Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ungarna gillar rökta köttet.

Featured Replies

Publicerat

hej,

Ungarna man har gillar kött och fisk som man själv skaffat, normalt för ungar kanske. men idag när vi skulle lämna in 4 fioler (2 lamm och 2 rådjur) för rökning fick det vara nog med generositeten. Stina, (3 år) äldste ungen tog täten och med gnäll tårar och till sist med tårblanka ögon i ett desperat försök att resonera, försökte hon få tillbaka de råa saltade fiolerna för det var ju hennes "saltsjött". man får inte skratta, men det var lite gulligt och jag fick veta att hon verkligen gillar det. Nu får jag låna in en fiol så vi har så länge till hennes kvällsmacka.

Tänk vad sånt har betydelse i deras värld, hon blev helt förtvivlad :huh:

Publicerat

Vilken underbar historia! :huh:

Min äldste grabb (5) älskar "måjur" (rådjur) och han låter så gullig när han säger det ;)

Publicerat

Ungar är det bästa som finns :wub:

Mina är tokiga i biltong :D

Publicerat
  • Författare
Ungar är det bästa som finns :wub:

Mina är tokiga i biltong :D

det är inte lätt med språk, vad är biltong?

alltså, jag har funderat på om jaktfilmer är "dåliga" för ungarna. där är ju blod och annat med i dem men jag vet inte, vad säger du/ni

Publicerat

alltså, jag har funderat på om jaktfilmer är "dåliga" för ungarna. där är ju blod och annat med i dem men jag vet inte, vad säger du/ni

Trodde aldrig du skulle fråga :wub::Dhttp://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=13780

Mina tjejer älskar jaktfilmer de är 6 och 8 och 9,5 år :wub:

Publicerat

Det är torkat kött på märkvärdigt språk :wub:

Publicerat

För att sväva ut lite så sköt jag en småful dovhjort igår och tänkte först inte ta reda på hornen. Men så frågade jag min son Felix drygt 2½ år om han ville ha den i sitt rum. Då gned han sig om hakan och sa nåt i stil med "Mycke gjejjej". Jag förklarade att de skulle sitta på väggen och då sprang han in i sitt rum, tittade runt väggarna noga och pekade på en tom yta bredvid garderoben och sa "Stoja hoooon däj" :D

I fredags hade han haft stor föreställning hos dagmamman om ett stort grishuvud med stora vassa tänder som låg under presseningen utanför garaget :wub:

Publicerat

Utan att själv ha barn men med ett visst barnasinne kvar anser jag att det är en fråga om presentation,

dvs om barnen är intresserade, se Filip nedan/ovan så är det bra för barn att se/ta på/förstå att djur dör och vi äter dem,

Kunskapen kan inte skada ett barn, se på mig, jag var med och tog ur en älg som sjuåring, en liten rödskaftad Eka fällkniv i ena handen och med hela överkroppen inne i älgen o jag är nu helt normal.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Utan att själv ha barn men med ett visst barnasinne kvar anser jag att det är en fråga om presentation,

dvs om barnen är intresserade, se Filip nedan/ovan så är det bra för barn att se/ta på/förstå att djur dör och vi äter dem,

Kunskapen kan inte skada ett barn, se på mig, jag var med och tog ur en älg som sjuåring, en liten rödskaftad Eka fällkniv i ena handen och med hela överkroppen inne i älgen o jag är nu helt normal.

/Christian

Du e för go! Normal, du skulle se minerna om jag visade detta forum för min jobbkompisar, akademiker, dom hade nog trott ett och annat.

jag var själv inne i älgen och kröp och letade efter "pumpen" som pappa sa satt där inne, när dom tog ut hjärtat så var vi inte överens. det tog tid faktiskt.

Ni har rätt skön stil alihopa här, det gläder mig enormt att jag hittade hit.

Jag ska prova biltong, det lät lite klurigt men det är som gubben min säger:

ska man hålla på med jakt och fiske så får man ta att det kräver tid att laga till.

en annan positiv sak med att barnen får växa upp med diverse utanför normale svenskens middagsbord är att de kommer till dagis och säger:

-Kolla! vi får fisk till mat, va gott!

dom blir mer fördomsfria, mer omtyckta av de som bjuder på middag och i allmänhet gillade av de flesta tack vare att dom äter allt med god aptit.

tål att tänkas på :P

Publicerat
  • Författare
För att sväva ut lite så sköt jag en småful dovhjort igår och tänkte först inte ta reda på hornen. Men så frågade jag min son Felix drygt 2½ år om han ville ha den i sitt rum. Då gned han sig om hakan och sa nåt i stil med "Mycke gjejjej". Jag förklarade att de skulle sitta på väggen och då sprang han in i sitt rum, tittade runt väggarna noga och pekade på en tom yta bredvid garderoben och sa "Stoja hoooon däj" :(

