Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avståndsbedömning för fältskytte

Featured Replies

Publicerat

Sitter och försöker spåna lite runt avståndsbedömningen för framtida fältskytte med kikare ^_^

Jag har letat runt lite och nu lyckats hitta målen och deras min-max avstånd nu är väl detta mer en rekommendation och det händer även att dem står utanför dessa avstånd :D

Jag tänkte till att börja med åka till banan och titta på alla figurer på min och max avstånd och försöka rita in mitt riktmedel (TDS 4) på dessa som en lathund. Detta blir säkert inte helt exakt att mäta så men jag vill hitta ett enkelt sätt att åtminstone avgör ungefärligt avstånd med hjälp av max och min spannet.

Det finns en bild på målen med rekommenderade avstånd samt storlek på sidan 27 i denna länk http://www.fsrskytte.se/documents/1/5/2/Ar...ingshandbok.pdf

Försökte själv fixa en lämplig bild på denna sida men det gick sådär :blush:

post-857-1235386060_thumb.png

Fyll på med era synpunkter hur man löser detta på ett bra sätt, själv ska jag jobba nätter i veckan vilket innebär att jag både kan skriva ut och plasta mina mera eller mindre vettiga lösningar :unsure:

Ny_bild.bmp

Publicerat

Jag har påbörjat en lathund där jag mäter på "största längden" på målet beroende på om bredden eller höjden är störst. Sedan är det bara att mäta med mildoten och titta i tabellen.

Iom att de har med rekommenderade avstånd för figurerna så kan man även ha en "sanity check" för värdet man får fram. Det är lixom inte troligt att en C30 står på 550 meter...

Publicerat

Visst är det icke medförstorande riktmedel på ditt sikte?

En annan variant du skulle kunna köra med är "Bracketing" dvs att du justerar förstoringen tills dess att du passat in exempelvis en Tunna D mellan två punkter i ditt riktmedel, antalet X på siktet eller en uppskattning om var du då är på förstoringen Tunna D skall vara mellan punktera på 7X-8,5X, motsvarande 180-200 meter,

med den form av riktmedel och sikte du har är detta förmodligen ett snabbare sätt, du får omgående två bekräftelser,

ett att målet är inom angivet (rekommenderat avstånd) samt även en fingervisning om var i intervallet det är dvs botten, mitten, långt.

för mitt exempel tunna D är det 50 meter mellan min och max och du skulle träffa målet med en O på 175 meter oaktat om det är på 150 meter eller 200 meter, tunnan är 20 cm hög som framgår av PDF:en.

Din lösning som om än kanske är bra och fungerade för dig verkar svår och relativ för mig,

För egen del blir det att vässa klorna med Mildot systemet, det skall fungera.

/C

Publicerat

Så här ser min ut. Ska dock ta och öva lite i "verkligheten" oxå. Har ett antal fältmål hemma som jag köpt från Canaxa ^_^

post-296-1235387690_thumb.jpg

Publicerat
Så här ser min ut. Ska dock ta och öva lite i "verkligheten" oxå. Har ett antal fältmål hemma som jag köpt från Canaxa ^_^

Jag visste det, du fuskar... egna tavlor

/C

Publicerat
Jag visste det, du fuskar... egna tavlor

Haha :D

Allvarligt talat: måtten på alla fältfigurer finns lätt tillgängliga, och man har ett mildotriktmedel. Har man sen högstadiematten med i bagaget så borde det, med risk för att låta pompös, inte vara några problem att skapa sig en tabell ^_^

Publicerat
  • Författare

Det såg ut som en utmärkt lösning synd att man inte har mildot :D

Publicerat
Det såg ut som en utmärkt lösning synd att man inte har mildot ^_^

Du kanske kan "mäta" mellan ett par stolpar eller nåt i ditt sikte? Ta bara med en referens till skjutbanan vars bredd du vet, och sen borde det vara görbart att ha en liknande tabell till ditt riktmedel, även om det blir lite mer oprecist än mildot.

Publicerat
  • Författare
Visst är det icke medförstorande riktmedel på ditt sikte?

