Publicerat Mars 16, 200917 yr Den här har du säkert sett på Blocket. Den har inte tung pipa men som i övrigt verkar ok. Kanske kan vara nått att bygga på? http://www.blocket.se/vi/20381321.htm?ca=6_s
Publicerat Mars 16, 200917 yr Å sen står det en 690 Allweather på Torsbo men där handlas det som bekant inte... Priset, 5900:-
Publicerat Mars 16, 200917 yr http://www.kjellsvapen.se/?tree=Vapen%20Be...en&submenu= Här listas en Continental i 6,5x55 för 5900:- Hoppas den finns kvar så vi får se ett intressant bygge snart
Publicerat Mars 16, 200917 yr http://www.kjellsvapen.se/?tree=Vapen%20Be...en&submenu=Här listas en Continental i 6,5x55 för 5900:- Hoppas den finns kvar så vi får se ett intressant bygge snart Den har vi redan avskrivit då den inte existerar
Publicerat Mars 17, 200917 yr Snabbt inlägg innan jobbet... Efter rapidfire skumning genom dom senaste inlägg på blocket fann jag denna, dock ingen mastodontpipa men det finns ju sådana att köpa extra. http://www.blocket.se/vi/20713951.htm?ca=20_s
Publicerat Mars 17, 200917 yr Författare God morgon, det verkar väldigt trögt att hitta en continental i 690/695 i detta land för närvarande. Jag vill passa på att tacka alla som hört av er via PM eller i tråden, jag uppskattar verkligen all hjälp ' Sedan har det dessutom visat sig att det uppenbarligen är näst intill omöjligt att hålla uppdaterade databaser på vilka vapen man har i lager för en del handlare. Bortsett från continentalen so skulle stå hos Kjells vapen fick jag tips från Lagnis om en continental i jaktias databas men vid kontroll visade det sig att den annonsen var sedan maj 2003 Det finns som sagt ett par 690/695 i 6.5x55 till salu runt om i landet men då är det antingen standardvarianten eller den rostria "allweather" varianten. Kanske är det den vägen jag måste gå, egentligen missar jag bara möjligheten att göra ett före/efter test om jag går den vägen. Det känns som att om jag köper en bössa med standardpipa så är det nog lika bra att skicka iväg den på ompipning med en gång. Pipprofilen blir nog en "Remington varmint" även om jag inte är någon uttalad remingtonvän , nåja jag har fortfarande en del krokar ute men om jag inte får något napp snart så är det nog lika bra att slå till på en sugrörsbössa Sedan är det dags att fundera på hur rivaren skall konfigureras och börja beställa prylar, spänningen stiger... Henrik
Publicerat Mars 17, 200917 yr Du kan väl hålla ut nån vecka till innan du avskriver Continentaltankarna helt? En stab med nätscannande individer borde kunna hitta nåt
Publicerat Mars 17, 200917 yr Jag pratade nyss med en kompis som har en Continental M65 är den modellen helt utesluten?
Publicerat Mars 17, 200917 yr Författare Exabit, som du vet har jag ett rätt skapligt tålamod Jag ger "continentalletandet" hela mars månad innan jag slår till. Lars, det finns ett stort skäl till att jag inte är intresserad av M65 och det är att det tilltänkta trycket inte funkar med detta lås. Jag är rätt petig när det kommer till trycken och denna gången skall det bli ett tryckpunktstryck, faktum är att det är faktiskt trycket som fått styra hela detta projekt (Jag har aldrig påstått att jag är normal ). Från början hade jag tänkt låta Pete Lincoln bygga en bössa baserad på ett Howa 1500 lås men det som gjorde att jag började tveka om det projektet var att jag trots att det skulle bli ett fullfjädrat customprojekt inte skulle kunna få ett vettigt tryckpunktstrycke. När det sedan visade sig att min dubbelstudsare som skulle finansiera projektet dessutom var betydligt mer svårsåld än vad jag först trodde så började jag tänka om. Jag beslutade mig då för att göra ett "lagomprojekt", med det menar jag att med så enkla medel som möjligt få till en riktigt vass bössa för det praktiska långhållskyttet. Jag kommer med andra ord inte att satsa på det värsta tänkbara utan skall försöka få ut så mycket praktisk precision som möjligt men till en lägre kostnad. Jag kommer också att spara in lite där "besparningarna" inte påverkar precisionen, ett typexempel är magasinslösningen. Om jag kommer att skjuta friklassen inom fältskyttet är det en klar fördel att snabbt kunna byta magasin, då finns det två alternativ antingen behåller jag den existerande magasinslösningen som trots allt verkar funka rätt bra. Det andra alternativet är att fixa till en lösning med AICS magasin (men då är 6.5x55 inte något bra patronval). Genomgående kommer jag att försöka hålla mig till "förbättringar" som påverkar antingen den tekniska precisionen eller som ökar skjutbarheten. Jag kommer däremot inte att göra en "taktisk" bössa avsedd att luftlandsättas eller som skall funka i extrema yttre förhållanden . Tanken är att bygga en "continental improved" där jag i princip bara byter kolv, pipa och trycket, jag är inte ens säker på att det blir en picantinnyrail utan det kan mycket väl bli shimsade originalfästen. Lev väl och skjut rakt! Henrik
Publicerat Mars 17, 200917 yr Fältskjutningarna består av 6 skott per station. Har man då i "värsta" fall ett 5-skottsmag så klarar man sig om man petar i det sjätte i kammaren innan man trycker magget hela vägen upp. Men ett 6-skottsmag (eller 10-skottsmag ) är förstås att föredra.
Publicerat Mars 17, 200917 yr Skall själv in till Jaktia i Kållered i veckan, kan ta en titt där om jag hittar nått... Har för egen del inte avskrivit 595:an som jag från början ville ha på Torsbo (som dom sedan sålde till nån annan efter att jag reserverat den). Har för mig att jag sett en 595:a stående där men det beror helt på vad jag får för min ful-1900 med dämp i inbyte.
Publicerat Mars 17, 200917 yr Skall själv in till Jaktia i Kållered i veckan, kan ta en titt där om jag hittar nått... Jag kan köra förbi på väg hem från jobbet idag och ta en snabbtitt åt dig.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Henrik! Dom hade en Continental 695 på Långås jakt och vapen. Superfin verkligen med en grymmt vacker stock och bra blånering. Tyvärr i 338winmag MVH/Jocke
Publicerat Mars 22, 200917 yr Hej! Vet inte om du sett den men det finns en på http://www.jakt.se/kulvapen/kulgevar/tikka...nental-beg.html Dock en 308! //Petter
Publicerat Mars 22, 200917 yr Författare Starr, det kan vara av intresse. Jag måste bara kolla upp vilken modell det är, jag har kompletterat listan med önskvärda modeller till att inte bara innehålla 690/695 utan även 658 eftersom det önskade trycket passar även denna modell. Från början hade jag tänkt mig en 6.5x55 ch så är det fortfarande men med tanke på hur svårt det verkar vara att lokalisera en dylik kan jag mycket väl tänka mig motsvarande korta modeller d v s 558/590 eller 595... Henrik
Publicerat Mars 23, 200917 yr Om du väljer en m/658 får du även "Tikkabussningen" i plast runt slutstycket Det fanns givetvis några som spydde galla på denna detalj när bössorna kom i slutet på 80-talet. Jag tyckte det fungerade perfekt och klubbössan jag nämnde tidigare var just en 658, 6,5X55 och det var aldrig några bekymmer med plasten - tvärtom. Lådorna på 558/658 har en lite rundare form än de senare 500/600 modellerna. Det är också överlag bättre finish på de äldre bössorna, både på trä och metall. Jag såg en m/658 på Järvsö jakt&fritid för en tid sedan (kom inte ihåg kalibern dock) /mvh Danne
Publicerat Mars 23, 200917 yr Författare Ibland är man tvungen att tänka utanför boxen, jag lurar på om något liknande bössan nedan kunde vara ett bra alternativ. Jag är ganska säker på att det är dags för mig att återigen skaffa en 6.5x55 och dessutom är jag sugen på en Tikka. Kraven är emellertid att det skall funka att få till en vettig stock och att jag skall kunna sätta på ett bra tryckpunktstrycke. Då skulle en bössa som den ovan kunna vara en lösning... Hmmm.... Still confused..... Henrik
Publicerat Mars 24, 200917 yr Författare Jag tänkte skriva en tråd om avfyrningsteknik och trycken etc som jag förhoppningsvis hinner få klar idag vi tar argumenten där Henrik
Publicerat Mars 29, 200917 yr Hej, Vet inte om detta varit uppe tidigare i tråden. HMK i Västerås har en Continental i lager även om det var ett tag sedan listan uppdaterades, vet ej modell dock. http://www.hmkjakt.com/URVALVAP.htm
Publicerat Mars 29, 200917 yr Hej,Vet inte om detta varit uppe tidigare i tråden. HMK i Västerås har en Continental i lager även om det var ett tag sedan listan uppdaterades, vet ej modell dock. http://www.hmkjakt.com/URVALVAP.htm Jag vet att Henrik redan har löst problemet. Han kommer säkert att berätta mer vad det lider MVH/Jocke P.S tror jag har ett svagt minne av att den har berörts innan i tråden. D.S
Publicerat April 7, 200917 yr Försent, men kanske nån annan som är sugen, eller rentav nån här som säljer? http://www.blocket.se/vi/21055913.htm?ca=23_11_s
Publicerat April 7, 200917 yr Försent, men kanske nån annan som är sugen, eller rentav nån här som säljer?http://www.blocket.se/vi/21055913.htm?ca=23_11_s Den blev mitt långhålls projekt. /P