Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på TV

Featured Replies

Publicerat

Nu när man sett jakt o fiske den sista säsongen här så har man inte riktigt känt nån längtan o lust att se det längre. Fiske delen går som på tomgång, samma ältande om jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa där tog den ooooooooooooooj den var stor osv.

Jakt delen har tappat fart. Saknar Ola, såg en repris på TV4sport för ett tag sen där Ola var med det var en fröjd att se han. Men det känns som att TV4 vill lägga ner detta program för de vill inte stöta sig med vissa grupper, rätta mig om jag har fel.

Ett program jag saknar men det var ju rätt så många år sedan det gick och det var NATURRUTAN.

Men nu till min fråga, vad för slags jaktprogram vill vi ha o se. En önskan är ju att Dianas Stigar kommer att visas på nån av de två stora TV bolagen. Men det är är en dröm.

Så kom igen vad vill vi ha för slags jaktrepotage på TV hur ska de vara upplagda.

Publicerat

Jag skulle vilja ha ett program som riktas in på enbart jakt och inte fiske alls... Förut fanns ju programmet jakt och programmet fiske, vilket jag tyckte va bra... Men är det en serie jag vill se så är det Erik Fernströms "Jakttid"!

Har sett några filmer från den serien och dom är riktigt bra!

Publicerat
  • Författare

Det där med att dela på jaktdelen o fiske delen är nått jag har påtalat för. Har även mailat TV4 om det. Har själv sett ett gäng av Erik Färnströs filmer har en DVD box med det bästa. Mycket underhållande o bra.

Publicerat
Det där med att dela på jaktdelen o fiske delen är nått jag har påtalat för. Har även mailat TV4 om det. Har själv sett ett gäng av Erik Färnströs filmer har en DVD box med det bästa. Mycket underhållande o bra.

Ja, dom är bra :lol:

På tal om filmer... Har du sett löshundsjakt i Norr? Kanske lite offtopic, men ändå...

Publicerat
  • Författare
Ja, dom är bra :lol:

På tal om filmer... Har du sett löshundsjakt i Norr? Kanske lite offtopic, men ändå...

Jupp den har jag sett gillar den skarpt.

Publicerat
Jupp den har jag sett gillar den skarpt.

Sjukt bra film!

Blir så fruktansvärt jaktk*t när jag ser den :lol:

Publicerat

hmm har bara 1-2-4 så man får hoppas att det kommer ngt på vanliga 4 men det blir nog aldrig =(

nä man får nog träna sin tax i stället för att se tv

Publicerat

Jag skulle tycka det var kul att se en serie producerat med vanliga svenska jaktlag och deras jakter, från norr till söder.

Lite som jaktreportagen i tidningarna fast med rörliga bilder!

Är helt övertygad om att det gömmer sig rätt många guldgruvor i de svenska skogarna.

Dock skulle det till en himla massa planering för att detta skulle kunna genomföras...

Har vi ingen filmare och producent på detta forumet som skulle kunna göra detta? [hint till Mikael Jägare ;) ]

Publicerat
Jag skulle tycka det var kul att se en serie producerat med vanliga svenska jaktlag och deras jakter, från norr till söder.

Lite som jaktreportagen i tidningarna fast med rörliga bilder!

Är helt övertygad om att det gömmer sig rätt många guldgruvor i de svenska skogarna.

Dock skulle det till en himla massa planering för att detta skulle kunna genomföras...

Har vi ingen filmare och producent på detta forumet som skulle kunna göra detta? [hint till Mikael Jägare ;) ]

låter som en rolig ide hoppas bara någon nappar på den

Publicerat

jag har på vhs inspelat jakttid....var rätt ung då men jag har sett vhs:en många gånger fast nu börjar det vara ett 10tal år sen...vore kul om dom körde den i repris...nu när det finns så litet utbud av jakt på tv..så tror jag säkert at det skulle vara uppskattat=)

man kan juh bara tänka på vilka grymma filmer som funnits om var man haft en kamerakille bakom ryggen=)

ha de /jonas

Publicerat

skulle vilja ha program om jakter likt en film som heter "vildsvinsjakt och hundar". han som leder filmen har en trevlig syn på jakten, goda värderingar, är objektiv och går igenom hur jakten skall bedrivas på ett hållbart sätt. har ni inte sett den så har ni missat ngt tycker jag. han är grundlig och visar verkligheten.

/Kalle

Publicerat

Hmm... Jag fick plötsligt en idé!

