Hoppa till innehåll

Valp priser


Kippsi

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Kippsi

    19

  • Jämta

    9

  • lideborg

    9

  • vakjägaren.

    6

6000:- är max vad jag tycker man ska ta för valparna, oavsett stam och ras. Det är alltid en chansning när man tar en valp och vem köper en tv för 6000:- som kanske fungerar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6000:- är max vad jag tycker man ska ta för valparna, oavsett stam och ras. Det är alltid en chansning när man tar en valp och vem köper en tv för 6000:- som kanske fungerar?

Är man inte beredd att betala mer än 6000 så får man nog springa runt å' voffa själv. Med rimlig meritering och allt annat före en valpning och med allt det jobb det innebär att ha en valpkull plus alla avgifter och kostnader för veterinärer, foder, språngavgift, valpavgifter m.m så är nog 10,000 mer rimligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi gav nog 9000 för vår Tollare, men då fick vi rabatt för att hon är lite feltecknad vilket inte är viktigt för oss. Tror priser på renrasigt ligger mellan 9-12000 oavsett ras.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit fram några kullar på jaktchampionhundar och inte kostar det så mycket att valparna ska kosta 10.000:-. Säljs dom för 5-6000:- så går man ändå med vinst, tycker nog att det luktar pengar istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är säkert olika vad man känner att man är både villig att betala som köpare och vad man vill ta betalt för som säljare. En erfaren uppfödare med etablerat nämn har ju oftast inga problem med att sälja sina valpar utan har ofta i stället kö till sina valpar och kan därför ta mer betalt och ändå veta att valpen blir såld.

Den stora Tollaren vi har vet jag var billigare i inköp...förra ägaren gav bara 6000 för honom...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt att etablerade kan ta ut mer för valparna, men hur ska yngre intresserade ha råd att köpa? Det som förvånar mig är att alla brödhundar kan kosta så mycket som dom gör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt att etablerade kan ta ut mer för valparna, men hur ska yngre intresserade ha råd att köpa? Det som förvånar mig är att alla brödhundar kan kosta så mycket som dom gör.

Det är ju faktiskt inte hundens inköpspris som är den stora kostnaden. Det kan man ju spara ihop till, men allt runt omkring såsom försäkring, mat, veterinär, vaccination, kurser osv osv och om man dessutom ska börja fundera på hur mycket tid man lägger på hundträning så är ju tid pengar det med. Så själva inköpskostnaden är faktiskt inte alls stor sett på totalkostnaden....

Men ja, visst har jag funderat på hur någon är villig att betala 15 tusen för en yorkshireterrier motsv. Men småhundar är inne att ha som sällskap antar jag....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst, det kommer omkostnader men det gör det med vilken hobby som helst, men vi måste se om vårt hus och få in lite yngre jägare. Då är skillnaden från 5000:- till 10.000:- oerhört stor för många. Får jag fram en bra hund och meriterar henne innebär det att jag har förmånen att ta en kull på henne. Det ska man vara stolt över och inte bli gniden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var bör ett pris på en renrasig stövare ligga? Vad ska ingå i priset osv.
Mellan 400 -600 euro så där ligger priset på stövare i Finland och kanske mindre om deras föräldrar inte är meriterade. Men för bra meriterade så ligger priset på 500-600 e och kanske något över det beroende på meriterna på föräldrarna.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mellan 400 -600 euro så där ligger priset på stövare i Finland och kanske mindre om deras föräldrar inte är meriterade. Men för bra meriterade så ligger priset på 500-600 e och kanske något över det beroende på meriterna på föräldrarna.

Hur fungerar det med import från Finland? Är det bara att hämta hem eller krävs det en massa papper?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6000:- är max vad jag tycker man ska ta för valparna, oavsett stam och ras. Det är alltid en chansning när man tar en valp och vem köper en tv för 6000:- som kanske fungerar?
Jag har tagit fram några kullar på jaktchampionhundar och inte kostar det så mycket att valparna ska kosta 10.000:-. Säljs dom för 5-6000:- så går man ändå med vinst, tycker nog att det luktar pengar istället.

Jag håller med !!!!!!!!!!!!!

Man kulle nog köpa fler hundar då om inte annat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det med import från Finland? Är det bara att hämta hem eller krävs det en massa papper?
Det krävas nog en del papper för både uppfödare och även för dom som hämtar.

Så jag skulle gissa att det blir när 100 euro till bara det. <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst, det kommer omkostnader men det gör det med vilken hobby som helst, men vi måste se om vårt hus och få in lite yngre jägare. Då är skillnaden från 5000:- till 10.000:- oerhört stor för många. Får jag fram en bra hund och meriterar henne innebär det att jag har förmånen att ta en kull på henne. Det ska man vara stolt över och inte bli gniden.

Så du tycker att uppfödare ska sponsra dig med en hund ? En labrador som blivit JCH har man kostnader på som ligger i storleksordningen 125 000 under hundens livstid. Tycker det är högst rimligt med 9000 för en valp då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så du tycker att uppfödare ska sponsra dig med en hund ? En labrador som blivit JCH har man kostnader på som ligger i storleksordningen 125 000 under hundens livstid. Tycker det är högst rimligt med 9000 för en valp då.

Vad utgör extrakostnaderna mot en vanlig labbe ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det med import från Finland? Är det bara att hämta hem eller krävs det en massa papper?

