Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjututbildning - Jägarexamen

Featured Replies

Publicerat

Jag har nyligen (i onsdags) börjat på de praktiska momenten i jägarexamen. Idag är det dags igen, jag blev rejält besviken förra gången så idag ska jag åka till en annan klubb.

Besvikelsen består av följande:

1. 40 elever på 2 instruktörer, samt ovilja hos klubben att diskutera en effektivare utbildningsform.

2. Men ovanstående som utgång är det ju inte helt oväntat att det var 15 minuters genomgång, 5 minuters handhavande med instruktör och 95 minuters stående i kylan för att vänta för att sedan avslutningsvis höra en 5minuters avslutande genomgång. Obekväm som man är så frågade jag om hur fortsättningen skulle se ut och då sade de att det nog kan bli mycket väntan, så ta med ett sittunderlag, fika och något att läsa...

3. Planen är att vi först i augusti ska börja med klass1 -vapnen med tillhörande uppskjutning i oktober.

Alldeles åt helvete tycker jag, ja jag vet att alla gör detta på ideell basis och nej jag tycker att det inte är värt att slarva med utbildningen. Men ett halvår innan det är klart??

Är det så i hela landet eller är det läge att byta klubb?

Till saken hör att jag ser mig som en tämligen van skytt med ca 60 000 avlossade kulor de senaste 15 åren i olika former. Dock har jag aldrig varit i kontakt med jaktskyttet överhuvudtaget tidigare.

Jag läser ju att man kan gå en 3-dagars intensivkurs där man hinner skjuta upp med alla vapentyper, så varför ska det behöva ta 6 månader hos den lokala jaktskytteklubben??

• Svar 62
  • Visningar 11,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Det låter helt absurt det du håller på med!

Jag brukar coacha/träna skyttar till jägarexamen och vi har max 5 skyttar per instruktör så de skall hinna skjuta så mycket som möjligt! Vi säger åt dem att åka dit på fritiden mellan träningarna och träna själva med klubbens egna vapen och det är inga problem.

Generellt behöver "mina" killar tre träningar och sedan skjuter de upp med full pott.

Detta gäller samtliga praktiska övningar.

Kolla om det finns andra klubbar i närheten och om de har examinatörer på plats.

Publicerat
  • Författare
Det låter helt absurt det du håller på med!

Jag brukar coacha/träna skyttar till jägarexamen och vi har max 5 skyttar per instruktör så de skall hinna skjuta så mycket som möjligt! Vi säger åt dem att åka dit på fritiden mellan träningarna och träna själva med klubbens egna vapen och det är inga problem.

Generellt behöver "mina" killar tre träningar och sedan skjuter de upp med full pott.

Detta gäller samtliga praktiska övningar.

Kolla om det finns andra klubbar i närheten och om de har examinatörer på plats.

Jag ska till den "andra" klubben ikväll. Men där har det enbart hagelskytte.

Jag kan gärna åka en bit för att skjuta snabbare...

Kan detta hänga ihop med att klubben ta 100 spänn varje gång +ammunition. 40 elever 24 tillfällen á 100 spänn=96 000:-

Publicerat
  • Författare

Vilken enorm skillnad det kan vara mellan klubbar.

Trevliga instruktörer, 4 pers/instruktör. Deras bedömning är att uppskjutningen bör vara avklarad till midsommar.

Publicerat
Vilken enorm skillnad det kan vara mellan klubbar.

Trevliga instruktörer, 4 pers/instruktör. Deras bedömning är att uppskjutningen bör vara avklarad till midsommar.

Precis som det skall vara!

Grattis :P

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Men attans vad det är svårt med frånduva...

Jag har nu provat alla moment och det enda som jag inte klarar är den attans lilla frånduvan.

Publicerat
Men attans vad det är svårt med frånduva...

Jag har nu provat alla moment och det enda som jag inte klarar är den attans lilla frånduvan.

Tänk dig att lerduvan är en fågel.

Nu skjuter du "fötterna" på fågeln!

Den droppar ganska snabbt så här är det reaktionsskytte som gäller.

Här kommer ett tips på hur du snabbt klarar av detta moment.

