Publicerat April 18, 200917 yr Var på lokala konsumbutiken igår och skulle handla något att slänga på grillen. I köttdisken hittade jag både fläskytterfilé och oxytterfilé Hade ett snack med en av personalen som jobbat länge med kött. Han bara suckade och vi svor lite tillsammans Har inte livsmedelindustrin någon heder i kroppen? Snacka om att vilseleda kunden med att skapa en produkt som inte finns. Oxytterfilén är ju inget annat än benfri biff och fläskbiten är benfri kotlettrad delad på längden. Kollade priserna och biff i bit var 40 kronor billigare /kg jmf. med "ytterfilén". Fläskytterfilén var 40-50 kr dyrare än benfri kotlettrad och endast 10 kr billigare jmf med dansk fläskfilé och runt 40-50 kr billigare än svensk! Var tvungen att testa oxytterfilén. Visst, det var en fin bit, men det är ju ingen "filé-kvalitet" direkt. Kanhända att just denna produkt har fått någon extravecka för mörning, men köper man en vanlig biff så är det ju bara att låta den ligga i kylen ett tag och möra. "They fuck you at the drive-thru" borde ändras till "at the meat disk..." eller kanske hela jä-la affären så fort man sätter sin fot där.. Känns som ett fall för PLUS-Sverker + samt att man är lyckligt lottat att tillgång till eget viltkött. /Må
Publicerat April 18, 200917 yr Som alltid annars så blir man blåst om man inte är påläst och kan själv
Publicerat April 18, 200917 yr Kan lova att jag har haft denna diskussionen massor av gånger på ett antal olika affärer... De sista åren har ett antal "kreativa" nya köttbitar dykt upp i våra köttdiskar och de är rejält vilseledande... Snart kan man väl köpa urbenade grisfötter som "bottenfilé"
Publicerat April 18, 200917 yr Kan det inte vara nått dom stulit från typ Hjortfile? där räknar man väl ofta biffen som file?
Publicerat April 18, 200917 yr Många olika namn finns det delar som sitter på djuret. Men en av dom bästa är i alla fall. CONTRA FILLET, vilket är den vanliga biffraden. CC
Publicerat April 18, 200917 yr Kan lova att jag har haft denna diskussionen massor av gånger på ett antal olika affärer...De sista åren har ett antal "kreativa" nya köttbitar dykt upp i våra köttdiskar och de är rejält vilseledande... Snart kan man väl köpa urbenade grisfötter som "bottenfilé" Då är man inte ensam precis, i stugan så har vi haft en bra ica butik känd för sitt fina kött och priser somgör att man handlar lite extra, de byggde ut för ett par år sen och blev kvantum, nu är det icas äckliga kött även där, har bytt till hemköp då köttet är bättre, men snart får man ta med sig en egen gris och kviga på semestern Bottenfilé man vågar inte titta snart
Publicerat April 18, 200917 yr Ytterfile´? Vad är det ? Jo en benfri bit av ryggbiff / kotlett beroende av vilket djur det handlar om. Finns så mkt skit i våra affärer när det gäller kött. Har slaktat o styckat i många år. En ryggbiff av en tjur av köttras är så stor att den knappt ryms på en normal tallrik. Titta på en ryggbiff i affären. Den är ta mig fan inte mer 5x10 cm i storlek. Detta gör att jag klassificerar det som en biff från en gammal mjölkko. Dvs. seg o oätlig. Djävla lurendrejeri affärerna sysslar med
Publicerat April 18, 200917 yr Kommer ihåg när gammelkossan gick till slakt för hon hade gjort sitt och var runt 15-17 år rasen är hereford och när slaktprotokollet kom gick hon som extra prima, vi skickade iväg henne för att hon var gammal och seg, ät dåligt sista tiden, det är jobb med korna men attans vad jag saknar köttet.
