Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skogsprov för Wachtel

Featured Replies

Publicerat

Äntligen verkar Wachtelklubben insett att det behövs ett rent skogsprov för att kunna utveckla rasen! Står att det är på gång i senaste Wachteltidningen. Redan när jag började intressera mig för rasen tyckte jag att det skulle vara bra med ett rent skogsprov och skrev något inlägg på forumet på Wachtelklubbens hemsida men fick då reda på att det verkligen inte behövdes!

Hoppas man nu bara utformar det som det funkar på de flesta praktiska jakter d.v.s. att man får gå med hunden in i såten och att den där uppvisar ett stort och frimodigt sök och inte som idag där hunden ska skickas in i såten och föraren ska stå utanför. Hur många jagar på det viset, åtminstone inte jag.

Kanske någon som vet mer om hur provet kommer att utformas.

\mats

Publicerat
Äntligen verkar Wachtelklubben insett att det behövs ett rent skogsprov för att kunna utveckla rasen! Står att det är på gång i senaste Wachteltidningen. Redan när jag började intressera mig för rasen tyckte jag att det skulle vara bra med ett rent skogsprov och skrev något inlägg på forumet på Wachtelklubbens hemsida men fick då reda på att det verkligen inte behövdes!

Hoppas man nu bara utformar det som det funkar på de flesta praktiska jakter d.v.s. att man får gå med hunden in i såten och att den där uppvisar ett stort och frimodigt sök och inte som idag där hunden ska skickas in i såten och föraren ska stå utanför. Hur många jagar på det viset, åtminstone inte jag.

\mats

Hej ! Jo det är nog bra med ett skogsprov. Fattar dock inte varför alla vill gå med hunden i skogen. Om man lär hunden från början att den självmant skall söka av såten utan att föraren behöver gå med så får man ju en mycket effektiv hund och skottchansen för en hundförare borde öka markant, då han inte röjer sig lika lätta.

Publicerat

Hej,

Köper inte det där med att man får skjuta mer om man står utanför. Många grisbiotoper är så pass täta att om du inte trampar in får få ensamma hundar ut grisarna, åtminståne inte med etiken i behåll.

Och var skall sleven vara om inte mitt i grytan? Står själv för 30% av min Wachtels skjutlista så här långt, oavsett vilt. Det är ju en av fördelarna att vara hundförare att slippa stå som passkytt :wacko:

Publicerat

Jag anser helt klart att hunden är frimodigare i sitt sök om den känner av sin förares stöd. Har gått mkt som hundförare dock inte med Wachtel men väl med andra raser. Klart som f-n att man går med sin hund i såten iaf när det gäller stötande/kortdrivare. Om dom utformar ngt annorlunda prov tycker jag man kan strunta i det.

Publicerat
Och vad skall inte sleven vara om inte mitt i grytan? Står själv för 30% av min Wachtels skjutlista så här långt, oavsett vilt. Det är ju en av fördelarna att vara hundförare att slippa stå som passkytt :wacko:

Ser ut som brorsans siffror ungefär med sin wachtel kan jag tro. I vissa såtar tycker jag han alltid står i händelsernas centrum och upptagsplasten är väl ett klassiskt pass. Iaf för rå.

/Må

Publicerat
Hej,

Köper inte det där med att man får skjuta mer om man står utanför. Många grisbiotoper är så pass täta att om du inte trampar in får få ensamma hundar ut grisarna, åtminståne inte med etiken i behåll.

Och vad skall inte sleven vara om inte mitt i grytan? Står själv för 30% av min Wachtels skjutlista så här långt, oavsett vilt. Det är ju en av fördelarna att vara hundförare att slippa stå som passkytt :wacko:

Nä utanför tycker inte jag heller att man ska stå men på provet när man ger ett litet sökområde så tycker nog jag att hunden ska uppvisa ett självständigt sök även fast du står stilla det är ju precis det jag kräver när jag går i såten och släpar kvar på ett berg eller vass kant.

Det värsta jag vet är när hunden bara för jag stannar till, slutar söka och befinner sig innom synhåll hela tiden

Strävan är ju hela tiden att första sökrundan på varje nytt ställe ska leda till upptag om det finns vilt och då måste ju hunden jobba lite.

Men det är min åsikt B)

Hade

Publicerat
Nä utanför tycker inte jag heller att man ska stå men på provet när man ger ett litet sökområde så tycker nog jag att hunden ska uppvisa ett självständigt sök även fast du står stilla det är ju precis det jag kräver när jag går i såten och släpar kvar på ett berg eller vass kant.

Det värsta jag vet är när hunden bara för jag stannar till, slutar söka och befinner sig innom synhåll hela tiden

Strävan är ju hela tiden att första sökrundan på varje nytt ställe ska leda till upptag om det finns vilt och då måste ju hunden jobba lite.

Men det är min åsikt B)

Hade

Håller med, det beteendet kommer gärna på de flesta när hunden börjar bli trött, men finns det där redan när hunden är fräsch är det ju ingen höjdare. :wacko:

Publicerat

\mats

Håller med dig Mats_Bengt har ett svagt minne av att det diskuterades i Wachtelgruppen och dom mesta var med på att man går i såten och låter hunden söka ut och komma förbi och hälsa på lite då och då när man rör sig runt. Sen vad lite då och då är i tid har nog lite med hur såtens biotop är.

Lasse

Publicerat

tanken är vad jag förstår att skogsprovet kommer se ut precis som skogsdelen på ökl gör idag men att man slipper göra apportering ock släpp spår. ukl kommer inte nog inte att ändras och förhoppningsvis måste man gått ukl innan skogsprovet. sen vore det ju önskvärt att proven kan ske som praktisk jakt på samma sätt som vildsvinsproven. då kanske vi kan se vad hundarna gör om det tex inträffar en skadeskjutning..

Publicerat

Jag tycker det är synd att man gör proven enklare och enklare.. :/

Först gör man unghundsproven enklare genom att ta bort kravet på godkänt på apporteringen. Nu ska man även särskilja skogsdelen på Ökl.

Jag kan se nyttan med en mer ingående bedömning av skogsmomentet och jag kan se det som ett två delat prov där man delar skogsmomentet i en del och mer apportering i den andra delen. Men för pris ska man vara godkänd på båda proven för att inte tappa mångsidigheten som jag anser är viktig. Ser ingen som helst anledning att göra proven enklare.

Publicerat
  • Författare
Håller med dig Mats_Bengt har ett svagt minne av att det diskuterades i Wachtelgruppen och dom mesta var med på att man går i såten och låter hunden söka ut och komma förbi och hälsa på lite då och då när man rör sig runt. Sen vad lite då och då är i tid har nog lite med hur såtens biotop är.

Lasse

Låter ju bra om proven ska likna vanlig jakt så mycket som möjligt och jag tror nog de flesta går med sina hundar i såten och särskilt här i Småland där en såt kan vara en 500 ha, inte helt enkelt att stå utanför och skicka hunden då.

Kommer ju från Drevervärlden och där står utryckligen i drevprovsreglerna att jakten ska efterlikna vanlig jakt i största mån och så borde det givetvis även var på Wachtelproven.

Sen ska givetvis hunden uppvisa ett stort och självständigt sök, kan tycka att min egen Wachtel har rätt lagom runder han brukar ligga ute en tio minuter och ibland mer. Har man sen en Garmin kan man ju väldigt enkelt se rundornas storlek.

\mats

Publicerat
  • Författare
Jag tycker det är synd att man gör proven enklare och enklare.. :/

Först gör man unghundsproven enklare genom att ta bort kravet på godkänt på apporteringen. Nu ska man även särskilja skogsdelen på Ökl.

Jag kan se nyttan med en mer ingående bedömning av skogsmomentet och jag kan se det som ett två delat prov där man delar skogsmomentet i en del och mer apportering i den andra delen. Men för pris ska man vara godkänd på båda proven för att inte tappa mångsidigheten som jag anser är viktig. Ser ingen som helst anledning att göra proven enklare.

Kan hålla med dig att ska man få uppnå ett championat så ska man vara godkänd i båda delarna, men för aveln måste det vara en fördel att få fler att starta på prov och även de bästa skogshundarna kommer att starta.

