Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dalarnas Länstyrelse!

Featured Replies

Publicerat
Hej .

Gå gärna in på den här länken: http://www.jagareforbundet.se/news/nonchalant_lansstyre.asp

Vi i byn tror att våran länsstyrelse driver med oss ;):huh: ..

Hej,

Finns det någon anledning till varför vargarna söker sig till byn? Sopor? Boskap? Nyfikna ungdjur?

Hur beter de sig när man närmar sig dem?

Vad oroar ni er för? Jag tycker det sprids för mycket lögner om vargen eftersom den faktiskt inte utgör något direkt hot mot människan. Däremot kan jag förstå att folk känner ett obehag av vargen men det beror främst på okunskap.

Publicerat
  • Författare
Hej,

Finns det någon anledning till varför vargarna söker sig till byn? Sopor? Boskap? Nyfikna ungdjur?

Hur beter de sig när man närmar sig dem?

Vad oroar ni er för? Jag tycker det sprids för mycket lögner om vargen eftersom den faktiskt inte utgör något direkt hot mot människan. Däremot kan jag förstå att folk känner ett obehag av vargen men det beror främst på okunskap.

Vadå närmar sig dem???

Du begriper nog inte hur vargar är..-.

När man spårar dem och ser att de hellre simmar över ore älven trots -23 , istället för att gå över Torsmo bron, då inser man hur skygga de är.

Hör de en bil på vägen så hoppar de av vägen långt innan du ser dem.

Men läser du gamla böcker från 1800 talet när vi sist hade varg här så inser du att så här har vargarna alltid gjort.

Att de springer i byarna och jagar är inget onormalt för en vargflock..

Eftersom alla klövdjur i vårt område vandrar ner i dalgångarna där snömängden är mindre än uppe i bergen under vintern.

Så dina tankar om sopor och annat är direkt fel... ^_^:D

Publicerat
Vadå närmar sig dem???

I artikeln nu länkade till så stod det att vargarna var närgångna. Jag tolkade det som att vargarna stod kvar inom synhåll.

Du begriper nog inte hur vargar är..-.

När man spårar dem och ser att de hellre simmar över ore älven trots -23 , istället för att gå över Torsmo bron, då inser man hur skygga de är.

Hör de en bil på vägen så hoppar de av vägen långt innan du ser dem.

Det låter snarare som du inte vet hur vargar är. Alla vargar är inte så skygga. Då har du aldrig träffat en oskygg varg.

Här har du exempel på orädda vargar:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/dd/Man-wolves.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1c/Wolfroad.jpg

Men läser du gamla böcker från 1800 talet när vi sist hade varg här så inser du att så här har vargarna alltid gjort.

Ja men ibland finns det verkliga anledningar till varför vargen söker sig till ett visst ställe.

Att de springer i byarna och jagar är inget onormalt för en vargflock..

Eftersom alla klövdjur i vårt område vandrar ner i dalgångarna där snömängden är mindre än uppe i bergen under vintern.

Det vet jag men det kan också vara andra anledningar.

Så dina tankar om sopor och annat är direkt fel... ^_^:D

Det är inte alls fel. I Nordamerika har man haft problem med vargar som bosatt sig vid soptippar och gått in i bebyggelsen för att äta köksavfall. Med tanke på att vargen har bättre luktsinne än en hund så kan den mycket väl lockas in i bebyggelsen av soplukt, speciellt om det är en ung och oerfaren varg.

Varför vill ni ha bort vargen förresten?

Publicerat
Varför vill ni ha bort vargen förresten?

Mot bättre vetande svarar jag på en fråga som jag tycker är tämligen dum, ser man till situationen i Dalarna och Värmland så förstår man varför, inte bara för jägare utanför djurägare och landsbygdsbor oxå.

Publicerat
Mot bättre vetande svarar jag på en fråga som jag tycker är tämligen dum, ser man till situationen i Dalarna och Värmland så förstår man varför, inte bara för jägare utanför djurägare och landsbygdsbor oxå.

Vilken problematik utgör vargen för landsbygdsbor menar du? (Om vi räknar bort djurägarna).

Publicerat
Vilken problematik utgör vargen för landsbygdsbor menar du? (Om vi räknar bort djurägarna).

Hur många som bor på landet är inte djurägare i nån form? dom flesta som bor i våran by är djurägare.