1. Stå i färdigställning med kolven mot höften.

2. Ropa

3. Direkt när du har ropat så tar du upp kolven mot axeln så snabbt du bara kan och gör dig beredd att trycka av. (vänta INTE på lerduvan!)

4. Det tar nog en sekund innan duvan kommer och nu skall du lyssna på kastaren.

5. när du hör kastaren kommer duvan tämligen omgående och nu bara klämmer du av så snabbt det bara går - ett rökmoln kommer att vara resultatet!

Nu gör du på¨detta sättet 6 gånger i rad och så är du klar :D

Publicerat
  • Författare

Tackar!

Är det tillåtet att skjuta den redan på 5-6 meter?

Sen måste man ju förståss öva på var den kommer...

Publicerat
Tackar!

Är det tillåtet att skjuta den redan på 5-6 meter?

Sen måste man ju förståss öva på var den kommer...

Jag brukar ta dem betydligt tidigare än 5 meter! :D

Öva, öva och åter öva är det enda sättet att nöta in rutin på.

Du vill inte börja fundera den dagen en fasan lyfter eller en hare drar iväg, då blir det inget i grytan efter heller...

Publicerat

Skjuter han fasanen på 5 meter så blir det inget i grytan då heller. :D

Jag tycker frånduvorna i jägarexamen är något så in h-e korkat så det inte är sant. Eleverna lär sig att punktskjuta duvan med framgång och kommer sedan att få börja om från början med att svinga bössan rätt.

Min grabb 15år brukar vara med o skjuta och han sköt mest frånduvor, några rakt emot också. När jag avslöjade honom med att punktskjuta så var det slutskjutet på station 1 och 7 på skeetbanan, tvingade ut honom på 3-5 och sa "-nu har du chansen o visa vad duktig du är" :D

Det gick väl några askar innan han var närmare än 2 meter bakom...... :D Men det var ju jävligt dumt av mig för ungar lär sig snabbt och jag får spö emellanåt... :D

När jag köpte hagelbössa och hade halvtaskig tillgång till hagelbana så blev det så att jag bara kom för mig att skjuta frånduvor i ett par års tid. F-n vad jag bedrog mig och hur jag fortfarande lider illa av det. Det har tagit mig +2000skott att bara komma över 50% träff på 25st singelduvor på skeetbanan.

Finge jag bestämma så skulle de skjuta 5/10 på trapen eller på någon av skeetens stationer 3-5. Lägre träffprocent men det kräver att man lär sig grunderna rätt.

Publicerat
Skjuter han fasanen på 5 meter så blir det inget i grytan då heller. :D

Jag tycker frånduvorna i jägarexamen är något så in h-e korkat så det inte är sant. Eleverna lär sig att punktskjuta duvan med framgång och kommer sedan att få börja om från början med att svinga bössan rätt.

Min grabb 15år brukar vara med o skjuta och han sköt mest frånduvor, några rakt emot också. När jag avslöjade honom med att punktskjuta så var det slutskjutet på station 1 och 7 på skeetbanan, tvingade ut honom på 3-5 och sa "-nu har du chansen o visa vad duktig du är" :D

Det gick väl några askar innan han var närmare än 2 meter bakom...... :D Men det var ju jävligt dumt av mig för ungar lär sig snabbt och jag får spö emellanåt... :D

När jag köpte hagelbössa och hade halvtaskig tillgång till hagelbana så blev det så att jag bara kom för mig att skjuta frånduvor i ett par års tid. F-n vad jag bedrog mig och hur jag fortfarande lider illa av det. Det har tagit mig +2000skott att bara komma över 50% träff på 25st singelduvor på skeetbanan.

Finge jag bestämma så skulle de skjuta 5/10 på trapen eller på någon av skeetens stationer 3-5. Lägre träffprocent men det kräver att man lär sig grunderna rätt.

Instämmer helt med vad du säger!

Jag tycker inte man kan jämföra lerduvor med viltmål, men det handlar mer om säker vapenhantering än om att lära sig att skjuta. Harlöpet är väl det enda "svåra" momentet i hagelskyttet men när man väl har klarat jägarexamen så återstår många år av träning innan man kan ge sig på allt hagelvilt i har i landet.