För apporteringen är ju mycket en träningssak, tror en duktig dressör får nästan vilken Wachel som helst att klara provet!

\mats

Publicerat
För apporteringen är ju mycket en träningssak, tror en duktig dressör får nästan vilken Wachel som helst att klara provet!

\mats

Så varför då skippa den delen då det faktistk bara är en träningssak?

Ska wachtelhunden forsätta vara den mångsidiga hund det skall vara så måste vi även prova dem på samtliga delar. Vill man nu enbart ha en drivande hund så finns det ju andra raser som används för enbart det.

Wachtelhunden skall vara en drivande hund för såtjakt, som skall kunna apportera och göra eftersök. Och jag hoppas den skall vara det även i framtiden.

Publicerat
  • Författare
Så varför då skippa den delen då det faktistk bara är en träningssak?

Ska wachtelhunden forsätta vara den mångsidiga hund det skall vara så måste vi även prova dem på samtliga delar. Vill man nu enbart ha en drivande hund så finns det ju andra raser som används för enbart det.

Wachtelhunden skall vara en drivande hund för såtjakt, som skall kunna apportera och göra eftersök. Och jag hoppas den skall vara det även i framtiden.

Håller helt med dig att Wachteln ska vara en så allsidig hund som möjligt men alla kanske inte vill lägga ned all den tiden det behövs på apporteringen och inte har kunskapen.

Kan ju se bara på mig själv, tror inte jag skulle lagt ned all den tid då jag varken har kunskap eller har jakt för en apportör. Nu blev det ju aldrig aktuellt då han in ska användas i avel på grund av sina ärftliga brister. Däremot hade jag gärna startat honom på ett skogsprov och han var ju även allmän till ett vildsvinsprov förra säsongen men fick ingen start på grund av ont med provmarker.

Men han hade nog kunna tillfört en del i aveln om han varit frisk i sina ben och inte haft den ärftliga belastningen, för det är nog inte så många Wachtlar som både ställer och förföljer gris innan dom är året gamla. Med detta vill jag ha sagt att vi missar många bra hundar till aveln på grund av kravet på apportering. Måste ju trots allt vara bättre att dom bedöms på ett eller flera prov än att man avlar på hörsägen!

\mats

Publicerat
Håller helt med dig att Wachteln ska vara en så allsidig hund som möjligt men alla kanske inte vill lägga ned all den tiden det behövs på apporteringen och inte har kunskapen.

Kan ju se bara på mig själv, tror inte jag skulle lagt ned all den tid då jag varken har kunskap eller har jakt för en apportör. Nu blev det ju aldrig aktuellt då han in ska användas i avel på grund av sina ärftliga brister. Däremot hade jag gärna startat honom på ett skogsprov och han var ju även allmän till ett vildsvinsprov förra säsongen men fick ingen start på grund av ont med provmarker.

Men han hade nog kunna tillfört en del i aveln om han varit frisk i sina ben och inte haft den ärftliga belastningen, för det är nog inte så många Wachtlar som både ställer och förföljer gris innan dom är året gamla. Med detta vill jag ha sagt att vi missar många bra hundar till aveln på grund av kravet på apportering. Måste ju trots allt vara bättre att dom bedöms på ett eller flera prov än att man avlar på hörsägen!

\mats

Så med andra ord så missar vi en massa duktiga avelshundar på grund av förare som inte inser vad det är deras hund ska klara av? Ingen kritik mot dig här, men det hoppas jag du förstår. ;)

Jag anser ändå att månsidigheten är en alltför viktig del för att bortse i från. Risken är att vi helt enkelt avlar fram ännu en drivande hund och då är vi fel ute och gör saken lite för enkel för sig. Jag ser jaktproven (ökl) som en möjlighet att se hur pass bra en hund är vid ett specifik tillfälle. Ukl är till för att visa hur bra föräldrar djuren nedärver sina tidigare testade förmågor. När det nu finns så många som anser att rasen blir sämre och sämre, hur kan då en förenkling av proven göra att vi får bättre hundar? Utan att sett några förslag på utformningen av ett skogsprov så anser jag ändå att det visar för lite och ger även möjligheter för en hel del dåliga hundar att meritera sig på prov.

