Publicerat Oktober 13, 200520 yr "Hur ser man skillnad på en AIII och en AV?" Längden på tangen (heter det lådstjärt på svenska?), alltså hur mycket gods det finns bakom korsskruven. Det finns mer gods där på en AV, och det behövs alltså ett större uttag i trät. Det går att ta ur på en AIII-kolv så den passar en AV, men en AV-kolv blir ju inte så snygg på en AIII. Jag kan inte med ögonmått bedöma vilket den aktuella kolven är... /Martin
Publicerat Oktober 17, 200520 yr Jag känner bara till Classic på AV (och vissa specialare på de kortare lådorna som fanns i USA) - det skall alltså inte finnas någon AIII Classic om det nu inte fanns nån specialare även då i USA. Det du måste mäta är som Marterius skriver längden på lådstjärten - alltså från hålet från bakre lådskruven och bak till urtaget och jämföra med dina Fiberclass AV. Sedan kan pipprofilen skilja åt. De Classic AV jag sett har den äldre tjockare pipprofilen som fanns på AIII (det står sako och kaliber med liten text på sidan av pipan som är 62cm - bara "Finnbear" är borttaget). De lite nyare AV har smalare pipprofil och texten står med större bokstäver och 56cm pipa. Du kan alltså få ett onödigt glapp i pipkanalen. Lycka till!
Publicerat Oktober 17, 200520 yr Såg den där Classic-kolven du funderar på för några veckor sen. Blev lite sugen men kan inte bestämma mej om jag ska satsa på laminat, valnöt eller syntet till mina AV. Rak kolv ska jag ha i alla fall. Hoppas affärerna går bra!
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Du kan ju säga till om du inte vill ha nån av kolvarna så kan det ju finnas andra intressenter... Jag har en Hunter AV .270 som skulle må bra av en ny kolv...
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Jag känner bara till Classic på AV (och vissa specialare på de kortare lådorna som fanns i USA) - det skall alltså inte finnas någon AIII Classic om det nu inte fanns nån specialare även då i USA. Det du måste mäta är som Marterius skriver längden på lådstjärten - alltså från hålet från bakre lådskruven och bak till urtaget och jämföra med dina Fiberclass AV. Sedan kan pipprofilen skilja åt. De Classic AV jag sett har den äldre tjockare pipprofilen som fanns på AIII (det står sako och kaliber med liten text på sidan av pipan som är 62cm - bara "Finnbear" är borttaget). De lite nyare AV har smalare pipprofil och texten står med större bokstäver och 56cm pipa. Du kan alltså få ett onödigt glapp i pipkanalen. Lycka till! Det fanns två varianter av Classic Grade. Dels den första som gjordes på AIII som var smäckrare, hade nätskärning runt framstocken och ofta riktigt fint trä. Sedan en senare variant som gjordes på AV som inte var lika smäcker och bara hade nätskärning på sidorna av framstocken. Tristare trä på de jag sett, och inte fullt lika öppet grepp. Jag vill också minnas att den första varianten hade orange gummibakkappa medan den senare, för AV hade svart. Den övre bössan på bilden är min Sako Classic Grade AIII i 338 WM. I original levererades den dock bara i upp till 7mm RM. De grövre kalibrarna fanns bara i den vanliga Finnbear-versionen och som Sako Safari med AIV låda. Hälsningar, Martin
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Marterius, Jag hade (ja jag vet) en Classic AV i 6,5x55 (därav försäljningen) förut med väldigt fint trä mm precis som du beskriver. Nu har jag fått tag i en .270 AV med ljusare och inte lika vacker kolv (med röd bakkappa). Sako verkar ofta stegvis ha genomfört övergångar mellan serierna, så även här. Intressant. Mvh Ola
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Ola, med andra ord så är det som vanligt... Det finns inga regler när det gäller Sakos modeller... Hade dina Classic AV nätskärning runt framstocken eller bara på sidorna? De snyggare kolvarna i Classic-serien, som den AIII jag har, påminner väldigt mycket om de som satt på de bössor som Sako gjorde åt Beretta, så jag misstänker att det var samma mönster. Bland annat sålde Beretta den med korta AI lådan och jag tror de kallade den något i stil med 500S. Fruktansvärt läcker liten 222:a. /Martin
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Det är precis en sådan jag har som är gjord för en AIII! Jättefina, svåra som sjutton att hitta dessutom... Fick tag i min i USA, det var en rätt bökig historia innan den satt på plats på bössan men priset var rätt. Har sett en på eBay som gick för över $ 500.00. /Martin
Publicerat Oktober 19, 200520 yr Grattis, det är ett bra pris. Jag gav $ 250 + frakt för min, men det var när dollarn stog som lägst. Hälsningar, Martin
Publicerat November 18, 200520 yr Japp, Sako-logga. Jag tror att det bara är den gamla Sako Safari som inte har Sako-logga på bakkappan, men det finns säkert fler undantag. Det brukar finnas det när det gäller Sako. Passar AV-lådan!? Jag trodde lådstjärten på den skulle vara för lång! Hälsningar, Martin
Publicerat November 19, 200520 yr Hejsan! L579 motsvarar AII. Det är långa lådan som heter AIII - den med kort lådstjärt innan AV. Det var väl till en AV du hade köpt kolven? Mvh Ola
Publicerat November 20, 200520 yr Jag har också en broschyr där klassiken endast finns med L579-mekansimen. Med detta menas dock inte märkningen utan den är såvitt jag vet märkt AII. Även AV (och AIV & AIII) mekanismen kallas L61R i broschyrerna. Det jhar alltså inget med märkningen att göra... Vilken pipa har du? Är det en AV med stor text på sidan, 58cm och lite slankare profil? Då täcks nog texten. Det syns lätt i sådana fall eftersom pipkanalen i kolven i sådana fall blir väldigt rejäl. De classic jag känner till (har haft en AV i 6,5x55) har den mindre texten med 62 cm pipa i tjockare profil, samma profil och text som Finnbearen, men utan "Finnbear" på pipan. Då sitter pipan som en smäck i pipkanalen.