Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utbildning Bågjägare

Featured Replies

Publicerat

Hej alla glada :huh:

Här i Maryland så finns det inget grav på utbildning för bågjägare men däremot så har man online så att man kan ta en kurs (IBEP) http://www.bowhunter-ed.com/md/

Eftersom vi inte vet än vad det blir för utbildningskrav i sverige så undrar jag skälvklart om den är gämförbar med den IBEP som finns i norden, det finns test på 80 frågor man kan ta på längst nedsidan (practice test), nu är ju skälvklart en del frågor styrda till den lagstiftning vi har här, men den borde vara gämförbar.

Johan

Publicerat
Hej alla glada :huh:

Här i Maryland så finns det inget grav på utbildning för bågjägare men däremot så har man online så att man kan ta en kurs (IBEP) http://www.bowhunter-ed.com/md/

Eftersom vi inte vet än vad det blir för utbildningskrav i sverige så undrar jag skälvklart om den är gämförbar med den IBEP som finns i norden, det finns test på 80 frågor man kan ta på längst nedsidan (practice test), nu är ju skälvklart en del frågor styrda till den lagstiftning vi har här, men den borde vara gämförbar.

Johan

Johan, den IBEP som görs i norden är samma som görs i USA, dock har vi tillåtelse på lands basis

att göra vissa förändringar och nationella tillägg. Så te.x när jag håller en IBEP kurs på Åland har vi

lagt till frågor om de Åländska reglerna för jakt med pil och båge.

Vad gäller sverige vet vi som sagt inte vad som kommer att gälla, dock tror flera som jag talat med

att som svensk måste du ta IBEP i sverige, dvs du kan inte åka till Åland och ta IBEP och sen jaga i sverige.

men det är spekulationer så här långt så vi får se vad som händer.

Personligen tycker jag det är galet, då IBEP är internationellt och borde då gälla oavsett din nationallitet

men sverige gillar ju att krångla till saker o ting om man kan.

Roger

Certifyed bowhunting instructor ( IBEP)

Publicerat

Nu är ju inte jag bågjägare,

men jag är hyffsat smart om jag får säga det själv och har jagat ett antal år, 19,

jag tog the practice test for Maryland bow hunters, what not,

av 50 besvarade frågor hade jag bara 46 rätt, vad jag noterade är att svarsalternativen var så korkade, ja även för amerikanska mått att det saknades vettiga svar på många frågor, det vill säga man får gissa sig till det minst korkade istället för som på svenska flervalsfrågor och svar där i varje fall två svar är vettigt korrekta, ett är helt fel och ett är fel.

Nu är ju frågor av detta slag bara en återspegling av att man har läst utbildningsmaterialet och kan svara med det svar och formulering som utbildaren har bestämt sig för att vara korrekt men ändå..

Förresten kommer jag ihåg nu att jag har tagit motsvarande kort/test i Alaska någon gång 92/93

/C