Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många använder slug vid grisjakt?

Featured Replies

Publicerat

Tycker det är rätt många som talar sig varma för slug. Själv tycker jag det är väldigt sällan man träffar på någon som verkligen använder det under grisjakterna.

Känner ett par hundförare som använde det tidigare men som gått över till studsare.

Ni som skriver "ibland slug" kan ju skriva en rad om när ni använder slug och vad som styr det.

Publicerat

Klass 1 studsare !

När jag trycker på rösta kommer det upp felmeddelande ????? :lol:

Publicerat
  • Författare
Klass 1 studsare !

När jag trycker på rösta kommer det upp felmeddelande ????? :P

Samma här. B)

Så jag har väl gjort något fel när jag startade omröstningen. :lol:

Publicerat
Samma här. B)

Så jag har väl gjort något fel när jag startade omröstningen. :lol:

Du ar försökt manipulera maskineriet så resultaten blir som du önskar :P

Publicerat
  • Författare

Är tydligen några som lyckats rösta?

Någon som vet vad jag gjort för fel?

Publicerat

Måste nog rösta både som passkytt och hundförare.

Passytt: Alltid klass 1.

Hundförare: Alltid klass 1, MEN om jag av nån anledning inte skulle ha en klass 1 till hands så skulle det nog bli halvautomat och slug.

Min tanke om hur jag väljer: Det en slug kan göra på 20 meter gör en studsare ända ut till 100 meter.

Publicerat

Som hundförare går jag alltid med sluggbössan. Och när jag postar så beror det på passen om jag vet att det är trångt och korta håll så blir det slugg. Om det blir längre håll så blir det min älskade 9,3a som gör mej följe.

Publicerat

Har använt slugs vid eftersök och även ngn gång som eftersök och har övergivt det helt nu..

Nu har jag iofs sålt bort min 9.3a och ska bygga ngt nytt roligt. :lol:

Publicerat
  • Författare

Får väl skriva lite själv också.

Under vanlig jakt så är det alltid studsaren som får följa med, men till eftersök använder jag slug ibland. Är väl mest att lampfästet sitter på den bössan som gjort att jag använt den. Hade nog blivit studasaren till eftersöken också annars.

Publicerat

För min del har det blivit studsare rakt igenom numera.

Men faen när man har alljakt o går med drillingen så ligger det iallafall nån slugg/brenneke i fickan om det skulle bli nått eftersök hastigt o lustigt..

Publicerat
För min del har det blivit studsare rakt igenom numera.

Men faen när man har alljakt o går med drillingen så ligger det iallafall nån slugg/brenneke i fickan om det skulle bli nått eftersök hastigt o lustigt..

Sant, sant.....

/Tobias Hassel

Publicerat

Köpte en halvautomat för att lätt kunna byta mellan hagel och slugs när jag jagar med Wachteln. Men märkte rätt snart att jag inte hann byta innan han hade fått loss grisarna, så numera har jag bara slugs till eftersöken och det är för att lampan sitter monterad på den bössan. (svårt att hitta ett fäste för en eftersökslampa till en DS)

Köpte mig istället en DS Merkel 141 E (jäkla trevlig bössa), som jag numera nästan alltid har med mig förutom när det ren rådjursjakt eller rävjakt då får Silver Hawken följa med ut.

Ps . Har även ägt en drilling men blev aldrig vän med en så den såldes.

\mats

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Hittade den här gamla omröstningen. Men det är fortfarande ett ämne som är intressant. Får väl hoppas att fler röstar om vi lyfter upp den.

Publicerat

Jo.. har fällt ett par grisar med slug i vinter.

Brodern oxå.

De är helt klart effektivta... slugg alltså inte bröderna.. :D

Publicerat
  • Författare
Jo.. har fällt ett par grisar med slug i vinter.

Brodern oxå.

De är helt klart effektivta... slugg alltså inte bröderna.. :D

Själv har jag blivit mer tveksam till dem. Visst jag har avfångat några stycken med slug. Men då har det varit fråga om rena hals och huvudskott.

Publicerat

jag har för det mästa använt min älskade 9,3a nu under gris jakterna

men nu när jag har gått och köpt en halvauto så blir det slugg när jag är hundförare o 9,3an när jag passar :D

Publicerat

Brukar alltig bli 9,3an för min del :D men det är nog för att jag inte håller på med eftersök på gris än så länge. Men om jag skulle gå på eftersök så skulle jag kanske använda slugg.

Publicerat
Själv har jag blivit mer tveksam till dem. Visst jag har avfångat några stycken med slug. Men då har det varit fråga om rena hals och huvudskott.

Säkert rätt så sett.

De vi sköt va årsgrisar, jag 2 o brodern 1 så det är ju inget man kan dra några slutsatser av.

Misstänker att sluggen inte ger genomskott på större gris.

Men de lämnar nog en hel del energi i djuret.

Vi har väl 2 älgar oxå på samvetet med slug.. gamla synder.... eller nä det va eftersök, givetvis.

Min tjur fick en i pannan från 20m så de är ju inte mycket orda om men brodern sköt en 3-bent kalv som nästan kastades omkull av kraften när slugen slog in i bröstet på´n.

Men nog fasen är klass 1 kulor bättre i mina ögon iallafall.

Publicerat

Har skjutit några grisar med slug men jag har aldrig sett några övervägande fördelar gentimot min 9,3a snarare tvärt om när tillfällen dycker upp på eftersök och det blir lite håll då står man ju där med slugbössan. Medans på nära håll så har jag inte sett någon större effektskillnad med en slugg eller en 21,1 grams 9,3a.

Publicerat
  • Författare
när tillfällen dycker upp på eftersök och det blir lite håll då står man ju där med slugbössan

När fan blir det lite håll på ett griseftersök? :huh::o

Eller menar du över 15m då... :)

Publicerat

Hej

Är själv ingen grisjägare men jag undrar detta: Är 9,3 an den dominerande kalibern inom grisjakt ?

Publicerat
  • Författare
Hej

Är själv ingen grisjägare men jag undrar detta: Är 9,3 an den dominerande kalibern inom grisjakt ?

Nej de flesta använder nog någon av .30 kalibrarna.

Publicerat
  • Författare

Kan ju tillägga att jag sett en passkytt som haft slugbössa under de åren jag jagat gris. Och några få hundförare.

Publicerat

Sköt ett gäng grisar på flygplatsen i Frankfurt förra året med slugg (fyrbenta :huh: ) och visst funkar det. Iom att jag går en del i majsfält etc som hundförare har jag tänkt tanken på en oöm sluggautomat, men området känns för trångt, en bajonett på studsaren är förmodligen en bättre investering. På all övrig jakt ser jag inga fördelar alls.

Publicerat

Fanns inget att rösta på då jag inte jagar svin :huh: