Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skit eller inte, budgetbock?

Featured Replies

Endera så är ni ungkarlar eller så har ni hittat världens mest förstående fruar.

Det gäller väl att välja rätt från början, annars finns det äktenskapsförord!

-Du skall icke klaga när mannen behöfver en ny B25 eller havfer behov av flera hagelvapen för att försörja familjen.

• Replies 58
  • Views 68.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Author

fanns ett gammalt uttryck från 90-talet (Eddie Murphy)som hette pussy-trapp.

Googla på det så vet du vad jag råkat ut för.

Jag tänkte köpa en beg kavallitets bock i 8 tusen kronors klassen och har svårt att övertyga henne om det. Tänk om jag skulle komma hem med en FN, Floodman eller liknande.

Känner mig visserligen lite sugen på att prova, vad skulle kunna hända hon klarar ju knappast av att slå i hjäl mig även om hon kanske skulle försöka.

Endera så är ni ungkarlar eller så har ni hittat världens mest förstående fruar.

Gift sedan 2003.... Men det handlar om att ge henne vad hon vill ha, så kan jag få vad jag vill ha.... Sedan underlättar det om man har ett eget "lekkonto" så man har lite bättre koll på vad man gör av med på leksaker.

Men hagelbössor tillhör nu livets nödtorft att likställas med bröd, mjölk, tak över huvudet och andra världsliga ting och ska rätteligen inte föras som leksaker....

/T

• Author

Så sant pmt, du är en vis man

Jag har en längre tid varit på jakt efter en bock, min inställning har varit att hitta en beg browning, tikka, mirocco eller likande. Kravet har varit att det skall vara 5 choker och snygg att titta på.

Gick in till min vapen handlare och hittade en skit fin bössa, fint trä, ljus cromad baskyl såg jävligt exklusiv ut 5 choker fiber optiskt korn bra passform mellan låda och kolv mm.

Gissade priset i 20 000 kronors klassen, döm om min förvåning när jag upptäckte att den var ny och kostade 5300

av något Turkiskt fabrikat vid namn Zafer.

Som sagt ,jag håller inte billiga bössor för mycket men är det någon som har provat denna bössa?????

Jag blev faktiskt riktigt sugen.

Skit eller inte: Skit med stort S!

ps. måste du visa kvittot för frun/sambon på hagelbössan eller vad är problemet.ds <_<

hoppas inte waxin tar illa upp nu :lol: men tänkte att när de endås bratas kvalite på bössor har så känns de onödigt att öppna en ny tråd för en annan bössa ^_^

Vad ger ni för omdömme för en Altay h-automat.??

hoppas inte waxin tar illa upp nu B) men tänkte att när de endås bratas kvalite på bössor har så känns de onödigt att öppna en ny tråd för en annan bössa ;)

Trodde vi pratade kvalitet här :lol:^_^B)

Inget jag har tittat på iaf...

hoppas inte waxin tar illa upp nu <_< men tänkte att när de endås bratas kvalite på bössor har så känns de onödigt att öppna en ny tråd för en annan bössa :P

Tja, det enkla omdömmet är att det smäller för det mesta när man drar i avtryckaren. Om man nu tycker att det räcker så är den väl ok, kanske....

Men inbilla dig inget som helst när det gäller billiga hagelvapen. Du får nämligen alltid det du betalar för..... Varken mer eller mindre. Det finns de som tror det, men visa mig den tillverkare som kan producera Beretta-kvalitet för säg 1/2 priset och jag ska visa dig en tillverkare som är ett jättepucko. För kan man göra samma sak billigare - kan man nämligen ta ut mellanskillnaden som vinst. Och visa mig den som tackar nej till lätta pengar.......

