Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kula till en .308 precisionspang?

Featured Replies

Publicerat

Tja!

Jag har en Sauer 202 i kaliber .308 och på den - bland annat - en Zeiss 6-24x56. Jag konstaterar att de Oryx 180gr som jag hållit mig till i många år har börjat sina, och jag funderar på om det inte är läge att byta.

Min standardbössa för rörlig jakt (älg, vildsvin, eftersök) är en 9,3x62 så vi talar inte om en utpräglad högviltskula här. Det jag är på jakt efter här är en kula som har bra precision, fungerar också på längre håll, och som har pålitlig effekt i högvilt. Bössan används för stationär jakt och det blir mest skottlossning i snygga tillfällen. Om bössan börjar likna en 6,5x55 i prestanda gör mig inget.

Hm... inte för att jag kan komma på ett enda jaktskott jag skjutit där det skulle gjort en avgörande skillnad, men jag grunnar på att gå ned i kulvikt till 150 eller 165 (typ) grains. Jag gillar inte blyfritt, tar gärna bondat, och tycker inte att kulor skall kosta skjortan.

Vad tror ni? Jag sköt ett par kronhjortar med Accubond och de rasade ruskigt snabbt för rena lungskott. Jag skulle kunna tänka mig att använda 150gr Interlock men jag skulle nog gärna ha en lite mer precisionsbenägen kula.

Publicerat

Jag skulle sälja in 165 grain SGK en kula jag har skjutit mycket med och som går bra,

är du riktigt vågad tar du en 150 grains SGK och får då en kula som har mycket vettig kulbana.

Säsongen 2008 kom att utgöras av 16 skott på hovdjur, rå, dov, muntjac, CWD, med ett bommat skott kom resterande 15 att vara enskottsaffärer,

inget vilt har gått längre än 70 meter, det var en dock råbock som tog ett skott mellan två revben både in och ut, då blir det inte mycket expansion ens med en så kallad mjuk kula.

De bästa träffbilderna jag har skjutit på 100 meter har varit på 17 mm om fem skott, men det viktigaste är att man skjuter konsekvent med dessa och att de är så pass billiga att man vågar/har råd att träna med dem extensivt.

En AB är säkert bra men den har jag så lite erfarenhet av.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Jag skulle sälja in 165 grain SGK en kula jag har skjutit mycket med och som går bra,

är du riktigt vågad tar du en 150 grains SGK och får då en kula som har mycket vettig kulbana.

Säsongen 2008 kom att utgöras av 16 skott på hovdjur, rå, dov, muntjac, CWD, med ett bommat skott kom resterande 15 att vara enskottsaffärer,

inget vilt har gått längre än 70 meter, det var en dock råbock som tog ett skott mellan två revben både in och ut, då blir det inte mycket expansion ens med en så kallad mjuk kula.

De bästa träffbilderna jag har skjutit på 100 meter har varit på 17 mm om fem skott, men det viktigaste är att man skjuter konsekvent med dessa och att de är så pass billiga att man vågar/har råd att träna med dem extensivt.

En AB är säkert bra men den har jag så lite erfarenhet av.

/Christian

Hmm... Någon som vet hur Sierra Game King klarar ett vildsvin eller en älg? Är det en spröd kula? Det måste fortfarande vara en kapabel klass1.

Publicerat
Hmm... Någon som vet hur Sierra Game King klarar ett vildsvin eller en älg? Är det en spröd kula? Det måste fortfarande vara en kapabel klass1.

Jag sköt en galt på cirka 70 kg förra året(07), in bakom bogen ut genom bogen, avstånd runt 30 meter,

kanin tummel på plats.

Att sätta dessa kulor direkt i armbågsleden på en stor älg är inte tillrådigt på samma sätt som inget under 200 grain kommer att hålla ihop då på något vettigt sätt om det inte är bondat eller homogent.

/C

Publicerat

Min favvo är Nosler Accubond 150 grain, fått den att skjuta bra i min pang och jag tror den har hyfsad BC. Den fixar även en stor gris.. Sen om den skjuter i din bössa vet jag inte men jag gillar den. Hyfsat mjuk..

Mvh!

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare
Min favvo är Nosler Accubond 150 grain, fått den att skjuta bra i min pang och jag tror den har hyfsad BC. Den fixar även en stor gris.. Sen om den skjuter i din bössa vet jag inte men jag gillar den. Hyfsat mjuk..

Mvh!

