Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur högt hoppar en bäver

Hur högt hoppar en bäver 21 röster

1. 1.

• 1 cm eller inte alls
      27%
      6
    • 20 cm
      31%
      7
    • 50 cm
      9%
      2
    • 80 cm
      13%
      3
    • 1 m eller högre
      18%
      4

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Vid en het diskussion efter jakten idag så kom frågan upp hur högt en bäver kan hoppa, nu behöver vi ha ett avslut på denna fråga....

Publicerat

Öhhhhhh du verkar ha glömt det jag skulle gissa på...

Dom hoppar inte alls :-.....eller ?

Publicerat

:D :D

Lite kan dom nog hoppa om dom bara vill 8)

Publicerat

Vad menar du exakt? Att dom kan hoppa som bara den när de blir träffade av en kula eller i allmänhet?

Har egen erfarenhet av att de kan göra rejäla skutt mot vattnet när de blir påskjutna och skrämda uppe på nån stranbank, men i övrigt tror jag inte de väljer att hoppa så mycket de väljer nog att ta det lugnt och gå istället. Men de har en ryslig snabbhet och hoppförmåga bara de vill.

Publicerat
  • Författare
Vad menar du exakt? Att dom kan hoppa som bara den när de blir träffade av en kula eller i allmänhet?

Har egen erfarenhet av att de kan göra rejäla skutt mot vattnet när de blir påskjutna och skrämda uppe på nån stranbank, men i övrigt tror jag inte de väljer att hoppa så mycket de väljer nog att ta det lugnt och gå istället. Men de har en ryslig snabbhet och hoppförmåga bara de vill.

Diskussionen uppstod då en vän berättade att han skrämde en bäver vid fiske som hoppade si och så högt....

Publicerat

Gu vad jag skrattade när jag läste det här...  ;D ;D ;)

...men vem vet, de kanske kan hoppa? ::) ;D

Publicerat
  • Författare
Gu vad jag skrattade när jag läste det här...   ;D ;D ;)

Gissa hur mycket jag skrattade då jag fick höra berättelsen då ?  ;D

För att inte förstöra röstningen så talar jag inte om hur högt han påstod att den hoppade, men jag berättar det om en vecka så vi hinner få lite svar...

Publicerat

Jag har aldrig sett gummans bäver hoppa :-X

Publicerat

tänd lampan tore så får du se.

Publicerat
  • Författare
tänd lampan tore så får du se.

Nämen titta... Ronny's första inlägg.. 7 ord... duktig pingvin  ;D ;D

Publicerat

hur högt hoppar en pingvin då ;D ???

• 4 weeks later...
Publicerat

Sköt en bäver på ca 140 m med 6,5 an och en 85 grains sierra. Den hoppade garanterat en meter rakt upp trots att den var totalförlamad från nacken och ner. Den låg stendöd i vattnet där den landat med en decimeter av ryggraden bortskjuten. Måste ha varit nervryckningar som gjorde det sista rycket men ändock.. Bävern sköts i dammån i jämtland. Numera är jag väldigt noga med hur dom sitter innan jag skjuter. Bävern har något magnetiskt mot vatten, finns möjligheten så får vorstehn vattenapportera och det spelar ingen roll om det bara är skinnet som håller ihop huvudet eller ej, sista rycket gör dom lika förbannat. Läste förklaringen som var skrivet av en veterinär. När syret tar slut i musklerna framkallar det ryckningar vilket gör att dom glider åt det håll som det lutar.

• 3 weeks later...
Publicerat

Vad är enda däggdjuret som inte kan hoppa?

Svar: Elefanten

Källa: Trivial Pursuit, å då måste det ju stämma inte sant?

Slutsats: Bävrarna kan hoppa. En bedömning med hänsyn tagen till bäverns vikt/muskelmasse samband, datorsimuleringar, månens dragningskraft och priset på saffran leder fram till siffran 42 cm +-2cm

Publicerat

För att inte förstöra röstningen så talar jag inte om hur högt han påstod att den hoppade, men jag berättar det om en vecka så vi hinner få lite svar...

