Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Herdehunden som dödar varg!!!

Featured Replies

Publicerat

Här utanför Orsa så klådde två vallhundar enligt uppgift upp en varg i somras som tog sig in på fäboden....

Men undrar hur de klarar en fem sex stycken ulvar <_<

• Svar 54
  • Visningar 10,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ja visst vore det en lösning om dom bara dödade varg, i sista nr av Stövaren står det om en smålandsstövare som blev dödad den 20 sept 2008 av just herdehundar. Stövaren drev hare i skogen där fårhagarna angränsade.

När ägaren till stövaren ser hur dom sliter hans hund i stycken skriker han för att dom ska sluta och då går dom till attack mot han, han blir tvungen att skjuta mot hundarna för att dom ska avbryta attacken mot han...Stövaren dog..

Tycker det låter som att pissa på sej i 30 graders kyla, värmer jävligt kort...

Publicerat
Tycker det låter som att pissa på sej i 30 graders kyla, värmer jävligt kort...

Och det är jävlar inte kul <_<

Publicerat
Och det är jävlar inte kul <_<

Ne fan, blir så stelt efter ett tag :D kan man kika in på sidan snart?

Publicerat

Det där med vaktande herdehundar är inte helt enkelt.

Men man bör vara extremt noga med vilken ras man väljer. Det går inte att bara köpa valfri moloss som man släpper in till flocken och sen tro att det är frid och fröjd.

Det finns ju lite olika typer av temperament bland molosser, det finns de som attackerar som första val, fila ex., och de som skrämmer som första val, estrela eller maremma som någon nämnde ex. Man bör nog välja en "skrämmande" ras som sedan ska vara från rätt linjer, d.v.s. sällan från svenska utställningslinjer och ska sedan växa upp i flocken som den ska vakta.

Allt detta, som bara är en liten del av allt man måste tänka på, sammantaget för att det inte är helt lätt att införa herdehundar i Sverige bara så där. Det tar ett antal hundgenerationer, om man hittar bra hundar med rätt ursprung, innan man har en fungerande herdehund som vaktar och leder flocken.

/esse

Publicerat

Finns en till hund som kanske kan vara något att jaga med igen:

"men då hundarna var framgångsrika så ledde den intensiva jakten till att vargen dog ut "

Meriterad jakt hund för varg

Har pratat med lite ägare av dessa då jag länge velat ha en. Och de är tydligen snälla famlijehundar.

Publicerat
Och de är tydligen snälla famlijehundar.

snälla och stora :blush:

man skulle säkert kunna få en bra fäv eller har hund av dom, skott tillfällen tror jag dock att man får glömma bort ;)

Publicerat
snälla och stora :blush:

man skulle säkert kunna få en bra fäv eller har hund av dom, skott tillfällen tror jag dock att man får glömma bort ;)

Vore kul att sätta en riktig jakthunds guru att försöka lära denna ras att jaga igen.

Hade gärna haft en arbetande variant.

Publicerat
Vore kul att sätta en riktig jakthunds guru att försöka lära denna ras att jaga igen.

Hade gärna haft en arbetande variant.

Kanske ska korsa in drever lr nått :D läste nånstans att man korsade in drever för jaktlusten ;) Blandraser verkar ju va rätt populära oxå så du kan nog tjäna en slant :rolleyes:

Publicerat
Kanske ska korsa in drever lr nått :D läste nånstans att man korsade in drever för jaktlusten ;) Blandraser verkar ju va rätt populära oxå så du kan nog tjäna en slant :rolleyes:

Jag hade planer på att korsa in ardenner. Så man får ett apporterande älg hund. Skönt att slippa dra ut älgen själv. :D

Publicerat
Jag hade planer på att korsa in ardenner. Så man får ett apporterande älg hund. Skönt att slippa dra ut älgen själv. :D

vet inte hur jag skall säga detta, har nu avlat senaste 10 åren fram en ny allround ras, tog allround heten från finska kallblodet och blanda det med allround heten från tjt :D

fram fick man en xtremt smidig och stark drev,apport,gryt, trav och drag hunhäst :rolleyes:;)

post-2515-1236168068_thumb.jpg

Publicerat
fram fick man en xtremt smidig och stark drev,apport,gryt, trav och drag hunhäst :rolleyes:;)

Skulle inte vilja jaga det som din "hust" går ned i gryt för.. Dessutom är väl drakar och tunnelbanor fridlysta.. :D

Publicerat
Skulle inte vilja jaga det som din "hust" går ned i gryt för.. Dessutom är väl drakar och tunnelbanor fridlysta.. :D

jo men i här i finland har vi fått dendär förbannade grytelefanter, om ni tycker mårdhunden gör skador, dessa är ungerfär 20 x värre :S,

men rasen min är, egentligen delad i 2 arter, kort benta, och lång benta, här de den vi bussar på mård,räv och grävlingar :rolleyes: och vår kort drivare ;)

post-2515-1236169119_thumb.jpg

Publicerat

Har hört om korsningar mellan collie å älghund, tydligen jäkligt bra då dom vallade in älgen till jägaren :D

Sen kan du ju ta Radiums hust för det är väl en tjt blandning å det vet vi ju att dom biter ju ihjäl allt med lr utan puls B)

Å vips så behöv man ju varken älgdragare lr bössa <_<

Publicerat

Varför kan man inte ta bort inlägg??..??