Ja, som vanligt ber jag om råd och sedan ger jag fanken i vad alla säger :D

200 stycken Hornady Interbond, 165gr, ligger nu i handladdarhyllan hemma. Har aldrig testat kulan tidigare men Accubond 150gr har skjutit bra förut och jag har fällt ett par kronhjortar med den - effekten var häpnadsväckande. Jag har nog aldrig sett djur dö så eftertryckligt på detta sätt med så förhållandevis små skador. Nu gör jag några testladdningar för att e vad som fungerar bäst och så får det bli den kulan några år framåt, om det inte är så att det havererar helt? Men det lär jag se på provskjutningarna.

MVH

/HerrBerg

Publicerat

Lycka till!

Jagat med den säsongen som var och är inte missnöjd, den skjuter dock inte lika tätt i min bössa som Accubonden. Anar att din .308 är lämpligare, levererar bättre än min så det där ska nog bli bra!

Mvh!

Publicerat

Jag skulle utan tvekan välja Barnes TSX 165gr till den jakt och bössa du har. Har aldrig hört talas om nån som har haft dålig precision med den kulan, och den fungerar dessutom klockrent vad gäller effekt och minimal köttförstöring

Publicerat
  • Författare
Jag skulle utan tvekan välja Barnes TSX 165gr till den jakt och bössa du har. Har aldrig hört talas om nån som har haft dålig precision med den kulan, och den fungerar dessutom klockrent vad gäller effekt och minimal köttförstöring

Nope, jag nobbar miljökulor :)

Publicerat

Använde just 165 grs Interbond i min 308 för några år sen, mycket nöjd med den. Sköt faktiskt rätt bra i min Finnlight, till skillnad från Hippens dito. Testade även 150 grs men tyckte nog att 165 grs var snäppet bättre på nåt sätt, en känsla bara.

Publicerat
Nope, jag nobbar miljökulor :angry:

Av ren nyfikenhet, varför då?

(Jag tycker inte om begrepet "miljökula" då miljön aldrig fanns i tankarna när homogena kulor utvecklades utan är en efterkonstruktion kommen ur blyförbudsdikusionen.)

Publicerat

Då jag lämnat 308 träsket ett tag så är jag nu tillbaka snart, blir en pipa extra och just urvalet av kulor är fantastiskt i cal 30, då jag inte laddar själv är man bakbunden till fabriksammo, tbbc skötte sig ruggigt bra på älg och gör det säkert på gris också, hur den är precisionsmässigt jämfört med övriga vet jag inte, men jag var nöjd till 300m på rådjur.

Låter som en intressant tråd att följa.

Publicerat

Då skall jag bli den förste för en gång skulle, Ehnebom, jag har konsekvent 5 skottare under 30 mm med alla Sierra jag skjuter och under 20 med en del, med Barnes TSX kommer jag inte under 45 mm hur jag än gör och det är inte det värsta,

det värsta är att jag har 3 skott som sitter fint samlade med två flyers som bara sticker iväg, att skjuta med en sådan laddning på jakt efter annat än älg är inget jag skulle överväga.

/Christian

Publicerat

Hear, hear..

TTSX har bra precision, och bra skottverkan, på de flesta håll och i de flesta hastigheter.

Den kostar några spänn, men är ju å andra sidan inget man nöter upp på banan.

Sen att jag fått till någorlunda samskjutning med min banladdning är ju bara bonus.

Att spara några futtiga kronor per jaktskott på att välja en sämre kula är inget som jag gör i alla fall.

Sen om det skulle vara mer eller mindre miljövänligt att använda homogena kopparkulor, den diskussionen kan vi med varm hand lämna åt dem som inte har riktiga bekymmer att debattera.

Att nobba Barnes för att det skulle vara en "miljökula"... Nä, där får du nog tänka om.

mvh

Erik

Publicerat
  • Författare

Hallå, skojade bara om detta med miljökulor.

Jag har dock en aversion mot lååånga kulor och kopparkulorna blir långt utsträckta på grund av minskad densitet. Det gör kulorna potentiellt mer svårladdade för bra precision, lite extra känsliga för störningar i största allmänhet och, tja, sunkiga i största allmänhet. Hade det funnits urankulor hade jag använt dem eftersom de har högre densitet än bly. Har funderat på att swagga bondade guldkulor men har inte kommit ur startgroparna ännu :P

Hade SST eller Noslers Interbond som andra alternativ, nu fick det blir vad vapex hade på hyllan som hade bra BC, som jag hade egna jaktliga erfarenheter av, och som jag med fog tror kommer att skjuta bra i min pang.

P.S.

Orca, min picatinnyskena (och jag köpte ett par ringar också) från NEAR är på väg, enligt uppgift ligger den i posten nu.

D.S.