I fredags hade han haft stor föreställning hos dagmamman om ett stort grishuvud med stora vassa tänder som låg under presseningen utanför garaget :P

dom e helsköna. men det är stora grejer i deras värld. :(

• 2 months later...
Publicerat

Farsan berättade att jag som 5-6 åring blev heligt förbannad varje gång han hade skjutit en älg i hjärtat så det inte gick att röka det!! Jag förklarade för honom att det var mycket bättre att skjuta dom i huvudet där det inte fanns så mycket gott att äta!!

redan i tidig ålder var jag alltså mycket medveten om köttförstöring!! :rolleyes:

Publicerat

visst är dom härliga :D

sonen på 3½ går hemma med sin "emil bössa" och siktar på de få älghornen som sitter på väggen, och han är fast besluten att den nya jämten vi hämtar i morgon ska han allt gå ut med i skogen i höst för att panga en älg så vi får mat hemma B):D

ang. jaktfilmer så tittar vi gärna på dem och skulle någon råka yppa ett ord vid insmygningen hyschar sonen ordentligt och tittar strängt :D

Publicerat

Kul att läsa att fler är stöpta i samma form, grabben åt kött och fisk utan problem nu har någon på dagis börjat med att de inte gillar fisk och resten har hängt på och klena lärare som inte kan dräpa en myt, inte nog med det på Mulle som borde vara en normal tillställning så serverar de älgbajs i form av choklad, första gången så skällde jag ut lärarna ordentligt, andra gången så blev det högtalning med chefen som inte tänkt så långt.

Publicerat
  • Författare

som referens:

2 av 12 ungar åt av fiskgratängen i tisdags på stinas dagis. Två ungar satt som spärrballonger och klappade på magen och sa att de var mätta.

stina och hennes kompis som inte kan vara sämre. övriga ungar kan ju fan bli sjuka av att de inte äter och sen går ut och leker i den kalla vinden, jag skojar inte.

fröknarna frågar mig senare:

- äter ni fisk ofta?

det är klart säger jag, 2 gånger i veckan.

Jaha... svarar hon då.

- ja hon äter alltid ordentligt.

UNGAR SKA ÄTA ORDENTLIGT.

Detta är föräldrarnas fel att det tillåts välja hemma,

Lilla dottern på 9 mån har redan fått börja festa på kokt gös, och det går ner en hel del i den flabben faktiskt. Kokt gös och smält smör, det är grejor i ungarnas värld.

vi hade party på nya rådjursskanken igår, goa ungar ^_^

Publicerat

Nog är det så, men jag har aldrig gjort mer än en rätt och några val har det inte varit frågan om, däremot är inte alla lika hårda på den punkten här hemma.

Publicerat
  • Författare
Nog är det så, men jag har aldrig gjort mer än en rätt och några val har det inte varit frågan om, däremot är inte alla lika hårda på den punkten här hemma.

hursomhelst så är det kanske inte hela världen. mina barn vet var jag står, om frugan har annan ståndpunkt så gäller det henne. bara man har en rak linje själv så.

vi har ibland två rätter för att frun är veggis, men, det är inte så kul längre verkar det som så nu är det oftast en vegge och resten pappamat.

Publicerat
Kul att läsa att fler är stöpta i samma form, grabben åt kött och fisk utan problem nu har någon på dagis börjat med att de inte gillar fisk och resten har hängt på och klena lärare som inte kan dräpa en myt, inte nog med det på Mulle som borde vara en normal tillställning så serverar de älgbajs i form av choklad, första gången så skällde jag ut lärarna ordentligt, andra gången så blev det högtalning med chefen som inte tänkt så långt.

Vaaa, va fan, de är ju inte kloka någonstans alls, vi fick tugga på harsyra och dricka björksav när jag gick i mullen,

iofs är det ju mer än 30 år sen men ändå..

Pertan- tycker att du är helt rätt på det, trodde inte Disneyfieringen hade gått så långt,

historien om älgjakt med bullar i magen på älgen är ett bra mycket trevligare exempel på något som är vettigt.

Huuh jag tycker att det verkar vara en tuff utmaning att ha barn i dagens samhälle.