I min värld ska sånt skrot lämnas kvar i handlarens ställ. Det är en tragedi att vi föröder vårt arv av bra vapen mot billigt skräp från spanien/italien eller turkiet. Inget ont om turkar, för de kan om de vill och får, men de får uppenbarligen aldrig för handlarna eftersom de bara tar in bottenskrapet. Och de enda som tjänar på det är krämarna - det är en ganska frisk avans på sånt skit.

/T

Om Zafers halv auto med plast kolv har jag bara gott att säga. Lätt smidig och funkar till mej och min jakt. Men när jag testade bocken tyckte jag inte det var något jag ville ha.Den kändes bara fel.

• 2 weeks later...
  • Author
hoppas inte waxin tar illa upp nu ;) men tänkte att när de endås bratas kvalite på bössor har så känns de onödigt att öppna en ny tråd för en annan bössa B)

Har provat den och du får vad du betalar för, dvs den smäller åt rätt håll men det är nog det enda possitiva, förutom priset..

• Author

Pmt!

Detta är nog en fråga som du är rätt man att svara på.

Min svärfar har lånat hem en bössa som han ämnar köpa åt sin sambo, problemet är att jag tyckte att priset var lite väl mkt för den bössan det är en Sabatti Mc Lord , ny , utan choker , eller ejektor, en kortad light( hon är ganska liten)

Priset är nersatt till 9 900 kronor.

Jag tyckte det var svindyrt men jag har haft fel förut..

Pmt!

Detta är nog en fråga som du är rätt man att svara på.

Min svärfar har lånat hem en bössa som han ämnar köpa åt sin sambo, problemet är att jag tyckte att priset var lite väl mkt för den bössan det är en Sabatti Mc Lord , ny , utan choker , eller ejektor, en kortad light( hon är ganska liten)

Priset är nersatt till 9 900 kronor.

Jag tyckte det var svindyrt men jag har haft fel förut..

Tja, nu får vi nog sortera lite i frågan......

För det första: Sabatti kan de med, inbilla dig inte annat. Men jag har hittils inte sett en Sabatti köpt i sverige som varit värd att ens titta på. Maken till skrot får man helt enkelt leta efter! Men i tyskland har jag sett bössor som banne mig inte står de yppersta efter med särdeles mycket kan jag ju säga. Att sedan svenska återförsäljare uppenbarligen enkom tar in billigast möjliga skit får stå för dem, men Sabbati kan - om de får. Tyvärr får de inte i sverige och märket har här ett synnerligen välförtjänt rykte av direkt usel kvalitet.

Det andra är priset: förr fans det en "kvalitetsgräns" vid i runda tal 15000:-, gick man under det fick man som regel bara skrot och borde sålunda egentligen lägga den summan i begagnatstället. Men nu med den tegelstenssjunkande kronan hamnar samma kvalitetsgräns strax över 20 dvs vad en "normal" 525/686 kostar.

Så 9900:- är dyrt? För en ny bössa? Njae, en turk kan man hitta för kanske 9000:-, men då blir det en bössa i standardutförande. Så sett till vad annat i samma klass kostar skulle jag säga att den i dag kostar det beloppet - synnerhet eftersom priserna går/gått upp drastiskt de senaste månaderna.

Sett till vad man får de pengarna skulle jag säga att det är betydligt mer prisvärt att lägga de pengarna på en charterresa istället. Då är sannolikheten betydligt högre att man får possitiva minnen i alla fall, men varken resan eller bössan lär ha något som helst ekonomiskt värde efter resan/köpet.

För det är 10 000:- kronor i sjön. För det beloppet kan man hitta betydligt mycket roligare pangar - även om man skär ned sökvolymen till "Lady Gun" stuket. För 10 000 kan man tex hitta en Beretta UL i vettigt skick, inte för att jag tycker den bössan är bra - för det tycker jag definitivt inte! Men den håller rent mekaniskt och ekonomiskt, den kan ju alltid säljas senare om den inte var till belåtenhet.

/T

• Author
Tja, nu får vi nog sortera lite i frågan......