Om så många som möjligt (självklart bara dom som vill) skriver ett mejl till svt och önskar att få se jakttid igen så kanske dom sänder det nångång i framtiden!

Jag menar, om de får ett mejl så bryr dom sig nog inte, men kanske om dom får många!

Vad tror ni?

Publicerat

svår fråga.. Men jag vill helst "slippa" jakter från afrika etc. utan jakter som man kan relatera till. Alt att de provar gås jakt på nyazeeland och sedan prover deras jakt metoder i sverige. lite tipps och trix. såg någon film om vildsvin där de prata lite om vilken typ av foder de använde. vad man skall tänka på när man placerar ett torn. Läste här på forumt om en smart ide för räv åtel. där man frös ett stort isblock med en massa godsaker i. Sedan hur man tar till vara på viltet. Kanske inte tillagar det men hur man tar ut det. MEN.. det skall vara olika personer som gör det. För annars är det risk att det bara blir samma sak varje gång. Och jag tror det finns en massa smara sätt, säkert lika många som det finns jaktlag, att ta tillvara på sitt vilt. Tipps på hur man får ut en älg från skogen när man inte äger en järnhäst. etc etc.

men att använda olika jaktlag barje gång tror jag vore bra. Sedan kan det vara samma programledare. Men gärna någon som kanske inte kan så mycket men vill lära sig.

Publicerat

Jag skulle också vilja ha rena jaktprogram som bara handlar om jakt och viltvård. Jakt & Fiske blir för ytligt då det handlar både om jakt och fiske (och jag upplever det som att fiskedelen alltid är längre än jaktdelen :lol: ). Ett program som visar olika typer av jakt och som går in mer på djupet av de olika jattyperna. Som visar och ger tips på olika viltvårdande åtgärder, hur man bygger fällor, vad man ska tänka på när man anlägger åtlar etc. Som ger tips på hur man fostrar och jagar in olika typer av jakthundar och vad man ska tänka på vid köp av vapen.

Ett exempel på hur ett avsnitt i stora drag skulle kunna läggas upp: Avsnittet handlar om toppjakt på tjäder och orre, så de visar hur jakten går till, visar hur man skjuter in vapnen och vad man ska tänka på vid toppjakt. De kan också visa hur man tar hand om fåglarna efter skottet och sedan kan en kock laga till nåt gott av tjädern eller orren :D

Det är självklart svårt att lägga nivån för ett sådant program då det helst ska rikta sig till en bred jägarmajoritet. Om det blir för pedagogiskt så tycker nog många att det är tråkigt. Men det får nog inte heller bli för tekniskt komplicerat och inriktat mot gamla erfarna jägare för då tappar kanske nya och oerfarna jägare intresset.

Publicerat
Jag skulle också vilja ha rena jaktprogram som bara handlar om jakt och viltvård. Jakt & Fiske blir för ytligt då det handlar både om jakt och fiske (och jag upplever det som att fiskedelen alltid är längre än jaktdelen :lol: ). Ett program som visar olika typer av jakt och som går in mer på djupet av de olika jattyperna. Som visar och ger tips på olika viltvårdande åtgärder, hur man bygger fällor, vad man ska tänka på när man anlägger åtlar etc. Som ger tips på hur man fostrar och jagar in olika typer av jakthundar och vad man ska tänka på vid köp av vapen.

Ett exempel på hur ett avsnitt i stora drag skulle kunna läggas upp: Avsnittet handlar om toppjakt på tjäder och orre, så de visar hur jakten går till, visar hur man skjuter in vapnen och vad man ska tänka på vid toppjakt. De kan också visa hur man tar hand om fåglarna efter skottet och sedan kan en kock laga till nåt gott av tjädern eller orren :D

Det är självklart svårt att lägga nivån för ett sådant program då det helst ska rikta sig till en bred jägarmajoritet. Om det blir för pedagogiskt så tycker nog många att det är tråkigt. Men det får nog inte heller bli för tekniskt komplicerat och inriktat mot gamla erfarna jägare för då tappar kanske nya och oerfarna jägare intresset.

En mix som sträcker sig från Ekbergs pedagogiska tillvaratagande av kött till vildsvinsfeber :D

Publicerat

Ja, om man söker på SVTs hemsida i Öppet Arkiv så finns ju alltid ett par avsnitt av Grabbarna på Fagerhult.. Det mest spännande jag hittade var: http://svtplay.se/v/1371614/oppet_arkiv/jakt_pa_tv-bild

Tycker dom borde lägga upp lite mer i sitt arkiv, dom sitter ju på en hel del material. TV4s hemsida funkar fint som skit på min dator, så jag vet inte om dom ens har något slags web-arkiv.