Publicerat
Har hört om korsningar mellan collie å älghund, tydligen jäkligt bra då dom vallade in älgen till jägaren ;)

Sen kan du ju ta Radiums hust för det är väl en tjt blandning å det vet vi ju att dom biter ju ihjäl allt med lr utan puls ;)

Å vips så behöv man ju varken älgdragare lr bössa :)

Farsan berättade om någon polare till honom som hade jagat med Border collie. Funka utmärkt och hunden drev djuren till jägaren. Men problemet var/är att BC vallar tyst. Så de fick ingen förvarning. utan helt plötsigt så kom ett djur i full fart förbi. Sen kom hunden.. Efter ett tag så hade hunden vänt djuret igen och samma sak, svisch så sprang djuret förbi igen.. Men att blanda den med en hud som skäller kanske hade varit något som till och med skulle kunna funka.

• 4 weeks later...
Publicerat
Uppdag granskning tar upp det här ämnet på onsdag:

http://svtplay.se/v/1495748/uppdrag_gransk...siska_ovtjarkan

Kan vara värt att se. :lol:

hmm var det någon som såg detta?? kom in mitt i programet men höll på att sätta kvällssmörgåsen i halsen när mannen från kennelklubben gämförde den med Jämthund!??!?! Hörde jag fel?.. ;):lol:

Publicerat
hmm var det någon som såg detta?? kom in mitt i programet men höll på att sätta kvällssmörgåsen i halsen när mannen från kennelklubben gämförde den med Jämthund!??!?! Hörde jag fel?.. ;):lol:

Jag såg reportagedelen av programmet men orkade inte följa hela debatten efteråt så jag missade jämförelsen. Jag tyckte att hundarna såg ut som muterade gråhundar...som någon slags "Belgian Blue hundar". Det är säkert en jättebra vakthund men jag tvivlar på att de lämpar sig som sällskapshund, vilket även flera personer i reportaget ansåg.

Publicerat

Jag var hos frissan och missade det. ;)

Men ska försöka passa in någon repris, eller se det på datan. B)

Publicerat

ja, jag måste få klarhet i vad han igentligen sa så jag får titta på reprisen... för att jämföra en sådan hund med en jämte...?? ;) då har han aldrig träffat någon...

Nä ha en sådan som sällskap är nog ingen bra idé, verkade vara mer regel än undantag att dom tillsist gick till attack mot sin ägare B) sen förstår jag att man "faller" för den när man inte vet något om rasen utan bara ser hunden för den såg ut som en kramgo nallebjörn vilket jag tror att många faller för...

Publicerat

Jag såg hela programet.

Jagade upp mig till den milda grad på gubben från kennelklubben så vi fick nästan byta kanal B) Men till slut lugnade jag ner mig och vi kunde följa hela reportaget klart.

Och visst hörde du rätt i debbatten, han jämförde den med jämthundarna då båda är avlade för att ställa vilt. Även om jämthunden ställer älg och denna "mutanthunden" ställer och ger sig på björnar.

Men det värsta var när han va så grymmt trångsynt så att han sa att man får ta sitt ansvar när man köper hundarna. Jag vet om många som har pittbulls bara för att det går att få dom jävligt aggresiva och det är coolt ;) Tänk då när dessa får upp ögonen för dessa bjässar på 90kg med samma aggrisivitet.....

Näpp! förbud bör vara det enda rätta som verkligen hjälper!

MVH/Jocke

Publicerat

Menar du att någon från SKK skulle ha liknat den vid jämthunden? Låter mycket märkligt. ;)

Publicerat

ja jösse o den ska vara i kennelklubben!!??! Är väll en välldans skillnad på en hund som går till annfall på björn och varg för att döda mot en hund som ställer en björn.

Nä, att det bara är ägarens ansvar att veta vad man skaffar för hund när inte ens kennelklubben lägger ut en varningstext i sin rasbeskrivning!?!? Som Joacim säger tänk när pittbull ägarna får upp ögonen för denna ras... ;) (nu menar jag dom som använder pittbull som p-förlängare).

Publicerat

Nej, han jämställer inte jämte med KO.

Det han gör är att svara på frågan "varför ska det få finnas hundar som tar sig an björnar?" och på det svarar han att det finns det fler raser som har den inneboende styrkan att göra bland annat jämthund.

Viss skillnad tycker jag.

Det är ju också så att det redan finns lagar som reglerar aggressiva hundar och de lagarna borde användas mer aktivt!

Hundarna har ju ett väldigt specifikt användningsområde och ett stort ansvar ligger på rasklubb och ffa uppfödare att nå fram till allmänheten vad det är för hundar, vad de används till och inte sälja till kreti och pleti som verkar vara fallet nu!