Publicerat Mars 16, 200917 yr Hejsan på er! Ja tanken jag hade var att sätta ut utsättningsfärdiga ällingar någon gång i sommar. Jag har bestämt mig att avakta med utsättningen något år pga av att växtligheten inte kommit igång och predatorerna kan behöva regleras något. Jakt på vildänder tänker jag ha ivilket fall om inte så effektiv. Frågan jag har till er med bra erfarenhet av jakt på vildänder är: Hur fodrar ni? Att handmata änderna varje kväll känns som det bästa sättet, detta är inte möjligt. Foderspridare känns mer nödvändigt vid utsättning för att undvika bulländer. Min tanke är att ha fodertunnor utsatta med hål i så att änderna kan äta så mycket det vill. (Fungerar alltså som en spiral fast jag skall inte använda spiral) I början får man sprida maten runt tunnan i vattenkanten så de lär sig att maten finns i tunnan.. Fungerar det bra att mata in dem på detta vis? Westling
Publicerat Mars 16, 200917 yr Hejsan på er!Ja tanken jag hade var att sätta ut utsättningsfärdiga ällingar någon gång i sommar. Jag har bestämt mig att avakta med utsättningen något år pga av att växtligheten inte kommit igång och predatorerna kan behöva regleras något. Jakt på vildänder tänker jag ha ivilket fall om inte så effektiv. Frågan jag har till er med bra erfarenhet av jakt på vildänder är: Hur fodrar ni? Att handmata änderna varje kväll känns som det bästa sättet, detta är inte möjligt. Foderspridare känns mer nödvändigt vid utsättning för att undvika bulländer. Min tanke är att ha fodertunnor utsatta med hål i så att änderna kan äta så mycket det vill. (Fungerar alltså som en spiral fast jag skall inte använda spiral) I början får man sprida maten runt tunnan i vattenkanten så de lär sig att maten finns i tunnan.. Fungerar det bra att mata in dem på detta vis? Westling Jag matar mina varje dag. Funkar bäst här nere. Annars funkar det du skriver också utmärkt. Problem kan dyka upp om grisarna hittar foderplatsen, men det märker du ganska snabbt. Änder letar mat aktivt och kommer att finna ditt foder inom någon dag eller vecka. /Rune
Publicerat Mars 16, 200917 yr Författare Jag matar mina varje dag.Funkar bäst här nere. Annars funkar det du skriver också utmärkt. Problem kan dyka upp om grisarna hittar foderplatsen, men det märker du ganska snabbt. Änder letar mat aktivt och kommer att finna ditt foder inom någon dag eller vecka. /Rune Okej Rune. Hur mycket mat räknar du att varje and/natt? Jo grisarna och grävlingen har jag redan tänkt på. När börjar du mata Rune?
Publicerat Mars 16, 200917 yr Jag börjar den 1 augusti. Dom äter ca en handfull per and och natt. (4dl) jag har en väl inmatad damm som funkat i många år så änderna hittar den snabbt. Jag sätter ut ca 100 änder vart annat eller vart tredje år. Jag brukar börja med ett par spannar, och sen ser jag hur länge dom varar. Brukar vara slut på ett par dagar. Du skall se till att det alltid finns foder på platsen för dom sticker snabbt och letar på andra platser om det är tomt. Man brukar räkna att 1 dag utan foder så tappar du tre dagar, 2 dagar utan foder så tappar du en vecka. Alltså den tiden det tar för dom att hitta tillbaka till dammen igen. Jag jagar max var 10:e dag helst var 14:e dag. Då hinner änderna lugna ner sig och nya hittar dammen. /Rune
Publicerat Mars 16, 200917 yr Då Rune är fostrad av mig så har han alldeles rätt i att utfodra varje dag. Det är enda sättet att riktigt ha koll på vad som åtgår. Änderna ska äta upp varje natt annars kan du lätt få fenomenet att dom ligger där hela dagarna oxå. Inte så käckt att när man ska jaga kommer o skrämmer upp dom. Jag o fler med mig brukar räkna att en 10 L spann med spannmål räcker till ca 100 änder / natt
Publicerat Mars 16, 200917 yr Då Rune är fostrad av mig så har han alldeles rätt i att utfodra varje dag. Det är enda sättet att riktigt ha koll på vad som åtgår. Änderna ska äta upp varje natt annars kan du lätt få fenomenet att dom ligger där hela dagarna oxå. Inte så käckt att när man ska jaga kommer o skrämmer upp dom. Jag o fler med mig brukar räkna att en 10 L spann med spannmål räcker till ca 100 änder / natt OOOH tack du store Amakulu, jag hoppas att jag lever upp till det du lärde mig när jag var liten valp. 10 l till 100 änder är lite snålt men det går. Spara inte på fodret, det är bättre att gå till dammen på dagen och skrämma iväg änderna. Jag gjorde som Amakulu sa innan jag lärde mig (igen) att änderna är hungriga och vill dagligga i vissa dammar om där är lugnt. Skräm upp dom på förmiddagen och du får ett bra kvällssträck. /Rune
