Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ytterfilé!

Featured Replies

Publicerat

Var på lokala konsumbutiken igår och skulle handla något att slänga på grillen. I köttdisken hittade jag både fläskytterfilé och oxytterfilé :huh: Hade ett snack med en av personalen som jobbat länge med kött. Han bara suckade och vi svor lite tillsammans ;)

Har inte livsmedelindustrin någon heder i kroppen? Snacka om att vilseleda kunden med att skapa en produkt som inte finns. Oxytterfilén är ju inget annat än benfri biff och fläskbiten är benfri kotlettrad delad på längden.

Kollade priserna och biff i bit var 40 kronor billigare /kg jmf. med "ytterfilén". Fläskytterfilén var 40-50 kr dyrare än benfri kotlettrad och endast 10 kr billigare jmf med dansk fläskfilé och runt 40-50 kr billigare än svensk!

Var tvungen att testa oxytterfilén. Visst, det var en fin bit, men det är ju ingen "filé-kvalitet" direkt. Kanhända att just denna produkt har fått någon extravecka för mörning, men köper man en vanlig biff så är det ju bara att låta den ligga i kylen ett tag och möra.

"They fuck you at the drive-thru" borde ändras till "at the meat disk..." eller kanske hela jä-la affären så fort man sätter sin fot där.. :D

Känns som ett fall för PLUS-Sverker + samt att man är lyckligt lottat att tillgång till eget viltkött.

/Må

Publicerat

Som alltid annars så blir man blåst om man inte är påläst och kan själv ;)

Publicerat

Kan lova att jag har haft denna diskussionen massor av gånger på ett antal olika affärer...

De sista åren har ett antal "kreativa" nya köttbitar dykt upp i våra köttdiskar och de är rejält vilseledande...

Snart kan man väl köpa urbenade grisfötter som "bottenfilé" ;)

Publicerat

Kan det inte vara nått dom stulit från typ Hjortfile? där räknar man väl ofta biffen som file?

Publicerat

Många olika namn finns det delar som sitter på djuret.

Men en av dom bästa är i alla fall.

CONTRA FILLET, vilket är den vanliga biffraden.

CC

Publicerat
Kan lova att jag har haft denna diskussionen massor av gånger på ett antal olika affärer...

De sista åren har ett antal "kreativa" nya köttbitar dykt upp i våra köttdiskar och de är rejält vilseledande...

Snart kan man väl köpa urbenade grisfötter som "bottenfilé" :D

Då är man inte ensam precis, i stugan så har vi haft en bra ica butik känd för sitt fina kött och priser somgör att man handlar lite extra, de byggde ut för ett par år sen och blev kvantum, nu är det icas äckliga kött även där, har bytt till hemköp då köttet är bättre, men snart får man ta med sig en egen gris och kviga på semestern :lol:

Bottenfilé man vågar inte titta snart :P

Publicerat

Ytterfile´? Vad är det ? Jo en benfri bit av ryggbiff / kotlett beroende av vilket djur det handlar om.

Finns så mkt skit i våra affärer när det gäller kött.

Har slaktat o styckat i många år. En ryggbiff av en tjur av köttras är så stor att den knappt ryms på en normal tallrik. Titta på en ryggbiff i affären. Den är ta mig fan inte mer 5x10 cm i storlek. Detta gör att jag klassificerar det som en biff från en gammal mjölkko. Dvs. seg o oätlig. Djävla lurendrejeri affärerna sysslar med

Publicerat

Kommer ihåg när gammelkossan gick till slakt för hon hade gjort sitt och var runt 15-17 år rasen är hereford och när slaktprotokollet kom gick hon som extra prima, vi skickade iväg henne för att hon var gammal och seg, ät dåligt sista tiden, det är jobb med korna men attans vad jag saknar köttet.

Publicerat
Kommer ihåg när gammelkossan gick till slakt för hon hade gjort sitt och var runt 15-17 år rasen är hereford och när slaktprotokollet kom gick hon som extra prima, vi skickade iväg henne för att hon var gammal och seg, ät dåligt sista tiden, det är jobb med korna men attans vad jag saknar köttet.

