Publicerat April 8, 200917 yr Drog till och beställde en i kaliber 9.3x62 för några timmar sen! Har gått och funderat och suktat bra länge nu men tog beslutet över en kopp kaffe och en varmkorv vid lunchdags. Meddelade frugan att nu har jag bränt hela kassan på en ny bössa. Hon undrade vad hon skulle få, och jag svarade -"handladdningskit" Den kommer till skåne på onsdag-ish och sedan drar jag direkt till polisen i lund och försöker fixa papprena samma dag! (4 bössor som skall in på licensen) Buskul! (men attans vad priserna har gått upp!!! )
Publicerat April 8, 200917 yr Kul!!! Skaffa en 16HMR för att rensa skorstenarna även sen är du välklädd Mvh!
Publicerat April 8, 200917 yr Författare hmm... Har precis insett ett problem... Jag skjuter ju som bekant rätt mycket hagel på gården. Förutom vilt så ingår en hel del lerduvor och nu snart även viltmål. Men att damma av 9.3 på tomten blir lite knivigare med skjutvallar, säkerhetsavstånd osv... Nej, det blir nog till att åka till skjutbanan betydligt oftare än vad jag gör i dag Tråkigt... Jag som redan hade planerat en 80-meters bana hemma
Publicerat April 16, 200917 yr Lite avundsjuk faktiskt..det där är min öskebössa nr2, nr1 är kodiaken i 375 h&h. Stort grattis!
Publicerat April 17, 200917 yr Författare I går kom den också Nu är det bara lite pappersarbete och väntan... Sen skall ringarna och en 8x56 tub på! Har klämt lite på en Kodiak i .375HH och den har snuskigt bra öppna riktmedel!!!
Publicerat April 17, 200917 yr Har klämt lite på en Kodiak i .375HH och den har snuskigt bra öppna riktmedel!!! Mm..jo jag vet. Men, jag är ganska säker om att när det kommer till kritan, så kommer jag att välja precis som du. Lika bra kaliber som 375an men med billigare ammo, plus att jaktmatch finns. Sen är ju bössan lite billigare med.. Åter igen, gratulerar till ett perfekt val!
Publicerat April 21, 200917 yr Författare Ååååååååhhhhhh vad det suger att vänta på papper... (transfer av mina engelska licenser tar tydligen tid...) Skall skjuta björnpasset i maj och vill hinna skjuta in bössan innan... ...to be continued
Publicerat April 21, 200917 yr Ååååååååhhhhhh vad det suger att vänta på papper... (transfer av mina engelska licenser tar tydligen tid...) Skall skjuta björnpasset i maj och vill hinna skjuta in bössan innan... ...to be continued Fick just ett mail om att skjuta björnpasset, inte för att jag ska jaga björn just nu men visst vore det kul att gå utbildningen och skjuta lite. Engelska licenser, har du inga svenska?? /Lasse
Publicerat April 21, 200917 yr Författare Engelska licenser, har du inga svenska?? Nop... Har bara min engelska kvar. Och här kommer mitt hetaste tips som slår alla andra tips jag kan komma upp med... HÅLL ORDNING PÅ ALLA PAPPER SOM BEVISAR ATT DU HAR SVENSK JÄGAREXAMEN!!! (fick göra om hela rasket precis eftersom jag trodde att detta fanns lagrat elektroniskt...) Dock var det mycket vettigt att repetera det hela med lite nya regler och så... Kan faktiskt rekommendera detta!
Publicerat April 21, 200917 yr Författare Erkänn Wizard du var lite sugen på en viss BRNO Din niotrea är riktigt mysig men träbiten på Sakon passade mitt nordsvenska kindben bättre Jag har suktat efter en sako i några år nu och bestämde mig för att slå till innan de blev ännu dyrare!!! Dessutom så ser jag riktigt fram mot september och älg/björnjakten med jaktlaget då jag kommer att vara den enda med laminatstock och rostfri pipa! Fan vad gubbarna kommer att retas, samtidigt som de alla kommer att vara ruskigt nyfikna Dock gillade jag verkligen konstruktionen på din BRNO så vem vet, det är inte fullt i min nya garderob än... Det finns fler kalibrar än 9,3
Publicerat April 21, 200917 yr Vad blir det för optik då? Och är inte jägarexamen lagrad hos polisen??
