Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gåsbröst

Featured Replies

Publicerat

Skyddsjakten på gås är nu i full gång, vansinnigt skoj jakt med många skottchanser och med ett rejält köttutbyte som resultat. Söker bra, enkla och goda förslag på hur man i första hand tar till vara på gåsbrösten.

Publicerat

Tjena... funkar bra att röka gåsbröst men även lägga den i gryta, typ porter stek. Jag tycker nog den blir lite småseg om man bara steker den som en bröstfilé...

mvh Carlén

Publicerat

Ska dom rökas bor skinnet sitta på underrökningen. Blir gärna för torrt annars.

Jag brukar bryna dom på hög värme ett par min på varje sida.

Ner med dom i en gryta tillsamman med lök ( gärna charlottenlök) morötter, lite svamp. Man kan lägga ner vad man tycker om. På med lite vatten. Låt puttra i ca 25 - 30 min.

Ta upp fileérna o vispa ner matlagningsgrädde i skyn. Skiva upp fileérna på et fat o slå över innehållet i grytan.

Potatis eller ris funkar till.

Fick ett tips på en jakt i vintras. Tror killen är kock. Lägg bacon över och ställ in fileérna i ugnen på 125 grader i 2 timmar. Skulle bli kanon enl.honom. Vet ej har inte fler fileér så jag har inte kunnat testa.

Publicerat
  • Författare
Tjena... funkar bra att röka gåsbröst men även lägga den i gryta, typ porter stek. Jag tycker nog den blir lite småseg om man bara steker den som en bröstfilé...

mvh Carlén

Tack för tipset, rökt är ju alltid OK. Ska man salta brösten först och i så fall hur länge? Torrsaltning eller saltlake?

/Peter

Publicerat
Tack för tipset, rökt är ju alltid OK. Ska man salta brösten först och i så fall hur länge? Torrsaltning eller saltlake?

/Peter

Dom skall saltas med saltlake och saltspruta, jag använder 10%ig lösning. Bröstbitarna sprutas kvällen innan rökning, och dom får ligga kvar i lagen, sedan röks dom i ca 3 timmar med en rökgastemp på ca 90-100 grader, och rökningen skall avslutas när bröstet uppnåt 68 grader varken mer eller mindre, då blir dom saftiga och möra. Jag spar aldrig skinnet under rökning då det innehåller en hel del underhudsfett där det mesta av transmaken sitter. Som spån använder jag alltid ek, men vill man få det lite sötare kan man lägga till lönn.

Mvh

Matte

Publicerat
  • Författare
Dom skall saltas med saltlake och saltspruta, jag använder 10%ig lösning. Bröstbitarna sprutas kvällen innan rökning, och dom får ligga kvar i lagen, sedan röks dom i ca 3 timmar med en rökgastemp på ca 90-100 grader, och rökningen skall avslutas när bröstet uppnåt 68 grader varken mer eller mindre, då blir dom saftiga och möra. Jag spar aldrig skinnet under rökning då det innehåller en hel del underhudsfett där det mesta av transmaken sitter. Som spån använder jag alltid ek, men vill man få det lite sötare kan man lägga till lönn.

Mvh

Matte

Tackar, ska prova på detta med nästa laddning gåsbröst.

/Peter

Publicerat

Mvh

Matte

Hejsan Mats.. undrar bara lite hur du röker köttet? vilken sorts rök du annvänder? vi eldar bara med alved i våra rökar.

mvh G

Publicerat

Man kan göra massor av saker med gås!

Yngre fåglar brukar jag plocka och fylla med någon spännande stuffing och in i ugnen på 160 grader tills den är klar.

Bra kombinationer är typ torkade aprikoser, nymalen färs på rökt sida (fläsk), portvin, vitlök och kryddor.

På lite äldre kanadicker t ex kan man göra mycket god korv eller varför inte titta på Marocko! Fint skivat bröst i en Tagine med kanel, torkad frukt, grönsaker, oliver, citroner och lite potatis :wub:

Ibland brukar jag roa mig med en medeltida rätt som heter 10-bird roast!

(jag brukar inte ha 10 fåglar för då har man mat till ett helt regemente!)

Man tar 3-5 fåglar i fallande storlekar och benar ur dem helt. (man behåller bara vingarna på den yttersta fågeln.

Man lägger den största fågeln på bordet och lägger ett tunt lager av stuffing och sedan på med nästa osv...

Sedan syr man ihop hela paketet och gör en traditionell roast på det hela.

Japp, det tar lite tid både att förbereda och tillaga men attans vad gott det blir!

Blanda gärna rött med vitt. (gås, anka, duva, höna osv...)

12-bird_roast.jpg

_44326775_bird203.jpg

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Yngre fåglar brukar jag plocka och fylla med någon spännande stuffing och in i ugnen på 160 grader tills den är klar.

Bra kombinationer är typ torkade aprikoser, nymalen färs på rökt sida (fläsk), portvin, vitlök och kryddor.

På lite äldre kanadicker t ex ...

Lycka till!

Hmm, ja... Det ligger ju lite i sakens natur vid vårjakten att det är ju inte de yngre gässen man får, det blir ju lite mer av gamla mor Acka. :wub:

Hoppas ändå nå'n gång kunna få till en 10 bird roast, verkar ju väldigt spännande och passar väl om man kommer över till England igen på nå'n rough shoot och i vart fall kan få ihop en 5-6 arter på en dag.

/Peter

Publicerat

Det där var ingen vardagsmat :wub: men det låter jättegott :lol: