Publicerat April 17, 200917 yr Veckan lider mot sitt slut och eftersom jag har bestämt mig för att inte göra något vettigt som har med jobbet att göra innan jag går hem ska jag försöka minnas hur jag gjorde den mytomspunna portersåsen jag serverade till rådjurssteken för ett par veckor sedan. Ut och spring ett par kilometer innan ni äter denna (mildrar ett eventuellt dåligt samvete något) för när jag gör sås pratar vi grädde, smör och socker! OK, here goes. Ni behöver inte oroa er mängder eller nåt utan testa er fram till det som smakar bra. Vi kokar först en ordentlig fond. Detta är trevligt för man hinner dricka både ett och fler glas med kockvin under tiden. Hur gör vi då? Börja med att kapa upp lagom stora bitar lök, morötter, rotselleri och kanske tillochmed en bit kålrot. Fräs på blandingen i RIKTIGT smör. Salta och peppra lite här. Klutta ner lite tomatpuré och en halv kruka färsk timjan. Krossa några enbär när du ändå har brallorna nere och häv ner dessa i kastrullen. Jag har för mig att jag pytsade på lite färdig viltfond också men det är en helt valfri option. Nån matsked eller två räcker gott. Om du inte har köpt porter och svartvinbärssaft redan måste du göra det nu. Nu är det nämligen dags för dessa vätskor. Jag gjorde sås till fem pers och använde en halvliter porter och nån deciliter svartvinbärssaft. Proportionerna får ni som sagt labba lite med men detta funkade bra tycker jag. Jag försökte hitta en bra balans mellan den beska portern, de bittra bären och den söta saften. Provsmaka ofta och dutta på med det du tycker verkar saknas. Alltså; Slå på bira och svs och ett par sockerbitar eller kanske ännu hellre nån sked eller två med gelé. Rönnbär eller svartvinbär går utmärkt. Ta det lite varligt med socker eller gelé så att det inte blir för sött direkt. Det ska nämligen puttra på ganska länge det här och ju mer vätska som försvinner desto mer koncentrerade blir smakerna. Det är enklare att lägga till än att ta bort. Nu är det egentligen bara att softa loss ett tag. Låg värme och låt allt puttra på ett par timmar. Håll koll lite under tiden och smaka, smaka, smaka. Vi vill få till en fond med koncentrerade smaker. Detta ska vi späda med RIKTIG vispgrädde lite senare så du behöver inte vara rädd om smakar lite mycket av allting. Om det verkar bli torrt är det bara att pytsa på med lite mer porter, saft och så vidare. Det ska dock inte stormkoka och har du gjort någotsånär rätt ska det inte behövas. När du tycker att det börjar bli klart tar du fram silen och silar av fonden. Om du vill kan du fortsätta att reducera den silade fonden ett tag till. Du har väl inte glömt att dricka kockvin under tiden här? Kocköl funkar också men man får lite franska vibbar när man läppjar på ett glas rötjut. Och nu: Grädden vill ner i såsen. Gör grädden till viljes och puttra vidare. Lite beroende på vilken konsistens du är ute efter kan man låta såsen tjockna till genom att den får reducera eller så reder man den lite med majsstärkelse. Innan du serverar såsen tar du en försvarlig klick med rumsvarmt RIKTIGT smör och vispar ner i härligheten. Sen är det väl egentligen bara att frossa loss! Må så gott och glöm inte kockvinet för böveln!!! Här kommer bonusreceptet: Baka potatis av bakmodellen tills de är klara (hela utan folie). Dela den färdiga pluggen i två delar och gröp ur själva potatisen. Var lite varsam med skalen för de ska vi återanvända. Blanda potatisgegget med chevre (jag hade 5 potatisar och drog väl i en knapp decimeter lång bit chevre som jag tog bort det sega, yttre kittet på) och krydda med lite färsk, hackad timjan och fräst bacon. Baconet ska vara duktigt finskuret tycker jag. Slå i lite grädde i geggan. Stjälp tillbaka blandningen i de tomma potatisskalen och tillbaka in i ungen för lite skön gratinering. Nu har du ett par smarriga grejjer som funkar klockrent till steken eller sadeln. Fräs lite svamp och koka (tills den bara blitt lite mjuk, den ska fortfarande vara spänstig att tugga) lite fin sparris som du snabbt grillar på i stekpannan vettja. Över sparrisen öser du med fördel ett brynt smör (jag har för mig att jag pressade i lite citron i det brynta smöret också men det är valfritt). När du fått önskad konsistens på sparrisen (går ganska fort) så häller du av vattnet och spolar kallt vatten över den så att kokningen avstannar innan du steker på den. Borde gå hem som attan tycker jag. Lycka till och smaklig spis och framförallt: Trevlig helg på er! Mvh. Laz
Publicerat April 17, 200917 yr Lät jobbigt men sagolikt gott. Jag skickar PM nästa gång jag är i Stockholm och hälsar på dottern så kan du få ge mig en utbildning i den ädla konsten att göra en god sås. Ps. Portern, Rödtjutet och ölen plus en god singel malt kan jag stå för. Lasse
Publicerat April 17, 200917 yr Författare Lät jobbigt men sagolikt gott.Jag skickar PM nästa gång jag är i Stockholm och hälsar på dottern så kan du få ge mig en utbildning i den ädla konsten att göra en god sås. Ps. Portern, Rödtjutet och ölen plus en god singel malt kan jag stå för. Lasse Nja. Det sköna är att det inte är jobbigt alls. Följer man dessutom rådet att under själva såsskapandet intaga valfri mängd av favvovinet blir det bara roligare och roligare ju längre man håller på! Nu är jag enbart en ödmjuk stjärnkock på hobbynivå men jag delar gärna med mig av det lilla jag kan Om det dessutom väntar en smarrig ska vi säga, Highland Park eller Ardbeg, inom räckhåll är det som man säger; Avgjort! Må så gott! Laz
Publicerat April 17, 200917 yr Nja. Det sköna är att det inte är jobbigt alls. Följer man dessutom rådet att under själva såsskapandet intaga valfri mängd av favvovinet blir det bara roligare och roligare ju längre man håller på!Nu är jag enbart en ödmjuk stjärnkock på hobbynivå men jag delar gärna med mig av det lilla jag kan Om det dessutom väntar en smarrig ska vi säga, Highland Park eller Ardbeg, inom räckhåll är det som man säger; Avgjort! Må så gott! Laz Gäller det en rökig singel malt så står det blandat i bar skåpet Ardbeg Cola illa Port Ellen samt lite annat gott. Försöker hålla mig på ca 20 singel malt hemma. För det är bara gott.