Publicerat Februari 27, 200917 yr Jag har haft lite funderingar på att skaffa båge. Ska väl nämnas att jag i dagsläget inte har någon ambition alls av att jaga med båge, tävling är heller inget som är aktuellt. MEN - om man ska skaffa sig en båge för nöjesskytte helt enkelt, vad ska man välja då? Förutsätter att man i så fall med gott samvete kan gå ned lite i prisklass jämfört med bågar för jakt/tävling? //Ola
Publicerat Februari 27, 200917 yr Jag har haft lite funderingar på att skaffa båge.Ska väl nämnas att jag i dagsläget inte har någon ambition alls av att jaga med båge, tävling är heller inget som är aktuellt. MEN - om man ska skaffa sig en båge för nöjesskytte helt enkelt, vad ska man välja då? Förutsätter att man i så fall med gott samvete kan gå ned lite i prisklass jämfört med bågar för jakt/tävling? //Ola Compound eller Trad båge ? för comp båger är att bra och enkelt alternativ Gennesis bågarna
Publicerat Februari 27, 200917 yr du kan väll söka på beg markanden!.. även om du skulle få en båge som e lite mer fart i så spelar de väll ingen roll!.. kolla me dom större handlarna. de finns länkar till dom på jaktsnack.!.. de är väll mest priset som man vill hålla nere om man nu inte planerar å jaga med den!... men ett varningens ord på vägen!.. "du kommer bli biten å vilja börja jaga!".. MVh MAmre!..
Publicerat Februari 27, 200917 yr "de är väll mest priset som man vill hålla nere om man nu inte planerar å jaga med den!... " Som smålänning vill jag påpeka att det alltid är intressant att hålla nere priset.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Författare men ett varningens ord på vägen!.. "du kommer bli biten å vilja börja jaga!".. MVh MAmre!.. Nä.. det e alldeles för kul när det smäller
Publicerat Februari 27, 200917 yr Duger dessutom att jaga med, den dagen du kommer på att du faktiskt vill göra det. Vilket du kommer att göra
Publicerat Februari 27, 200917 yr Nä.. det e alldeles för kul när det smäller Är tyvärr inte benägen att hålla med dig Kaptenen! Jag har sålt några bössor nyligen. De samlar mest damm! Inte ett dugg kul när det smäller. Har min egen skjutbana på tomten och det skulle förmodligen bli ganska livat om jag tog fram 30.06:an och blåste av några smällar en sommarkväll.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Jag har haft lite funderingar på att skaffa båge.Ska väl nämnas att jag i dagsläget inte har någon ambition alls av att jaga med båge, tävling är heller inget som är aktuellt. MEN - om man ska skaffa sig en båge för nöjesskytte helt enkelt, vad ska man välja då? Förutsätter att man i så fall med gott samvete kan gå ned lite i prisklass jämfört med bågar för jakt/tävling? //Ola Det finns en båge som jag blivit mycket imponerad över Bear Lights out. Den är hyfsat billig i inköp. Mycket lättskjuten och med whisker biscuit hyllan en av de mest lätt trimmade bågar jag någonsin sett. En polare köpte en sådan och det tog oss knappt 30 minuter att montera på prylarna och med en basinställning av hyllan så gick vi ut på gården och han sköt jaktspets och fältspets på samma punkt på 20 meters håll. Den hade han med sig till Sydafrika och det första viltet han fällde var en waterbuck. Men köp den hos https://www.kiharchery.com så får du all hjälp med att montera grejorna på den. Jag vet att det finns några till som säljer dessa bågar. Tyvärr så vet de inte ett skit om bågar eller bågjakt. Du kanske sparar en liten slant, men kan knappast förvänta dig någon support om det skulle strula.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Eller oxå gör du som alla andra tavelnissar o köper en svin dyr Hoyt eller Mathews i tavelfärg. då går du hem hos tavelskyttarna, medans vi bågjägare fnyser! :lol:
Publicerat Februari 27, 200917 yr Eller oxå gör du som alla andra tavelnissar o köper en svin dyr Hoyt eller Mathews i tavelfärg.då går du hem hos tavelskyttarna, medans vi bågjägare fnyser! puhh.. hur ska man ens orka svara på detta.... ?