Jag ser positivt på en utvecklign av proven, vilket är lägligt då det snart är tillåtet att revidera reglerna, men med dagens avelkriterier så har jag svårt att se hur lättare prov ska gagna rasen.

Publicerat

Det är väl bra med ett kompleterande skogsprov som gör att fler hundar startas och får en bedömning.

men sedan för avelns räkning så ser jag att för att få bli jakt champion så ska alla pusselbitar finnas dvs apportering osv och om nu kör alla delar som delprov eller samlat det är frågan. Jag är lite kluven.

Jag tänker lite på fullbruksprovet för vorsthe där man sållar lite genom att hunden får göra alla moment på samma dag. Hunden måste visa att den är mångfassetterad.

Man får alltså koll på om man har en hund som hänger ihop en hel jaktdag mentalt och konditionsmässigt risken finns ju om man avlar på en hund som är meriterad utifrån vad den har visat upp i en massa delmoment. du kan ju få en formelett hund som presterar järnet från det du släpper den och en timme framåt men den hänger inte i hop en hel jakt dag. finns det risk för het tempererade hundar?

För mig är Wachtelns kännetecken den socialt lungna wachteln som är med överallt och som apporterar änder på förmiddagen och driver lite dovhjort till lunch för att senare på dagen fortsätta med ett ståndskall på gris i någon vass och för att slutligen ligga på rygg i soffan och bli kliad av matte och eventuellt ställa en grävling på sista kvällspissen ;)

"Jag har en bild av en av mina wachtelhundar som apporterar änder i hjort hängnet. på fritt sök letar han skammade änder med dov som passerar innom synhåll. han blänger på sin höjd till på hjortarna men vet att det är inte uppgiften just nu och förtsätter leta änder.

För att på samma plats efter lunch byta om för rollen att driva hjort istället och jaga med fullt drev förbi dom andvatten som han nyss apporterat i.

Wachtelns allroundegenskaper är det viktigaste för mig. Tappar man egenskaper i rasen så måste man ju som jag jagar kompletera med andra hundar.

Jag ser nog helst att man får allt i ett och jobbar för att bibehålla det i rasen.

Fulbruksprov eller delprov eller en kombination av båda för att få bedömningsgrund för vad som är en bra hund. Jag vet inte vad som är bäst.

Detta är är bara lite tankar, vad som är rätt eller fel vet jag inte.

Publicerat

Är inne på MaxWs sida..

Känns fel o göra det lättare.

Ett rent skogsprov kommer generera många parningar på hundar som enbart gått dessa.

Hur gärna vi än vill att de ska gå resten oxå.

Även om vi kräver ökl o annat för championatet.

Är ju inte särdeles många hundar som är champions i rasen nu.

Lär inte bli fler mer skogsprov.

Vorstehrklubbens fullbruksprov har jag gått en gång i tiden.

Riktigt bra o sållar ut de hundar som inte pallar hela jaktdagar osv.

Problemet är att det inte verkar va speciellt intressant för flertalet hundägare.

Tror inte det är fler än max 10-15 hundar om året om ens det som går dessa prov..

Krävs inte fullbruksprov för godkänd parning och de flesta har de raserna enbart för fågeljakten.

De delade på de vanliga jaktproven oxå, där det från början gjordes eftersökgrenarna och fågel/fältdelen samma dag.

Nu kan man gå delat prov, har för mig att det ändrades så man fick hur många försök som helst att göra eftersök/apporteringsgrenarna varje år.

Dessa grenar måste man godkänt i för att få komma ut på fältet.

Innan var det 2 försök per år annars fick man gå helt prov.

Kan inte se annat än att man gjort det lätttare att meritera hundarna och på det viset fördärvar en ras som varit yrkesjägarnas favorit som ledigt redde ut allt en bra jakthund ska göra.

Tyvärr tor jag vi gör samma fel med wachteln, försvenskar och ska anpassa allt o alla till våra "speciella" behov.

Alla vill har hundar efter tyska linjer... sen ska vi ha egna sätt o dömma rasen när den passerat östersjön.

