Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU vill att det ska finnas minst 1000 vargar i Finland innan man får jaga.

Featured Replies

Publicerat

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=31901

:-[ :-[ :-[

Det blir tufft det för jägare, hundarna och vargarna och ännu värre när dom börjar vandra över Torneälvens is in i Sverige. Kan man få ett viltstängsel uppsatt mitt i älven  ??? ??? ???

Publicerat

Då borde det inte vara något problem att räkna ut hur många vargar det ska finnas i Tyskland storleken på Tyskland dividerat med storleken på Finland geografiskt multiplicerat med tusen. Tror det blir trångt i Tyskland. När vi gick med i EU så skulle det vara ett handelsunion och inte ett europas förenta nationerna som det nu blivit där Frankrike och Tyskland bestämmer hur vi ska odla och försörja oss i Sverige. Jag vill ha en omröstning!!! NU!!!

Publicerat

Finland 338.000 km^2, Tyskland 357.000 km^2

Publicerat
  • Författare
Då borde det inte vara något problem att räkna ut hur många vargar det ska finnas i Tyskland storleken på Tyskland dividerat med storleken på Finland geografiskt multiplicerat med tusen. Tror det blir trångt i Tyskland. När vi gick med i EU så skulle det vara ett handelsembargo och inte ett europas förenta nationerna som det nu blivit där Frankrike och Tyskland bestämmer hur vi ska odla och försörja oss i Sverige. Jag vill ha en omröstning!!! NU!!!

Hej Nils I!

Hur många tror Du har ångrat sig från folkomröstningen då Dom sa ja till EU? Jag vet om flera. Själv röstade jag nej till EU och påverkad som man blev av kommunmedborgaren Peter Eriksson ;) vårat f. d. kommunalråd här i Kalix som blev riksdagspolitiker ist. Jag saknar honom inte men det är som han har ett finger med i spelet här ännu.

Publicerat

Det tog tid innan storstadsregionerna begrep att det inte blev fri sprit och bredare trottoarer som lovat utan att vi istället får betala för något som inte ger tillbaka i närheten vad det tar. Jobben flyttar utomlands och svensk standard sänks vilket var vad man hotade med om vi inte gick med. Hade vi sagt ja till euron så hade vi mist allt självstyre. Nu har vi inget självbestämmande om varken industri jordbruk eller elkraft. För att inte tala om jakten där man sitter 300 mil från oss och tar beslut om vårat inland och hur vi ska sköta vårat kulturarv.

• 4 weeks later...
Publicerat

När ska Eu och regeringen börja förstå hur illa det håller på och går för våra viltstammar här i sverige, på våra marker har vi redan nu sett en märkbar förändring i älg populationen. För om åren när jag var lite mindre så såg vi nästan jämt älg efter grusvägarna på jaktmarken, idag ser vi sällan någonting. Dessutom så har jakten försvårats otroligt i och med att ljägarna inte längre törs läppa sina hundar över huvudtaget och älgarna har blivit VÄLDIGT skygga och det är svårt att komma dem nära för ett skott. Vi håller ju på med bandhunds jakt, och den jakten har nu i dagsläget blivit svårare att bedriva i det område vi bor i eftersom den går ut på att komma så nära djuret som möjligt för att om möjligt kunna avlossa ett dödande skott. Även tamdjurs ägare blir svårt drabbade av rovdjuren (Varg och Björn).

Så jag tycker det inte är så konstigt att folk skjuter varg. Jag tror vi och regeringen kommer att få se flera jägare och tamdjurs ägare som blir dömda för sk jaktbrott. Men vad kan man göra idag, STG (Skjut,Tig och Gräv) eller ingenting. Eller också försöka påverka politikerna med olika demonstrationer. Man kanske skuller låta politikerna själva få se hur trevligt det ser ut i en tamdjurs hage med döda och slagna får i efter ett varg angrepp.

Ja, jag vet inte vad man ska göra. Men i så gott som alla jakt frågor så visar det klart och tydligt efter politkernas beslut att vi inte lever i en demokrati. :-[

Sebasrian W 

Publicerat

Uppgiften om att EU skulle kräva 1000 vargar i Finland innan jakt har dementerats från Bryssel för länge sedan. Inget bestämt antal nämns i EU kraven. Däremot lär antalet 1000 vara något som tjänstemän lagt till i ett försök att precisera vad den aktuella termen för vargens skyddsnivå generellt innebär.