Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träna hund på björn

Featured Replies

Publicerat

Hejsan jag är lite fundersam angånde jaktprov på Björn. Har en hund som jag ska använda till björnjakten men skulle vilja veta mer hur ni har tränat era hundar och även var ni har gjort proven och liknande. Tar gärna emot så ,ycket info som ni kan ge mig.

post-3394-1235112144_thumb.jpg

Publicerat
Hejsan jag är lite fundersam angånde jaktprov på Björn. Har en hund som jag ska använda till björnjakten men skulle vilja veta mer hur ni har tränat era hundar och även var ni har gjort proven och liknande. Tar gärna emot så ,ycket info som ni kan ge mig.

Har ingen större erfarenhet på hur man gör eller om de går att träna en hund till att jaga björn.

Själv var min hund ca 1,5 år när jag första gången lät honom lukta på en björn bakom galler,

han var normalt ganska kaxig men vid första björn vittringen mjuknade han.

Han kom igång och skällde hyfsat men när jag gick kom han med direkt, skulle gissa att han var ganska osäker.

Andra försöket (samma dag) gick de betydligt bättre.

Året därpå var jag dit igen, vilken jäkla skillnad.

Han bara tokskällde, björnhonan blev nog lite sur slog mot nätet,pang, hunden satt i nätet direkt

Med detta vill jag ha sagt att hunden kan presenteras för hägnbjörn på ett positivt sätt

utan risk för någon inblandad, och på detta vis få en positivt syn på björnlukt.

Från hägntest till att hunden själv ställer björn kan man nog inte påverka så mycket

Jag testade i Skånesdjurpark och i Orsa. Hursom är de intressant att se hur hunden reagerar

Publicerat

Hej Roger. Ja det är lite så jag oxå vill testa men då man inte får testa i hängen längre så kan det bli svårt. För som jag har hört så har Orsa bara öppet för dom som har utbildning att jaga björn så det är lite dit jag vill komma hur man hittar den typen av utbildning eller om det bara inte stämmer det jag har hört. För jag tror att min hund skulle funka bra på björn och det finns väldigt gott om björn här som sagt.

Har ingen större erfarenhet på hur man gör eller om de går att träna en hund till att jaga björn.

Själv var min hund ca 1,5 år när jag första gången lät honom lukta på en björn bakom galler,

han var normalt ganska kaxig men vid första björn vittringen mjuknade han.

Han kom igång och skällde hyfsat men när jag gick kom han med direkt, skulle gissa att han var ganska osäker.

Andra försöket (samma dag) gick de betydligt bättre.

Året därpå var jag dit igen, vilken jäkla skillnad.

Han bara tokskällde, björnhonan blev nog lite sur slog mot nätet,pang, hunden satt i nätet direkt

Med detta vill jag ha sagt att hunden kan presenteras för hägnbjörn på ett positivt sätt

utan risk för någon inblandad, och på detta vis få en positivt syn på björnlukt.

Från hägntest till att hunden själv ställer björn kan man nog inte påverka så mycket

Jag testade i Skånesdjurpark och i Orsa. Hursom är de intressant att se hur hunden reagerar

Publicerat
Hej Roger. Ja det är lite så jag oxå vill testa men då man inte får testa i hängen längre så kan det bli svårt. För som jag har hört så har Orsa bara öppet för dom som har utbildning att jaga björn så det är lite dit jag vill komma hur man hittar den typen av utbildning eller om det bara inte stämmer det jag har hört. För jag tror att min hund skulle funka bra på björn och det finns väldigt gott om björn här som sagt.

Jag var i Orsa i Maj -08 och då pratades de en ombyggnationav hägnet med tanke på hundtest.

Att de skulle vara någon speciell grupp av jägare/hundar som har företräde känner jag inte till,

men för att testa hunden krävdes de att man gick en sk. eftersökskurs.

I denna ingick förutom hundtest även teori, skytte och ett spårprov.

Ganska kostsamt kalas, tror kursen kostade strax under 6000 + hundtestet på 700.

Blev en slant med körning från de södra delarna, tror de hamna runt de 10 innan jag somna

på min egen kudde, men vaf.n de blev ju en nalle i sep, sen om de hade att göra med

hägnbjörnar att göra eller ej vet ingen.

Har du björn runt knutarna är de ju bara att spåra så mycket de går för att visa hunden att de är ok

Vad har du för jycke?