För det första: Sabatti kan de med, inbilla dig inte annat. Men jag har hittils inte sett en Sabatti köpt i sverige som varit värd att ens titta på. Maken till skrot får man helt enkelt leta efter! Men i tyskland har jag sett bössor som banne mig inte står de yppersta efter med särdeles mycket kan jag ju säga. Att sedan svenska återförsäljare uppenbarligen enkom tar in billigast möjliga skit får stå för dem, men Sabbati kan - om de får. Tyvärr får de inte i sverige och märket har här ett synnerligen välförtjänt rykte av direkt usel kvalitet.

Jo nog kan dom, Jag var i italien för några år sedan och hittade kanonfina Sabatti och Marocchi..

Men jag måste nog försöka avstyra den här affaren då jag anser att för de pengarna får man en fin beg bössa

• 1 month later...
Jag har en sedan ett år tillbaka ungefär. Har skjutit ca 4-500 skott med den. So far, so good.

Visst märks det att prislappen ligger i det understa segmentet vad det gäller finish osv. Priset (4300kr), men framförallt att vapnet passade mej var det som fick mej att slå till på Zafern.

Min används mest på skeet och trappbanan, men får hänga med i skogen också vid vissa tillfällen.

Dock ska sägas att den inte har automatsäkring. På banan gör det inget. Men i skogen tycker jag ändå att det är en fördel med en sådan. Vanesak kanske?

Kan bara säga att jag är positiv till den, än så länge.

MVH Mollskinnaren!

Hur kan du vara positiv??? den kostar ju mindre än 20 tusen!!!!!! :D

Jag har fått licens på en Zafer bock,, vilket blir mitt första hagelgevär,, ska hämta den i morgon eftersom midsommar kom ivägen, jag är jätte lycklig och jätte spänd, den låg skit bra när jag svingade den i affären, och kändes inte så där jätte framtung som många gör. sen om det är dåliga bössor eller inte får tiden avgöra. Var på väg att köpa en Browning 525 cal 20, men den låg askast <_< hur som haver,,,,im a happy puppy

Hellre träffa med en "dålig" bössa än bomma med en "bra"..

Tror det går att hitta äldre Beretta UL för dessa pengar och precis som pmt säger så är en beretta lättare få pengarna tillbaka för vid försäljning.

Sen kan det vara en god idé att provskjuta bössan innan köp, är den lätt så kommer den att slåss en del.

Mvh!

Just det!

Är det någon som vet på ett ungefär vad tex Jaguargruppen betalar för dessa sunkbössor som de importerar i groteska mängder? Hade varit kul att veta, säger ju en del om tillverkningskostnaderna och därmed om kvalitén på grejerna...

Mvh!

Bäst alla kategorier är ju att träffa bra med en bra bössa förstås..

Just det!

Är det någon som vet på ett ungefär vad tex Jaguargruppen betalar för dessa sunkbössor som de importerar i groteska mängder? Hade varit kul att veta, säger ju en del om tillverkningskostnaderna och därmed om kvalitén på grejerna...

Mvh!

Inte en susning, men om vi utgår från att vare sig de eller Classic idkar välgörenhet så kan vi ju konstatera:

9000 kr ut hos handlare är cirka 8000 kr in till handlare, rippa momsen och du är nere på 6000 ut från grossist. Min gissning är 5000 kr importerad och klar i Malmö frihamn.

Inte en susning, men om vi utgår från att vare sig de eller Classic idkar välgörenhet så kan vi ju konstatera:

9000 kr ut hos handlare är cirka 8000 kr in till handlare, rippa momsen och du är nere på 6000 ut från grossist. Min gissning är 5000 kr importerad och klar i Malmö frihamn.

