Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

björjaktsfilm

Featured Replies

Publicerat

Visade detta filmklipp om björnjakt för min polare:

http://film.jaktjournalen.se/index.php?page=movie&id=191

Efteråt frågade han om man inte brukar skjuta ett till skott när djuret ligger och sparkar så pass länge efteråt. Jag svarade att " avlivningen ska vara så snabb och effektiv som möjligt". :angry:

Visst har det hänt att man har skjutit ett rådjur som legat och sparkat ett tag, men inte så här länge. Jag kan tycka att det blir onödig och dålig publicitet om man lägger ut sådana filmsekvenser på en allmän internetsida. Rovdjursjakten är ju ett hett ämne och det är allt för många som vill sätta käppat i hjulen.

Spotta inte på mig nu om ni tycker jag har fel ^_^

/Erik

Publicerat

Tja, kollade filmen o från skott till slut så tar det nått på 2min o 15 sekunder.

Inte speciellt länge så sett.

Nalle trillar ner efter 27 sekunder nånting.

Kan tänka mig att björnen sprungit i dessa sekunder om den varit på marken.

Har inte en susning om hur björn reagerar på träff heller.

Men nog tycker jag att filmen är helt ok men antar att folk i almänhet tror att djur dör direkt det smäller.

Händer iofs men bara om vi träffar hjärna eller centrala nervsystemet.

Allt annat tar längre tid innan de ligger stilla så är det bara.

Publicerat

Efteråt frågade han om man inte brukar skjuta ett till skott när djuret ligger och sparkar så pass länge efteråt. Jag svarade att " avlivningen ska vara så snabb och effektiv som möjligt". -_-

Visst har det hänt att man har skjutit ett rådjur som legat och sparkat ett tag, men inte så här länge. Jag kan tycka att det blir onödig och dålig publicitet om man lägger ut sådana filmsekvenser på en allmän internetsida. Rovdjursjakten är ju ett hett ämne och det är allt för många som vill sätta käppat i hjulen.

Spotta inte på mig nu om ni tycker jag har fel :D

/Erik

vad i helvete! ;)

tyckte nog att ett avfånging skott borde varit på plats där. för inte skulle den borda sparka sådär länge om det varit ett rent skott i bogen ?

Publicerat

Själv hade jag nog dragit en bula till redan när den satt i trädet.

Publicerat
Själv hade jag nog dragit en bula till redan när den satt i trädet.

jo det skulle nog jag oxå gjort.. om inte annat så hade jag blivit lite konfunderad när inget direkt hände när de small...

Publicerat

Ett skott till kanske hade varit på sin plats pga art på viltet.....men det är lights out direkt vad jag kan se, skottet sitter i CN, troligen i hjärnan, med den skottplaceringen så går pumpen i dryga minuten om man inte avblodar djuret, samma sak som vid tamdjursslakt. Ett skott i hjärnan klassificeras som bedövning, avlivningen sker med avblodningen.

Personligen hade jag nog lagt en pärla till i hjärtlung trakten för att avbloda, troligen ville inte jägaren göra det pga trofén, jag litar på att den jägaren visste vad han gjorde, han hade full koll på att skottet varit direkt dödande, så tolkar jag det hela.

Publicerat

Grisigt gjort att inte skjuta fångskott. Finns ingen anledning att inte göra det. Brukar inte moralpredika men skjuter alltid fångskott om viltet sprattlar, speciellt så där länge.

Publicerat

själv så skulle jag gett han en till då han satt kvar i trädet...

men det är jag det... :huh:

Publicerat
själv så skulle jag gett han en till då han satt kvar i trädet...

men det är jag det... :huh:

Då är vi två.

Publicerat

Ett skott till skulle ha varit på plats när den ligger på backen och sparkar. Han skulle bara ha kopplat hunden och avlivat nallen tycker jag. <_<

Publicerat

Dock står det att ljudet inte hänger med själva videon så björnen åker antagligen i backen direkt vid skottet, dock så rör den sig ett tag efter...

Publicerat
Grisigt gjort att inte skjuta fångskott. Finns ingen anledning att inte göra det. Brukar inte moralpredika men skjuter alltid fångskott om viltet sprattlar, speciellt så där länge.

Vill inte moralisera. Jägaren kanske VISSTE var skottet satt. Skulle jag skjuta ett extraskott för att ett vilt "sprattlar" så hade jag varit tvungen att göra det i stort sett varje jakt, eftersom jag i regel är så nära. Så ser det ut när djur dör, vare sig man gillar det eller ej.