Publicerat Februari 27, 200917 yr Eller oxå gör du som alla andra tavelnissar o köper en svin dyr Hoyt eller Mathews i tavelfärg.då går du hem hos tavelskyttarna, medans vi bågjägare fnyser! :D Vet inte hur jag ska svara på detta men köper du en Mathews eller Hoyt så kommer du inte att bli besviken, bara mera biten och du kommer inte kunna vänta tills du får jaga med den. Johan
Publicerat Februari 27, 200917 yr Jag har en "svindyr" Hoyt. Och jag är så nöjd, att den kommer att bli riktigt billig. (Finns liksom ingen anledning att byta varje år))
Publicerat Februari 28, 200917 yr Jag har en "svindyr" Hoyt. Och jag är så nöjd, att den kommer att bli riktigt billig.(Finns liksom ingen anledning att byta varje år)) enda orsaken att byta om du har en Mathews eller Hoyt är att det är kul att byta
Publicerat Februari 28, 200917 yr enda orsaken att byta om du har en Mathews eller Hoyt är att det är kul att byta Sade en vis man från over there
Publicerat Februari 28, 200917 yr Vet inte hur jag ska svara på detta men köper du en Mathews eller Hoyt så kommer du inte att bli besviken, bara mera biten och du kommer inte kunna vänta tills du får jaga med den.Johan Inte meningen att trampa dig på testikeln min vän! har ägt en Hoyt avenger som var en av de tystaste bågarna jag skjutit med, trivdes bra med den, men den hade för kort draglängd. Vad jag menade i mitt inlägg vara att nästan ALLA klubbskyttar skjuter H eller W för att "Proffsen" får betalt för att göra det. Samma sak med övrig sportutrustning. Kram min vän. //Sjukis. PS:Ska man ha en vanlig tavelbåge (ej 3D) så är längden på bågen samt stränghöjden viktigt. DS PPS: antar att du skjuter Hoyt eller Mathews?
Publicerat Februari 28, 200917 yr Författare Tror jag väckte en sovande björn med denna tråden, hehe Men faktum kvarstår: Jag kommer jaga med morakniv innan jag kommer jaga med båge Däremot ser det som sagt förbaskat kul ut att skjuta med båge =) En hel del bra tips i tråden, ska ta och undersöka samtliga och se om jag kommer fram till ngt vettigt =)
Publicerat Februari 28, 200917 yr Tror jag väckte en sovande björn med denna tråden, hehe Men faktum kvarstår: Jag kommer jaga med morakniv innan jag kommer jaga med båge Däremot ser det som sagt förbaskat kul ut att skjuta med båge =) En hel del bra tips i tråden, ska ta och undersöka samtliga och se om jag kommer fram till ngt vettigt =) Var absolut ingen mening med att väcka diverse björnar Kapten! Men letar du en ren tavelbåge så är faktiskt både Mathews och Holt att rekomendera (sålänge du inte skjuter 3D (behövs lite mera fart då)) Långa bågar ger en viss stabilitet gentemot kortare jaktmodeller. Både Hoyt o Mathews har ju ett concept som funkar Hoyts cam 11/2 (har kört samma system i flera år) och Mathews (minst lika många år) singlecam. Hänger du sedan på en rejäl långstabbe o scope, samt övar lite så kommer du att skjuta som en Gud;) Lycka till. PS kan höra runt lite i klubbarna om det finns någon prisvärd tavelbåge till dig, ingen ide att köpa nytt. Man får oftast med hela utrustningar till rabbaterat pris
Publicerat Februari 28, 200917 yr Inte meningen att trampa dig på testikeln min vän! har ägt en Hoyt avenger som var en av de tystaste bågarna jag skjutit med, trivdes bra med den, men den hade för kort draglängd. Vad jag menade i mitt inlägg vara att nästan ALLA klubbskyttar skjuter H eller W för att "Proffsen" får betalt för att göra det. Samma sak med övrig sportutrustning. Kram min vän. //Sjukis. PS:Ska man ha en vanlig tavelbåge (ej 3D) så är längden på bågen samt stränghöjden viktigt. DS PPS: antar att du skjuter Hoyt eller Mathews? Puss på dig klart att man skjuter Mathews orsaken till det är att det var den båge som jag testade först, och kompisen skjuter Mathews så man blev väl lite påverkad.