Publicerat Mars 16, 200917 yr Detta låter som ett spännande projekt att ge sig på. Funkar det så pass bra att mata in vilda änder? Vad fodrar ni med? /Lasse
Publicerat Mars 16, 200917 yr Författare Då Rune är fostrad av mig så har han alldeles rätt i att utfodra varje dag. Det är enda sättet att riktigt ha koll på vad som åtgår. Änderna ska äta upp varje natt annars kan du lätt få fenomenet att dom ligger där hela dagarna oxå. Inte så käckt att när man ska jaga kommer o skrämmer upp dom. Jag o fler med mig brukar räkna att en 10 L spann med spannmål räcker till ca 100 änder / natt Det du säger är alltså att det inte fungerar bra att fodra dem med en tunna och fri åtgång på foder. Detta kommer att resultera i änder som inte kommer i skymmingen?
Publicerat Mars 16, 200917 yr Författare Detta låter som ett spännande projekt att ge sig på.Funkar det så pass bra att mata in vilda änder? Vad fodrar ni med? /Lasse Jag kommer att fodra vildänderna med Vete.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Detta låter som ett spännande projekt att ge sig på.Funkar det så pass bra att mata in vilda änder? Vad fodrar ni med? /Lasse Änder är mycket lätta att fodra in om man ligger i närheten av ett sträck. Testa med att slänga i ett par spannar säd och kolla efter några kvällar. Jag kör med vete. Men det går lika bra med korn. Byt inte foder under säsongen då tappar ni änderna för ett tag. /Rune
Publicerat Mars 16, 200917 yr Änder är mycket lätta att fodra in om man ligger i närheten av ett sträck.Testa med att slänga i ett par spannar säd och kolla efter några kvällar. Jag kör med vete. Men det går lika bra med korn. Byt inte foder under säsongen då tappar ni änderna för ett tag. /Rune Men att häva ut det nu känns som ren förlust eller? /Lasse
Publicerat Mars 16, 200917 yr Men att häva ut det nu känns som ren förlust eller?/Lasse Börja för f-n inte NU Lasse. Skaffa ett antal 6 veckors i juni - juli och sätt ut dom och börja fodra dom så ska du se på f-n. Du får gärna ringa när det kryllar av änder
Publicerat Mars 16, 200917 yr Börja för f-n inte NU Lasse. Skaffa ett antal 6 veckors i juni - juli och sätt ut dom och börja fodra dom så ska du se på f-n. Du får gärna ringa när det kryllar av änder Säg inte för mycket jag kanske tar dig på orden,,, då blir det till o kolla upp uppfödare, var nära at skaffa ett knippe förra året men det brann inne. /Lasse
Publicerat Mars 16, 200917 yr Säg inte för mycket jag kanske tar dig på orden,,, då blir det till o kolla upp uppfödare, var nära at skaffa ett knippe förra året men det brann inne. /Lasse Vi ska ju höras per telf. i annat ärende så då kan vi ju avhandla detta oxå. Har inte haft så mkt tid de senaste veckorna men jag ringer dig en vacker dag.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Men att häva ut det nu känns som ren förlust eller?/Lasse Nej, jag menade i början/mitten av augusti. Dom är ju inte lovliga förrän den 21:a aug. /Rune
Publicerat Mars 16, 200917 yr Författare Nej, jag menade i början/mitten av augusti.Dom är ju inte lovliga förrän den 21:a aug. /Rune Vad skjuter du på en bra andjakt Rune? Och nu menar jag antal vilt på paraden, inte antal skott
Publicerat Mars 16, 200917 yr Vad skjuter du på en bra andjakt Rune? Och nu menar jag antal vilt på paraden, inte antal skott 30 - 50 änder räknar jag som bra i mina dammar när jag inte släpper några. per jakt alltså. Brukar ligga kring 15-35 normalt. helt beroende på vilka skyttar man bjuder in. /Rune
Publicerat Mars 16, 200917 yr Då Rune o jag har jagat mkt ihop så kan jag svara som så här att det bästa VI har gjort ihop med några andra skyttar är vad jag minns 67 änder på 5 skyttar. Normalt är kanske 15 - 30 per kväll på 4-6 bössor. Var själv hos en valpköpare i höstas och vi sköt 20 på 2 bössor. Beror så mkt på var dammen ligger hur mkt änder man kan få in.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Författare Då Rune o jag har jagat mkt ihop så kan jag svara som så här att det bästa VI har gjort ihop med några andra skyttar är vad jag minns 67 änder på 5 skyttar. Normalt är kanske 15 - 30 per kväll på 4-6 bössor.Var själv hos en valpköpare i höstas och vi sköt 20 på 2 bössor. Beror så mkt på var dammen ligger hur mkt änder man kan få in. Hur stora är era dammar då? Jag tror att jag kommer försöka fodra på 2 olika ställen i år. Bägge ställena kommer jag att bepröva metoden med fri åtgång på fodret. Har ni tips nu så fram med dem! (predatorkontroll har jag redan registrerat). För mig känns verkligen 15 änder som en mycket trevlig kväll!