När jag coachar/tränar skyttar till jägarexamen så skjuter jag ganske mycket med dem på skeetbanan för att de skall få en uppfattning om hastighet och framförhållning.

Publicerat
  • Författare
Instämmer helt med vad du säger!

Jag tycker inte man kan jämföra lerduvor med viltmål, men det handlar mer om säker vapenhantering än om att lära sig att skjuta. Harlöpet är väl det enda "svåra" momentet i hagelskyttet men när man väl har klarat jägarexamen så återstår många år av träning innan man kan ge sig på allt hagelvilt i har i landet.

När jag coachar/tränar skyttar till jägarexamen så skjuter jag ganske mycket med dem på skeetbanan för att de skall få en uppfattning om hastighet och framförhållning.

Haren gick riktigt bra, likaså presitionen och löpande älgen. Så det blir att skjuta några hundra plugg till på frånduvan med era tips och råd i bagaget.

Publicerat

En jämförelse är att eleverna skulle skjuta på en älgfigur som åker rakt ifrån dom istället för i sidled. Resultatet skulle bli att var och varannan skulle skjuta i "kryddligan" så fort älgen i skogen rörde på sig.

Sen är inget målskytte att jämföra med jakt även fast det är så man tränar.

Ett riktigt krav för älgbanan skulle istället vara att man ska skjuta ett antal poäng, kanske 40 av 60 möjliga på 12 skott men missar man träffområdet så är man kuggad. Dvs man kan avstå att skjuta upp till 4 skott om resten är femmor istället för att chansa.

Samma sak skulle man göra med lerduveskytte och jaktstigar för jaktträning mm. Skott utan för träffområde eller bom ger riktigt kännbara minuspoäng. Den som helt avstår skott klarar sig bättre än den som tar flera skott han inte klarar.

Om jag relaterar min min egen syn på jakt och de skott jag själv tar så har jag den sista säsongen haft 5 älgar på kornet och skjutit 2 av dom. Samtliga har jag osäkrat och hade fingret på avtryckaren. Om jag inte ser exakt det jag vill i kikaren så är det bara att hålla inne skottet. Eller rättare sagt, jag är oförmögen att få iväg skottet om jag inte får korset där jag vill. Sedan kvittar det om det är 20 eller 120 meter. Å andra sidan så satt skotten inom 5cm från tänkt träffpunkt på travande djur i halvfart.

Om vi ska återgå till topic och hur han ska klara duvorna utan gå djupare in i skyttet. Memorera duvans bana, välj en punkt där den till synes står still som en krympande prick på himlen. Lär dig att gå ner ordentligt med kinden och lämna några mm luft mellan duva o spång när man klipper till. Det kan bli så att man skjuter över på grund av att man inte kommer ner ordentligt och får då istället "korna" duvan.

Men bäst av allt så ställer de krav på att få lära sig o skjuta hagel på riktigt istället för att stressa fram till ett godkänt prov.

Mikael

Publicerat
  • Författare
...skulle skjuta i "kryddligan" så fort älgen i skogen rörde på sig.

Vad är kryddligan?

Publicerat

Kallas även för marinad eller vomligan. Vomskott med nice gojs i hela älgen. Bara att kavla upp armarna och börja ösa om det är riktigt illa och man får totalhaveri av vomen. :rolleyes:

Namnet kommer av den karaktäristiska smaken på filén.

Mikael

Publicerat
  • Författare
Kallas även för marinad eller vomligan av den karaktäristiska smaken på filén.

Mikael

Jahaaa

Publicerat

Händer inte så sällan i skogen av att folk stannar upp i svingen på grund av osäkerhet kring framförhållningen. Skottet hamnar då för långt bak i vomen.

Jag har sprängt vomen på grund av kulhaveri vid skott trots "perfekt" träff 3cm bakom bog.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jaha, uppskjutning på onsdag. Tror att jag tar tillfället i akt och besöker skjutbanan ikväll för att fila lite till på duvan och haren.

Några sistaminutentips?

Är det smart att bara skjuta några få men välriktade skott a´la uppskjutningen för att se hur det går eller ska man sikta på att bränna så många duvor som möjligt??