En annan variant du skulle kunna köra med är "Bracketing" dvs att du justerar förstoringen tills dess att du passat in exempelvis en Tunna D mellan två punkter i ditt riktmedel, antalet X på siktet eller en uppskattning om var du då är på förstoringen Tunna D skall vara mellan punktera på 7X-8,5X, motsvarande 180-200 meter,

med den form av riktmedel och sikte du har är detta förmodligen ett snabbare sätt, du får omgående två bekräftelser,

ett att målet är inom angivet (rekommenderat avstånd) samt även en fingervisning om var i intervallet det är dvs botten, mitten, långt.

för mitt exempel tunna D är det 50 meter mellan min och max och du skulle träffa målet med en O på 175 meter oaktat om det är på 150 meter eller 200 meter, tunnan är 20 cm hög som framgår av PDF:en.

Din lösning som om än kanske är bra och fungerade för dig verkar svår och relativ för mig,

För egen del blir det att vässa klorna med Mildot systemet, det skall fungera.

/C

Precis det är icke medförstorande i min Swarre och jag har funderat i dessa banor också men det känns lite för krångligt. Jag vet med mig själv att det som man är rätt svårt att göra många saker samtidigt :D Just därför var tanken att jag skulle göra ett kort med två sidor (min-max) på varje mål med riktmedlet på 18X över figuren med lämplig referens tex nedersta ribban på underkant målet.

Tänkte då att man på varje station får veta vilket mål så räcker det att hålla reda på detta min-max kort och sedan bedöma efter det så kanske man har chansen att både lyckas skruva på kikaren och skjuta utan misstag ^_^

Publicerat

du kan glömma dom rekommenderade avstånden jag tyckte vartannat mål satt utanför det fick betala för min tro att dom inte skulle sitta utanför rek avstånd.

jag satt 20,30,40 och 50 cm tape längder på en tavla och kollade från 200 till 600m på dom och skrev ned dom måtten jag fick med riktmedlet.

tex 20 cm 600m två dottar eller 40cm 325m stolpe till ytterkant dot x2. (taget ur luften jag minns inte måtten i huvudet).

måtten på alla tavlor står i regelboken man köper när man tar gevärsskyttekortet.

Publicerat
måtten på alla tavlor står i regelboken man köper när man tar gevärsskyttekortet.

De står även i Lars länk ovan.

Vad gäller rekommenderade avstånd så är min erfarenhet att vid "normala" tävlingar så brukar man följa dessa någorlunda, men på större tävlingar där man vill göra det än svårare för eliten så går man utanför dessa avstånd.

Publicerat
  • Författare
Vad gäller rekommenderade avstånd så är min erfarenhet att vid "normala" tävlingar så brukar man följa dessa någorlunda, men på större tävlingar där man vill göra det än svårare för eliten så går man utanför dessa avstånd.

Stämmer väl med vad dem fältskyttar jag känner säger och sedan är min tanke att göra det enkelt om än det blir lite mindre exakt. Sedan får man väl lära sig med tiden och med tanke på hur väl fältskyttarna klara detta utan hjälpmedel borde det inte vara helt omöjligt att lära sig bedöma med ett kikarsikte och två friska ögon :D

Sedan antar jag att man hjälper varandra om det är en patrull med kikarskyttar. Är väl rätt tyst och hemligt för fältskyttarna men så länge detta med kikare är nytt och lite utom tävlan tycker jag gott man kan prata med varandra :D

Publicerat
Stämmer väl med vad dem fältskyttar jag känner säger och sedan är min tanke att göra det enkelt om än det blir lite mindre exakt. Sedan får man väl lära sig med tiden och med tanke på hur väl fältskyttarna klara detta utan hjälpmedel borde det inte vara helt omöjligt att lära sig bedöma med ett kikarsikte och två friska ögon :D

Sedan antar jag att man hjälper varandra om det är en patrull med kikarskyttar. Är väl rätt tyst och hemligt för fältskyttarna men så länge detta med kikare är nytt och lite utom tävlan tycker jag gott man kan prata med varandra :D

vi kikarskyttar diskuterade detta lite före starten i hofors och micke (som vann) och dom andra mil dot killarna delade gärna med sig med avstånden dom fick fram men jag själv valde att inte vilja ha hjälp då jag ville få max träning och för att jag inte ville att någon skulle känna sig dum om jag fått helt fel avstånd av denne.

men jag och grimmer (också utan mil dot) diskuterade avstånden lite ibland före vi sköt och det gav en hel del.

Publicerat

Inte för att vara den Exabit men jag tror du gjort fel (såvida inte du har ngt riktmedel som jag inte förstår).

