Jump to content

Balkanstövare väldigt lik Finskstövare

Recommended Posts

Tjena Garou

Kanske vi kan jaga i höst vem vet, skall jaga in mina denna hösten då dom blir 1 till sommaren så har jag väntat. Jag har fått svar på vilken rasen är av en bekant som tog i de första Posavskina i Sverige. Enligt honom så är

detta en Trobojac (Tricolori) Balkanski Gonic också förr kallad som

Jugoslovenski Gonic.

Så nu har du fått svar på din fråga

Ha de Donny

Vad vi vet här nere så är pinkystämpeln borta efter ceremonin. Många kompisar med många missioner bakom sig har inte hört talas om detta innan. Däremot skall man efter 3 missioner betecknas som gammelyxa. Själv bryr jag mig inte fler missioner lär det inte bli med den officerskår vi har i Sverige idag och inte efter vad Swedint sa, är du mer än 30 kan du inte åka som skyttesoldat.......

Konstigt tänk enligt mig

Tjena Garou

Kanske vi kan jaga i höst vem vet, skall jaga in mina denna hösten då dom blir 1 till sommaren så har jag väntat. Jag har fått svar på vilken rasen är av en bekant som tog i de första Posavskina i Sverige. Enligt honom så är

detta en Trobojac (Tricolori) Balkanski Gonic också förr kallad som

Jugoslovenski Gonic.

Så nu har du fått svar på din fråga

Ha de Donny

Vad vi vet här nere så är pinkystämpeln borta efter ceremonin. Många kompisar med många missioner bakom sig har inte hört talas om detta innan. Däremot skall man efter 3 missioner betecknas som gammelyxa. Själv bryr jag mig inte fler missioner lär det inte bli med den officerskår vi har i Sverige idag och inte efter vad Swedint sa, är du mer än 30 kan du inte åka som skyttesoldat.......

Konstigt tänk enligt mig

Idiotiskt o inte få åka som skytte när man är 30+.... den livserfarenheten behövs ju i gruppen.

tack för att du kollat upp rasen åt mig alltid roligt o veta.

Jaga in hundar e ju bara skoj hjälper gärna till antingen nere i skåneland eller här hos mig.

mvh garou

Idiotiskt o inte få åka som skytte när man är 30+.... den livserfarenheten behövs ju i gruppen.

tack för att du kollat upp rasen åt mig alltid roligt o veta.

Jaga in hundar e ju bara skoj hjälper gärna till antingen nere i skåneland eller här hos mig.

mvh garou

Vad skall man säga. Kan bero på att vi som kommit upp i åldern är lite bångstyriga och säger vad vi tycker. Krävs duktiga befäl för att leda sådana grupper, i gengäld så brukar ju dessa prestera mera och inge lugn och förtroende hos locals. Inte många befäl kvar med erfarenheter utav repgubbar vilket kan vara ett problem.

Har du bra svinmarker så kan säkert något arrangeras, lite tunt just nu men hoppas att det skall lösas framåt sommaren.

Donny

Kan nog ordna jakt på en mark med svin om det blir av min huvudsakliga jaktmark har bara sporadiska vildsvin besök tyvärr

Kan nog ordna jakt på en mark med svin om det blir av min huvudsakliga jaktmark har bara sporadiska vildsvin besök tyvärr

Det hade varit trevligt att jaga, skall se vad man får tag i för mark. Den jag har är ju inte så välbesökt. Dom är ju på foderplatserna nästan varje natt men hemma marken verkar inte vara där. Vi får se var det lider.

hariscehajic

Balkan stövare som du pratar om hette Balkanski gonic (=Balkanstövare) förut och den är närmast lik vår Schiller stövare. på senare tid har rasen döpts om till Sprski gonic (Serbisk stövare). Den rasen har tagits in i sverige i en väldigt liten skala för att korsas med schillerstövaren för att på så sätt få in lite friskare blod då man ansåg att avelsbasen var för snäv.

Hunden som du har tagit bild är alltså ingen Balkanstövare utan av rasen som har kallats för Jugoslovenski trobojni gonic (=Jugoslavisk trefärgad stövare). Efter jugoslaviens uppdelning kallas rasen numera Sprski trobojni gonic ( serbisk trefärgad stövare)

Det är mycket sant att dessa hundar används till bla vildsvinsjakt.

Stövarraserna är på balkan inte bara har- och rävhundar i den bemärkelsen att den enbart driver hare och räv. Där används den oftast som allroundhundar.

post-3099-1236889764_thumb.jpg

post-3099-1236889786_thumb.jpg

hariscehajic
Mkt informativt o bra tackar! :lol:

Nu vet du allt om den saken:)

Jag kommer urspungligen från Serbien och min morfar var uppfödare av de ovan nämnda raserna.

Jag har varit i serbien och jagat ett par gånger och det skjuts en hel del vildsvin för dessa hundar. Den stora skillnaden är att man föredrar att jaga i pack och det är något som helt skulle strida mot var jaktetik då hundarna hetsar varandra. Det blir väldigt hetsigt enligt min åsikt.

Får hundarna tag på hjort eller rådjur så kan man lika gärna vinka hejdå till dem hundarna då det bara drar utåt.

Jag tycker inte om packjakt och jag anser att dessa hundar inte är lämpade för någon annan jakt än har- och rävjakt. :D

Nä packjakt kan ju inte vara ngt bra.

Om man fick den RR och riktade in den på vildsvin hur skulle det funka då här hemma i svedala?

hariscehajic
Nä packjakt kan ju inte vara ngt bra.

Om man fick den RR och riktade in den på vildsvin hur skulle det funka då här hemma i svedala?

Av det som jag har fått erfara så är det hundar med mycket jaktlust. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara en lätt uppgift att göra den rådjursrena och att dem bara ska jaga vildsvin. Men en svår uppgift är nödvändigtvis inte en omöjlig uppgift.

Av alla stövarraser på balkan så finns det en ras som kanske utmärker sig lite mer i samband med vildsvinsjakt på balkan. Det är rasen Posavski gonic och det finns faktiskt en som har importerat den rasen till sverige. Du kan själv gå in på hans hemsida och forska lite. Posavski gonic är väldigt lik gotlands stövaren utseendemässigt.

www.gonic.se