Publicerat Februari 20, 200917 yr Hämtade idag min HVA 146 från smeden och nu är projektet igång. Innan jag lämnade den så monterade jag själv ett Boldtrycke utan sidosäkring,har monterat dessa förut och visste att resultatet blir mycket bra så även denna gång. Helt rent avtryck på strax under kilot. Smeden har slipat bort laddramssvulsten-borrat och gängat samt monterat Weavers Grand Slam stålklackar. Slutstyckshandtaget fick han egentligen fria händer med då jag inte specade det jobbet. Kan tycka i efterhand att finishen inte är helt perfekt,även på det bakre lådvalvet syns sliprepor men priset för jobbet var helrätt så det känns ok. Säkringsfrågen hade jag inte löst då jag lämnade bössan,det enda jag var säker på var att jag inte ville ha en kvartssäkring ala Timney,inte heller en sidosäkring som endast låser avtryckaren. Kollade på Dakota samt NECG och deras styrhylsor med varianter på Winchestersäkring men priset står inte i relation till nyttjandegraden och det är ju så många andra nödvändiga saker man måste köpa hela tiden.. Sitter så då och kollar in tradera(vilket jag gör varje dag då man aldrig vet vad för måste ha sak som dyker upp) där det helt plötsligt finns en ombyggd orginal M98styrhylsa med en tvåläges Winchestersäkring!! Svartsjukt bevakade jag prisutvecklingen för att lägga in ett dräpande bud när 1minut av auktionstiden återstod. Vann den för 700pix. Var dock lite osäker om inpassningsarbete skulle behövas men kan nu konstatera att den fungerar helt perfekt!! Således är nu klackar monterade,slutstyckshandtaget ändrat,trycket bytt,säkringen bytt,kikarsikte inköpt=Fas1 avklarad. Fas2: Kikarfästen skall köpas,ny kolv skall köpas,ny låd och korsskruv med tillhörande låsskruvar skall köpas(helt sönderdragna) Dock får jag se när det blir då jag flyttar till ett mindre hus om en månad och skall köpa ett nytt fettovapenskåp dit modell elefant-för min egen sinnesfrid då huset ligger lite mer ensligt än vad jag bor idag. Dessutom har jag fått ett erbjudande att köpa 1500 fabriksladdade Norma 308w 168g SMK vilket jag inte kan leva utan Bössan skall åtminstone vara klar till skyddsjakten på gris i växande gröda i sommar! /Micke
Publicerat Februari 20, 200917 yr Soft! Följer spänt utveckligen i den här tråden 1500 fabrixladdade SMK 168:or? Get the hell outta here!!!
Publicerat Februari 20, 200917 yr Författare 1500 fabrixladdade SMK 168:or? Get the hell outta here!!! Du om någon förstår nödvändigheten av detta livselixir /Micke
Publicerat Februari 20, 200917 yr Författare Bannemig på tiden att du kom med en tråd om denna bössa Den som väntar på något gott väntar alltid för länge! /Micke
Publicerat Februari 20, 200917 yr Men hörrudu....... Den säkringen ville ju jag ha Känns ju bra i alla fall att det inte bara är snåla jag som tycker att en nyproducerad trelägesWinchestersäkring inte är värd 2700 spänn, eller vad det nu var den kostade på Midway
Publicerat Februari 20, 200917 yr Micke- du får låna den Lila om din bössa inte blir klar, det är klar om du vågar bära Lila, mycket trevlig pang det där, tänk om det blir den till mer än bara piggisarna? /C
Publicerat Februari 20, 200917 yr Författare Men hörrudu....... Den säkringen ville ju jag ha Du kan få köpa den för ett kompispris 1700:- /Micke
Publicerat Februari 20, 200917 yr Författare Micke- du får låna den Lila om din bössa inte blir klar,det är klar om du vågar bära Lila, mycket trevlig pang det där, tänk om det blir den till mer än bara piggisarna? /C Thanks Jag skulle gärna bära lila! Ruskigt trevlig! Tror att både du och jag är så pass trygga i vår manlighet att färg inte är något problem Kommer nog prova den till lite mer jakt än bara gris....om jag känner mig själv rätt /Micke
Publicerat Februari 23, 200917 yr Författare Har grunnat lite på detta med kolv och kommit fram till att jag varken orkar eller egentligen vill ha en ofärdig valnötskolv med allt vad det innebär av jobb Satt och slösurfade lite och hittade precis en sådan här på midways fyndshop för strax över 2000:- http://www.stockysstocks.com/catalog/2948-22-97-30.jpg En Bell&Carlson Medalist Varmint/Tactical Olive green with black spiderweb är nu på väg mot en väntande Mauser Har en Bell&Carlson kolv på min 300 H&H och är toknöjd på alla sätt och vis så detta kan inte bli fel! Någon måste snart ta tag i mitt köpmissbruk! exabit kanske? To be continued /Mike
Publicerat Februari 23, 200917 yr Det tar emot.....MYCKET att erkänna detta...... men ......... den stocken kommer nog att göra sig kanon Nästan lika bra som en valnötstock
Publicerat Februari 23, 200917 yr Någon måste snart ta tag i mitt köpmissbruk!exabit kanske? Jo - blind leading the blind! Medalist är ju skitfina!