...och då har vi inte ens börjat diskutera marginalerna på 350 € Baikaler :D

...och då har vi inte ens börjat diskutera marginalerna på 350 € Baikaler B)

Jag måste tillägga att jag gick för att köpa en "fin" = dyr hagelbössa och gick ifrån affären med en Zaferbock :rolleyes: Den har hittils funkat riktigt bra, och ligger som gjuten!?! Den kanske inte håller hela livet, men jag vårdar den ömt och den träffar allt jag vill träffa. Det kan inte vara helt fel?

Jag måste tillägga att jag gick för att köpa en "fin" = dyr hagelbössa och gick ifrån affären med en Zaferbock :blink: Den har hittils funkat riktigt bra, och ligger som gjuten!?! Den kanske inte håller hela livet, men jag vårdar den ömt och den träffar allt jag vill träffa. Det kan inte vara helt fel?

Nej inte momentant. Men om ett par tusen skott så har du högst sannolikt en helt annan åsikt..... Då kan du ha lärt dig skjuta med och då kanske du hastigt och lustigt märker skillnaden mellan en bra och dåligt balanserad bössa.

Ger man en gröngöling en Perazzi eller en Kemen så känner denne som regel ingen som helst skillnad mot vilket annat brytspett som helst. Ge en som kan skjuta en riktigt bra balanserad bössa som passar så kommer denne att märka skillnaden på studs.

Så det är två eller egentligen tre saker som vi snackar om här: om bössan passar, om bössan är vettigt balanserad och om bössan är gjord med anständig kvalitet.

Billiga bockar är strulpellar i mycket stor omfattning, jag fuskade som smed under en del år. Och egentligen borde Beretta 686 vara det vanligaste reparationsobjektet - det var det inte, det var Classic. Och tro mig det snurrar duktigt många fler berettor än Classicbössor. Så det hela är en fråga om sannolikhet för problem, och det är - hur illa det än smakar i munnen för många - direkt kopplat till prislappen.

/T

Nej inte momentant. Men om ett par tusen skott så har du högst sannolikt en helt annan åsikt..... Då kan du ha lärt dig skjuta med och då kanske du hastigt och lustigt märker skillnaden mellan en bra och dåligt balanserad bössa.

Ger man en gröngöling en Perazzi eller en Kemen så känner denne som regel ingen som helst skillnad mot vilket annat brytspett som helst. Ge en som kan skjuta en riktigt bra balanserad bössa som passar så kommer denne att märka skillnaden på studs.

Så det är två eller egentligen tre saker som vi snackar om här: om bössan passar, om bössan är vettigt balanserad och om bössan är gjord med anständig kvalitet.

Billiga bockar är strulpellar i mycket stor omfattning, jag fuskade som smed under en del år. Och egentligen borde Beretta 686 vara det vanligaste reparationsobjektet - det var det inte, det var Classic. Och tro mig det snurrar duktigt många fler berettor än Classicbössor. Så det hela är en fråga om sannolikhet för problem, och det är - hur illa det än smakar i munnen för många - direkt kopplat till prislappen.

/T

Det är väl som med allt annat, man får vad man betalar för, jag är glad så länge min lilla zafer funkar, när dagen kommer ska jag ge den en anständig begravning och adoptera en 525:a istället ^_^

Det är väl som med allt annat, man får vad man betalar för, jag är glad så länge min lilla zafer funkar, när dagen kommer ska jag ge den en anständig begravning och adoptera en 525:a istället ^_^

Med tanke på att man kan hitta en Browning 325 med chopperlumpppipor för mindre pengar än du har gett för din Zafer så är det egentligen mest en fråga om du ska öda 7-9000 kronor för att efter det köpa en 325:a när du kunde köpt en 325 direkt.

Jag är för snål och för fattig för att - för att inte tala om ett bristande tålamod - först köpa skrot och sedan köpa nått som funkar.

En beggad 325:a har man i de flesta fall tillbaka 99% av pengarna på när man säljer. Turkiskt skrot är som regel osäljbara begagnade. Och med all rätt!

/T

Guest
This topic is now closed to further replies.

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.