Publicerat April 20, 200917 yr Ingen dålig trofebild! Hittade den på 3Dshoots.com "I just got back from Zim and had a great trip. I had a 1 arrow kill with complete penetration on the biggest animal on land. I was using a GT500 at 90# 29" draw. Arrow was FMJ Dangerous Game 250's with a 8gr per inch wt tube and the Ashby head (315gr) by Alaska Bowhunting Supply and caped with a Firenock. The arrow weight 1100gr and was going about 210ft/sec. This was producing 107+ft/lbs. The penitration was incredible. It was a one arrow kill. This was a Problem Animal that was raiding crops. There is plenty of opertunity to hunt these animals and this was a total free range hunt."
Publicerat April 20, 200917 yr Inte illa... och totalt genomskott oxå.... Men det e klart med en pil på 1100 grain(77.7gram!) o en 90 pundare som skickar iväg pilen så stoppar du nog allt?
Publicerat April 21, 200917 yr de e sånt som får en å fundera på att köpa en kraftigare båge!.. .. APA Innovations, Black Mamba MX1, Camo (bmx1-09) 80#..6 1/8 tum Mvh Mamre!...
Publicerat April 21, 200917 yr de e sånt som får en å fundera på att köpa en kraftigare båge!.. ..APA Innovations, Black Mamba MX1, Camo (bmx1-09) 80#..6 1/8 tum Mvh Mamre!... Glöm den! Du har ju gått ner 11 kg så inte räcker din tyngd till för den bågen! Du är ju nere på det som kallas för frökenvikt! Går du ner mera så får du en 45 pounds båge i present! Men bara så du vet: Tycker om dig i allafall! Trots att det blivit mindre av dig att tycka om
Publicerat April 21, 200917 yr En liten fråga som poppade upp, om man skadeskjuter en elafant med pilbåge skulle nån gå med pilbåge på eftersöket då
Publicerat April 21, 200917 yr En liten fråga som poppade upp, om man skadeskjuter en elafant med pilbåge skulle nån gå med pilbåge på eftersöket då Nu har jag inte jagat elefant. Men man gör väl som med alla andra eftersök. Man tar det mest lämpliga vapnet för just tillfället. Jagar man gris med studsare så åker ju hagelgeväret med slug fram när det blir eftersök i trånga buskage. Har sett en film där man faktiskt fick tillfälle att skjuta 2 pilar i samma elefant. Första träffen tog bra, men man fick en till chans att skjuta och valde att göra det. Men som med allt farligt storvilt så finns en PH på plats med kulgevär i kraftig kaliber (minst 375 H&H). Tror faktiskt att bågjägaren är med på ett eventuellt eftersök och finns tillfälle så skjuter han nog det med ytterliggare en pil. Finns inte möjlighet så är det PH som tar studsaren.
Publicerat April 21, 200917 yr Glöm den! Du har ju gått ner 11 kg så inte räcker din tyngd till för den bågen! Du är ju nere på det som kallas för frökenvikt! Går du ner mera så får du en 45 pounds båge i present! Men bara så du vet: Tycker om dig i allafall! Trots att det blivit mindre av dig att tycka om jupp en rosa 45 poundare skulle klä dig Thomas.
Publicerat April 21, 200917 yr gillar inte detta. bågjakt på "normalt stora djur går ju bra :F de har ju stora sår gemfört med deras kropp. men en elefant ? såret måste ju vara att gemföra en jakt på älg med en 22lr .