Fattar inte riktigt..

Kopiera Tyskarnas provformer rakt av kanske är en ide?

Säger jag då som alltid går genom såterna o låter jycken söka efterhand.

Vilket blir lite lustigt på jaktproven när hundfaen upptäcker att husse stå utanför såten.

Då kommer hon utan kommando o undrar om vi inte ska jaga snart...

-Nähä! då sätter jag mig här o väntar på att vi ska gå igång med jakten, ser hon ut o tänka...

När så husses ansiktsfärg börja övergå från råsa till illrött så...

Ja då ä det nog bäst o sitta fot...

Publicerat

Om skogsprovet leder till att man bara avlar på skogsmeriter så känns det det som vi "häller vatten i groggen".

Publicerat

Om vi som Ns mfl vill att köra rakt av som hemlandet står man utanför såten man har inte heller apport i ukl som Max vill.

Visst kanske kan man tycka det är enklare enbart att prova i skogen men vad sker idag? Dom flesta hundarna gör ett ukl med som enda merit och då är det avelsdjur? mångsidig? Vi får inte fler hundar till start ökl vad har ni för lösning på det? Vi måste väl vara överens om att få se fler vuxna hundar så vi kan se vad det blivit av dom efter ukl proven? Det står sällan om krav på eftersöket av klövv. vilket förundrar mig apporterar man bara? Vilka krav ställs på en e-sökshund?

Skogsprovet kommer se ut ungefär som skogsdelen i Ökl enl, önskemål från medlemarna. Man kan vinna saker med andra prov med. Att som idag åka på grisprov vid praktisk jakt och se hundar som startar, om man nu samtidigt kunde göra en bedömmning på hela arbetet även om den inte hittar gris eller inte vill jaga dessa så det inte är en dag utan värde?

Vi har det kalla vädret mot oss vi kan pröva hundar hela säsongen.

mvh

Wachtelman

Publicerat
Om vi som Ns mfl vill att köra rakt av som hemlandet står man utanför såten man har inte heller apport i ukl som Max vill.

Visst kanske kan man tycka det är enklare enbart att prova i skogen men vad sker idag? Dom flesta hundarna gör ett ukl med som enda merit och då är det avelsdjur? mångsidig? Vi får inte fler hundar till start ökl vad har ni för lösning på det? Vi måste väl vara överens om att få se fler vuxna hundar så vi kan se vad det blivit av dom efter ukl proven? Det står sällan om krav på eftersöket av klövv. vilket förundrar mig apporterar man bara? Vilka krav ställs på en e-sökshund?

Skogsprovet kommer se ut ungefär som skogsdelen i Ökl enl, önskemål från medlemarna. Man kan vinna saker med andra prov med. Att som idag åka på grisprov vid praktisk jakt och se hundar som startar, om man nu samtidigt kunde göra en bedömmning på hela arbetet även om den inte hittar gris eller inte vill jaga dessa så det inte är en dag utan värde?

Vi har det kalla vädret mot oss vi kan pröva hundar hela säsongen.

mvh

Wachtelman

Jag anser att man inte enbart kan ändra proven utan att anpassa avelskriterierna. Ett skogsprov som enbart prövar hunden som drivande hund kommer säkert ge fler hundar med poäng på dessa prov, men jag tror inte vi får bättre hundar för det utan vi får bara fler hundar med meriter som drivande hundar. Sätt krav på godkänt i samtliga moment i Ukl för att då få starta på ett skogsprov och skogsprovet får då bara ge Godkänd eller Ickegodkänd. För att få Ökl pris så ska man även då prestera motsvarande vid ett fältprov med apportering, spårprov etc och dessa räknas samman för Ökl pris.

Om vi ska börja dela ut priser i Ökl utifrån en prov som enbart prövar hundarna som drivande hundar, så är min gissning att vi hamnar med en ras som funkar som vilken drever som helst..

Eftersöksbiten verkar inga hundklubbar eller jägareförbund villiga att ens fundera på att pröva utan man kör på med det sk "viltspårprovet" som inte säger ett skit. Att kravet på i alla fall klara Akl i viltspår står kvar för start på högre klasser än Ukl borde vara en självklarhet, men även en vilja och ett aktivt arbete att utveckla även dessa prov till ett mer jaktanpassat eftersöksprov.