Publicerat

Tyvärr verkar det rätt kört med jakt i TV på en bra stund framöver. Har just avslutat samtal med TV8, som egentligen har den enda profilen där ett jaktprogram skulle passa. Intresset har varit stort tills de gjorde en undersökning där några svar löd typ: "Vi tittar på TV8 för att det INTE visas jakt och fiske i kanalen". Och då blev det stopp...

Jakt & Fiske i TV4 plus kör sista programmet på torsdag (flyttat från idag på grund av Kronprinsessans förlovning). Att byta jaktprogrammet mot detta kan ju vara en hint om var TV4 kommer lägga sin profil på denna kanal framöver. En TV-kanal för "Kvinnor mitt i livet" kommer det bli av TV4 plus framöver (faktiskt sant). Jakt & Fiske läggs alltså ned från och med nästa avsnitt.

SVT är det också totalstopp på. Säkert beroende på att programinköparna har helt andra intressen är just jakt. Tyvärr är det så det fungerar i TV-världen. Man måste ha tag i rätt människa med rätt intresse och det spelar inte så stor roll om det finns en stor allmänhet som skulle uppskatta ett dylikt program.

Under åren har jag fått de mest märkliga "bortförklaringar" från programinköpare.

"Vi måste ha Public Service i åtanke när vi gör program och göra serier som berör ALLA :lol: "Vi har därför valt bort er program idé till förmån för en serie om VÄDER" :ph34r: "-Men tack för er tid och fina pilotprogram som ni fick göra på egen bekostnad, efter vårt önskemål och utan betalt från oss" :)

Sedan kan jag definitivt tycka att våra jägarorganisationer kan lägga lite tid på lobbyverksamhet och engagera sig lite i detta ämne. Är det några som tjänar på att det visas program om jakt utanför de egna leden och rätt in i de svenska hemmen, så är det väl just dem? Vad är det bästa receptet på en ökad "Jägarstam" i landet annars? Annonsering i Svensk Jakt?

Och nej, Jag é inte bitter...men ganska härdad... och lite trött på tanter som ska göra program om sol och moln...

Publicerat

Måste bara svara jägare att Jakt och jägarliv var skit bra!

Publicerat

Det där var ju inge vidare läsning... Skit också..

Kan inte alla här på forumet skicka ett mail till tv ombudsmanen eller vad han kallas på TV4.. För att få ett jakt och fiske program igen... i en kanal som kan ses av alla utan en massa boxar, kort eller annat skräp.

Publicerat

Jag är med.

Kan någon avgöra vilken kanal som där det är störst sannorlikhet att någon lyssnar på våra synpunkter?

Publicerat
  • Författare

Det var ju inte roligt att läsa. Men allt ska ju vara så PK just nu. Men jag tycker att det är svagt att inte visa jakt eller fiske program då fler verkar bli intreserade av jakt o fiske. MAn får väl maila SVT o TV4 o tjata.

Publicerat

skulle vara trevligt om det skulle och skickas i nån kanal som andra också kan se :/ blev strålande glad då jag fick höra att jakt och fiskes skulle börja sändas på tv 4.

så märker man senare tv4 + jaahaa. då knep man knytnäven i fickan och blev lite bitter :/.

men jag är upp att mass spamma skiten ur tv4 och svt att börja sända nå.

Publicerat

Jag e på!

Eller så startar vi en egen TV-kanal! Jaktkanalen :rolleyes:

Publicerat
Jag e på!

Eller så startar vi en egen TV-kanal! Jaktkanalen :rolleyes:

Jag är med och satsar en tusenlapp!!

-Jan Guillo som programchef?

-Runar som programledare?

-Kanske den där våldtäktsmannen som fick tillbaka sina licencer kan ha något relationsprogram...

-För att inte glömma parhästarna Martin Timell och Bengt Alsterlind som kan ha nogins sorts Total rifle makeover där frugan skickar in bössorna och så bygger de om dem?

Des skulle definitivt få uppmärksamhet och höga tittarsiffror även för ickejägare. Inte svårt med reklamintäckter då.

-Men hur får vi in bosse bildoktorn?

Publicerat
-Men hur får vi in bosse bildoktorn?

Enkelt! Hur du lättast höjer din pundarvolvo för bättre markfrigång.