Publicerat

Okej då är det lite som jag har hört då om utbildningen. Ja det kostar en del att gå den men som sagt det kan vara värt det.

Ja jag ska ut mycket nu till våren när dom kommer fram igen och gå med honom i spåren och se hur han reagerar.

Jag har American Aktia.

Jag var i Orsa i Maj -08 och då pratades de en ombyggnationav hägnet med tanke på hundtest.

Att de skulle vara någon speciell grupp av jägare/hundar som har företräde känner jag inte till,

men för att testa hunden krävdes de att man gick en sk. eftersökskurs.

I denna ingick förutom hundtest även teori, skytte och ett spårprov.

Ganska kostsamt kalas, tror kursen kostade strax under 6000 + hundtestet på 700.

Blev en slant med körning från de södra delarna, tror de hamna runt de 10 innan jag somna

på min egen kudde, men vaf.n de blev ju en nalle i sep, sen om de hade att göra med

hägnbjörnar att göra eller ej vet ingen.

Har du björn runt knutarna är de ju bara att spåra så mycket de går för att visa hunden att de är ok

Vad har du för jycke?

Publicerat

Om du har så gott om björn där du bor, och jakträtt, kan du väl försöka leta upp en björn och släppa, och se om den har vad som krävs? Alltså under tid då detta är lovligt.

Publicerat

Ja jag har gott om Björn run om men dock ingen jakträtt och det är det som ställer till det lite. Försöker jaga folket som har jakträtt på områdena men svåra att få tag i.

Om du har så gott om björn där du bor, och jakträtt, kan du väl försöka leta upp en björn och släppa, och se om den har vad som krävs? Alltså under tid då detta är lovligt.
Publicerat

Jag har väldit lite erfarenhet av just målinriktad träning för björnjakt men jag har sett reaktionerna och beteéndet hos mina hundar när dom möter björn och det liknar väldigt mycket ett första möte med en stor gris så drar man paralleller i hundträningen så skulle jag göra så här:

Börja prägla hunden så tidigt du kan med dofter spår etc.

Har du tillgång till björnpäls så använd bitar och dra spår som hunden får jobba med.

Spåra björnar som du ser och när du anser att hunden är mogen i ålder släpp honom när du kan.

Ju fler kontakter och erfarenheter desto bättre

sedan beror det mycket på individen om den behöver mycket stöttning osv.

Jag antar att det är en ställande hund som du har om jag utgår från utseendetoc då skulle jag träna mycket grävling med unghunden för att uppmuntra rovskärpan samt att binda sammarbete mellan er.

Det är vad jag skulle ha gjort men det finns säker flera metoder.

Publicerat

Tackar så mycket för tipset. Ska änvända mig av det och prova!

Jag har väldit lite erfarenhet av just målinriktad träning för björnjakt men jag har sett reaktionerna och beteéndet hos mina hundar när dom möter björn och det liknar väldigt mycket ett första möte med en stor gris så drar man paralleller i hundträningen så skulle jag göra så här:

Börja prägla hunden så tidigt du kan med dofter spår etc.

Har du tillgång till björnpäls så använd bitar och dra spår som hunden får jobba med.

Spåra björnar som du ser och när du anser att hunden är mogen i ålder släpp honom när du kan.

Ju fler kontakter och erfarenheter desto bättre

sedan beror det mycket på individen om den behöver mycket stöttning osv.

Jag antar att det är en ställande hund som du har om jag utgår från utseendetoc då skulle jag träna mycket grävling med unghunden för att uppmuntra rovskärpan samt att binda sammarbete mellan er.

Det är vad jag skulle ha gjort men det finns säker flera metoder.

Publicerat

eftersom jag är en av dem som testar hundar i Orsa björnpark genom Riksjägarna så bestämde vi att man behöver inte gå en dyr kurs för att få testa hundarna .

Utan vi lät hundägarna få testa först för att se om de hade en hund som klarade ett björntest i Orsa björnpark.

Vi får se om vi får några tider i år .

Men nu i år ska vi Orsa jägare få till en radiostyrd björn som är ett test vilket ger mer med en uppstoppad björn som är invittrad och som gör utfall emot hunden utan staket mellan hund och björn.

Så förhoppningsvis är den klar till mitten på maj när vi har barmark här i Orsa.