Publicerat April 21, 200917 yr gillar inte detta. bågjakt på "normalt stora djur går ju bra :F de har ju stora sår gemfört med deras kropp. men en elefant ? såret måste ju vara att gemföra en jakt på älg med en 22lr . Nu tänker du fel igen min gamle vän! Börja inte jämföra kulans med pilens verknadssätt Jobbar helt olika men gör jobbet lika bra, du får ett lika stort ingångshål som utgångshål. Här kommer lite info om spetsen, för det är spetsen som dödar: Ashby jaktspetsen: - Gjorda av en solid bit av 440B Stainless Steel - .072 tum bladtjocklek - 58 Rockwell Hardness - Straight edge design - 25 graders enkelslipning (höger eller vänster) - Tanto spets - Smooth transition, low profile ferrule - Rakbladsvass och redo för jakt - 315 grains (20.4 g) - 3 per pack Skärdiameter: 1 1/8 tum = 28.57 mm. (samma diameter som jag har på mina razortips)
Publicerat April 21, 200917 yr gillar inte detta. bågjakt på "normalt stora djur går ju bra :F de har ju stora sår gemfört med deras kropp. men en elefant ? såret måste ju vara att gemföra en jakt på älg med en 22lr . Det spelar ju mindre roll om du gillar det eller ej. Faktum är att pilen har potential att fälla allt landlevande vilt. Inte behöver denna kille mer än ett vapen så kan han fälla allt från eremitkräftor till elefant. Snacka om allround vapen! Inte ens i detta fall kan man jämnföra kula mot pil. Han sköt alltså pilen rätt igenom en elefant. Här hemma diskuterar vi jakt på rådjur. Det är väl snarare mer lämpligt att tillåta jakt med båge på älg. De har ju större träffområden och borde ju vara lättare att träffa om man nu ska vara orolig för precisionen på en modern jaktbåge. Gary Bogner sköt en 3ton tung noshörning och en lika stor flodhäst, utöver elefant på en resa till afrika. Jaktspetsen är en ganska fantastisk uppfinning.
Publicerat April 21, 200917 yr Rätt imponerande å sån skjuts på en pil att den drar igenom en elefant, vilket skjutavstånd är max vid jakt på elefant och flodhäst? är det samma avstånd som övriga vilt eller har man olika avstånd för olika vilt Blir sugen ibland att prova det här med båge men jag kan inte ett skvatt
Publicerat April 21, 200917 yr Rätt imponerande å sån skjuts på en pil att den drar igenom en elefant, vilket skjutavstånd är max vid jakt på elefant och flodhäst? är det samma avstånd som övriga vilt eller har man olika avstånd för olika vilt Blir sugen ibland att prova det här med båge men jag kan inte ett skvatt De är samma som på allt annat vilt!.. men man ska ha lite högre anslagenergi! 111 joul har jag för mej är minimum!.. Mvh Mamre!..
Publicerat April 21, 200917 yr jupp en rosa 45 poundare skulle klä dig Thomas. Ni e sååååå söta mina hjärtan!... men jag tror inte APA tillverkas i Rosa!.. Pussssss Mvh
Publicerat April 21, 200917 yr En liten fråga som poppade upp, om man skadeskjuter en elafant med pilbåge skulle nån gå med pilbåge på eftersöket då Jag tror att en riktigt spetsig och tung sten skulle göra susen vid ett eventuellt eftersök! Å istället för eftersökshund kan man använda specialdresserade isbjörnar! Dom kunde förmodligen lägga ner elefanten oxå om den sprang alltför långt! Inget illa menat Xillo... Kunde som vanligt inte låta bli att vara lite lustig... MvH
Publicerat April 21, 200917 yr Jag tror att en riktigt spetsig och tung sten skulle göra susen vid ett eventuellt eftersök! Å istället för eftersökshund kan man använda specialdresserade isbjörnar! Dom kunde förmodligen lägga ner elefanten oxå om den sprang alltför långt! Inget illa menat Xillo... Kunde som vanligt inte låta bli att vara lite lustig... MvH Ha ha ingen fara men din version är ju onekligen an aning macho
Publicerat April 21, 200917 yr Ha ha ingen fara men din version är ju onekligen an aning macho Komplettera upp min tidigare beskrivning med en fällkniv, hubbabubba och 4 tandpetare så blir man ju rena "McGayver"! MvH
Publicerat April 21, 200917 yr ... minus isbjörnarna kanske... Känns mer "Skansen-Jonas" än McGayver...
Publicerat April 21, 200917 yr Här är en liten film från samma "testskjutning": Efter att elefanten var död sköt de med samma utrustning den hade jagats med, för att verkligen se hur djupt pilen skulle gå. Eller om det var ett lyckoskott med ett nära på genomskott vid jakten. I och för sig så var det ju ett genomskott: Spetsen var långt ute på andra sidan! Avstånd: 20 meter..