Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skeet

Featured Replies

Publicerat

Kan någon vänlig själ förklara skillnaden mellan skeet, trap, dubbeltrap och allt vad det nu heter?

• Svar 62
  • Visningar 17,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Skeet å trap skjuts på olika banor, på dom olika banorna bedrivs även olika "disipliner" exempelvis nordisk trap, eller dubbeltrap.

Skeetbana

skeetbana2.jpg

Nordisk trap

trapskiss.jpg

Sen så finns det även en bana för automattrap har jag för mig, ser ut ungefär som en Nordisk trapbana men kastar duvorna rakt upp istället (?)

Vill du veta alla regler, skjutmönster osv så är det nog enklast att du googlar lite

Publicerat

Tack för hjälpen!!

Publicerat
Hej Micke,

Kan snälla du dela med dig det tipset (hemsidan) ?

Hälsningar,

Florian

Nää då kommer ju alla andra att bli bättre också, då är jag ju typ fortfarande sämst. :P

Jodå här har du länken.

http://www.scskeet.com/Beginner_skeet/Beginner_Skeet.htm

Videoklippen på den här sidan där man får se ungefär det samma som skytten med deras eye -cam och hur man ska ställa upp sig mm var nog den bästa instruktion jag någonsin fått. Missförstå mig rätt, jag är INTE bra men jag blev bara hälften så dålig av att ta till mig deras tips. :rolleyes:

Finns klipp under skeet och sporting som är sevärda. En del av dom var ju inget som jag fastnade för men några var för mig guld värda.

http://www.sunrisevideo.com/catalog.asp?c=clays1

Publicerat
Så ännu en Torsdagsträning avverkad.

Började med en 18 serie och sedan en 17! Fan nu har det verkligen låst sig med dubblérna på platta 4........

Hade igår ett sånt där skönt skytte där det känns som man har hur mycket tid som helst på enkelduvorna!

Mitt största problem är att jag inte klarar av att hålla focus och blir grymt arg på mej själv (Nått som alla retar mej för) :rolleyes:

Sköt en nationell serie och la lådan i dubblén på platta 6

Skönt att sluta med en 24:a :D:D

Nästa träning blir det bara på dubblér på platta 3,4,5...

/Niklas

Jag tycker att du är taskig. Vi andra amatörer kämpar med o lära oss enkelduvor på 3-5. :P

Publicerat
  • Författare

:rolleyes::lol: Är allt en amatör själv!

Ibland är det bara så skönt när allt bara stämmer!

Mvh Niklas

Publicerat

de där låter riktigt kul..... jag och en kille till brukar stå på banan o hålla på så när gubbarna har sagt o gjort sitt..... hur funkar de ...? hur kommer duvorna? hur lång tid har man på sig?

/tobbe

Publicerat

Jag har monterat en tunnare bakkappa på min benelli och resultaten sjönk 2-3 duvor men anläggningen blev snabbare. Ska skjuta lite och se om det blev en permanent försämring eller om den är övergående.

Publicerat
Skeet å trap skjuts på olika banor, på dom olika banorna bedrivs även olika "disipliner" exempelvis nordisk trap, eller dubbeltrap.

Skeetbana

skeetbana2.jpg

Nordisk trap

trapskiss.jpg

Sen så finns det även en bana för automattrap har jag för mig, ser ut ungefär som en Nordisk trapbana men kastar duvorna rakt upp istället (?)

Vill du veta alla regler, skjutmönster osv så är det nog enklast att du googlar lite

Intressant tråd, men blev lite nyfiken på vad ni egentligen menar då ni talar om trap och skeet, och dessutom gör skillnad på skeet och olympisk skeet. Jag e ju från Finland, så vi har troligen olika benämningar på hagelgrenarna... :D

För mig (läs i Finland) finns följande grenar:

Jägartrap: Bössan nere då man ropar på duvan, väldigt slö fart på duvorna. Kastaren rörs endast i sidled.Ett skott / lerduva

Nordisk Trap: Nästan samma son ovan, men bössan i skjutställning då man kallar på duvan. Ett skott / duva. (Gubbtrap :D )

Automattrap: Skjuts på samma bana som Nordisk trap, bössan i skjutställning då man ropar ut duvan, kastaren rör sig både i sid- och höjdled och farten på duvan är rejält snabb. Två skott / duva får användas. Här kan ni glömma snacket om att "sikta", det hinner man inte med... :D

Dubbeltrap: OS-gren, två duvor kastas ut samtidigt, blössan hålls skjutklar, Kastarna icke rörliga, olika inställningar på kastarna för varje serie, 2 skott - två duvor...