Publicerat

Skjut som om du skulle skjuta upp,

sen har du bara att genomföra samma skjutning igen vid uppskjutningen.

Ie träna ditt tävlingsmoment.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Skjut som om du skulle skjuta upp,

sen har du bara att genomföra samma skjutning igen vid uppskjutningen.

Ie träna ditt tävlingsmoment.

/Christian

Tack Täby/Årröd/Bergshamra-Christian, det är i de banorna jag har tänkt. Ville få det bekräftat.

Publicerat

Kanske borde byta namn till Nationella Christian men det torde vara upplagt för att missuppfattas,

lycka till nu med träningen.

/C

Publicerat
  • Författare

Här ska jag berätta om min uppskjutning för den som är intresserad.

Efter sedvanlig erforderlig skjutträning på jaktskyttebanan i Gamleby så var det dags för uppskjutning idag. Så här genomförde jag den:

Måndagen den 18/5

Sista träningen inför uppskjutningen gick hyggligt med ca 20% bom på lerduvorna och alla försöken på haren godkända.

Idag klockan 15:15

Hämtar lillflickan extra tidigt från dagis för att i möjligaste mån undvika friktion när jag åker till skjutbanan.

16:20

Uppladdning i form av en föga inspirerande middag bestående av rester från gårdagens kyckling tillsammans med spaggetti och ketchup. Mysig och rofylld middagsstund men min lilla dotter, perfekt uppladdning.

17:05

Avfärd mot skjutbanan.

17:35

Snabbt stopp vid bankomaten.

17:45

Ankomst till skjutbanan, justerar klädseln efter väder och går på toaletten för att vara pigg och på hugget.

18:05

Påböjar jag kombinationsstigen (säker vapenhantering och avståndsbedömning). En kort instruktion om läget sedan bär det av längs stigen. Framme vid första cirkeln bekämpar jag glatt 4 mål och avstår 1 innan han pekar på ett 5:e mål och säger att det var det målet som han menade. Jag bekämpar det målet också varefter provledaren avbryter provet och meddelar att jag ska stanna i nästa cirkel och avvakta hans målspel. Sedan forstätter vi provet och jag skjuter ovh avstår om vartannat. Drefter spelar han upp några scenarion och jag hänger på och spelar teater för fulla muggar. Det hela slutar med att jag får med mig ett godkänd och ett plus i kanten för min skådespelarinsats.

18:20

Släntrar jag ner till lerduvekastaren, solen skiner men det ligger ett hotfullt muller i luften. Pulsen var väl lite väl hög och jag hade lite väl bråttom så resultatet låter sig inte vänta. Bom, bom, bom/bom, bom/bom, träff, bom/bom

Därefter laddar jag de 3 resterande skotten för att öva bom, bom, bom.

Underkänd.

Därefter släntrar jag upp till klubbhuset och deppar i en timme och vill åka hem, men avstår. Sakta men säkert återvänder humöret och kämparviljan i takt med att vädret blir allt sämre. När det sedan börjer regna på allvar så känner jag mig sugen på att fortsätta.

19:35

Promenad till harbanan, som näst siste "elev" kommer jag dit och nu öser regnet ner. Där står hon och väntar i regnet, fryser gör hon säkert också men jag är taggad så jag ber att få påbörja provet. Jag kallar på haren och skjuter ett skott därefter vapenfel, får tillstånd att skjuta även skott nummer 2 på utgående och tar därefter den ingående. Markören lyfter av sig kepsen och kommer ner med tavlorna till mig. 18 hål i den ena och 32 i den andra.

Godkänd!

19:50

Frågar om det möjligen går att få hjälp att skjuta om provet med duvorna, i hällande regn och med åska dundrande kände jag mig tillfreds och litade påde på min instinkt och min förmåga att prestera när det gäller. Denna gången vart det 5 träff och en bom.Godkänd!

20:10

Bara att slanta av det extra provet och åka hem med en ny efrarenhet i bagaget.

Publicerat
  • Författare

Oändligt skönt och nu ser jag verkligen fram emot resten av proven!

Publicerat

Grattis till hagelprovet då :lol:

Härligt att vara klar med "formalian" så att du kan börja övningsskjuta på "riktigt"

Publicerat

Grattis!!! :lol: