Publicerat Mars 5, 200917 yr Jag skall följa med min gamla pappa och min lillebror til Canada och jaga svartbjörn till våren. Alla (lillebror, Ramse och de som skall följa med tycker att jag skall ta med bössan också. Vi skall rida och sedan kikarspana av lavingator och hyggen där björnarna går och betar. Sedan gäller det att smyga. De skjuter björnarna i snitt på hundra meter. Men, några har smugit sig in på intill fem meter bara för att.... Skulle ni lämna bössan hemma och bara pilbåga (vilket det lutar emot) eller ha med båda ? Tänk om det skiter sig och björnarna bara går inom bösshåll. Vargarna går tydligen inte alls in på 20 meter. Ska man dra med sig bössan i alla fall. Fan, vad jag blir velig......
Publicerat Mars 5, 200917 yr Jag skall följa med min gamla pappa och min lillebror til Canada och jaga svartbjörn till våren. Alla (lillebror, Ramse och de som skall följa med tycker att jag skall ta med bössan också. Vi skall rida och sedan kikarspana av lavingator och hyggen där björnarna går och betar. Sedan gäller det att smyga. De skjuter björnarna i snitt på hundra meter. Men, några har smugit sig in på intill fem meter bara för att.... Skulle ni lämna bössan hemma och bara pilbåga (vilket det lutar emot) eller ha med båda ? Tänk om det skiter sig och björnarna bara går inom bösshåll. Vargarna går tydligen inte alls in på 20 meter. Ska man dra med sig bössan i alla fall. Fan, vad jag blir velig...... Jag skulle bara ta båge och acceptera risken att det kanske inte blir något. Låter som en trevlig jaktform by the way, vilken arrangör åker du med?
Publicerat Mars 5, 200917 yr Jag skall följa med min gamla pappa och min lillebror til Canada och jaga svartbjörn till våren. Alla (lillebror, Ramse och de som skall följa med tycker att jag skall ta med bössan också. Vi skall rida och sedan kikarspana av lavingator och hyggen där björnarna går och betar. Sedan gäller det att smyga. De skjuter björnarna i snitt på hundra meter. Men, några har smugit sig in på intill fem meter bara för att.... Skulle ni lämna bössan hemma och bara pilbåga (vilket det lutar emot) eller ha med båda ? Tänk om det skiter sig och björnarna bara går inom bösshåll. Vargarna går tydligen inte alls in på 20 meter. Ska man dra med sig bössan i alla fall. Fan, vad jag blir velig...... Vem ska du åka med? Du ska inte åka med rickard från karlshamn? Mvh David
Publicerat Mars 5, 200917 yr Författare Rolf Ramse, www.trofejakt.se har satt ihop det här. Ingen han har skickat har haft med någon båge men www.sawtoothbc.com har tydligen erfarenhet av att guida bågjägare. Jag kan ändå inte bestämma mig. Eller så tar man allt och packar även ner flugspöt.
Publicerat Mars 5, 200917 yr är det inte svårt att få med sig vapen? kanske du kan låna ett när du kommer dit.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Kolla med guiden först, om de har samma regler som de flesta staterna i USA har får man INTE ha både och med sig under jakt, kan förstås vara annorlunda i Canada så kolla. Som Stene sa, det kan vara ett elände att resa med skjutvapen dessa dagar så kan vara värt att låna en bössa av guiden.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Att få med sig både och är inga problem. Det blir i och för sig att betala dubbla tullavgifter, 300 kr extra, men inga problem.
Publicerat Mars 10, 200917 yr Frågan du ska ställa dig är inte om du ska ta med gevär eller båge utan vad du vill ha ut av jakten, vill du ha en upplevelse du aldrig kommer att glömma, ska du skälvklart ta med dig bågen, guiden kommer att ge dig en annan jakt mot de som jagar med gevär och hur coolt kommer det inte att vara med att skjuta en björn på 25m med båge istället för att skjuta en björn på 200m, som du bara sett genom kikare, så jag röstar för att ta med dig bågen Johan
Publicerat Mars 10, 200917 yr Frågan du ska ställa dig är inte om du ska ta med gevär eller båge utan vad du vill ha ut av jakten, vill du ha en upplevelse du aldrig kommer att glömma, ska du skälvklart ta med dig bågen, guiden kommer att ge dig en annan jakt mot de som jagar med gevär och hur coolt kommer det inte att vara med att skjuta en björn på 25m med båge istället för att skjuta en björn på 200m, som du bara sett genom kikare, så jag röstar för att ta med dig bågen Johan +1 på den! Eller "It's a no brainer!"
Publicerat Mars 11, 200917 yr Frågan du ska ställa dig är inte om du ska ta med gevär eller båge utan vad du vill ha ut av jakten, vill du ha en upplevelse du aldrig kommer att glömma, ska du skälvklart ta med dig bågen, guiden kommer att ge dig en annan jakt mot de som jagar med gevär och hur coolt kommer det inte att vara med att skjuta en björn på 25m med båge istället för att skjuta en björn på 200m, som du bara sett genom kikare, så jag röstar för att ta med dig bågen Johan .. väl talat broder!.. ugh!.. Mvh Mamre!..
Publicerat Mars 11, 200917 yr Frågan du ska ställa dig är inte om du ska ta med gevär eller båge utan vad du vill ha ut av jakten, vill du ha en upplevelse du aldrig kommer att glömma, ska du skälvklart ta med dig bågen, guiden kommer att ge dig en annan jakt mot de som jagar med gevär och hur coolt kommer det inte att vara med att skjuta en björn på 25m med båge istället för att skjuta en björn på 200m, som du bara sett genom kikare, så jag röstar för att ta med dig bågen Johan är 200 meter ett normalavstånd på björn i usa.
Publicerat Mars 11, 200917 yr då gäller det att man inte får björn-frossa. om oturen är frame och man inte sätter pilen där man skall så tar det lite längre tid att få upp en ny pil gämfört med att repetera in en ny kula. så det gäller att nalle inte då kommer springade imot dig.. Och det är väl också det som ökar "späningen". nä jag skulle då aldrig våga jaga nallar med båge.
Publicerat Mars 11, 200917 yr Frågan du ska ställa dig är inte om du ska ta med gevär eller båge utan vad du vill ha ut av jakten, vill du ha en upplevelse du aldrig kommer att glömma, ska du skälvklart ta med dig bågen, guiden kommer att ge dig en annan jakt mot de som jagar med gevär och hur coolt kommer det inte att vara med att skjuta en björn på 25m med båge istället för att skjuta en björn på 200m, som du bara sett genom kikare, så jag röstar för att ta med dig bågen Johan Kan bara hålla med! Ser egentligen två scenarier som kan ställa till problem dock: - Du tar inte med dig bössa alls och skjuter ingen björn - du känner dig lurad eftersom du inte fick nån björn.... - Du tar med dig bössan och skjuter en björn tidigt med den - du känner dig lurad eftersom du egentligen ville skjuta den med bågen...... //K9
Publicerat Mars 11, 200917 yr då gäller det att man inte får björn-frossa. om oturen är frame och man inte sätter pilen där man skall så tar det lite längre tid att få upp en ny pil gämfört med att repetera in en ny kula. så det gäller att nalle inte då kommer springade imot dig.. Och det är väl också det som ökar "späningen". nä jag skulle då aldrig våga jaga nallar med båge. Tror inte du hinner skjuta en kula endå om björnen rusar emot dig, de springer ca 60km/t i full fart på 20 meter hinner du inte ens blinka förens du är överkörd. Sen beror det på vilken typ av björn det är förstås, svartbjörnar är mindre farliga än brunbjörns rasen typ grizzley och våra brunbjörnar, dessa är mera aggresiva och går gärna till anfall medan svartbjörnen hellre flyr än slåss. Oftas bågjagar man björn från torn, vilket är säkrare, dock är svartbjörnen en formidabel klättrare och kan ta sig upp till en jägare på noll tid, brunbjörn klättrar de med, men inte lika villigt kanske som svartisen. Att skjuta på en björn rakt fram ifrån är vansinne, de är byggda som stridsvangar och jag vet jägare som försökt skjuta björn med 30-06 i fronten men inte lyckats, de retar bara upp nallen ennu mer! En granne till mig i CA vars två hundar träade en svartbjörn på tomten, försökte med sin 357 magnum skjuta björnen i huvudet, han träffade och björnen föll ner, men dödade båda hundarna och rev grannen illa, fick ihjäl björnen och kollade noga, såg att kulan studsat av skallen, dvs inte orkat igenom skallbenet. Värt att tänka på om man ska jaga björn