Publicerat Mars 16, 200917 yr Hur stora är era dammar då?Jag tror att jag kommer försöka fodra på 2 olika ställen i år. Bägge ställena kommer jag att bepröva metoden med fri åtgång på fodret. Har ni tips nu så fram med dem! (predatorkontroll har jag redan registrerat). För mig känns verkligen 15 änder som en mycket trevlig kväll! En av mina bästa dammar från förr var väl 10 x 10 m. Där sköts det regelmässigt minst 20 änder varje kväll vi jagade. Den låg högt. Är en fördel om den gör det enl. min erfarenhet. Har ingen riktig koll på Runes dammar men misstänker att dom är lite större än så. Det får helst inte vara så stort att man inte täcker med en skytt på varje sida. En av de bästa jag jagat i var nog ca 20 m bred o 60 m lång. 3 skyttar på varje sida. 15 änder en kväll hade jag oxå varit nöjd med.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Författare Rune nämnde att han börjar fodra sina små 1 Augusti. Skulle en tidigare utfodring kunna resultera i en betydligt bättre jakt? Fler änder helt enkelt..
Publicerat Mars 16, 200917 yr En av mina bästa dammar från förr var väl 10 x 10 m. Där sköts det regelmässigt minst 20 änder varje kväll vi jagade. Den låg högt. Är en fördel om den gör det enl. min erfarenhet. Har ingen riktig koll på Runes dammar men misstänker att dom är lite större än så. Det får helst inte vara så stort att man inte täcker med en skytt på varje sida. En av de bästa jag jagat i var nog ca 20 m bred o 60 m lång. 3 skyttar på varje sida.15 änder en kväll hade jag oxå varit nöjd med. Damm 1 är väl ca 30x50 med en ö i mitten som täcker ca 2/3 delar. 6- 10 skyttar runt om. Buskar runt om hela dammen + pileplantor som täcker 5 m upp för att få höga änder. Damm 2 är en på 15x40 m helt öppen föutom lite vass i kanterna max 1 m brett inga buskar eller annat, Där går kor hela sommaren så det är ej lönt att plantera något där. Att den ligger högt är ingen nackdel. Sen jagar jag i andra dammar som är betydligt större men där släpper vi flera hundra änder också. /Rune
Publicerat Mars 16, 200917 yr Rune nämnde att han börjar fodra sina små 1 Augusti. Skulle en tidigare utfodring kunna resultera i en betydligt bättre jakt? Fler änder helt enkelt.. Jag har testat det,men samma slutresultat ca. Enda jag märkte var att foderkostnaderna ökade. Det som kanske kan hjälpa på sikt är en väldigt tidig utfodring med små mängder. (när isen släpper och 1 månad fram) Som kanske gör att änderna häckar i dammarna. Jag gör så och har föryngring i mina dammar. Släpper du däremot änder så sticker dom häckande vildänderna till lugnare vatten. /Rune
Publicerat Mars 21, 200917 yr Får ni de utsatta änderna att sträcka också eller är de bara där för att dra vild fågel? Jag har satt ut lite ällingar i mina dammar men dessa var svåra att få på vingar. Någon som har tips för att få dem bete sig mer vilt?