/Christian

Publicerat

Tre år var man när man stod nedanför morfars bössor och med ett jätteleende sa "offa role". Vid fem års ålder var man ner i källaren med famnen full av mjölk, smör, hårdbröd, oboy och ett glas med sked i för att vittja de 4 liters burkar med hemgjord löjrom som mamma hade i kylen i källaren. Efter att ha bökat upp kylskåpsdörren och sedan fått fram de burkar som det var lök i vilket var ett likhetstecken med att rommen var färdig så fick man börja mickla med glaslocket som var fastspänt på burken med en gummitätning och ett lås med fjädrande ståltråd. En macka med smör och ett 2-3 cm lager med löjrom över och ett glas oboy så var festen ett faktum. För att inte snacka om de gånger när föräldrarna hade rökt en stor bit griskött eller fisk i röken vi hade uppe i backen och man fick varmt enrisrökt kött eller fisk på mammas hembakta mjukkakor typ rieska. Första tjädermiddagen blev jag utkörd när mamma plockade fågeln för att jag inte skulle bli avskräckt av lukten men jag minns ändå smaken och spänningen när den låg på bordet. Suck! Ljuvliga bekymmerslösa barnaår. Tyvärr så är det inte många vuxna som klarar av att laga mat utan att det är halvfabrikat numera.

Publicerat
  • Författare
Tre år var man när man stod nedanför morfars bössor och med ett jätteleende sa "offa role". Vid fem års ålder var man ner i källaren med famnen full av mjölk, smör, hårdbröd, oboy och ett glas med sked i för att vittja de 4 liters burkar med hemgjord löjrom som mamma hade i kylen i källaren. Efter att ha bökat upp kylskåpsdörren och sedan fått fram de burkar som det var lök i vilket var ett likhetstecken med att rommen var färdig så fick man börja mickla med glaslocket som var fastspänt på burken med en gummitätning och ett lås med fjädrande ståltråd. En macka med smör och ett 2-3 cm lager med löjrom över och ett glas oboy så var festen ett faktum. För att inte snacka om de gånger när föräldrarna hade rökt en stor bit griskött eller fisk i röken vi hade uppe i backen och man fick varmt enrisrökt kött eller fisk på mammas hembakta mjukkakor typ rieska. Första tjädermiddagen blev jag utkörd när mamma plockade fågeln för att jag inte skulle bli avskräckt av lukten men jag minns ändå smaken och spänningen när den låg på bordet. Suck! Ljuvliga bekymmerslösa barnaår. Tyvärr så är det inte många vuxna som klarar av att laga mat utan att det är halvfabrikat numera.

Jag inbillar mig utan att ha belägg för det att barnens allergier och magbesvär mm inte enbart har med yttre miljö att göra utan med alla dessa grejor de stoppar i sig.

Frugan bakar eget bröd som håller 2 dagar, affärens kan ligga i veckor. det talar sitt eget språk.

Publicerat
Jag inbillar mig utan att ha belägg för det att barnens allergier och magbesvär mm inte enbart har med yttre miljö att göra utan med alla dessa grejor de stoppar i sig.

Frugan bakar eget bröd som håller 2 dagar, affärens kan ligga i veckor. det talar sitt eget språk.

Fullständigt medhåll. Jag var inte två skitar hög när jag sprang mellan koskallarna inne mellan kättarna hos farmor. Allergi kan jag knappt stava till.

Publicerat

Ja samma med detdär mjölkallergier alla har nuförtiden. Jag själv bland annat. Fanns det ens före man började pastörisera mjölken? o lägga i massa tillsatser? .. Själv reagerar min kropp mindre ju mindre mjölken är konstgjord. Grädde t.ex kan jag dricka som det är utan att må dåligt.. Men dricker jag ett glas fettfri eller vanlig lättmjölk så får jag halsbränna o är konstig som människa i ett dygn efteråt..

Publicerat

Ännu en flashback, Nybakta kanelbullar med mjölk direkt från kon som bara blivit kyld så att man fick skumma bort grädden. ;) Inte en procent under 8 med fett men så gott. :) Det förbannade kritslammet som man köper på affären är ju knappt drickbart. Det är mycket som dagens barn aldrig får testa och det är synd. Jag blir så arg när ungarna säger att allt är "äckligt" och istället proppar i sig socker laddade puffar och flakes och gud vet vad men aldrig får smaka på riktig mat lagad från grunden. Fyrkantiga fiskbitar som åkt flera varv runt jorden och suspekta köttbitar fullproppat med syntetiska ämnen eller lingonsylt gjord på äpple. Fan när man läser innehållsförteckningen på många matvaror så tror man ju att det är någonting för biologisk krigföring och inte något man ska äta. :)

Publicerat

Njae... Om din frus bröd håller i två dagar så måste det vara något fel. Mamma och moster bakar tunnbröd som vi sedan fryser in. Detta håller i ungefär ett halvår. :D

Publicerat
  • Författare
Njae... Om din frus bröd håller i två dagar så måste det vara något fel. Mamma och moster bakar tunnbröd som vi sedan fryser in. Detta håller i ungefär ett halvår. :D

ja men bark och tallbarr möglar inte lika lätt som solgult vete ifrån söder, det måste vara förklaringen :D

Publicerat
ja men bark och tallbarr möglar inte lika lätt som solgult vete ifrån söder, det måste vara förklaringen :D

Kanske det... :D