Publicerat Mars 3, 200917 yr Stilla min nyfikenhet nu, vad har du tänkt låta gå genom loppet? Gamla 16,2g Ballistic tip hade kanske varit nått för dej, (den ja använde när vi hade "9,3x62 shoot out" om du vill minnas ), Dess efterföljare Accubond eller ska du gå på slägga ala 18,5g eller tyngre?
Publicerat Mars 4, 200917 yr Författare 16,2 grams Bt hade suttit som en fläskläpp! Tyvär försvinner allt som är bra Har samlat på mig ett försvarligt lager med äldre Norma Alaska och Silverblixt närmare bestämt 130st. Om jag hittar färdigladdad Norma 15grams Vulkan i något restlager så köper jag rubbet. Har inte tänkt ladda till denna kalibern då det kommer lossas relativt få skott med den per år jämfört med mina övriga ögonstenar. /Micke
Publicerat Mars 4, 200917 yr Skulle tro att jag har ett skapligt lager av gamla 15 grams Vulcan kulor, är det månne något som kan vara av intresse? Henrik
Publicerat Mars 4, 200917 yr Om inte mr Mauser tänker ladda i kalibern så köper jag kärna kulorna av dig Henrik
Publicerat Mars 4, 200917 yr Författare Skulle tro att jag har ett skapligt lager av gamla 15 grams Vulcan kulor, är det månne något som kan vara av intresse?Henrik Inte om det bara är kulor men tack ändå /Micke
Publicerat Mars 4, 200917 yr Nämen en plastkolv till att kröna detta lilla verk av svensk vapenhistoria med - nice
Publicerat Mars 14, 200917 yr Författare Så är den då klar Är riktigt nöjd med slutresultatet. Sköt med den för första gången igår och kan konstatera att träffbilderna ligger runt 40-50mm på 100m vilket är maxavståndet,de allra flesta skott kommer att skjutas på avstånd väl under det och därmed minskar även träffbilderna betydligt. Rekylen var betydligt kraftigare än vad jag trodde med 18,5 grams kulor-fullt i klass med vad min förra 9,3x62 gav med 15 grams kulor. Matning och utkast fungerade perfekt,väl centrerade anslag som varken var för grunda eller för djupa. Kindkontakt helt ok om än ej helt perfekt,dock mycket bättre än vad jag trodde med ett 56-objektiv monterat i Warnes extra höga fästen. Hade kunnat montera den i ett par höga fästen men då hade jag varit tvingad att knacka ut siktet,vill inte det då jag tycker det ser för taskigt ut med bössor utan sikte men med kornet kvar. Kolven kommer från Midways fyndshop och kostade mig hälften av vad den gjort om jag köpt den på huvudsidan,varför den låg där vet jag inte då det inte finns några fel på den Helnöjd! dessutom är 9,3x57 patronerna rätt gulliga /Micke
Publicerat Mars 14, 200917 yr 9,3x57 har fått ett uppsving med grisjakten och nu när blaser börjat tillverka pipor i kalibern så borde det ske ett större uppsving än vad det varit, skulle inte du behålla träkolven från början? Nu väntar vi på första grisen
Publicerat Mars 14, 200917 yr Författare Tankar fanns att kila upp kolvkammen på orginalstocken men kom till insikt att jag ville ha ett brantare pistolgrepp. Hade vidare tankar på en ny träkolv men valde bort den till förmån för syntet. Känns helt rätt med en underhållsfri och väderokänslig syntetkolv /Micke
Publicerat Mars 14, 200917 yr Nu kan jag inget om gris jakt men tycker det verkar bra ändå Används öppna riktmedlen någon gång eller skulle det vara idé att montera av dem för att få ned kikaren något?
Publicerat Mars 14, 200917 yr Anser att det är av stort intresse att kunna montera av en kikare som används på vak, speciellt om det som i ditt fall är en fast 7a. Nog för att du är en god skytt men att i en pannlampas sken smyga på ett blodspår efter en galt med en fast kikare är ingen hit av förklarliga skäl. Alternativet är förstås att alltid ha med sig 20an med slug på varje vakpass men det är ju inte heller optimalt. Satsa på en QR lösning och behåll/förfina dom öppna är mitt råd.
Publicerat Mars 14, 200917 yr Tankar fanns att kila upp kolvkammen på orginalstocken En sådan kanske? En bild på min Hva 640 i 8x57JS.. /Må