Publicerat

björnen är död när den faller ner. att den rör sig efter den fallit ner ser iallafall jag som helt naturligt,blir samma sak om man skjuter en stillastående älg i lungpartiet oxå väldigt sällan dom inte rycker å sparkar i nån minut. så varför skjuta fångst skott och eventuellt få en skotträdd hund på köpet? men jag kan ha fel............

Publicerat
björnen är död när den faller ner. att den rör sig efter den fallit ner ser iallafall jag som helt naturligt,blir samma sak om man skjuter en stillastående älg i lungpartiet oxå väldigt sällan dom inte rycker å sparkar i nån minut. så varför skjuta fångst skott och eventuellt få en skotträdd hund på köpet? men jag kan ha fel............
Jag håller med dig där....denna jägare visste troligen vad han gjorde. På film så kan allt se enklare eller svårare ut för andra än vad själva jägaren i verkligheten upplever/ser.

Och vad är lagom för alla !!! ;) Har sett vissa som skjuter magasinet slut på tex älgkalv och även på annat villt så kalven ser ut som en sil efteråt. Men har oxå sett dom som skjuter sitt skott i 10an och låter händelse förloppet ha sin gång utan skjuta hej vilt ! Så varför skjuta fler skott om du vet/ser att träffen sitter i 10.an ?

Ps...Jag tror ändå jag inte varit så kall i detta läge...men har då aldrig sett en björn förut heller. :lol:

Publicerat

Bra hund, bra filmat och bra skjutet.

Finns ju ingen mening med att skjuta fler skott i en redan död björn. Speciellt med hunden så nära.

Modigt att gå fram direkt till björnen sådär. Jag hade väntat ett tag. Fast vet man var skottet tog så är det väl en annan sak. Men fasiken vad spännande.

Publicerat

Jag fick höra av en kompis att det hade blivit en massa skriveri om min film på den här sidan, så jag tänkte bara förklara en sak.

Det har blivit nå fel på ljudet när jag la ut den, i samma ögonblick som det smäller rasar björnen och varför inte ett skott till.

Första och enda kulan går in alldeles bakom huvudet i halsen och lämnar ett utgångs hål stort som en apelsin på motsvarande sida. Hoppas att det där svarar på dom flesta frågor.

Tack för alla röster

Publicerat

Snyggt att komma in och klargöra det hela ;) välkommen till forumet, hoppas du skall trivas här.

Publicerat
Jag fick höra av en kompis att det hade blivit en massa skriveri om min film på den här sidan, så jag tänkte bara förklara en sak.

Det har blivit nå fel på ljudet när jag la ut den, i samma ögonblick som det smäller rasar björnen och varför inte ett skott till.

Första och enda kulan går in alldeles bakom huvudet i halsen och lämnar ett utgångs hål stort som en apelsin på motsvarande sida. Hoppas att det där svarar på dom flesta frågor.

Tack för alla röster

Ahhh.. Det förklarar en hel del. Kul att du tog dig tid att komma hit och föklarade. Välkommen !

Publicerat

hur många gånger ser man inte det träffar bra och djuret går vidare? hänt med vildsvin för mig och jag brukar då inte skjuta mer än nödvändigt då jag ser och känner ett bra skott..

nån som sett en tupp utan huvud springa?? en gäddas hjärta slå fast den ligger i handen utan övrig koppling till organen :rolleyes:

klockrent gjort! jävel till hund att skälla tätt! :angry:

Publicerat

Tack för alla röster

Då ändra jag åsikt för det hade varit svårt att hinna med en smäll till i trädet. Med andra ord så har du full koll på läget. Grattis till björnen Välkommen till forumet. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Kanon med rätt fakta. Välkommen till forumet och kul med lite björnskyttar på sidan B)

Dela gärna med di av dina erfarenheter ;)

/Erik

Publicerat

Tack för den infon & välkommen hit! Det förändrar ju det hela en aning. B)

Publicerat

Grattis till nallen!

Skulle varit kul att se filmen som av någon anledning inte funkar på min burk.

Finns den att se någon annanstans?

Lite typiskt att många är så snabba att dömma, nu var de förvisso på film.

Ofta likadant med folks hörsägen, blir fort en höna av en fjäder ;)

• 1 month later...
Publicerat

Efteråt frågade han om man inte brukar skjuta ett till skott när djuret ligger och sparkar så pass länge efteråt. Jag svarade att " avlivningen ska vara så snabb och effektiv som möjligt". B)

Spotta inte på mig nu om ni tycker jag har fel :wub:

/Erik

Inte för att verka lite elak, men nog har jag sett blåbärsris och mossa förut...

Annars så tycker jag att det var en fin nalle och ett stort grattis till skytten! :D

Publicerat

Tack för alla röster

Tycker det var en bra film..

Stort grattis till att du fått till en sådan fn till hund...

Bra jobbat....