Du har angett tex C30 (som är 30 cm bred) till 2 MIL vid 300 meter. 1 MIL på 300 meter är ju 30 cm så om C30´an är 2 mil står den på 150 meter.

Jag ser å andra sidan att du varit konsekvent med dina "misstag" så du har väl ngt riktmedelsjox jag inte förstår. Menar inte att mästra på något sätt.

Mvh Marcus

Publicerat

Marcus,

Mitt riktmedel är ej medförstorande. På Conquesten är det "äkta" mildot vid 10x förstoring. Vid 20x motsvarar därför avståndet mellan två dottar 5 cm. på 100 meter.

Jag har valt att köra på högsta förstoring för att få så stor mätnoggrannhet som möjligt.

Publicerat
  • Författare

Lekt lite med excel och gjort några enkla lathundar som ska testas :rolleyes:

Förs denna för riktmedlet:

Ny_bild.bmp

Sedan tänkte jag testa denna enkla modell C figurerna stämmer rätt bra mellan post 2-3

C_m_l.bmp

Va- f¤n blev det inte synliga bilder för nattjobb................ :mad:

Publicerat
De står även i Lars länk ovan.

Helt riktigt Rikard!

Jag har tävlat i fälskskytte i många år, både med Mauser 6,5x55 och K-pist. Jag hade en tabell byggd på statistik får samtliga tävlingar, eftersom man oftast får veta avståndet efteråt. I 9 fall av 10 kunde jag utgå från min tabell i övriga fall var det ganska solklart att det var kortare eller längre avstånd. Hursomhelst är min erfarenhet att man precis som Rikard skriver, försöker hålla sig till rekommenderade avstånd inom FSR.

Mvh Johan

Publicerat
  • Författare

Nu har jag gjort ett utkast på några kort ska bli skoj att testa hur det funkar att bedöma avstånden :D

Det blev 2kort med målen och ett range-card dem är mäter ~120x70mm

post-857-1235570277_thumb.jpg

post-857-1235570320_thumb.jpg

Tanken jag haft med dessa kort är att gör dem så att målen på min avstånden inte ryms mellan posterna men göra det på max. På så vis hoppas jag att detta ska bli rätt enkelt att lära sig och med lite träning hoppas jag man klarar detta rätt väl utan att behöva använda korten.

Hmmm...... ser nu att jag missat L1,2,3 och vertikala S10-25 ska försöka klämma in dem med.

Publicerat

Vad är "P1-P2"? Spontant ser det ut som att du vänt på värdena? Borde inte värdet för ett längre avstånd vara mindre?

Fast jag vet ju inte vad "P1-P2" är så vad snackar jag om egentligen? <_<

Publicerat
  • Författare
Vad är "P1-P2"? Spontant ser det ut som att du vänt på värdena? Borde inte värdet för ett längre avstånd vara mindre?

Fast jag vet ju inte vad "P1-P2" är så vad snackar jag om egentligen? :huh:

Jo det ser rätt grötigt ut ;)

P1-P2 är måttet mellan Post 1 och Post2 på TDS riktmedlet och mellan dem är det 80mm. på 100meter.

Publicerat

Jag har ocks joxat ihop några kort. Just nu i version 1.0 så är alla målen mätta på bredden men jag har börjat ta fram måtten även för mätning på höjden.

Tog alla mål canaxa hade som kan förekomma i fält, tror det blev 36 stycken totalt. Sidorna har jag sedan kompletterat med sidan ur regelboken som anger rek avstånd på målen.

Så här ser mina sidor ut.

falt.jpg

Publicerat

Snyggt Johan! :huh:

Man bör nog mäta på den ledden som är längst, för att få maximal noggrannhet.

Publicerat

Absolut, men bäst är att ha på båda ledderna ;-)

MLR riktmedlet i mitt NF är ju försett med markeringar för 0.5 mil också så det är ganska lätt att mäta även små saker.

Publicerat
Absolut, men bäst är att ha på båda ledderna ;-)

MLR riktmedlet i mitt NF är ju försett med markeringar för 0.5 mil också så det är ganska lätt att mäta även små saker.

Jag hade nog tänkt att bara ha med de största ledderna i min tabell, men det skadar ju inte med bägge - bara man använder rätt :D

Du är ett svin med ditt NF med MLR - vet du det? Ett förbannat svin! Och jag är inte alls avis ska du veta ;):huh:B)

Publicerat

LOL <_<