Jump to content

Svenska jägarförbundet rovdjurslänen.

Recommended Posts

Hej hur ställer sig förbundet till att det är starka krafter igång för att det ska bildas ett jägarförbund i rovdjurslänen som ska verka hårdare och tuffare emot myndigheterna i rovdjursfrågan.

Detta eftersom många i förbundet anser att styrelsen med Torsten Mörner i spetsen inte agerar tillräckligt kraftfullt i den här akuta frågan.

novacula
Hej hur ställer sig förbundet till att det är starka krafter igång för att det ska bildas ett jägarförbund i rovdjurslänen som ska verka hårdare och tuffare emot myndigheterna i rovdjursfrågan.

Detta eftersom många i förbundet anser att styrelsen med Torsten Mörner i spetsen inte agerar tillräckligt kraftfullt i den här akuta frågan.

Riksjägarna finns ju redan, nästa steg är väl aktivistverksamhet? <_<

Edsvalla

Nu vet jag inte riktigt hur du menar? Är det ett helt nytt förbund så är det ju som KK säger eller menar du en avdelning inom SJF. För någon "avknoppning" och bilda ett helt nytt förbund tror jag inte ett dugg på, för då blir man bara försvagad för man är ny och för få så ingen vill lyssna på dom till att börja med.

Nej om det är Torsten man vill bli av med så är det ju bara att göra sin röst hörd på årsmöte när det är dax för omval. För om alla medlemar som bor i rovdjurslänen kommer på årsmöte så är jag tämligen säker på att man kan rösta in den man vill ska sitta där. Men det är som vanligt att det är ingen som vill angagera sig tillräcklit mycke för att åka dit. Inklusive mig själv.

Det är många som är inne på att dela förbundet i två avdelningar, så är det som det sagts mig...

Men att det ska behöva gå så långt hoppas jag inte själv , men vem vet????

Tycker förbundet ska sluta och hänvisa till allmänna uppdrag o.s.v utan medlemmar är förbundet ingenting och det viktigaste måste väl ändå vara att ta till vara medlemmarnas intressen...

Den här rovdjurs frågan kommer att orsaka splittring om inte frågan tas på allvar inom Jägarförbundet , folk börjar bli desperata nu...

Edsvalla
Tycker förbundet ska sluta och hänvisa till allmänna uppdrag o.s.v utan medlemmar är förbundet ingenting och det viktigaste måste väl ändå vara att ta till vara medlemmarnas intressen...

Den här rovdjurs frågan kommer att orsaka splittring om inte frågan tas på allvar inom Jägarförbundet , folk börjar bli desperata nu...

Det håller jag med om fullståndigt.

Det borde ju vara så att det är jakten och medlemmarnas intressen som ska stå i första hand.

Det största felet är att det inte är politiskt korrekt att vilja skjuta bort så många vargar som det behövs. Och dom som tycker att Sverige är såpas stort att vi kan ha en vargstam är välkomna till hösten på jakt hos mig, bara att skicka ett PM. Men ta med en egen hund att släppa, och någon hund för rådjur är meningslöst för dom är borta. Visst kanske med lite tur så kan man få upp något som garanterat sticker på långskjuts och vänta på att hunden ska komma tillbaka är inte så att man njuter av.

Nej folk börjar inte på att bli desperata, det är vi redan.

Daniel Ligne

Per: Givetvis tycker vi inte det skulle vara bra med ytterligare en grupp som splittrar våra led. Det finns redan idag två jägareförbund, Jakthundgrupp, Folkaktionen, Orsajägarna och åtminstone en handfull ytterligare grupper med liknande syften. Exakt vad skulle en ny grupp tycka och göra som ingen av de tidigare klarar av? Ska man bilda en ny grupp bara för att man är missnöjd med Mörner tycker jag personligen man slösar med sitt engagemang. Rösta in en ny ordförande eller gå ur förbundet är de i mina ögon mest rationella reaktionerna. Det är lätt att vara missnöjd men svårt att vara konstruktiv. Exakt vad är det du vill att vi och Torsten ska göra? Vi lägger idag, både SJF och Torsten, oproportionerligt mycket resurser på rovdjursfrågan, jag är inte säker på att vi skulle klara av att lägga mer utan att få ett ramaskri från den absoluta majoriteten medlemmar som inte bor i rovdjurslänen. Titta bara i nästa nummer av Svensk Jakt Nyheter. Jag tror minst 80% av texten handlar om rovdjur...

Jag tror också man måste ställa sig frågan hur man skulle vilja att Mörner eller en ny ordförande skulle agera för att nå resultat. Har du sett hans uttalanden och vet du vad han och SJF gjort det senaste året? Det florerar mycket rykten och det sprids mycket propaganda i rovdjursfrågan. Majoriteten av de rykten och uppfattningar som når mig är dock helt felaktiga och ofta rejält illvilligt vinklade. Ett exempel är ditt påstående om att vi skulle vara mer intresserade av allmänna uppdraget än medlemmarna, Riksjägarnas favvoargument. Ge mig ett enda exempel på att man i demokratisk ordning har tagit ett beslut i medlemsleden som vi inte följt på grund av det allmänna uppdraget så kan vi diskutera sedan.

Rovdjursfrågan har redan orsakat rejäl splittring. Många av våra medlemmar är dödslessa på rovdjursfrågan och att vi lägger så mycket resurser på den, tro mig.

Generellt så brukar en hårdare attityd och "slå näven i bordet" innebära att man blir utkastad och inte längre får vara med. Jag är bara rädd att vi får ytterligare ett förbund som springer runt och stänger dörrar som JRF har roat sig med efter jul...

Daniel Ligne

Edsvalla: Politiskt korrekt eller inte, SJF är mig veterligen den enda organisation som i seriös pappersform gått in och begärt en jakt värd namnet i vinter. Med Mörner i spetsen begärdes förvaltningsjakt på 18 vargar, utöver skyddsjakten, redan i höstas. Kanske är det så att det är JRF som fegat ur och är rädda om sina miljoner från staten?

Ja nu är det inte jag som förespråkar ytterligare en avdelning av SJF.

Men att kalla det en demokratisk fråga när ni gick ut och sa att vi medlemmar i SJF ville ha 15 vargföryngringar i landet, det är en stor lögn.

Det är massor av medlemmar som aldrig har fått ge sin mening i den frågan...

Du belyser ju problemet med resurser i rovdjursfrågan. Vad ni inte fattar i södra delen av landet där ni inte än har de stora rovdjuren eller stora flockar av vargar , är att jakten med löshund är slut.

Många människor är förbittrade och arga över att leva i sådana områden.

Tror du att vi för väsen bara för att vi tycker det är kul???

Vi kämpar på alla vis för att få tillbaka vår livskvalitet.

Själv önskar jag inte min värsta ovän att behöva känna den ångesten som blir följden när man har en hund lös i vargmarkerna.

Att sedan hålla på och kasta argument över att Riksjägarna gör så och de säger så , förstår jag inte alls.

Vad det gäller Orsa jägarna så är det en sammanslutning för bägge organisationerna som verkar här i Orsa lokalt.

Nu hade vi i arbetsgruppen möte igår ang vår permobilbjörn som ska bli klar till i maj för vår björn testverksamhet.

Men visa lite stake och lyssna på era medlemmar som ni fortfarande har kvar norr om Dalälven, annars kanske vi går ur...

Edsvalla
Edsvalla: Politiskt korrekt eller inte, SJF är mig veterligen den enda organisation som i seriös pappersform gått in och begärt en jakt värd namnet i vinter. Med Mörner i spetsen begärdes förvaltningsjakt på 18 vargar, utöver skyddsjakten, redan i höstas. Kanske är det så att det är JRF som fegat ur och är rädda om sina miljoner från staten?

Det är politiskt korrekt att begära jakt på 18 vargar men jakt och natur mässigt fel.

För jag anser att det behövs skjutas minst 50 vargar bara i Värmland för att rädda jakten. För nästa säsong kommer jag INTE att släppa min hund på mina jaktmarker, hon får gå i pension. För hon har redan överlevt ett vargrevir och vid årets rovdjurs inventering så hittades spår av 2 vargar var av den ena var en tik som löpte.

Nej jag och väldigt många jägare i Värmland är så fruktansvärt trötta på allt vad varg heter. Jag är väldigt bekymrad över hur jakten kommer att se ut om 3 år om det ska utredas så länge om vargjakt. Det kommer att vara tomt på jaktbart vilt i skogen. Någon mer jakthund kommer jag inte att skaffa på många år tror jag, för det är meningslöst att släppa ut en rådjursdrivare och inte vill jag riskera att den blir vargmat.

Jag hör mer prat om JRF än om SJF vid brasorna när vi jagar. Tja om dom inte är seriösa eller inte när det gäller vargfrågan så har dom i alla fall en linje som är mer likt dom min och dom jägare som jag jagar med.

Men som jag skrev högre upp i denna tråd jag bjuder in vem som helst på jakt i ett varg revir.

Outdoorsman

Per,

som boende strax söder om Dalälven så skall jag villigt erkänna att jag inte fullt ut kan sätta mig in i er situation. Att vi förstår ATT ni är förbittrade och arga är väl dock ganska rimligt...

Liksom Linkis anser jag absolut inte att en större splittring kommer att hjälpa oss, varken i rovdjursfrågan eller annars. Vi har redan tillräckligt med grupper som arbetar mot ungefär samma mål, och som använder olika metoder. I viss utsträckninga kan det var en fördel, eftresom man kan ta olika roller, men fler och mindre aktörer kommer garanterat inte att gagna vår sak som det ser ut nu. Effekten kommer bara bli att vi framstår som splittrade och svaga.

Jägareförbundets mål när det gäller rovdjuren är demokratiskt förankrade i organisationen, på samma sätt som alla andra mål och policies vi arbetar mot och efter. Liksom de flesta andra intresseorganisationer så bygger vår medlemsförankring av tradition på ett aktivt deltagande från medlemarnas sida i kretsar och länsföreningar. Få, om ens några, intresseföreningar arbetar regelmässigt med medlemsomröstningar eller enkätundersökningar till alla medlemmar, eftersom det är en extremt tids, arbets- och kostnadskrävande process. Nackdelen med systemet av demokratisk representation är dock förstås att det kräver ett mer aktivt engagemang från medlemmen, för att man skall kunna visa sina åsikter och få gehör för dem.

På senare tid har Jägareförbundet, liksom många andra medlemsorganisatiuoner, tvingats börja fundera över vår organisationsstrukur, beslutsprocesser och förankring. Det är ett generellt fenomen att man idag inte i lika stor utsträckning engagerar sig i föreningslivet, och i princip alla organisationer har problem med att rekrytera krafter till ideellt arbete. Det gäller såväl att sitta i en styrelse, som att inneha förtroendeuppdrag mer direkt kopplade mot verksamheten. Var vi landar i dessa frågor vet vi inte, men under överskådlig tid kommer säkert vägen att påverka verksamheten gå via krets och länsförening. När det gäller vissa frågor, exempelvis rovdjursfrågan, finns dessutom särskilda råd med representation från de närmast berörda länsföreningarna.

Glömde en sak i mitt förra inlägg...

Orsa jaktvårds krets har antagit en motion om att Dalarna ska vara ett vargfritt län....

Här lyssnar styrelsen på sina medlemmars synpunkter i SJF...

Jensa121

Fredrik och Daniel

Med allt bubbel ileden och det chockbesked som vidare utredning innebär i varg frågan. -så börjar det bli läge!

Hade jag varit i mitt tidigare yrke i gröna kläder så hade nu varit läge att samla gubbsen och låta högsta chefen tala direkt till styrkorna för att hindra ryktesspridning samt att informera om det aktuella läget.

Och framför allt ensa oss mot målet.

det är "red allert"

Information i skriven form går aldrig hem när bubblet väl startat i leden.

En spontan reaktion av det jag läser. Inte menat att skriva någon på näsan

MVH Jensa :lol:

Outdoorsman

Jensa,

där delar båda jag och Daniel garanterat din syn på det hela! Förtroendemannaledet, med Torsten, styrelsen och Rovdjursrådet i spetsen, äger dock frågan om hur vi kopplar mot organisationen och medlemsleden. Vi tjänstemän bistår dem efter bästa förmåga. Tro inte att vi sitter still och pillar oss i naveln efter beskedet om utredningen... :lol:

Fredrik och Daniel

Med allt bubbel ileden och det chockbesked som vidare utredning innebär i varg frågan. -så börjar det bli läge!

Hade jag varit i mitt tidigare yrke i gröna kläder så hade nu varit läge att samla gubbsen och låta högsta chefen tala direkt till styrkorna för att hindra ryktesspridning samt att informera om det aktuella läget.

Och framför allt ensa oss mot målet.

det är "red allert"

Information i skriven form går aldrig hem när bubblet väl startat i leden.

En spontan reaktion av det jag läser. Inte menat att skriva någon på näsan

MVH Jensa :P

Jensa121
Jensa,

där delar båda jag och Daniel garanterat din syn på det hela! Förtroendemannaledet, med Torsten, styrelsen och Rovdjursrådet i spetsen, äger dock frågan om hur vi kopplar mot organisationen och medlemsleden. Vi tjänstemän bistår dem efter bästa förmåga. Tro inte att vi sitter still och pillar oss i naveln efter beskedet om utredningen... :lol:

Jag är övrtygad om att ni arbetar på högtryck och gör allt ni kan.

Men beskedet har ju varit ute flera dagar och Per men flera som bor mitt i skiten och är några av dom som drabbas värst måste ju få akut stöttning och framtidstro från sitt Jägarförbund.

Och då får det ju inte gå veckor innan någon chef visar sig på plats och talar till folkmassorna. Vi pratar ju personliga tragedier-med folk som blir av med möjligheten att jaga på överskådlig framtid.

Jag är övrtygad om att ni arbetar på högtryck och gör allt ni kan.

Men beskedet har ju varit ute flera dagar och Per men flera som bor mitt i skiten och är några av dom som drabbas värst måste ju få akut stöttning och framtidstro från sitt Jägarförbund.

Och då får det ju inte gå veckor innan någon chef visar sig på plats och talar till folkmassorna. Vi pratar ju personliga tragedier-med folk som blir av med möjligheten att jaga på överskådlig framtid.

Ja det här var ju kloka ord.

Men ni har ju början till varg etablering nere hos er också.

Så om 5 år så kan du glömma att du/ni ska kunna jaga som ni gör med era hundar...

Så ser verkligheten ut...

Edsvalla

Så om 5 år så kan du glömma att du/ni ska kunna jaga som ni gör med era hundar...

Om det nu finns något att jaga efter 3 nya år av vargjakts utredning :P

Jensa121

Ja det tvivlar jag inte en sekund på jag har ju redan varit drabbad av en av södermanlands vargarna.

Frågan är om det dröjer så länge som 5 år. det innebär på ganska kortsikt att jag blir utan jobb.