Tidigare har det varit en hel del pappersexercis, bl.a. då Finland officiellt räknats som "område med rabies", men tror den delen är struken nu.

Men som tidigare konstaterats här så kan det nog säkert finnas papper så det räcker nu för tiden också :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja tex 10 - 12 starter på jaktprov. Kan bli många sköna tusenlappar i bil.
Där har du nog helt rätt....det blir inte billigt att få en hund meriterad med allt vad det innebär . :P
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så du tycker att uppfödare ska sponsra dig med en hund ? En labrador som blivit JCH har man kostnader på som ligger i storleksordningen 125 000 under hundens livstid. Tycker det är högst rimligt med 9000 för en valp då.

De kullar jag tagit fram har valparna kostat från 4500 och 5500:- i sista kullen 2007. Det har varit på SM och JCH hundar, registrerade, verterinärbesiktade, 15kg foder, en film med allt från parningen och alla födslar fram till leverans. Jag har inte "gått back", jakt är min hobby och och inte mitt leverbröd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit fram några kullar på jaktchampionhundar och inte kostar det så mycket att valparna ska kosta 10.000:-. Säljs dom för 5-6000:- så går man ändå med vinst, tycker nog att det luktar pengar istället.
De kullar jag tagit fram har valparna kostat från 4500 och 5500:- i sista kullen 2007. Det har varit på SM och JCH hundar, registrerade, verterinärbesiktade, 15kg foder, en film med allt från parningen och alla födslar fram till leverans. Jag har inte "gått back", jakt är min hobby och och inte mitt leverbröd.

Så du menar att du säljer valpar och går i princip +- noll? Ja då måste du vara ganska unik och brinna för din hobby, För skulle jag ta valpar på vår tik (förutsatt att hon visar sig duglig) så skulle jag hellre ta ett par tusen mer än vad du tar...jag vet hur mycket jobb det är att föda upp en valpkull och jag skulle nog värdera min tid i det hela också...även om det är en hobby. Men det är ju bara min åsikt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så du menar att du säljer valpar och går i princip +- noll? Ja då måste du vara ganska unik och brinna för din hobby, För skulle jag ta valpar på vår tik (förutsatt att hon visar sig duglig) så skulle jag hellre ta ett par tusen mer än vad du tar...jag vet hur mycket jobb det är att föda upp en valpkull och jag skulle nog värdera min tid i det hela också...även om det är en hobby. Men det är ju bara min åsikt

Precis som du säger så har vi olika åsikter och det för oss framåt, det respeterar jag. Nä, jag går inte + - noll om jag tar 6000:- utan får över på det priset. Jag tycker det är fantastiskt att ha förmånen och få ta en kull och höja rasens standard lite högre....för det är väl därför vi tar en kull?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En seriös uppfödare tar ca 10-12000:- för en valp. Den måste ju dessutom vara försäkrad mot fel i 3 år.

Till en seriös uppfödare kan man alltid gå tillbaka om problem uppstår. Tyvärr alldeles för många idioter som köper hund och som inte alls vet vad de ger sig in på.

Hörde talas om en dam som köpte en Chihuahua på Sergels Torg för 20.000:- som var insmugglad och utan alla papper och som dessutom fick problem med så hon var tvungen att avliva den. Kontaktade då smugglaren och klagade och hann /hon rykte bara på axlarna och kunde sälja en ny hund till henne med rabatt. Den nya kostade 16.000:-

OCH IDIOTEN BETALADE DENNA SUMMA. Hur puckad får man bli?

Näe 10 - 12000:- för en seriös valp med stamtavla och alla vaccinationer + försäkrad och veterinärbesiktad.

Det är inte dyrt.

Det man bör och SKALL undvika i sammanhanget är dessa förbannade hundimporter från Spanien som det debatterats om på TV. Massor av sjukdomar och dyra hundar för en blandras utan papper eller garantier. Du vet till att börja med inte vilken eller vilka raser som ingår i hunden.

Nä köp av en riktig uppfödare i Sverige eller Norden med papper på valpen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En seriös uppfödare tar ca 10-12000:- för en valp. Den måste ju dessutom vara försäkrad mot fel i 3 år.

Till en seriös uppfödare kan man alltid gå tillbaka om problem uppstår. Tyvärr alldeles för många idioter som köper hund och som inte alls vet vad de ger sig in på.

Hörde talas om en dam som köpte en Chihuahua på Sergels Torg för 20.000:- som var insmugglad och utan alla papper och som dessutom fick problem med så hon var tvungen att avliva den. Kontaktade då smugglaren och klagade och hann /hon rykte bara på axlarna och kunde sälja en ny hund till henne med rabatt. Den nya kostade 16.000:-

OCH IDIOTEN BETALADE DENNA SUMMA. Hur puckad får man bli?

Näe 10 - 12000:- för en seriös valp med stamtavla och alla vaccinationer + försäkrad och veterinärbesiktad.

Det är inte dyrt.

Det man bör och SKALL undvika i sammanhanget är dessa förbannade hundimporter från Spanien som det debatterats om på TV. Massor av sjukdomar och dyra hundar för en blandras utan papper eller garantier. Du vet till att börja med inte vilken eller vilka raser som ingår i hunden.

Nä köp av en riktig uppfödare i Sverige eller Norden med papper på valpen.

Hade jag blivit seriösare om jag tagit 12.000:-? Då sitter det i pengarna..... och då är vi tillbaka där vi började....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...