Publicerat Februari 27, 200917 yr "Jakt Dagens viltvård bör ersättas med faunavård och omfatta alla vilda arter. Jakt måste vara hänsynsfull, reglerad och långsiktigt hållbar. Den ska anpassas till populationerna av de arter som man vill jaga och deras utveckling över tid och rum. Uppfödning och utsättning av änder, rapphöns och fasaner enbart i syfte att jaga dem bör förbjudas. Jakten ska även ta hänsyn till de arter som är beroende av arter som jagas, till exempel jaktfalkens beroende av ripan som födodjur. Ingen jakt ska förekomma på hotade rödlistade arter eller på arter där populationen minskar kraftigt, oavsett orsak. Jakt under vår och sommar på arter som då är under flytt och reproduktion, ska inte vara tillåten. Rovdjurspopulationen ska tillåtas öka till livskraftiga populationer. Alla typer av jakt som innebär stor risk att det jagade djuret lider tar vi avstånd ifrån. Plågsam jakt, som jakt med fällor, grytjakt och jakt med levande lockbeten ska förbjudas. Skadeskjutningarna måste minimeras, till exempel genom obligatoriska årliga skjutprov för jägarna. Jakten ska utformas utifrån ett ekologiskt perspektiv där naturvårdsintressen ges större inflytande än jaktintressen. Jakttider och antal djur som får skjutas ska omprövas årligen och baseras på inventeringar för att säkerställa såväl biologisk mångfald som långsiktig ekologisk hållbarhet. Därför vill vi införa ett svenskt faunaråd som ska bestå av representanter för naturvårdsorganisationer, jägarkåren, skogsnäringen, djurrättsrörelser och forskare i lika delar. Detta råd ska se över jaktens praktiska och etiska aspekter och vara rådgivande om jakttider och jaktformer." Källa: http://mp.se/files/119300-119399/file_119388.pdf
Publicerat Februari 27, 200917 yr Tja vad ska man säga om detta nu då. Tänk dig detta parti i en regering med V o S . Det är lite för många naturflummare med i MP.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Tja vad ska man säga om detta nu då. Tänk dig detta parti i en regering med V o S . Det är lite för många naturflummare med i MP. Lite skrämmande att ett parti med 4% väljare kan ingå i en kanske framtida regering och DESSUTOM tillåtas att ställa krav på förd politik. Röd - Grön röra blir nog aldrig mer ett alternativ för mig som arbetare/jägare
Publicerat Februari 27, 200917 yr Lite skrämmande att ett parti med 4% väljare kan ingå i en kanske framtida regering och DESSUTOM tillåtas att ställa krav på förd politik. Röd - Grön röra blir nog aldrig mer ett alternativ för mig som arbetare/jägare Samma här. Det känns inte så seriöst med detta alternativ. Jag vill inte få högre skatt för att jag jobbar, jag vill även kunna fortsätta med min jakt.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Jag ni får med håll, en massa skogstokiga rövins fyllon i en regering, tror inte bara det är alkohol dom håller sig till. Nej nästa val röstar jag blankt om inte Junilistan kommer med ett seriöst förslag. Vi är nästan 300 000 jägare så det är ju en och annan röst.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Ruggigt men iofs inget speciellt nytt.. Den röran har aldrig varit ett alternativ, det jobbiga är ju att nuvarande regering gjort bort sig fett den med så nu börjar det bli jobbigt på allvar.. Tänk om de fixat rovdjurspolitiken enligt vallöftena, så enkelt det hade varit då vid nästa val.. Mvh!
Publicerat Februari 27, 200917 yr Lite skrämmande att ett parti med 4% väljare kan ingå i en kanske framtida regering och DESSUTOM tillåtas att ställa krav på förd politik. Röd - Grön röra blir nog aldrig mer ett alternativ för mig som arbetare/jägare Upenbarligen så finns det 4% idioter i detta land.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Upenbarligen så finns det 4% idioter i detta land. Tyvärr är det nog inte bara 4%. Tänk vad enkelt livet vore utan politik o ryggskrubbande. /Lasse
Publicerat Februari 27, 200917 yr Lite skrämmande att ett parti med 4% väljare kan ingå i en kanske framtida regering och DESSUTOM tillåtas att ställa krav på förd politik. Röd - Grön röra blir nog aldrig mer ett alternativ för mig som arbetare/jägare +1
Publicerat Februari 28, 200917 yr Det giftiga med detta är att det nog finns ruggigt mycket folk som röstar på dem utan att ens veta vilket skit de kan ställa till med, röstar för att döva ngt pissigt samvete eller något.. usch! Mvh!
Publicerat Februari 28, 200917 yr Författare Många röstar på dom för att dom inte tycker om kärnkraft, att Vi måste ha en grönare miljö, mer alternativ energi, tycker inte om jakt, m. m. Faktiskt så har vi en kommunpolitiker som är Miljöpatist här i Kalix som jagar och han tycker inte att det är något fel i det. Det är den enda jagande mp jag känner.
Publicerat Februari 28, 200917 yr Suck... Kan det där vara ett bevis för att politiker inte borde få bestämma något om jakt?
Publicerat Februari 28, 200917 yr Den sista idioten är inte född. Man får ju intrycket att grundkriteriet för sådana "miljömänniskor och "naturrättsmänniskor" är att dom är födda i en betongbunker långt ifrån verkligheten. Ingen som helst förståelse för sammanhang i naturen.
Publicerat Februari 28, 200917 yr Suck... Kan det där vara ett bevis för att politiker inte borde få bestämma något om jakt? Sant. Den sista idioten är inte född. Man får ju intrycket att grundkriteriet för sådana "miljömänniskor och "naturrättsmänniskor" är att dom är födda i en betongbunker långt ifrån verkligheten. Ingen som helst förståelse för sammanhang i naturen. Sant.