Vi har haft varg som passerat igenom båran by, en av dom passerade ca 200 m från dagis mitt i byn. Bakom dagis/förskola är det en skogdunge som barnen springer och leker i. Jag har inget barn i skolan men min syster och övriga föräldrarna upplevde en obehagskänlsa.

Vargen dödar inte människor.. Jo i Kanada strök en student med och vill du att din son/dotter ska va människan som är undantaget i Sverige? För inte så längesen så sas det samma sak angående Björn, den utgjorde ingen risk för människan.

Säg det till farbrorn och hunden i jämtland som blev snyggt nerbäddad under gran..

Varg och rovdjur skapar ett obehag för många landsbygdsbor oavsett om dom är jägare, djurägare lr bärplockare.

Skulle vi säga samma sak om pedofiler? Dom utgör ju bara en problematik för barn men vi kan ju få bättre förståelse med information och utbildning!?!?

Jag vill defenitivt inte ha varg och varför ska vi ha varg i Sverige överhuvudtaget??

Publicerat
varför ska vi ha varg i Sverige överhuvudtaget??

Var skall det finnas varg?

Publicerat

Ingenstans.

Publicerat

Som en liten upplysning och vädjan så vet säkert många med mig att vargdebatter kan ha en tendens att spåra ur. Så jag vill redan nu uppmana till en sansad debatt utan personliga påhopp och andra dumheter.

Bara som en lite påminnelse.

Moderator MaxW

Publicerat

Fick jag bestämma så skulle vargen finnas i större utsträckning över hela Sverige. I början av 1800-talet innan vargjakten blev intensivare så hade Sverige minst 2000 vargar utan att det skapade några problem. Gamla skrifter om vargen berättar att man inte trodde att vargen var farlig vid den tiden. Det som ändrade allt var gysingevargen som dödade flera barn men den var ingen vild varg. Men orsakerna var det ingen som förstod så alla började se vargen som en fara efter det dödades hundratals vargar varje år.

En stark vargstam gör att vargen kan jagas aktivt utan att man riskerar vargens existens eller att hamna i fängelse för jaktbrott.

Publicerat
Hur många som bor på landet är inte djurägare i nån form? dom flesta som bor i våran by är djurägare.

Vi har haft varg som passerat igenom båran by, en av dom passerade ca 200 m från dagis mitt i byn. Bakom dagis/förskola är det en skogdunge som barnen springer och leker i. Jag har inget barn i skolan men min syster och övriga föräldrarna upplevde en obehagskänlsa.

Vargen dödar inte människor.. Jo i Kanada strök en student med och vill du att din son/dotter ska va människan som är undantaget i Sverige? För inte så längesen så sas det samma sak angående Björn, den utgjorde ingen risk för människan.

Säg det till farbrorn och hunden i jämtland som blev snyggt nerbäddad under gran..

Varg och rovdjur skapar ett obehag för många landsbygdsbor oavsett om dom är jägare, djurägare lr bärplockare.

Skulle vi säga samma sak om pedofiler? Dom utgör ju bara en problematik för barn men vi kan ju få bättre förståelse med information och utbildning!?!?

Jag vill defenitivt inte ha varg och varför ska vi ha varg i Sverige överhuvudtaget??

Ditt vargförakt är inte rationellt. Du måste sätta antal människor dödade av varg i relation till andra dödsorsaker. Det är flera hundra gånger större chans att ett barn blir träffad av blixten än att det blir dödat av en varg. Bara risken att ramla ute och dö är ofantligt mycket större än att bli dödad av varg. I västvärlden har en handfull människor blivit dödade av vilda vargar. Hur många har inte dött av olyckor på lekplatser, hala badrum, vassa köksknivar, mm? Trafikolyckor och vanligare saker behöver man inte ens räkna in. Älgen är MYCKET farligare än vargen.

Björnen och vargen är inte samma sak. Framför allt är inte synen på björnen lika känslomässig som synen på vargen. Och det förstår jag inte.

Det råder mycket oklarheter om den där kanadensiska studenten. Det fanns ingen klarhet i om han blev dödad av vargar eller en björn. Vissa sa att det var vargar som dödade killen, andra sa att det var en björn och att vargarna kom dit sen. Om det var vargar så var det ett unikt fall eftersom det var den första gången en vild varg dödat en människa i Nordamerika.

http://www.canada.com/topics/news/story.ht...af0d&k=8065

Jag förstår inte ens varför folk känner ett obehag av vargen när den INTE är ett hot. Vargrädslan bygger på okunskap.

