Publicerat Februari 18, 200917 yr Måste bara tipsa om ett recept på konjakssås. 2 scharlottenlökar eller ½ gul lök 2 krm svartpeppar 1 msk smör eller margarin 3 msk konjak 2 ½ dl vatten 2 msk kalvfond 2 msk vetemjöl 1 dl vispgrädde 2 tsk soja Ev salt Skala och finhacka löken. Fräs lök och svartpeppar i matfettet i en kastrull. Häll på 2 msk konjak, vatten och fond. Koka upp och låt småkoka ca 5 min. Blanda mjöl och grädde och vispa i såsen. Koka ytterligare 5 min. Smaka av med soja, den sparade konjaken och ev lite salt. Enligt ursprungsreceptet ska detta serveras till helstekt oxfilé. Själv åt jag den till helstekt fläskfilé och det var lika gott det. Jag hade kunnat äta bara sås, så god är den Den är helt klart värd att prova och den funkar nog till de flesta typer av viltkött. Den här såsen har gjort mig konjaksfrälst
Publicerat Februari 18, 200917 yr då skall jag prova i helgen. har lite svårt för både whiskey och konjagare.. men med sås kanske jag kan lära mig. Och den här såsen verkar riktigt god.
Publicerat Februari 20, 200917 yr den ska jag spara och prova på rådjurssadeln i frysen. tack så mycket