Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jaktprov/karelare

Featured Replies

Publicerat

hej

lite info från höstens jaktprov.kurvan fortsätter att peka upp !!! och på denna korta tid! karelaren har från varit en diskuterad ras till etablerad älghund. det är 3året med höga jaktprovsresultat.

Antalet jaktprov under året är nytt rekord 86st. 54 st har gått till pris, viket är 65% meriterat.

Dessutom har vi många som skäller björn bra . ett exempel. http://film.jaktjournalen.se/index.php?page=movie&id=191

vi har många som funkar på gris. Här är ett par som startade grisprov.

http://www.svenska-laikaklubben.com/jaktpr...vin%2007_08.xls

ni som tycker det verka spännande att prova nogot nytt , hör av er! ;)

Peter Truedsson

Publicerat

tjena, har ängnat en del tid att kolla mer om just karelare. finns nån superhund som man ska hålla utkik på du vet av som fyller dessa krav?har inte bråttom med skaffa hund utan kan vara i framtiden eller nu i vår...

tänkt fylla ut säsongen med björnjakt,mårdjakt och kanske lite lojakt samt grävling, och tittat mest i finland efter en hund som inte helst ska ha älg eller dylikt på sin merit, utan får man tag på sånna hundar?? vet flera i min byn som har säkra karelare på älg och även klarar hålla björn på plats med godkända resultat i björnparker...

men att ha nedärvda älg tendenser lär juh inte göra höstarna specielt effektiva om vi ska jaga björn som inte dräller av här uppe, sen vet jag inte men kanske lättare att ta en hund från samma snöförhållanden..

men vad säger du,jag har juh bra mycket närmare till finland än till tex umeå och neråt vars kanske mer hundar finns.. har du några tips??

Publicerat
tjena, har ängnat en del tid att kolla mer om just karelare. finns nån superhund som man ska hålla utkik på du vet av som fyller dessa krav?har inte bråttom med skaffa hund utan kan vara i framtiden eller nu i vår...

tänkt fylla ut säsongen med björnjakt,mårdjakt och kanske lite lojakt samt grävling, och tittat mest i finland efter en hund som inte helst ska ha älg eller dylikt på sin merit, utan får man tag på sånna hundar?? vet flera i min byn som har säkra karelare på älg och även klarar hålla björn på plats med godkända resultat i björnparker...

men att ha nedärvda älg tendenser lär juh inte göra höstarna specielt effektiva om vi ska jaga björn som inte dräller av här uppe, sen vet jag inte men kanske lättare att ta en hund från samma snöförhållanden..

men vad säger du,jag har juh bra mycket närmare till finland än till tex umeå och neråt vars kanske mer hundar finns.. har du några tips??

Hpda janne har en karelare som är från finland, han kan nog höra med uppfödaren om dom jagar annat änn älg med hundarna. Den gick riktigt bra på utställningen i överkalix förra helgen dessutom.

Publicerat

gör det, jag har en finne i byn som är skapligt vass på trolla fram hundar även,, men visst tar det emot och börja leta runt bland knorrsvansar B)

Publicerat

Tackar, vart juh inte mindre intressant av att titta vars han jobbar :Dkarhu

de dära ska jag nog titta upp närmare..

Publicerat
Tackar, vart juh inte mindre intressant av att titta vars han jobbar :Dkarhu

de dära ska jag nog titta upp närmare..

Ring Anders Lundmark vårt avelsråd, han vet det mesta om björnjagande hundar.0916-21014

mvh

Peter T

Publicerat

tackar ska göra det!!

Publicerat
tackar ska göra det!!

Vafalls...Erik skall du skaffa knorrsvans :DB) hmm som att svära i kyrkan.. ;)

Nu får Musköt allt skaffa ett hängöra som kompensation B)

Publicerat
Vafalls...Erik skall du skaffa knorrsvans :DB) hmm som att svära i kyrkan.. ;)

Nu får Musköt allt skaffa ett hängöra som kompensation B)

Men Musköt har ju redan ett hängöra i hundgården. Fast av en ras som jagar... B):D

Och inte ska väl Erik köpa "flugsnappare" om han ska köpa en knorrsvans. :DB)

Publicerat

de här ska bli björn(arnas) skräck,, vi får se hära ska ringa lite, går juh inte bara förlita sig på en stövare om man tänkt jaga lite björn och mård samt grävling där dom finns..

