men då ville han inte riktigt äta. Så nu "får" han vara med efter att skinn och huvud är borta, då är det mer kött än djur. Klart han får vara med innan om han vill men jag brukar inte fråga, utan han får vara med och stycka vilket han tycker är kul. Så provar vi nästa år igen Dottern som är 2 år yngre är betydligt "tuffare". så hon var med senast för en vecka sedan när jag skinnade en hare. vilket hon bara tyckte var kul. Detta är mitt sätt att motverka en vad jag tycker skev syn på vilt eller kött i största allmänhet. Man skall veta vart köttet kommer ifrån. inte att det är en röd sak som kommer i en plast förpackning. Att "tvinga" folk att se det genom att hänga djur på huset vet jag inte om jag tycker är så bra. Men det är min personliga uppfattning.
Publicerat Februari 14, 200917 yr Stene: Har nog svårt att få med tanten på det. "Du skall aldrig skämmas för du sätter på tanten så länge det är ok enligt lagen. Själv hänger jag både bilder och dildos vid vid stugknuten bor i stan inget klagomål ännu bott här sen 94. Tror du?? Själv skulle man nog få sova i garaget om man äns fråga om man fick ta med en kamera i sänghalmen
Publicerat Februari 14, 200917 yr Författare Tror du?? Själv skulle man nog få sova i garaget om man äns fråga om man fick ta med en kamera i sänghalmen Du får det lyxigt jag skulle nog bli förvisad möjligen till växthuset. Eller bädda ner mig som en Igelkott vid komposten.
Publicerat Februari 14, 200917 yr Förstår inte vad författaren till artikeln menar med "massjakt?" fick det till 13 ejdrar. Bor själv vid kusten och ser vad skarven ställer till med. Skarv skjuter vi när tillfälle ges (finns hur mycket som helst). Kanske skall påpeka att jag endast skuter storskarv, EJ toppskarv (har nog aldrig sett någon?). Viltparaden kanske hade kunnat skötas lite snyggare? Stör inte mig, men förstår att det kan verka smaklöst för ornitologer och icke jagande. //Sjukis
Publicerat Februari 14, 200917 yr JAg tycker det var en snygg viltparad, kanske onödigt att hänga det på ett staket ut mot gåtan så där... Sedan angående felskjutningar, misstag begås och jag tycker det är fel att slänga vilt bara för att man är rädd att bli påkommen med att gjort ett misstag. Det måste finnas rum för misstag, men sedan om man gör 10 misstag på en gång kanske man skulle diskutera vårdslöshet... Men en eller två felskjutningar speciellt på fågel, tycker jag kan vara tolererbart. Man lär sig av sina misstag! Fågel är svårt då man jagar i skymning och det ofta går fort. Men sedan måste jag säga att det är ovanligt korkat att hänga upp "misstagen" för allmän beskådning, det är ju som man ber om att åka dit. Sådant ska skötas snyggt!
Publicerat Februari 14, 200917 yr Oavsett vad man själv tycker så tycker jag att man som jägare måste både respektera viltet, oavsett vilt, och till samma nivå respektera omgivningen! Jag bor tämligen "på landet" men även jag drar mig för att hänga djur synliga ute för att inte orsaka tråkiga känslor hos de som inte är funtade som jag. I våras hade jag hängt upp några slakttuppar ute så de skulle rinna av sig innan de åkte in i mitt uterum för vilt. (nej, det är inte ett färdigt slakthus med kyl än så jag benämner det uterum...) Min syster med barn och andra hälft kom oanmälda på besök... ...inte för att de klagade men inte ville de stanna på lunch direkt och ett av barnen tyckte det var ganska läskigt. Visst borde folk lära sig vart maten kommer ifrån men kanske inte så "in your face". Nu hänger jag allt inne direkt efter slakt för att slippa att andra skall behöva se det jag har valt att deltaga i.
Publicerat Februari 14, 200917 yr ska se om jag kan få till det här. Jag förstår hur STENE menar, det är inte förbjudet men det är lite känsligt. där jag bodde innan så bad grannen mig att flå småvilt, bla hare inomhus för att det påminde honom om spädbarnkropp. Vi ser det som mat för det var därför vi sköt, men andra kan associera till andra saker och det kan nog ibland vara osmakligt. Vi tycker inte det men vi har en annan inställning. Min fru är vegetarian och lagar till allt vilt här hemma utan protest, men hon har svårt för djurkropparna, speciellt om dom hänger på huset. det funkar inte. för mig är tex lamm som slaktas mat, för andra VAR det ett barn till ett djur, det vållar etiska bekymmer. vi kanske får tänka oss för. /Kalle
Publicerat Februari 14, 200917 yr ska se om jag kan få till det här.Jag förstår hur STENE menar, det är inte förbjudet men det är lite känsligt. där jag bodde innan så bad grannen mig att flå småvilt, bla hare inomhus för att det påminde honom om spädbarnkropp. Vi ser det som mat för det var därför vi sköt, men andra kan associera till andra saker och det kan nog ibland vara osmakligt. Vi tycker inte det men vi har en annan inställning. Min fru är vegetarian och lagar till allt vilt här hemma utan protest, men hon har svårt för djurkropparna, speciellt om dom hänger på huset. det funkar inte. för mig är tex lamm som slaktas mat, för andra VAR det ett barn till ett djur, det vållar etiska bekymmer. vi kanske får tänka oss för. /Kalle Och du jagar ännu? vad är din hemlighet ? tror du herrn har vunnit en turlott du är en av 10 miljonen
Publicerat Februari 14, 200917 yr Och du jagar ännu? vad är din hemlighet ? tror du herrn har vunnit en turlott du är en av 10 miljonen känsla, man får ha känsla och tänka efter före. Hon tycker förstås om smaken på kött men gillar inte avlivningen, jag får respektera detta, vi har pratat igenom det och hon tycker att jag har rätt värderingar och jag kan inte klaga på hennes heller. alla är vi olika och precis som skrivits innan här måste vi respektera det. vi har ingen fight om detta alls här hemma, hon är en guldklimp
Publicerat Februari 14, 200917 yr jag sitter och läser upp nu vad ni skrivit, hon tycker att många av er har kloka tankar, ni får beröm