Publicerat Februari 28, 200917 yr Man får ju intrycket att grundkriteriet för sådana "miljömänniskor och "naturrättsmänniskor" är att dom är födda i en betongbunker långt ifrån verkligheten. Ingen som helst förståelse för sammanhang i naturen. Tror att du slog huvudet på spiken där
Publicerat Februari 28, 200917 yr Å vem ska inventera stammarna för att reglera avskjutningen Ja, räcker det inte med de svajiga rovdjursinventeringarna...
Publicerat Februari 28, 200917 yr Upenbarligen så finns det 4% idioter i detta land. Nja o inte bara 4% som inte är riktigt avlade. Värre är nästan resten dvs ca 35-40% rödingar som är så makthungriga så de nedlåter sig till vilken kohandel som helst
Publicerat Februari 28, 200917 yr och på tal om regerigen så tror ju jag att SD kommer in i riksdagen 2010 det ska bli ett spännande val,,,oj tbx till topic
Publicerat Mars 1, 200917 yr och på tal om regerigen så tror ju jag att SD kommer in i riksdagen 2010 det ska bli ett spännande val,,,oj tbx till topic Att rösta på SD är troligen ett sätt att markera sitt missnöje med övriga alternativ. Jag vill åtminstonde tolka resultaten i kommunvalen t ex i Landskrona (de fick väl 22% där) så för jag tror inte att det finns 22% nazzar där. Problemet med SD är att de inte är ett parti med en framtidsvison (som jag har upptäckt) utan är ett parti som klagar på allt. Risken är då att besluten i riksdagen blir väldigt osäkra där man inte kan ha en förutbeständ riktlinje för politiken. Däremot tycker jag att övrigas partiers hantering av SD i kommunerna är märklig. Man har valt att "mobba ut" dem i demokratins namn vilket för mig är en paradox eftersom de faktiskt representerar väldigt många människor genom ett demokratiskt val. Det verkar som om övriga parti inte vill släppa in fler att leka i sandlådan....
Publicerat Mars 2, 200917 yr Öööööööööööh.. Ok. Det mesta som står där, är det inte i stort vad vi redan gör idag?? enda skillnaden är att politrukkerna ska bestämma en massa helt plötsligt. Fram för ministerstyre i landet, låt dem som inte kan ngt om saken bestämma, det är demokrati!! (ironisk förstås) På ren svenska, jävla centralstyrningsfanatiker vi har i somliga partier. suck T
Publicerat Mars 3, 200917 yr Det mesta som står där, är det inte i stort vad vi redan gör idag?? Tycker onekligen det låter förvånansvärt mycket som vad jägarkåren redan håller på med, långsiktig viltvård, inte jaga rödlistade arter eller arter som har en plötslig markant nergång etc. Däremot så är det lite luddigt med stycket om att sätta ut bl.a. rapphöns "enbart för jakt". Vad innebär den formuleringen förresten? Får man inte jaga utsatta fåglar så slutar väl utsättningarna helt. Och det skulle inte (i Finland iaf) vara positivt för den spillra av rapphönsstammen som finns kvar. Nej, det är väl så enkelt att det finns inget krav på bakgrundskunskaper när man motionerar. ...Eller som vi här i trakten brukar säga med glimten i ögat: Det finns inget surrogat för vett, men det hjälper att vara tyst
Publicerat Mars 3, 200917 yr Däremot tycker jag att övrigas partiers hantering av SD i kommunerna är märklig. Man har valt att "mobba ut" dem i demokratins namn vilket för mig är en paradox eftersom de faktiskt representerar väldigt många människor genom ett demokratiskt val. Det verkar som om övriga parti inte vill släppa in fler att leka i sandlådan.... Tror det är helt igenom svårt att handskas med SD då de vill lägga ned sandlådan rakt av, vad ska då våra etablerade politiker göra? Jobba?? Skämtare där.. Mvh!
Publicerat Mars 3, 200917 yr Visst är det så att det mesta som står där är ju exakt som det är idag. Jag tror att om vi jägare skulle spela våra kort rätt och inte skrika nej rätt ut och gnälla så skulle nog MP kunna vara våra bästa vänner. För faktum är ju att det är få grupper om någon i samhället som bryr sig så mycket om fauna och miljö som vi jägare. Alltså sågäller det att visa detta för MP med flera. Bara ett exempel: Hur mycket rapphöns skulle det fnnas sverige om det nte skulle vara jakttid på dom?
Publicerat Mars 3, 200917 yr Visst är det så att det mesta som står där är ju exakt som det är idag. Jag tror att om vi jägare skulle spela våra kort rätt och inte skrika nej rätt ut och gnälla så skulle nog MP kunna vara våra bästa vänner. För faktum är ju att det är få grupper om någon i samhället som bryr sig så mycket om fauna och miljö som vi jägare. Alltså sågäller det att visa detta för MP med flera. Bara ett exempel: Hur mycket rapphöns skulle det fnnas sverige om det nte skulle vara jakttid på dom? Jag har väldigt svårt att tänka mig att MP skulle kunna bli våra bästa vänner med sådana här motioner. För när man läser att även "Jakten ska även ta hänsyn till de arter som är beroende av arter som jagas," och "Ingen jakt ska förekomma på hotade rödlistade arter eller på arter där populationen minskar kraftigt, oavsett orsak." Så innebär det troligtvis att i te.x värmland så blir det slut på rådjurs jakten efter som lojuren har minskat troligtvis på grund av att dom inte har mat så det räcker, då blir det väll även slut på harjakten också eftersom det är en viktig föda för dom. Och hur blir det med vargens mat, ska det bli slut på älgjakten också. Nej det här är så jag tror det blir med för många miljöpartiser som är med och bestämmer.