Publicerat Mars 19, 200917 yr Om man har laddar batterierna till Foderspridaren via solceller, kan man då koppla in batterierna till en lampa, som drivs med uppladdningsbara, till detta? Skulle uppladdningen vara tillräcklig? Jag skulle tro det, allt hänger på hur mycket solcellen klarar att ladda. Det finns ju en uppsjö av olika solceller. /Lasse
Publicerat Mars 19, 200917 yr Jag monterade upp en diodlampa avsedd för montering som sidomarkeringsljus på lastbil/släp på ett 12v batteri på 175ah nyss. Lampan ger vad jag tror ett helt ok skjutljus i mörker, jag hade inga problem att se 3-4 meter i mörker med den som ficklampa. Jag kommer nu att prova hur länge den klarar att lysa på en laddning av batteriet, batteriet ger just nu 12,7v. Denna lampan är det diod Med någon form av ur dom tänder och släcker denna så blir det nog bra. /Lasse
Publicerat Mars 19, 200917 yr Jag monterade upp en diodlampa avsedd för montering som sidomarkeringsljus på lastbil/släp på ett 12v batteri på 175ah nyss.Lampan ger vad jag tror ett helt ok skjutljus i mörker, jag hade inga problem att se 3-4 meter i mörker med den som ficklampa. Jag kommer nu att prova hur länge den klarar att lysa på en laddning av batteriet, batteriet ger just nu 12,7v. Denna lampan är det diod Med någon form av ur dom tänder och släcker denna så blir det nog bra. /Lasse Ja de blir ju spännande.. På den länken får jag fram erbjudande om en mutterdragare Edit: testade igen o då bidde de en bilstereo.. funkar nog inge bra på åtel de heller
Publicerat Mars 19, 200917 yr Okej, kan du fixa så den lyser i kväll mellan 20-24 ? Hittar jag bara knappen så
Publicerat Mars 19, 200917 yr Ja de blir ju spännande..På den länken får jag fram erbjudande om en mutterdragare Edit: testade igen o då bidde de en bilstereo.. funkar nog inge bra på åtel de heller Verkar inte vara en bra sida att länka från, om du/ni klickar er in på http://www.strands.se/ Klickar sedan på produkter och sedan våran virituella katalog, där väljer man belysning och sedan sidomarkering/positionsljus LED så kommer man rätt. Ljuset i fråga heter 800102 i art nummer. 150spänn. /Lasse
Publicerat Mars 19, 200917 yr Jag har satt upp dimljus med röd plastfilm över glaset. Eftersom det är ett dimljus sprids ljuset på, och långt utanför åteln. Skall bara skaffa några dimrar också, men de är så förbenat dyra... Det fungerar bra som det gör nu och grisarna reagerar knappt.
Publicerat Mars 20, 200917 yr Var ute i garaget nu och mätte batteri spänningen och den ligger efter 24 timmar på 12,6 volt. Enkel snabb huvudräkning så räcker batteriet i 120 dagar. 4 månaders konstant lyse.... /Lasse
Publicerat April 2, 200917 yr För att hålla nere kostnaden på alla åtlar blev det en extern dimmer som lätt går att flytta mellan åtlarna. Ljuskällan på varje åtel är ett dimljus (röd) 55w som sitter ca 10-15 meter från åteln.