Det kommer inte att kunna gå att försörja sig på att vara hundförare om vargarna etablerar sig här.

och ajöss till viltmeckat södermanland. B)

Snackade så sent som igår med en kompis som har mark söder Katrineholm där vargen rivit två älgkalvar och två kronhindar :D

PeltoPekka

Näst efter jordbrukarna, matproducenterna, är det antagligen naturbrukarna; jägare, fiskare, bär & svamp plockare som har den största oanvända grundmakten i samhället, den som berör det enda essentiella, mat för dagen. Ingen av dessa grupper med den potentiellt största makten har använt den ännu. Mesigt.Knapsut. Antagligen brist på sammanhållning, bristande tro på sin samhälleliga signifikans eller...

Hur vore det att satsa på pilkfiske nästa, och därpåföljande jaktsässong? Semester!? Om inte "hands off" blir ett problem (för det övriga samhället inkluderat de grönaste) så är det onödigt, omotiverat att vi gnäller, och gnäller via olika förbund.

Upptag71

Det finns en jävligt enkel lösning på problemet om ni inte är nöjda med SJF...........

Gå med i JRF, där är ni hjärtligt välkommna.

Vill återigen säga lägg inte all enegi på Rovdjursfrågan. Visst den är viktig men det finns andra viktiga frågor som ska jobbas med.

Outdoorsman

Absolut! Även om rovdjurstätheterna är en ödesfråga för en del jaktformer så finns det många andra frågor som också måste hanteras, både i de rovdjurstäta delarna av landet och på andra håll. SJF kommer definitivt aldrig att bli en organisation som enbart fokuserar på en fråga.

Vill återigen säga lägg inte all enegi på Rovdjursfrågan. Visst den är viktig men det finns andra viktiga frågor som ska jobbas med.

Enkelt uttryckt.....

Vartgflockar i marken= jakten slut.. Älg och rådjur och annat vilt minskar till icke jaktbara nivåer= minskat antal jägare= minskat medlemmsantal i SJF...

Den här ekvationen är väldigt enkel och ser man på den utvecklingen så är det en livsviktig fråga...

first_clas

personligen tycker jag det är väldigt uselt att man ska göra utredningar och diskutera osv istället för handla, sverige är inte unik i nånting utan rätt självgoda eller fixerad själv bild ofta, att vi tror att skaer löser sig med tiden är juh idioti! varken antalet jägare,medlemmar eller beröda skogs folk kommer kunna göra nått åt saken när jag står i den åldern flera av er står i dag,ska behöva leva med dåligt fattade beslut eller bara man hade en hand för mycket i arselt!!

man satsar i jakt perss på skriva om älg jakt,rådjurs jakt och övrig klövvlit medans vargarna tar sin del och jaktlag gör sig klara en efter en att det inte är någon ide att jaga mer, då tappar man antal jägare som man lockar och förgyller 2 timmar i månaden för ,lite dubbla budskap när det varit år av tystnad och inte satt ner foten från ägaren av tidningen....

Lars-Olov Guttke, grundare av vargobs.se, varnar för att politikernas ovilja att ta tag i vargfrågan resulterar i ett ännu värre varghat på landsbygden. Han tycker också att Jägareförbundet agerar mer som en myndighet än företrädare för sina medlemmar.

Jag trodde jag växte upp i en demokrati. Nog kan man undra när man ser utvecklingen i Sverige när det gäller vargfrågan! Folkvalda politiker uttalade klara vallöften om vargjakt. Tusentals jägare gick man ur huse och la sin röst för att de i sin enfald trodde att ett löfte är ett löfte.

Men tji fick vi som trodde att det fanns en gnutta av ärlighet i vad politikerna sa och lovade oss. Det enda vi fått har varit utredning efter utredning om vargens vara eller icke vara, blandat med lite genetik och föryngringsprat.

”Jägareförbundet företräder inte oss jägare”

Naturvårdsverket, länsstyrelserna, Skandulv, Viltskadecenter, Rovdjursföreningen och Svenska Naturskyddsföreningen… Vad är vad och vem är vem egentligen? Vi översvämmas av utspel från olika myndigheter och organisationer, kombinerat med ett jägarförbund som inte längre företräder oss jägare.

Snarare har Jägareförbundet kommit att bli ytterligare en myndighet, som är behjälplig med allt från finansiering av Skandulv till att ställa upp vid alla dessa rovdjursinventeringar i syfte att ”medverka till underlag för eventuell jakt”.

Hur kan någon föreställa sig att en organisation som Svenska Jägareförbundet någonsin skulle kunna ta ställning mot vargen.

Vill inte förlora sina miljoner i bidrag

De finansieras av statliga bidrag (cirka 48,6 miljoner kronor för 2009) som de ej skulle klara sig utan. Och får vi någon jakt efter alla dessa slitsamma år med rovdjursinventeringar? Svaret är NEJ och åter NEJ.

Samtidigt sker ett spel för gallerierna. Ena stunden sägs att det skall bli jakt när föryngringsmålen är uppnådda. Sedan helt plötsligt blir det en utredning istället, som egentligen inte leder någon vart.

Man börjar istället prata om att det behövs minst 1 000 vargar innan stammen är genetiskt tryggad och förvaltningsjakt kan börja.

”Acceptera inte dessa påhitt”

Jag hoppas inte den svenska jägarkåren accepterar dessa påhitt och nöjer sig om något år, då myndigheterna säger sig vara villiga att backa ner till en miniminivå på till exempel 750 djur. Ursprungslöftet var ju 200 djur, för när det var dags att ta ställning hur vargstammen ska tacklas.

Politiker, ni lovade jakt på varg. Då skall det också bli så i slutändan, med eller utan er!

Ännu mer skrämmande är hur myndigheter samarbetar med frivilliga organisationer, som Rovdjursföreningen, Naturskyddsföreningen med flera. Myndigheter delger dessa organisationer information som normalt sett faller under sekretesslagen.

Har myndigheterna tappat greppet?

Har dessa myndigheter helt tappat begreppet om vem som är vem i vargfrågan och vem som är en myndighet?

Varför får inte alla intressegrupper delta? Det finns organisationer för jägare eller tamdjursägare, som företräder en större intressegrupp än de som är medlemmar i till exempel Rovdjursföreningen.

Nedan är det senaste exemplet, taget från länsstyrelsens protokoll på deras senaste möte med rovdjursgruppen i Västra Götaland:

”Folkaktionen ny rovdjurspolitik har anmält att de vill ingå med en representant i rovdjursgruppen. Gruppen ansåg att det i dagsläget inte behövs fler organisationer företrädda i rovdjursgruppen. I stället bör återkommande möten hållas liknande det som var i Göteborg i höstas då alla organisationer inbjöds som har intresse i rovdjursfrågor.”

Rovdjursvärnare självklara i gruppen

Observera att i denna rovdjursgrupp är givetvis Naturskyddsföreningen och Rovdjursföreningen med. Man kan ju börja undra hur det står till egentligen med det demokratiska inflytandet.

En annan intressant frågeställning, som jag funderat mycket på när det gäller dessa statstjänstemän som hanterar vargfrågan hos Naturvårdsverket, länsstyrelser med flera. Hur många sitter i en intressekonflikt eftersom de själva är medlemmar i till exempel Svenska Naturskyddsföreningen eller Rovdjursföreningen?

Legitimt medlemskap för ansvariga?

Kan det anses vara legitimt att statligt anställda hos en myndighet skall få ha denna typ av medlemskap och samtidigt vara verkställande i frågor som exempelvis rör skyddsjakt?

Vår natur har under en lång tid varit utan vargen och har självfallet anpassat sig därefter. Även vi människor har anpassat oss till förhållanden då vargen inte har funnits med i modern tid. Nu skall vi helt plötsligt rasera allt som har byggts upp under många år med löshundsjakt för att några mindre begåvade ärthjärnor under 70-talet fick för sig att vi skall ha tillbaka dessa djur i vår natur?

Ilskan växer...

Det är vi på landsbygden som skall leva med dessa djur inpå våra husknutar, inte ni i stan som tar besluten. Kom ihåg det. Om vargen kom så nära inpå i Stockholm, då skulle inte vargen bli gammal. Det har ni redan visat prov på.

Ilskan hos vanligt folk växer allt mer med att ovanstående myndigheter och organisationer idiotförklarar oss jägare och behandlar oss som mindre begåvade.

Ilskan växer också när folk som råkar ut för effekterna av vargen, det vill säga vargattacker på tamboskap eller attacker på deras kära jakthundar, blir mer eller mindre idiotförklarade och mutade med så kallade ersättningar. Dessa ersättningar täcker inte på långa vägar de kostnader som jakthundsägare har haft med att träna och utbilda sina hundar.

Jägare har växt upp i skogen

Ilskan växer när jägare ofta får höra att det är en hund som observerats, eller en räv, när de ställer upp och rapporterar att de sett eller spårat en varg.

Kom ihåg att merparten av dessa jägare praktiskt tagit växt upp i skogen. Dessa jägare har mer erfarenhet av skogen och dess djurliv än vad en biolog någonsin kan lära sig på någon akademisk skola.

Ilskan växer när en urbefolkning som samerna blir anklagade för dålig djurhållning. Jag tror knappast någon har något att lära en same om hur man lever ”i ett med naturen”.

Rovdjursfantaster i lägenheter

Ilskan växer när dessa rovdjursfantaster, som oftast sitter i lägenheter i stan, skall ”lära” oss jägare och landsbygdsbor vilken inställning vi skall ha till vargen och hur det fungerar.

Ilskan växer när de drabbade av vargen inte ens vågar låta barnen gå till skolbussen själva. Ilskan växer när de som drabbas av extremt närgångna vargar ignoreras och inte hörsammas.

Gemene man börjar tycka att det till och med är otrevligt att gå ut och vandra eller plocka bär och svamp i vargmarker. Skall folk verkligen behöva känna så här?

Varghatet växer sig starkare

Budskapet jag har till våra myndigheter är att varghatet kommer att växa sig mycket, mycket starkare under de närmaste åren. Jag hoppas innerligen inte att den verklighet som finns i andra länder skall besannas även i Sverige med vargangrepp på människor.

Om detta händer är det nog bäst att ni politiker, med flera som så gärna ville ha vargen och har intygat tillsammans med biologer och så kallade vargexperter att detta inte kan hända i Sverige, har en god tillflyktsort.

Vi är många idag och vi blir fler för varje incident som sker runt om i Sverige.

För ett Sverige utan varg!

Lars-Olov Guttke, grundare av vargobs.se

Outdoorsman

Revper & First Clas-

vi har en fastlagd linje i vår syn på rovdjursstammarna. Vi arbetar stenhårt för att uppnå de målen, men målet är inte en nollvision för något av våra inhemska rovdjur. Det står er självfallet fritt att försöka påverka vår linje i den riktning ni företräder. Skulle ni lyckas med det får vi kanske en del nya medlemmar, och kanske några som är missnöjda idag och annars skulle gå ur väljer att vara kvar. Samtidigt skulle vi tappa medlemmar som ställer upp på tanken om att jakt handlar om att hållbart förvalta all inhemsk biologisk mångfald.

Vår dialog med myndigheterna i andra frågor än rovdjursfrågan skulle försvåras kraftigt jämfört med idag, när man i de flesta fall har förståelse för vår syn på rovdjuren även om man kanske inte håller med om de antal vi jobbar för. Personligen anser jag att de mål vi fastställt är en bra avvägning mellan olika jaktintressen. Vi är långt över de målen idag, och dessutom finns rovdjuren alldels för geografiskt koncentrerade. Det jobbar vi stenhårt för att komma till rätta med.

Det skall bli spännande att se hur det går med er motion!

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Create New...