Publicerat
En stark vargstam gör att vargen kan jagas aktivt utan att man riskerar vargens existens eller att hamna i fängelse för jaktbrott.

Men med 2000 vargar så vore det bara varg vi kunde jaga.

Publicerat
Men med 2000 vargar så vore det bara varg vi kunde jaga.

Vi behöver inte ha 2000 vargar men jag tycker 200 är för lite speciellt när vargstammen är inavlad.

Publicerat
Vi behöver inte ha 2000 vargar men jag tycker 200 är för lite speciellt när vargstammen är inavlad.

Även 200 är för mycket för dom som blir drabbade. Vi fick oss 2 vargar som fattade tycke för varandra och kom med den förtjusande ideén att ha umgänge, och vips så fanns det inte ett rådjur att jag på. Det är den bistra sanningen med att ha ohyra på skogen. 1997 var det sista året jag sköt ett rådjur på mina marker (450ha) men det är ju inte det värsta. Det är när hunden har lyckats få upp någonting och det går på långskjuts och du har inte en aning om det var sista gången du fick se din hund i livet.

Och kom inte med skitsnacket om att trafiken tar mer hundar än vargen för om man vet att postbilen kommer vid 13,30 tiden så är trafiken inga problem. Det är samma skitsnak om att jägarna skjute flre hundar också. För då räknas hela Sverige in och ta samma jämnförelse i varg områden så får man helt andra siffror.

Jag såg att du skrev i en annan tråd att man skulle lära hundarna att inte jaga varg :D Skitsnack. För en del vargar har lärt sig att där det skäller hundar finns ett lätt byte. Min hund drev för fulla segel och när vi försökte få henne av drevet så såg kompisen hur vargen låg och lyssnade på drevet men som tur var blev den lite osäker av honom och smet iväg.

Men men om du vill ha varg så är det dina problem, men jag är tämligen säker på att du kommer att ändra dig om DU behöver släppa DIN hund i ett vargområde.

Publicerat

Problemen med Vargen är att de just nu är konsentrerade till vissa områden i vårat land och detta innebär stora problem i dessa områden. Del målet är nått, så jag anser att det är dags att börja införa skydsjakt på varg.

Jag skulle bli mycket orolig om det började röra sig varg i min by. Men som tur är har vi inte dessa problem här men jag förstår do som bor i vargtäta områden att dom är oroliga och rädda.

Publicerat
  • Författare

Nå i förrgår kväll 120m (mätte med avstmätaren) gick det två vargar förbi mitt hus..

Jävlar så stor den ena ulven var, jag har aldrig sett en så stor varg som den..

Snacka om att den var mäktig.. (jaja, jag avskyr dem, men man kan inte skylla vargen för att den är varg; den är ett fulländat rovdjur) :P:D

Men vi vill inte ha dem springande här i byn :unsure::blink:

De gamla blir oroliga och vågar inte gå ut med sina hundar...

Publicerat
Nå i förrgår kväll 120m (mätte med avstmätaren) gick det två vargar förbi mitt hus..

Jag har inga synpunkter på din oro och det säger mycket om dig att du beundrar den trots allt men jag undrar, anser du detta vara ett tecken på "oskyggt" beteende?

Publicerat

Jag vill inte ha varg i Sverige, men faktum är, att när jag vandrar i Rättvikskogarna är jag mer rädd för björnen.

vargen hotar min livs-stil dvs jakten men björnen hotar ju mig.

Publicerat
  • Författare

Nej ett oskygt beteende är det inte, man kan inte skylla en varg för att den är en varg..

Så här har alltid vargarna gjort... Det är bara att läsa böcker och skrifter från äldre tider så iner man att så här har vargarna alltid gjort.

De har alltid varit intill byar där maten finns.

Att vargar enbart är ett ödesmark djur det är en skröna.... Är det 130cm med snö uppe i bergen så finns det ingen mat där, en varg överlever inte på magra skogsharar under en vinter :D

När maten vandrar iväg så finns vargen där födan är....

Är älgarna slut som de är här så får vargen finna föda på annat vis...