Publicerat
de här ska bli björn(arnas) skräck,, vi får se hära ska ringa lite, går juh inte bara förlita sig på en stövare om man tänkt jaga lite björn och mård samt grävling där dom finns..

En västlaika kanske ? :(

Publicerat

såg grannes karelare jobba med en björn och blev rätt sugen kan man säga, men ska kika lite mer och ringa runt lite så ska vi se, hellre nästa vår än nu så man hinner bilda sig bättre uppfattning om alla dom där krull sakerna,det är juh inte som en stövare eller terrier att bara ta en :PB)

Publicerat
såg grannes karelare jobba med en björn och blev rätt sugen kan man säga, men ska kika lite mer och ringa runt lite så ska vi se, hellre nästa vår än nu så man hinner bilda sig bättre uppfattning om alla dom där krull sakerna,det är juh inte som en stövare eller terrier att bara ta en B)B)

Riktigt man ska vara kritisk och ta god tid på sig innan man väljer sin västlaika :P .

Publicerat
Riktigt man ska vara kritisk och ta god tid på sig innan man väljer sin västlaika :) .

Nu skulle ju denna tråden handla om Karelare, men ok Musköt,Ekebo. får vi se era jaktprovs resultat?

peter

Publicerat
Nu skulle ju denna tråden handla om Karelare, men ok Musköt,Ekebo. får vi se era jaktprovs resultat?

peter

just det grabbar, kom ingen nu och visa upp vad de går för laikorna :D:)

Publicerat

peter

Hur var det nu Peter? Du hade en meriterad hund va? Men vad var det för ras? :):D

Publicerat

Gissar att musköts klenbeningar har skällt Björn nästan dagligen :lol::wub:

Publicerat
Gissar att musköts klenbeningar har skällt Björn nästan dagligen :lol::wub:

Där hade du tänkt till en stund va? :huh:

Publicerat

peter

Ni får gå in på länken själva

http://www.alghundklubben.com/_jyckedata/J...=%20S67376/2004

Provade även grissprov förra året innan det blev officiella, hade oflytet att han träffade en gris i 30 kg klassen som han höll fast lite och därmed blev det 0. :wub:

Unghunden fyllde 1 år igår så han e ännu ej testad.

Så då vill jag sera resultat tack

/ekebo

Publicerat

seriöst tror jag en laika har lite trångt sök för vara bra för björnhär, lär väl inte drälla av dessa herrar och fått för mig björnhunden är lite bättre, nånstans mellan gråhund och laika, samt väldigt fina hundar,skulle vara kul att ha en som är gjord för dess klimat,

man är juh ute på hal is bara tanken att ha en hundgårds skällare,, :wub:

Publicerat
Hur var det nu Peter? Du hade en meriterad hund va? Men vad var det för ras? :huh:;)

Ja du Musköt,men det är en Öst-laika den får ni inga poäng för!

Jag trodde jag hade köpt en grismaskin men fick en älgmaskin.det är bara gilla läget.

Ekebo du värka ha ett bra ämne ,grattis.

Här letas det för fullt efter en ny Karelare!

peter

Publicerat
Ja du Musköt,men det är en Öst-laika den får ni inga poäng för!

Jag trodde jag hade köpt en grismaskin men fick en älgmaskin.det är bara gilla läget.

Ekebo du värka ha ett bra ämne ,grattis.

Här letas det för fullt efter en ny Karelare!

peter

Tack Igor ! Jag har inget emot Karelare ( så du inte missförstår mig ). Min första jakthund jag fick var en tjuvparning ( korsning )och han såg ut som en karelare, alla som träffade han tog han för en Karelare. Han blev en mycket bra bandhund.

Hur ser det inom Karelarrasen idag med höftfelen ? Har förstått att det är en del problem.

Lycka till med din nya Karelare !

/ekebo

Publicerat
Tack Igor ! Jag har inget emot Karelare ( så du inte missförstår mig ). Min första jakthund jag fick var en tjuvparning ( korsning )och han såg ut som en karelare, alla som träffade han tog han för en Karelare. Han blev en mycket bra bandhund.

Hur ser det inom Karelarrasen idag med höftfelen ? Har förstått att det är en del problem.

Lycka till med din nya Karelare !

/ekebo

jag har inga problem med några raser,ingen ras fantast, en bra hund är alltid interesant, jag retas bara lite med Musköt.

höfter ja, det är inte bra men jag vill säga att man har bra koll idag , men mycket är kvar.

peter