Publicerat

eftersom jag är en av dem som testar hundar i Orsa björnpark genom Riksjägarna så bestämde vi att man behöver inte gå en dyr kurs för att få testa hundarna .

Utan vi lät hundägarna få testa först för att se om de hade en hund som klarade ett björntest i Orsa björnpark.

Men nu i år ska vi Orsa jägare få till en radiostyrd björn som är ett test vilket ger mer med en uppstoppad björn som är invittrad och som gör utfall emot hunden utan staket mellan hund och björn.

Så förhoppningsvis är den klar till mitten på maj när vi har barmark här i Orsa.

Publicerat

Vad det låter bra. skulle det finnas möjlighet att få komma ner en helg då och testa plus at omgås? :P

Publicerat

Jag började med att spåra björn, när hunden var ung, släppte sen när han var ca 1.5år. Jag ville även prova honom i hägn för att se hur han bar sig åt. Så jag läste eftersöks kursen för björn, åkte upp till Sundsvall och gjorde proven. Det var roligt skytte, samt intressant läsning och praktiskt prov. Sen när älgspår eller viltspårprovet var klart var det bara att anmäla till test. Orsa eller Junsele

Det kan vara bra om hunden är duktig, att ägaren är det också. Kunskap är lätt att bära. Sen är dt inte fel att ha en eftersökshund för ändamålet.

Publicerat
Jag började med att spåra björn, när hunden var ung, släppte sen när han var ca 1.5år. Jag ville även prova honom i hägn för att se hur han bar sig åt. Så jag läste eftersöks kursen för björn, åkte upp till Sundsvall och gjorde proven. Det var roligt skytte, samt intressant läsning och praktiskt prov. Sen när älgspår eller viltspårprovet var klart var det bara att anmäla till test. Orsa eller Junsele

Det kan vara bra om hunden är duktig, att ägaren är det också. Kunskap är lätt att bära. Sen är dt inte fel att ha en eftersökshund för ändamålet.

Heh. Nä jag är oxå inne på att gå eftersökskurs får bara se vad man hinner med. Min hane är 2,5 och i mina ögon duktig på att spåra trots för lite träning men vilket kommer bli mer till vår och sommar.

Publicerat

För att du ska kunna kalla hunden "eftersökshund" så räcker definitivt inga kurser. Den måste i grunden vara en överjäkligt säker JAKThund – den måste kunna ställa björn i många timmar och hänga på om det går undan en halvmil, den måste kunna följa ett spår i flera kilometer. En hund som bara kan spåra är ingen eftersökshund. Låter krasst, men så är det, och du kommer aldrig att få chansen till eftersök förrän du under jakt kunnat visa ovanstående.

Publicerat
För att du ska kunna kalla hunden "eftersökshund" så räcker definitivt inga kurser. Den måste i grunden vara en överjäkligt säker JAKThund – den måste kunna ställa björn i många timmar och hänga på om det går undan en halvmil, den måste kunna följa ett spår i flera kilometer. En hund som bara kan spåra är ingen eftersökshund. Låter krasst, men så är det, och du kommer aldrig att få chansen till eftersök förrän du under jakt kunnat visa ovanstående.

Nä träning krävs och det vet jag och hålla igång i timmar tror jag inte är några problem då han kan följa rådjur upp till 3 timmar. och då menar jag följa, Han ligger ca 15-20 m bakom konstant. Spårupptagen tror jag inte heller ska bli några problem tack vare att han hittar rådjuren. Det är inte heller helt omöjligt att avbryta dom då han svara nästan alltid på inkallning. Och när jag ser att han går på rådjur så avbryter jag det direkt då det inte är huvudmålet i jakten. Blodspår är inge problem då vi har testat då och där han missade en vinkel med tog upp spåret rakt över då djuret gått i ett U ungefär så han kan spåra. Tror jag iallafall. Men därför är det bra att få veta mer om jag gör rätt och vad man mer kan göra då jag vill att vi ska bli ett bra jaktpar.