Mats! Nu vill vi höra historien om hur högt bävern hoppade. :o

Publicerat

42 är ett kanonsvar tycker jag, tror fn jag ska läsa om Liftarens guide till galaxen bara pga det utmärkta svaret...  ;D ;)

Vad är enda däggdjuret som inte kan hoppa?

Svar: Elefanten

Källa: Trivial Pursuit, å då måste det ju stämma inte sant?

Slutsats: Bävrarna kan hoppa. En bedömning med hänsyn tagen till bäverns vikt/muskelmasse samband, datorsimuleringar, månens dragningskraft och priset på saffran leder fram till siffran 42 cm +-2cm

Publicerat
  • Författare

Mats! Nu vill vi höra historien om hur högt bävern hoppade. :o

Hela historien får Ronny här på forumet dra, men höjden var 80cm+ och skedde då han snubblade på en vid fiske som barn... just det... SOM BARN.... idag minns han att den hoppade över midjehöjd, och vad var det för höjd som barn ? många frågor och många saker kan ha ändrat den verkliga höjden.

1.) Hur lång var han vid händelsen

2.) Stod han i en grop/dike

3.) Stod bävern på en höjd

4.) Vilka var ljusförhållanderna

5.) Hur mycket har han plussat på då det skedde under fiske, och alla goda fiskehistorier skarvar rejält.

Troligt scenario (iaf i min värld):

Lille Ronny 8 - 10 år går längs en å, och han tycker det är väldigt spännande.. RÄTT VAD DET ÄR..... hoppar en bäver från hyddans tak rätt ner i ån, dunder och brak pulsen stiger och en historia har växt fram, men i själva verket var hoppet 4 cm se beskrivning...

post-1-1111058058_thumb.jpg

Publicerat

Hahahahaha! Underbart visuellt hjälpmedel!

Publicerat

Alltihop bygger nog på ett missförstånd. Det var nog Ronny som hoppade så högt. ;)

Publicerat

vilken underbar skiss

Publicerat

Det var en ganska fin bild som du hade gjort matte.skulle tro att jag ritade ungefär så vid det tillfälle som bävern hoppade.

Det fans ingen hydda i närheten så bävern hoppade ca80cm OCH DET ÄR SANT.

Föresten så finns det en undersökning gjord på beaver jump accademi som säger att det är sant,

Och det är ett oberoende institut i SHWEIZ SÅ DE SÅ.

Publicerat

Jag är mållös

Publicerat
  • Författare
Det var en ganska fin bild som du hade gjort matte.skulle tro att jag ritade ungefär så vid det tillfälle som bävern hoppade.

Det fans ingen hydda i närheten så bävern hoppade ca80cm OCH DET ÄR SANT.

Föresten så finns det en undersökning gjord på beaver jump accademi som säger att det är sant,

Och det är ett oberoende institut i SHWEIZ SÅ DE SÅ.

Dåså.. det avgjorde saken, Beaver Jump Academy är välkänd även i mina kretsar, då även jag har fått ett antal bävrar att hoppa, dock med hjälp av ett skjut  ::);)

Att man sedan utser en alpjoddlare att mäta bävers hopphöjd bara stärker mina teorier då dom inte har en gnutta plan mark nere i schweiz, utan alla tester utgår från alptoppar... med andra ord ditt bäverhopp är en skröna..

Danke....

:D

Publicerat

Fin bild, Picasso... ;D

• 1 month later...
Publicerat

Nu när en hel hög med jägare har jagat bäver hur många har sett hoppande bävrar ???

Publicerat
  • Författare
Nu när en hel hög med jägare har jagat bäver hur många har sett hoppande bävrar ???

Ronny........ :D :D :D