VAd har du själv för tankar och förslag?

Publicerat

Är ju inte insatt i Tyskarnas prov men på nått sätt verkar de få det o funka, eller?

Kanske avelskriterierna behöver skärpas?

Vad händer om man kräver pris i ÖKL för avel?

Eller införa nått skärpeprov, typ grisprov i hägn +UKL för avel?

Inför vi ett skogprov så bör väl UKl +skogsprovet ingå för godkänd parning?

Kräver vi godkänt vildsvinsprov för avel så blir nog urvalet väldigt begränsat.

Shit.. är inte lätt.. många viljor o själv är jag inte helt på de klara med min egen mening... :D

Publicerat

Att hunden har startat på ukl innan är självklart .På skogsprovet blir det sedan bara godkänd eller icke vi vill inte ha tävling utan granskning.

Men hur får vi folk att starta ökl? Vilka avelskriterier ska vi ha? Ska vi ha 1:a ökl viltspår med som krav och start Samma dag som ÖKL provet för att se helheten? Då hinner vi inte mycket på en dag eller få hundar.

Visst får vi se mer drivande egenskaper det är därför man oftast söker en kortdrivande såthund. Hur är söket upptagningsförmågan återgången mm. det är viktiga saker.

Det är ingen drever vi vill ha men då måste vi se vad vi avlar på? Jagar avelsdjuren som tänkt? Problemet i rasen är inte apporteringen som jag ser det utan den ojämna jaktliga kvaliten. Allt från jaktrena hundar till Stövare. Tappar vi mer kvalitet där vad har vi då?

Det är inte enkelt alla ggr men om vi vill se hundar måste vi göra något, där är skogsprov ett alternativ till våra övriga prov.

Publicerat
  • Författare

Är väl så att resultaten på skogsdelen i de vanliga proven blivit allt sämre och man är tvungen att göra något för att försöka stabilisera rasen.

\mats

Publicerat
Att hunden har startat på ukl innan är självklart .På skogsprovet blir det sedan bara godkänd eller icke vi vill inte ha tävling utan granskning.

Men hur får vi folk att starta ökl? Vilka avelskriterier ska vi ha? Ska vi ha 1:a ökl viltspår med som krav och start Samma dag som ÖKL provet för att se helheten? Då hinner vi inte mycket på en dag eller få hundar.

Visst får vi se mer drivande egenskaper det är därför man oftast söker en kortdrivande såthund. Hur är söket upptagningsförmågan återgången mm. det är viktiga saker.

Det är ingen drever vi vill ha men då måste vi se vad vi avlar på? Jagar avelsdjuren som tänkt? Problemet i rasen är inte apporteringen som jag ser det utan den ojämna jaktliga kvaliten. Allt från jaktrena hundar till Stövare. Tappar vi mer kvalitet där vad har vi då?

Det är inte enkelt alla ggr men om vi vill se hundar måste vi göra något, där är skogsprov ett alternativ till våra övriga prov.

Jag instämmer! Ja med rådande brist på prövade hundar. så inser jag ju att om man får man se mer hundar och just se hur sök och motor funkar på fler individer. Då har man ju ett bättre beslutsunderlag för avgöra hundens kvalitet.

MVH Jensa

Publicerat

Kanske ska man även revidera Ukl att för godkänt så ska man då även ha klara ALLA moment med godkänt? Samt att sålänge vi inte har något eftersöksprov värt namnet, så är ju kravet på minst GK i Akl något som jag anser bör vara kvar. Synnerligen klokt att man bara får GK eller inte på skogsprovet. Det hade funnits en viss risk för meriterings hystrei annars.. :/

OCH det är nog viktgit att man betonar att då provet ska vara ett komplement och inte en ersättning av ÖKlproven, vilket många nog har uppfattat det hela.

Att föreslå att man ska ha ett viltspårsprov innan ett skogsprov ser jag bara som dumt förslag, som nog alla begriper inte är genomförbart.