Klassificeringen säger inget om ätbarheten Pertan. Bara andelen kött kontra ben/fett :lol:

Publicerat
Klassificeringen säger inget om ätbarheten Pertan. Bara andelen kött kontra ben/fett :D

Exakt och det var väl för at hon började bli gammal och inte orkade längre som fettreserven hade gått åt på tjockisen, vi hade inte velat haft den biffen :lol:

Publicerat
Exakt och det var väl för at hon började bli gammal och inte orkade längre som fettreserven hade gått åt på tjockisen, vi hade inte velat haft den biffen :D

Ok tolkade ditt inlägg som att du saknade köttet av just den gamla kon. Ödmjuk ursäkt för min feltolkning

Publicerat

Jag håller helt med att det är dummheter!

Hur vore det om alla barn fick lite enkel information om styckning i hemkunskapen, då skulle folk kanske bli lite svårare att lura.

Men sen finns det ju de folk som gärna låter sig luras för att det låte lite finare.

Publicerat
Ok tolkade ditt inlägg som att du saknade köttet av just den gamla kon. Ödmjuk ursäkt för min feltolkning

Nej aldrig, jag var kanske otydlig också.

Publicerat

Kor är nog det enda djur som byter kön när den slaktas....kossa till filé=oxfilé :D

Publicerat
Kor är nog det enda djur som byter kön när den slaktas....kossa till filé=oxfilé :D

:D

Är själv lite förbannad på affärerna då dem säljer dyrare kött med påhittade namn... Ska skälla på min mor då hon jobbar på en ICA-butik... :D:D

• 2 months later...
Publicerat

svärmor gick i filefällan i helgen.. kollade först på fläskfile men såg ju att dom andra färdigmarinerade var mkt billigare, och de var nån sorts ytterfile eller va fan de nu stod på förpackningen... men fy fan va dåligt kött de var.. stenhård och salt så in i bomben.. förmodligen en gammal julskinka som dom skurit till och kryddat... blir så förbannad... samma med kycklingfile... va fan de e ju kycklingbröst... ^_^

Publicerat
samma med kycklingfile... va fan de e ju kycklingbröst... :rolleyes:

Då formas en löstig tanke, Skulle man inte bli bra förvånad om man köpte en påse kycklingfiléer och det fakiskt låg massa kycklingfiléer i den =)

Nä nog för att det är dumt att säga hur böjd en gurka får vara, men en lag som säger vad som får kallas vad i köttdisken kanske inte vore så dumt.

Publicerat
svärmor gick i filefällan i helgen.. kollade först på fläskfile men såg ju att dom andra färdigmarinerade var mkt billigare, och de var nån sorts ytterfile eller va fan de nu stod på förpackningen... men fy fan va dåligt kött de var.. stenhård och salt så in i bomben.. förmodligen en gammal julskinka som dom skurit till och kryddat... blir så förbannad... samma med kycklingfile... va fan de e ju kycklingbröst... B)

Grattis, ni har betalat ett överpris på en delad kotlettrad, förmodligen lite gammal eftersom den var marinerad också. :D

Matfusk = matsnusk!

Publicerat
svärmor gick i filefällan i helgen.. kollade först på fläskfile men såg ju att dom andra färdigmarinerade var mkt billigare, och de var nån sorts ytterfile eller va fan de nu stod på förpackningen... men fy fan va dåligt kött de var.. stenhård och salt så in i bomben.. förmodligen en gammal julskinka som dom skurit till och kryddat... blir så förbannad... samma med kycklingfile... va fan de e ju kycklingbröst... :D

Var den köpt på Ica?

Publicerat

Otyget att kalla alla möjliga köttbitar för filé är bara ett sätt för livsmedelsbranchen att krama ut mer pengar ur konsumenterna. Om Svensson fick lära sig vad de olika köttbitarna är så skulle de inte bli lurade i samma omfattning som nu. Köttkunskap borde vara ett obligatoriskt moment i skolan :D

Publicerat
Var den köpt på Ica?

Svar JA

Publicerat
Svar JA

Då har dom inte skärpt till sig. Nått för Sverker eller Updrag Gransning igen.