Publicerat
Nä träning krävs och det vet jag och hålla igång i timmar tror jag inte är några problem då han kan följa rådjur upp till 3 timmar. och då menar jag följa, Han ligger ca 15-20 m bakom konstant. Spårupptagen tror jag inte heller ska bli några problem tack vare att han hittar rådjuren. Det är inte heller helt omöjligt att avbryta dom då han svara nästan alltid på inkallning. Och när jag ser att han går på rådjur så avbryter jag det direkt då det inte är huvudmålet i jakten. Blodspår är inge problem då vi har testat då och där han missade en vinkel med tog upp spåret rakt över då djuret gått i ett U ungefär så han kan spåra. Tror jag iallafall. Men därför är det bra att få veta mer om jag gör rätt och vad man mer kan göra då jag vill att vi ska bli ett bra jaktpar.

Att jämföra 3 timmar på rådjur med 3 timmar på björn är inte helt rätt..

Hur jobbar hunden din? Ståndegenskaper?

Publicerat
Att jämföra 3 timmar på rådjur med 3 timmar på björn är inte helt rätt..

Hur jobbar hunden din? Ståndegenskaper?

Ja det du säger är helt rätt. Han kan ju inte ställa rådjur men det jag tänkte på där att viljan att följa efter är stark.

Hans skall är väldigt tydligt men hur han agerar vet jag dock inte då jag inte har fått han att ställa något än.

Jag vet inte om det är som så att jag är sent ute men då jag inte har kännt att han varit tillräckligt mogen för att jaga innan så är det först i år som jag tänker släppa honom. Dock så gäller det att man har ställen där man kan och får släppa honom + att man kan släppa honom som ensam hund. Så det är det jag försöker leta nu.

Publicerat

Att få till en björnhund är ju svårt.

Förstår inte hur du tänker när du ska använda en Akita???

Varför inte använda en av de etablerade raserna?

Vi har testat Akita hundar och andra raser i björnparken och de har ju inte imponerat :rolleyes:

Publicerat
Att få till en björnhund är ju svårt.

Förstår inte hur du tänker när du ska använda en Akita???

Varför inte använda en av de etablerade raserna?

Vi har testat Akita hundar och andra raser i björnparken och de har ju inte imponerat :rolleyes:

Då Aktian i grunden är en björnhund så är det lite det jag utgår från. Sen är det en ras som har vissat bra jaktlust och vilja att spåra bra. Då jag inte vet vilken av dom 2 olika aktiorna ni har provat så kan jag inte svara för om dom är bra. Men det mina hundar har vissat är att dom är trygga och säkra hundar och jaktlusten är väldigt hög. Sen ska man inte döma alla hundar lika. Du som jag vet ju att alla hundar är olika mentalt och fysiskt starka så där kan skillnaden ligga allt mellan A-Ö. Sen prövar man inte får man inget svar. Och då kan man inte heller döma om det är rätt Ras till att använda. Mycket beror även på föraren. Hunden känner långt innan vi själv känner det om det är rätt och visar vi osäkerhet gör även dom det.

Publicerat

Den amerikanska varianten blev egen ras för endast 9 år sedan. Innan dess var de alla "vanliga" akitor, så jag tror inte så mycket skiljer dem åt idag..

Med tanke på hur pass länge sedan rasen användes som jakthund och att den fungerat mycket som vakt och kamphund, så skulle jag tro att det finns betydligt mer lämpade raser för att jaga björn med. Har hunden inte tillräckligt av alla de egenskaper som krävs, så kan det bli så olyckligt att vid första riktiga kontakten med nalle så är hunden ett minne blott sedan.

Tuffheten finns säkert med tanke på kampbakgrunden, men det är som sagt många många egenskaper som ska knytas ihop för att det ska fungera bra.

Publicerat
Den amerikanska varianten blev egen ras för endast 9 år sedan. Innan dess var de alla "vanliga" akitor, så jag tror inte så mycket skiljer dem åt idag..

Med tanke på hur pass länge sedan rasen användes som jakthund och att den fungerat mycket som vakt och kamphund, så skulle jag tro att det finns betydligt mer lämpade raser för att jaga björn med. Har hunden inte tillräckligt av alla de egenskaper som krävs, så kan det bli så olyckligt att vid första riktiga kontakten med nalle så är hunden ett minne blott sedan.

Tuffheten finns säkert med tanke på kampbakgrunden, men det är som sagt många många egenskaper som ska knytas ihop för att det ska fungera bra.

Hej Jämta!