Publicerat April 22, 200917 yr Författare Vad blir det för optik då?Och är inte jägarexamen lagrad hos polisen?? Initiellt kommer det att sitta ett Nickel 8x56 på bössan, men vi får se vad som sitter där i september... Faktum är att om du tappar både kvitton och jägarbevis finns det inget som kan visa att du har godkänd jägarexamen. Har du tur kanske polisen har sparat en kopia men det skall man nog inte räkna med... Jag trodde i mitt enfald att det var lagrat i ett elektroniskt register men icke.
Publicerat April 22, 200917 yr Initiellt kommer det att sitta ett Nickel 8x56 på bössan, men vi får se vad som sitter där i september...Faktum är att om du tappar både kvitton och jägarbevis finns det inget som kan visa att du har godkänd jägarexamen. Har du tur kanske polisen har sparat en kopia men det skall man nog inte räkna med... Jag trodde i mitt enfald att det var lagrat i ett elektroniskt register men icke. Vilket innebär att det inte borde vara så svårt att förfalska om de ändå inte fins sparat någonstans....... Jag tror att jag vet var jag har mina papper /Lasse
Publicerat April 22, 200917 yr Just att spara på kvitto och bevis var provledarna VÄLDIGT noga med att påpeka flera gånger. Detta precis efter att jag klarat teoriprovet. Dom mumlade t.om om att bankfack var lämplig förvaringsplats. Fast jag känner lite med Wizard, hur kan man inte ha uppgifterna digitalt lagrade i dagens samhälle? Detta borde vara något att lägga in motion om i rätt forum eller hoppar jag i galen tunna?
Publicerat April 22, 200917 yr Informationen finns bevisligen lagrad digitalt! När jag får inbetalningen till jaktkortet så är kortet förtryckt med jägarexamensproverna och så lär det se ut för övriga jaktkortslösare med. Sen att få just den informationen tillgänglig alt sparad är en helt annan grej Mvh!
Publicerat April 22, 200917 yr Jag har fått bevis om jägarexamen utskriven från Naturvårdsverket, så visst borde de finnas lagrat nånstans.... /Mr Bängelsson edit: http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-m...ch-jagarexamen/
Publicerat April 22, 200917 yr http://swenviro.naturvardsverket.se/dokume...rt/formular.htm Ser man på Jag fick också nogrant itutat vid examen att det minsann var varje jägares ansvar att hålla ordning på men om man har tur så har examinatorn ett eget register på sin dator.
Publicerat April 22, 200917 yr Författare Jag har fått bevis om jägarexamen utskriven från Naturvårdsverket, så visst borde de finnas lagrat nånstans..../Mr Bängelsson edit: http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-m...ch-jagarexamen/ Om man har tagit jägarexamen efter 2002 så kan/är man alltså registrerad! (jag tror jag gjorde min 1986 eller så... ) Hur som haver var det mycket bra att repetera och nu har jag blivit erbjuden att hålla kurser i jägarexamen. (någon gång skall alla dessa sjöfåglar fastna i skallen på mig )
Publicerat April 22, 200917 yr Om man har tagit jägarexamen efter 2002 så kan/är man alltså registrerad!(jag tror jag gjorde min 1986 eller så... ) Hur som haver var det mycket bra att repetera och nu har jag blivit erbjuden att hålla kurser i jägarexamen. (någon gång skall alla dessa sjöfåglar fastna i skallen på mig ) ...jag tog min -88 el -89.... /Mr Bängelsson
Publicerat April 22, 200917 yr Författare ...jag tog min -88 el -89..../Mr Bängelsson Då hade du mer tur än mig... De kunde inte hitta några uppgifter så det var bara snällt att sätta sig och skriva provet igen
Publicerat April 22, 200917 yr Jag tog min 85 eller 86. Men jg har alltid fått det på jaktkortet vad jag minns. men nu är jag allt som oftast lite virrig
Publicerat April 22, 200917 yr jo.. alltså jag skulle dock vilja ha ut en ny med ett nytt foto på så man slipper se ut som en pojkvasker på jaktkortet resten av livet....borde ju vara som körkortet att man skulle skicka in ett nytt foto var 10:de år...Bara en tanke.