Publicerat Mars 17, 200917 yr Japp första inlägget här då. Har nämligen kommit över lite hagelammunition jag vill veta lite mer om. Märket skall vara Azot & är "MADE in USSR" enligt hylsan & är då troligen tillverkade innan 1991. Tändhatten är stämplad med bokstäverna NG men mer vet ja inte. Har storlekar 1 3 5 & 7 Skulle nu vilja ha reda på vikter & även skillnaden på dom gröna & röda. Kan det vara så enkelt att dom gröna är stålhagel? Även åldern är av intresse. Här får ni lite bilder, varsågod.
Publicerat Mars 17, 200917 yr Kolla om du hittar någonting här... http://74.125.39.132/translate_c?hl=en&...sJR8jFtGm9zJCmw
Publicerat Mars 17, 200917 yr Är nog mindre lämpligt att skjuta dom där om du inte vet hur dom har förvarats
Publicerat Mars 17, 200917 yr Författare nej det var det ja tänkte, om ja skulle våga skjuta dom. Får kanske höra med han ja fick dom av om han vet hur dom förvarats. Nästan alla med papphylsor ser intakta ut & är fina för sin ålder. Dom stod i en låda hos en handlare som hade fått dom av nån som lämnat in sitt vapen. Får nog återkomma imöra med ett eventuellt resultat.
Publicerat Mars 17, 200917 yr Japp första inlägget här då.Har nämligen kommit över lite hagelammunition jag vill veta lite mer om. Märket skall vara Azot & är "MADE in USSR" enligt hylsan & är då troligen tillverkade innan 1991. Tändhatten är stämplad med bokstäverna NG men mer vet ja inte. Har storlekar 1 3 5 & 7 Skulle nu vilja ha reda på vikter & även skillnaden på dom gröna & röda. Kan det vara så enkelt att dom gröna är stålhagel? Även åldern är av intresse. Här får ni lite bilder, varsågod.
Publicerat Mars 17, 200917 yr Stål fanns inte på den tiden.. Skjutit ngr såna där, vissa funkar ok andra är rätt trötta. De flesta tomhylsorna har spruckna papphylsor när du tar dem ur bössan. Mvh!
Publicerat Mars 17, 200917 yr Det är inga större problem med Azot ammo. Förutom att dom kan vara väldigt ojämna, en smäller som f_n och nästa bara puffar. Skjut när det mörknar och du får ett trevligt fenomen. Brinnande förladdnig överallt ser ut som fyrverkeri. På 80 talet var dom billiga och det fanns överallt. Hyfsat bra täckning. Jag har skjutit många kråkor med Azot med ett gott resultat. Lycka till /Rune
Publicerat Mars 17, 200917 yr Författare Vi kunde inte hålla oss så vi drog ut å smällde ett 20 tal var. Small som fan gjorde dom iaf, & rök gjorde det. Mycket duglig täckning på pappark som ja tog med från jobbet. Hipshot hade rätt i att dom sprack ofta. ca hälften va spruckna efter skott. Men di ska att duga te kråkjakten iaf. Tack för svaren ändå
Publicerat Mars 17, 200917 yr Vi kunde inte hålla oss så vi drog ut å smällde ett 20 tal var.Small som fan gjorde dom iaf, & rök gjorde det. Mycket duglig täckning på pappark som ja tog med från jobbet. Hipshot hade rätt i att dom sprack ofta. ca hälften va spruckna efter skott. Men di ska att duga te kråkjakten iaf. Tack för svaren ändå Välkommen till jaktsnack förövrigt Jag fick tag på en rätt stor samling med gammal plugg för ngr år sen. Sparde en smäll av varje, resten åkte ned i väskan för kråkjakten. Men jag vart lite skeptisk, sumpade en del fågel pga ojämna skott. Rätt som det var så sa det bara fjutt varpå kråkan kastade.. Men är detta parti så pass jämna att ni haft bra effekt av så pass många skott så torde de fungera till kråkorna. Det är ju ofta bra håll osv. Fått tag på många såna där eller? Kul att få tag på lite udda plugg! Mvh!
Publicerat Mars 17, 200917 yr Författare Se bara till så att ni får med hela tomhylsan ut vid omladdning Det är lungt, vi var försiktiga & kollade pipan hela tiden. Lite skeptiskt var man ju.
Publicerat Mars 17, 200917 yr Författare Välkommen till jaktsnack förövrigt Jag fick tag på en rätt stor samling med gammal plugg för ngr år sen. Sparde en smäll av varje, resten åkte ned i väskan för kråkjakten. Men jag vart lite skeptisk, sumpade en del fågel pga ojämna skott. Rätt som det var så sa det bara fjutt varpå kråkan kastade.. Men är detta parti så pass jämna att ni haft bra effekt av så pass många skott så torde de fungera till kråkorna. Det är ju ofta bra håll osv. Fått tag på många såna där eller? Kul att få tag på lite udda plugg! Mvh! Man tackar för välkomnandet Jag & kompis fick väl en 55 azot var tror ja + lite andra märken. Alla dom vi har skjutit har funkat riktigt bra med jämt kvalitet så dom blir att med på jakt.
Publicerat Mars 17, 200917 yr Författare Mestadels var väl äldre Gyttorp & Azot men även ett flertal olika Rottweil & nån Pawam Pionki (om det stavas så ?) Det skulle ju ändå skrotas så vi frågade snällt om vi kunde köpa billigt, men vi fick dom gratis. Vart för bra skick på dom för skrotning tyckte vi. Det var värt att fråga kan man säga
Publicerat Mars 18, 200917 yr Mestadels var väl äldre Gyttorp & Azot men även ett flertal olika Rottweil & nån Pawam Pionki (om det stavas så ?)Det skulle ju ändå skrotas så vi frågade snällt om vi kunde köpa billigt, men vi fick dom gratis. Vart för bra skick på dom för skrotning tyckte vi. Det var värt att fråga kan man säga Spännande! Pawam pionki är Olympic.. har funnits i otroligt många skepnader, vi sköt för länge länge sen med en grön plastpatron som hette Hunter men det var samma tillverkare. Funkade helt ok.. Däremot deras Skeetpatroner gick väl inte så bra efter ngr års lagring.. eller månader heller för den delen Såna där partier är så jävla kul att få tag på! Har en rejäl samling med gammal plugg, en av varje, i ett skåp här nere. Ruskigt roligt att ha! Mvh!
Publicerat Mars 26, 201313 yr Hej, Är Azot 3or som dagens 3or? Elr är det smått? Mao räknar de som man gjorde i Sverige förr? När ändrades systemet? Med vänlig hälsning, np519
Publicerat Mars 27, 201313 yr Np519, även om det är daterat ammo som omtalas så är det tillverkad väl efter det att vi i Sverige lämnade det egna, inhemska systemet för att beskriva hagelstorlekar, är säker på att står det 3:or på puppan så avser man att beskriva US 3:or, om det sedan stämmer eller om det är som med mycket annat Olympic tillverkat har jag ingen insikt i men det är rätt troligt. Det bästa och enklaste sättet att ta reda på en sådan sak, det är att riva en plugg. /Christian Hej,Är Azot 3or som dagens 3or? Elr är det smått? Mao räknar de som man gjorde i Sverige förr?När ändrades systemet?Med vänlig hälsning,np519
Publicerat Mars 27, 201313 yr Azot.. Skulle vilja hävda att det är Bajkal som gjort den och inte Olympic.. det är vad jag tror. Us numret är det samma. Mvh!
Publicerat Mars 28, 201313 yr När ändrades systemet i Sverige... dvs Gyttorp? Rullstukade kontra stjärnstukade? np519