Trap: Os-gren, hagelskyttets formel 1, femton förinställda kastare per bana, bössan hålls uppe, farten varierar, två skott per duva...

Jaktskytte: skjuts på skeetbanan, 1 skott per duva (gäsp...)

Skeet: OS-gren, dubleer varvas med enlekduvor...

Compak: skjuts oftast med skeetbanan som grund + lerduvekastare lite här och där...Motduvor, lerduvor kastade längs marken, ja i stort sett på alla sätt ... KUL skytte !!

Sporting: kastare utplacerade "i skogen" på olika stationer. Väldigt varierande och svårt/ kul skytte...

Om man enbart snackar om Skeet och trap som OS grenar så påstår jag benhårt att trap är betydligt svårare. Har varit med endel kan man väl säga och sett skeetskyttar som tom träffat med förbundna ögon, bara dom hört när duvan kastats.. Samma "bana" på duvan hela tiden. Har inte sett nån trapskytt göra detta än... ( Ja jag tävlade i trap då det begav sig, men nu skjuter jag mest för nöjes skull och oftast compak, eftersom de e det roligaste skyttet som finns nära tillgängligt... )

Mvh. Anders

Publicerat

Skeet finns även det i olika disipliner

Publicerat

Nu har man skjutit sina första 2 serier trapp o skeet.

Har lite problem med 2:ans o 6:ans platta på skeeten o har alltid haft.

De andra gick finfint :rolleyes:

Trappen gick betydligt bättre.

Publicerat

Sköt 2 serier idag, slarvade med anläggningar.........räknade inte första, den andra blev 18........, katastrof!!!

Publicerat

Eftersom jag börjar sakta men säkert att hitta på duvorna på skeetstationerna så drog jag igång trapkastaren idag.

Började starkt med 8/10, sedan lite sämre, sämre och till slut rena självmordstankar. Och jag har ingen aning om varför jag träffade de första 8/10 eller slutade träffa heller för den delen.

Måste vara någon lustigkurre som svarvat fram okrossbara duvor i någon seg jävla plast och har dolda kameran vid skjutbanan och bara väntar in att jag ska kröka bössan runt ett träd eller något....

Nä nästa gång får det bli lite skeetduvor så jag för se hur det ser ut när de går sönder. :D

Mikael

Publicerat
  • Författare

Första serien sköt du avslappnat och utan krav...... Sen började tankarna och analyserna rulla runt i huvudet och då är det kört! <_<

Har haft samma problem

Sköt du på superstar duvor???

Har skjutit en del med sådana duvor bla ett LM i trap och där duvan seglade ut fint och efter träff ändrat riktning utan att lämna nån flisa och det blev bom i protokollet! Har även sett en duva som sköts hängande på 18m med 14 fina hål i utan att gå sönder.

När vi var i skara såg jag flera träff där det lämnade en rökpuff från duvan men det flög allt vidare.

Mvh Niklas

Publicerat

Jo det är superstar duvor. Sen var det så att jag inte hade planerat att dra igång trapkastaren så jag hade cylinderchoken i bössan och de andra hemma.

De flesta duvorna som vi knäckte gick bara i 2-4 bitar. Misstänker att jag kan ha blivit lite för noga och släppte duvorna lite för långt med tanke på chokevalet. Jag vet med mig att jag lätt blir för noga när jag bommar.

På slutet var jag 100% säker på att jag låg rätt, men duvorna var av helt annan åsikt. <_<

Näääee nu ska jag inte hitta på ursäkter för att jag suger på det. Bara börja träna på allvar. Ska upp till banan på fm nästa vecka och då kan man stå och nöta på ett helt annat sätt än när grabben är med och vi turas om.

Mikael

Publicerat
  • Författare

Jag är själv experten på att analysera allt och har tämligen svårt att hålla focus och blir rasande på mej själv när bommen kommer! Vilket alla har roligt åt. <_<

Ska upp imorgon igen men det blir jobbigt om det regnar lika mycket som det gör idag!

/Nicke

Publicerat

Jag brukar skjuta viltmål och duvor när jag är uppe. Funderar lite på om det kanske är dumt att börja med viltmålet. Har fått ganska bra snurr på det och jagar intensivt efter fullpoängs serier. Har snittat 56-58 av 60 på 50m älgen sista månaden med 22'an.