Publicerat
Hallå, skojade bara om detta med miljökulor.

Hade det funnits urankulor hade jag använt dem

Nu är vi inne på kvälljournalistik känner jag :P när det är dax att undra om du verkligen skojade om miljökulorna ;) som tur är finns hela ditt inlägg ovanför, för när jag likt Marjasin klippt färdigt så ser det väldigt märkligt ut :D

Antingen sköt jag väldigt dåligt och naturalis var väldigt kass och råkade skjuta tätt ändå eller så är inte kopparkulorna så pjåkiga, måste nog prova en gång till kanske ;)

Publicerat
Då skall jag bli den förste för en gång skulle, Ehnebom, jag har konsekvent 5 skottare under 30 mm med alla Sierra jag skjuter och under 20 med en del, med Barnes TSX kommer jag inte under 45 mm hur jag än gör och det är inte det värsta,

det värsta är att jag har 3 skott som sitter fint samlade med två flyers som bara sticker iväg, att skjuta med en sådan laddning på jakt efter annat än älg är inget jag skulle överväga.

/Christian

Det låter jäkligt märkligt, låter nästan som om du skulle ha krångel med nått annat än kulorna om det blir sådär

Publicerat
Det låter jäkligt märkligt, låter nästan som om du skulle ha krångel med nått annat än kulorna om det blir sådär

Jag har krångel med den en hel del grejer :D men just den här pangen gillar inte mantel materialet från Nosler, alla J4 mantlar och Barnes kulorna, de ger flyers,

varför det är så när bössan i övrigt skjuter verifierat bra kan jag inte svara på, ingen annan heller, jag har frågat den samlade BR maffian.

Låt mig då utveckla och säga att jag har testat 130/150/165/168 grains TSX kulorna allt för att inte bara säga att de är skit.

Min tanke var att det var jag som var felande i någon del, nu är jag inte så säker längre,

nästa pipa skall skjuta TSX bra och den kommer förmodligen att vara försedd med en dämpare längst fram!!

Nog om detta, jag vill se herr Bergs träffbilder med de nya pilarna ...

/C

Publicerat

Det har krånglat för mig oxå med Barnes TSX, det började med 168gr. i .308 fortsatte med 165 gr. och sist i höstas ville inte 150 gr. riktigt heller (dock avgjort bäst av de 3 kulvikterna) Att det skulle vara undertecknad eller bössan utesluter jag direkt. Jag /bössan/Lapua Scenar 167 gr. skjuter riktigt bra.

Något skumt är det......

Raggarö

Publicerat

Dom flesta som har problem med Tsx eller liknande verkar med andra ord igentligen inte ha problem med kulan i sig utan med vapnet. :P

Hornady har släppt en ny kopparkula som verkar intressant 485:-/50st 165gr .308

Publicerat
Dom flesta som har problem med Tsx eller liknande verkar med andra ord igentligen inte ha problem med kulan i sig utan med vapnet. :lol:

Hornady har släppt en ny kopparkula som verkar intressant 485:-/50st 165gr .308

Jag hade mest problem med mig själv när jag inte fick till det med TSX, jag var faktiskt tvungen att laborera fram en helt ny laddning till en helt ny kula (200 gr. Lapua Mega) för att kolla om handladdningstekniken var kass. Det var den inte ;)

Jag ska göra ett försök till med kopparstängerna, sedan lägger jag ner den verksamheten.......

Raggarö

Publicerat

Nu har jag beställt en ask med de däringa nya Hornady,

150 grains, återstår att se om jag har kommit på något som fungerar denna gång eller om jag återigen blir lurad att dunka iväg 10 kr i taget i vallen.

Leverans till nästa vecka.

Nyfikenheten är det som håller en vid liv.

/Christian

Publicerat

Kan man få en recension efter provskjutningen, oxå nyfiken om det funkar med Hornady eftersom vi verkar ha likartade problem med TSX.

Får hoppas att det finns något som heter Hornady-effekten, har lyckats få till bra träfbilder med alla Hornady-kulor hittils.

Raggarö

Publicerat

Kommer o köra med den här sen när 308 kommer MRX 308 BT BARNES 150gr

Mvh.

Publicerat
Kan man få en recension efter provskjutningen, oxå nyfiken om det funkar med Hornady eftersom vi verkar ha likartade problem med TSX.

Får hoppas att det finns något som heter Hornady-effekten, har lyckats få till bra träfbilder med alla Hornady-kulor hittils.

Raggarö

Men det är klart att jag återkommer med en liten rapport.

Det är ju i mycket det vi sysslar med här.

/C