Du har rätt när du skriver att raserna först delades 00 vilket innebär att den Amerikanska varianten enbart varit erkänd i 9 år. Att rasen delades gör ju knappast jaktinstinkterna mindre? Det finns ett fåtal akitor (både japanska och amerikanska) som idag faktiskt används till jakt och intresset för att använda hunden i större utsträckning inom jakten finns. Vi tycker att det är spännande och roligt att jägare intresserar sig för rasen, och dryga 50 års avel har knappast utrotat akitans jaktegenskaper. Däremot kan man självklart fundera över vad som premieras i avel idag, det är en mycket populär utställningshund som går bra i konkurrensen i ringarna runt om i Sverige och resten av världen. Där ligger ansvaret på oss som uppfödare att aktivt arbeta för att mer jaktdugliga hundar går i avel. Många använder akitan i viltspår tack vare deras otroligt skarpa näsa, ett arbete som också det är viktigt för jakten. Det finns också en certifierad tjänstehund vid Försvarsmakten som är Amerikan Akita.

Sen är det så att alla jämthundar är inte heller duktiga jakthundar, alla jämtar är inte rena älghundar, alla stövare jagar inte bra och alla karelare är inte heller alla gånger intresserade av vilt. Så är det och så kommer det alltid att vara, förhoppningsvis avlar man enbart på hundar som är duktiga jägare, men det kommer alltid att finnas hundar som inte passar in på rasbeskrivningen och det ursprungliga användningsområdet. Jag vet till exempel en Berner Sennen som ibland används som älghund och som de dessutom har skjutit älg för. Inga regler utan undantag.

Alla hundar kan avlida vid möte med vilt, speciellt björn, lo och varg, men vissa är mer lämpade för att klara av situationen än andra. En akita som jagar bör, som alla andra raser, genomgå jaktprov och jaga tillsammans med en säker och erfaren jägare. Akitan är, trots sin storlek, oerhört, ja nästan förvånande smidig och klarar sig utomordentligt i skog och mark. Akitan är från början en jakthund, men man har medvetet avlat in vakt i hunden för att den ska bli ännu skarpare och skydda sin förare.

//patrik

Publicerat

Klart att ifall man har tur så kan man kanske få en Akita som har tillräckligt med egenskaper att bli en björnhund. Men man har köpt sig en lott med betydligt mindre vinstchans jämfört med raser som fortfarande avlas med tanke på jaktegenskaperna. Exempelvis tror jag inte det är så många av dagens Rhodesian Ridgebacks som fortfarande gör sig bra som lejonhundar även om dom användes till det för 100 år sedan.

Schnaps jag ser du skriver att hunden följer rådjur 15-20m bakom i 3 timmar. Menar du att hunden spårar löst och inte går ikapp rådjuren eller menar du att ni spårar i koppel och kan se att rådjuren går framför?

Publicerat
Klart att ifall man har tur så kan man kanske få en Akita som har tillräckligt med egenskaper att bli en björnhund. Men man har köpt sig en lott med betydligt mindre vinstchans jämfört med raser som fortfarande avlas med tanke på jaktegenskaperna. Exempelvis tror jag inte det är så många av dagens Rhodesian Ridgebacks som fortfarande gör sig bra som lejonhundar även om dom användes till det för 100 år sedan.

Ja köpa sig en hund är alltid en lott. Många använder akitan i viltspår tack vare deras otroligt skarpa näsa, ett arbete som också det är viktigt för jakten.

Sen är det så att alla jämthundar är inte heller duktiga jakthundar, alla jämtar är inte rena älghundar, alla stövare jagar inte bra och alla karelare är inte heller alla gånger intresserade av vilt. Så är det och så kommer det alltid att vara, förhoppningsvis avlar man enbart på hundar som är duktiga jägare, men det kommer alltid att finnas hundar som inte passar in på rasbeskrivningen och det ursprungliga användningsområdet. Jag vet till exempel en Berner Sennen som ibland används som älghund och som de dessutom har skjutit älg för. Inga regler utan undantag.

Publicerat

Hade jag varit i dina kläder skulle jag, innan man kastar ut en massa slantar på div björntester, testat hur hundens

ståndegenskaper på tex älg är. Skäller den inte älg eller är rädd är de bara att lägga ned.

Som Jämta skrev är de få vinster i detta lotteri, men köper man ingen vinner man inget heller.

Finns ju 1000tals dugliga spetsar på älg, men bara några få som funkar på björn, och då

är de ändå vissa av dessa raser som utger sej för att vara rovvilthundar.

Men Du verkar ha bestämt dig för att köra så, go for it!