Misstänker att jag går till hagelbanan och är inställd på samma typ av millimeterjakt och missar fokus på det viktigaste. Fick dra på älgskrället på hög hastighet (2.5sek/löp) ett par gånger bara för att komma till skott inom rimlig tid så att säga. De gångerna gick det även bättre att skjuta duvor. Kanske slumpen?

Man kanske ska börja med duvorna eller rent av inte skjuta de vid samma tillfälle.

Publicerat
Nu har man skjutit sina första 2 serier trapp o skeet.

Har lite problem med 2:ans o 6:ans platta på skeeten o har alltid haft.

De andra gick finfint :lol:

Trappen gick betydligt bättre.

Det sitter garanterat bara i skallen. Du vet att du bommar på dom plattorna, automatiskt så kommer du också att göra det då.

Mitt förslag är att du ställer dig å skjuter en ask eller två på respektive bom-platta så löser det sig säkert

Publicerat

Var uppe på skjutbanan idag igen. Familjen tjatade och ville åka o skjuta, nåja man får väl offra sig..... :D

Det gick betydligt bättre idag. Långt kvar men nu känns det som ett steg i rätt riktning.

Mikael

Publicerat
Det sitter garanterat bara i skallen. Du vet att du bommar på dom plattorna, automatiskt så kommer du också att göra det då.

Nog vet ja de!

Idag ble de första rundan 20 träff och andra 22 träff.

Första svängen hade ja 3 raka missar på tornduvan :P

Andra rundan var de en bom på 3:an en på 5:an o en enkel lådduva på 7an B)

Så idag gick de fint på 2:an 0 6:ans platta (utan nå extra skott sen sist).

Sen kom ösregnet o de fick va för kvällen.

Kan va bra att sluta när allt e som bäst ibland! :P

Publicerat
  • Författare

Träningen igår blev så där.... Regn och blåst som fick skeet serierna att mer likna sporting! :lol:

Började med att klämma en ask med enbart dubblér på platta 3,4,5 !

Sen sköt jag 3serier nationell 20 ,18,16. Som vanligt så klarar mitt focus hålla sig lika länge som det sägs en guldfisk har minne.................. :P

Sista serien blåste riktigt bra där en torn duva landade strax efter platta 8! Snacka om störtdykning ;)

Spännande med dubblér där första duva dra rakt upp och nästa är en riktig dykare.

Hade ingen bra känsla i kroppen igår! Började armsvinga och punkta på en del duvor och då blir jag galen på mej själv.

Hoppas det går bra i Nimrod på söndag

Mvh Niklas

Publicerat

:wacko::huh::o:P

Vi hade samma blåsiga förhållanden o de ble riktigt roligt att skjuta på vissa dykande duvor.

Roligast när polaren sköt :rolleyes:B) (som också fick 22).

Mer jaktligt skytte i mina ögon.

Publicerat
  • Författare

Igår åkte jag nästan 16mil enkel resa till nimrod för sista stigen i lerduvestig i väst! :P

Blåste riktigt duktigt och duvorna flög åt alla håll.......

Började med en 19serie för att sedan skjuta en 24:a :rolleyes:

Sen blev det 20 och sista bara 17, Som vanlig så slappnade jag av och inte höll kvar focus hela tiden.

Hade ett sånt där skönt flyt i kroppen och kände direkt när jag slarvade bort duvan.

Fan börjar bli ganska nöjd med mitt skytte nu.

Nu vill dom att jag ska med till linköping idag och skjuta en traptävling med jag har inte skjutit en serie trap på 2-3år.

/En Glad Niklas

Publicerat

Nu stoppar jag benellin i skåpet och tar fram bocken igen. Jag har slipat på en kolv i flera år men de riktigt höga resultaten vägrar infinna sig och idag var jag för första gången på flera år och sköt trap. Jag kom inte upp i 20 ens till jag lånade en bock och då passerade jag skamgränsen. Nu skjuter jag in mig med mirokun igen och sedan får jag se om jag säljer automaten eller provar att göra om kolven på nytt. Den blev inte bra när jag lät borra hålet till kolven. Borren gick inte i centrum och naturligtvis så blev det åt fel håll så jag har slipat och slipat men den vill inte falla naturligt mot axel och kind i allafall. Jag sålde aldrig bocken och det verkar som att det var ett klokt beslut.

Publicerat
  • Författare

Går i tankarna på en ny lerduvekrossare!

Har funderat på en halvautomat eftersom det blir en hel del fågeljakt

men är osäker på om jag kommer trivas med den på banan!

/Nicke