Publicerat Februari 28, 200917 yr Puss på dig klart att man skjuter Mathews orsaken till det är att det var den båge som jag testade först, och kompisen skjuter Mathews så man blev väl lite påverkad. Nu klev ja uppe ett par snäpp på din lista din va? Nej, skjuter Bowtech, och kommer att skjuta den till dödsdagar innan den exploderar! *S*
Publicerat Mars 1, 200917 yr Nu klev ja uppe ett par snäpp på din lista din va? Nej, skjuter Bowtech, och kommer att skjuta den till dödsdagar innan den exploderar! *S* Du var redan högt upp på den listan trotts att du skjuter Bowtech..
Publicerat Mars 1, 200917 yr Jag har haft lite funderingar på att skaffa båge.Ska väl nämnas att jag i dagsläget inte har någon ambition alls av att jaga med båge, tävling är heller inget som är aktuellt. MEN - om man ska skaffa sig en båge för nöjesskytte helt enkelt, vad ska man välja då? Förutsätter att man i så fall med gott samvete kan gå ned lite i prisklass jämfört med bågar för jakt/tävling? //Ola Om du bara skall skjuta på tavla är det, i mitt tycke, roligare att skippa bågskytte med stödhjul (compound) och istället köra recurve (klassiskt) eller långbåge. Kommer visserligen ta längre tid innan du skjuter bra men en roligare väg fram. Visst har compound sin tjusning i att du skjuter tätt som fanken men samtidigt är det lite fusk. Vad skall man skylla på om man missar? /Per
Publicerat Mars 2, 200917 yr Om du bara skall skjuta på tavla är det, i mitt tycke, roligare att skippa bågskytte med stödhjul (compound) och istället köra recurve (klassiskt) eller långbåge. Kommer visserligen ta längre tid innan du skjuter bra men en roligare väg fram.Visst har compound sin tjusning i att du skjuter tätt som fanken men samtidigt är det lite fusk. Vad skall man skylla på om man missar? /Per Håller med om detta. Men allra billigast och BÄST blir det om Kapten Krok söker upp sin närmsta bågklubb. Det har jag precis gjort och det kan jag rekommendera. Om du senare fortfarande vill köpa prylar så hjälper dom dig nog sedan att hitta något till dig i din egen prisklass och inriktning. Ps. jag trodde också det var roligare när det smällde...
Publicerat Mars 2, 200917 yr Författare Håller med om detta. Men allra billigast och BÄST blir det om Kapten Krok söker upp sin närmsta bågklubb.Det har jag precis gjort och det kan jag rekommendera. Om du senare fortfarande vill köpa prylar så hjälper dom dig nog sedan att hitta något till dig i din egen prisklass och inriktning. Ps. jag trodde också det var roligare när det smällde... Bågklubb.. ja.. för att testa lite kanske. =) Men jag är inte intresserad av att tävla eller träna på ngt seriösare plan.. iaf är inte utgångstanken det =) Se det mer som om jag hade varit ute efter ett billigt, men dugligt, luftgevär för nöjesskytte =)
Publicerat Mars 3, 200917 yr Bågklubb.. ja.. för att testa lite kanske. =) Men jag är inte intresserad av att tävla eller träna på ngt seriösare plan.. iaf är inte utgångstanken det =) Se det mer som om jag hade varit ute efter ett billigt, men dugligt, luftgevär för nöjesskytte =) Funkar alldeles utmärkt för att testa. Dom talar om alla fel man gör (jag lovar att dom är många även för en erfaren krutskytt) så tekniken blir bättre ifrån början. Det krävs mer teknik att träffa med en båge än med ett luftgevär. Jag hoppas du såg på tv-programet "Mästarnas mästare" när dom skulle skjuta pilbåge, ingen vacker syn trots att minst tre av dom är krutjägare! Även om jag bara skulle vilja skjuta lite i trädgården, så skulle jag vilja veta varför jag ibland träffar i mitten och ibland missar hela tavlan. Den hjälpen får du på klubben. Det är ingen som kommer att tvinga dig att tävla eller träna seriöst. Sen kan dom hjälpa dig plocka ihop en utrustning som passar dig och din plånbok. Att köpa sig ett hyfsat luftgevär är betydligt enklare än att köpa en hyfsad båge som passar just dig. Eller åker du till närmsta seriösa bågbutik och provar ut en compbåge inkl alla tillbehör som passar dig och tränar bäst du kan på egen hand i din trädgård. Men då får du räkna med att slanta upp runt 10’.