Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.243 Win

Featured Replies

Publicerat

Johan. låt mig börja med att gratulera dig till att ha lyckats få tillbaka precisionen för en förhållandvis billig penning.

Däremot kan jag konstatera att om "Holmqvist " (som jag inte känner) anser att "En ren och oskadad 243-pipa skall klara upp till 10.000-12.000 skott med fullgod precision för jakt (10-20 mm på 100m)." och att "en tävlingsskytt byter pipan efter 2000 skott för att den då bara skjuter 4 mm träffbilder." så visar han på en kunksapsnivå som gör att jag aldrig skulle lämna in några bössor hos den mannen ^_^

Givetvis är det så att frågar man tillräckligt många vapensmeder kommer man så småningom att kunna hitta en massa märkliga uppfattningar och jag ser det snarast som positivt att 13 vapensmeder av 14 hade samma och enligt tillgänglig kunskap korrekta uppfattning att en 243 win vid 2000 skott har framtiden bakom sig.

Jag läste för flera år sedan en rapport av Dr Geoffry Kolbe som förutom att vara doktor i teknisk fysik och varit mångårig landslag skytt inom det brittiska Palma landslaget dessutom är en av de absolut främsta tillverkarna av pipor i Europa (Border).

Syftet med studien var egentligen att jämföra 243 win med 243 imp med tanke på piplivslängd, Kolbe satte två gränser 0.5 MOA (i princip 15mm på 100m) och 1.0 MOA (i princip 30 mm på 100m). Hans slutsats var att 243 win höll 0.5 MOA till ca 1400 skott och 1.0 MOA till ca 3000 skott.

Vi kan även vända oss till diverse sportskyttegrenar där intresset för 6mm och 6.5mm på senare år blivit allt större, dock har 243win aldrig slagit igenom trots att den har en massa praktiska fördelar som tillgång till riktigt bra hylsor och utmärkta kulor.

Anledningen är dels att den är kinkig att få att skjuta bra men också att piplivslängden är så förhållandevis kort.

Att klargöra vad som egentligen förorsakar pipslitage är inte helt enkelt, sanning finns att finna i sådana parametrar som Tryck, Krutmängd, Krutets brinnhastighet men också i hylsans utformning. Ibland förs också uppfattningen att hastigheten har avgörande betydelse fram men att friflykten som sådan skulle påverka har jag aldrig hört någon påstå förut???

Vänligen,

Henrik

Publicerat
Johan. låt mig börja med att gratulera dig till att ha lyckats få tillbaka precisionen för en förhållandvis billig penning.

Däremot kan jag konstatera att om "Holmqvist " (som jag inte känner) anser att "En ren och oskadad 243-pipa skall klara upp till 10.000-12.000 skott med fullgod precision för jakt (10-20 mm på 100m)." och att "en tävlingsskytt byter pipan efter 2000 skott för att den då bara skjuter 4 mm träffbilder." så visar han på en kunksapsnivå som gör att jag aldrig skulle lämna in några bössor hos den mannen :)

Givetvis är det så att frågar man tillräckligt många vapensmeder kommer man så småningom att kunna hitta en massa märkliga uppfattningar och jag ser det snarast som positivt att 13 vapensmeder av 14 hade samma och enligt tillgänglig kunskap korrekta uppfattning att en 243 win vid 2000 skott har framtiden bakom sig.

Jag läste för flera år sedan en rapport av Dr Geoffry Kolbe som förutom att vara doktor i teknisk fysik och varit mångårig landslag skytt inom det brittiska Palma landslaget dessutom är en av de absolut främsta tillverkarna av pipor i Europa (Border).

Syftet med studien var egentligen att jämföra 243 win med 243 imp med tanke på piplivslängd, Kolbe satte två gränser 0.5 MOA (i princip 15mm på 100m) och 1.0 MOA (i princip 30 mm på 100m). Hans slutsats var att 243 win höll 0.5 MOA till ca 1400 skott och 1.0 MOA till ca 3000 skott.

Vi kan även vända oss till diverse sportskyttegrenar där intresset för 6mm och 6.5mm på senare år blivit allt större, dock har 243win aldrig slagit igenom trots att den har en massa praktiska fördelar som tillgång till riktigt bra hylsor och utmärkta kulor.

Anledningen är dels att den är kinkig att få att skjuta bra men också att piplivslängden är så förhållandevis kort.