Publicerat April 18, 200917 yr Kommer ihåg när gammelkossan gick till slakt för hon hade gjort sitt och var runt 15-17 år rasen är hereford och när slaktprotokollet kom gick hon som extra prima, vi skickade iväg henne för att hon var gammal och seg, ät dåligt sista tiden, det är jobb med korna men attans vad jag saknar köttet. Klassificeringen säger inget om ätbarheten Pertan. Bara andelen kött kontra ben/fett
Publicerat April 18, 200917 yr Klassificeringen säger inget om ätbarheten Pertan. Bara andelen kött kontra ben/fett Exakt och det var väl för at hon började bli gammal och inte orkade längre som fettreserven hade gått åt på tjockisen, vi hade inte velat haft den biffen
Publicerat April 18, 200917 yr Exakt och det var väl för at hon började bli gammal och inte orkade längre som fettreserven hade gått åt på tjockisen, vi hade inte velat haft den biffen Ok tolkade ditt inlägg som att du saknade köttet av just den gamla kon. Ödmjuk ursäkt för min feltolkning
Publicerat April 18, 200917 yr Jag håller helt med att det är dummheter! Hur vore det om alla barn fick lite enkel information om styckning i hemkunskapen, då skulle folk kanske bli lite svårare att lura. Men sen finns det ju de folk som gärna låter sig luras för att det låte lite finare.
Publicerat April 18, 200917 yr Ok tolkade ditt inlägg som att du saknade köttet av just den gamla kon. Ödmjuk ursäkt för min feltolkning Nej aldrig, jag var kanske otydlig också.
Publicerat April 19, 200917 yr Kor är nog det enda djur som byter kön när den slaktas....kossa till filé=oxfilé
Publicerat April 26, 200917 yr Kor är nog det enda djur som byter kön när den slaktas....kossa till filé=oxfilé ______________ Är själv lite förbannad på affärerna då dem säljer dyrare kött med påhittade namn... Ska skälla på min mor då hon jobbar på en ICA-butik...
Publicerat Juli 6, 200916 yr svärmor gick i filefällan i helgen.. kollade först på fläskfile men såg ju att dom andra färdigmarinerade var mkt billigare, och de var nån sorts ytterfile eller va fan de nu stod på förpackningen... men fy fan va dåligt kött de var.. stenhård och salt så in i bomben.. förmodligen en gammal julskinka som dom skurit till och kryddat... blir så förbannad... samma med kycklingfile... va fan de e ju kycklingbröst...
Publicerat Juli 6, 200916 yr samma med kycklingfile... va fan de e ju kycklingbröst... Då formas en löstig tanke, Skulle man inte bli bra förvånad om man köpte en påse kycklingfiléer och det fakiskt låg massa kycklingfiléer i den =) Nä nog för att det är dumt att säga hur böjd en gurka får vara, men en lag som säger vad som får kallas vad i köttdisken kanske inte vore så dumt.
Publicerat Juli 6, 200916 yr svärmor gick i filefällan i helgen.. kollade först på fläskfile men såg ju att dom andra färdigmarinerade var mkt billigare, och de var nån sorts ytterfile eller va fan de nu stod på förpackningen... men fy fan va dåligt kött de var.. stenhård och salt så in i bomben.. förmodligen en gammal julskinka som dom skurit till och kryddat... blir så förbannad... samma med kycklingfile... va fan de e ju kycklingbröst... Grattis, ni har betalat ett överpris på en delad kotlettrad, förmodligen lite gammal eftersom den var marinerad också. Matfusk = matsnusk!
Publicerat Juli 6, 200916 yr svärmor gick i filefällan i helgen.. kollade först på fläskfile men såg ju att dom andra färdigmarinerade var mkt billigare, och de var nån sorts ytterfile eller va fan de nu stod på förpackningen... men fy fan va dåligt kött de var.. stenhård och salt så in i bomben.. förmodligen en gammal julskinka som dom skurit till och kryddat... blir så förbannad... samma med kycklingfile... va fan de e ju kycklingbröst... Var den köpt på Ica?
Publicerat Juli 7, 200916 yr Otyget att kalla alla möjliga köttbitar för filé är bara ett sätt för livsmedelsbranchen att krama ut mer pengar ur konsumenterna. Om Svensson fick lära sig vad de olika köttbitarna är så skulle de inte bli lurade i samma omfattning som nu. Köttkunskap borde vara ett obligatoriskt moment i skolan
Publicerat Juli 8, 200916 yr Svar JA Då har dom inte skärpt till sig. Nått för Sverker eller Updrag Gransning igen.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.