Att klargöra vad som egentligen förorsakar pipslitage är inte helt enkelt, sanning finns att finna i sådana parametrar som Tryck, Krutmängd, Krutets brinnhastighet men också i hylsans utformning. Ibland förs också uppfattningen att hastigheten har avgörande betydelse fram men att friflykten som sådan skulle påverka har jag aldrig hört någon påstå förut???

Vänligen,

Henrik

Fan, då får jag nog bara njuta av en kortvarig förbättring och under tiden spara till en ny pipa. Lite synd att gubben verkar prata i nattmössan för det var ju nära. Vem gör ok ompipningar till ok pris då ? Men, ganska kul i alla fall för då blir det nog en 6mm NormaBr. Har du några bra referenser på den kalibern ?

Tack för ett bra svar. Jag känner mig riktigt upplyst- johan

Publicerat

Jag har använt 243 an i många år och tycker att det är en bra flackskjutande kaliber, det är från början en 308 hylsa som är nerdragen så att diametern på kulan är 5,6 mm.

Det är en magnum kaliber i klass 2 vapen klassen, hade kulan vägt 10 gram skulle den vara ett klass 1 vapen för den har den rätta anslags energin för att vara ett klass ett vapen.

Publicerat

Svammel eller inte så tycker jag att det var kul att du fått ordning på bössan och därmed köpt dej tid att planera ny pipa.

Mvh!

Publicerat

Har haft en i min ägo och :lol: säger jag bara..

Dessvärre när man bor i bushen som jag gör så var det ju hopplöst att få tag på ammo, så tillslut sålde jag den <_<

Nuförtiden verkar den biten vara enklare, så vem vet.. Kanske utökar jag min lilla vapengarderob med en sådan igen :huh:

Publicerat
Jag har använt 243 an i många år och tycker att det är en bra flackskjutande kaliber, det är från början en 308 hylsa som är nerdragen så att diametern på kulan är 5,6 mm.

Det är en magnum kaliber i klass 2 vapen klassen, hade kulan vägt 10 gram skulle den vara ett klass 1 vapen för den har den rätta anslags energin för att vara ett klass ett vapen.

Är inte 243win 6,1x52

http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&amp...43%20Winchester

Publicerat

Du har helt rätt Pertan..

Mvh!

Publicerat

6,17 om man skall vara riktigt noga - således borde den heta 6,2 om det skall avrundas!

Fan jag som ville ha en .243:a - skall jag nu hoppa över den bara för att den bränner pipor lite snabbt? Henrik - du som nu köper en 6,5x55 - hur många fler skott kan du få ut ur den enligt den där gurun som du refererar till?

Jag har alltid levt i tron att de flesta pipor håller i 6-8000 skott om man har normala kalibrar.

Publicerat

En kompis tävlade bra många år, både fält och 300 metersskytte. Vill minnas att han sköt runt 5000 skott innan byte på sin Sauer 6,5.

Publicerat

Lars: Vad använder du för kaliber vid fågeljakten både med hund och toppfågel?? Har ju skaffat mig en blaser idag så man börjar redan fundera på extra pipa i nån trevlig kaliber.

Publicerat
Lars: Vad använder du för kaliber vid fågeljakten både med hund och toppfågel?? Har ju skaffat mig en blaser idag så man börjar redan fundera på extra pipa i nån trevlig kaliber.

Jag använder 7mmbr och 6mmbr men kan väl knappast påstå att 6br:en är använd till jakt då jag bara hann jaga sista dagarna med den. Har ingen riktig koll på Blaser och vilka pipor som finns i olika utföranden men visst finns 6mmbr som match pipa? Gör den det skulle jag köpa en sådan den fungerar utmärkt till både toppjakt och med reducerad laddning även perfekt till trädskällare.

• 10 years later...
Publicerat

Nja, den där nya kröningen och elektrolytrengöringen höll i ungefär 24 skott. Sedan var det skit, total skit igen. Lösningen blev en ny pipa. Erfarenheten och uppfattningen av vapensmeders skicklighet, trovärdighet och snckförmåga reviderades fort och kraftigt. ?

Publicerat
1 hour ago josc72 sa:

Nja, den där nya kröningen och elektrolytrengöringen höll i ungefär 24 skott. Sedan var det skit, total skit igen. Lösningen blev en ny pipa. Erfarenheten och uppfattningen av vapensmeders skicklighet, trovärdighet och snckförmåga reviderades fort och kraftigt. ?

Surt att det inte vart nått enklare. Men sätter en "like" ändå för de erfarenheter du nu kan lägga till i din portfölj ??