Publicerat April 24, 200917 yr Tanken här är att inspirera fler att öka intresset för jakt hos småbarnen runt omkring!! I min närhet börjar grann-pojken, som nyligen fyllt 3 år, påvisa små små tecken av att falla för hans faders intresse, dvs. JAKT!! Tanken var att färdigställa projektet inför 3-års dagen, men det hanns inte med, och nu inser jag att det passar nog bättre om ett halvår-år till. Den sk. "träbössan" blir rätt tung och kraftig trots allt. Då jag själv var 14 år så fick jag nån fix-ide att göra en kolv till farfars gamla Mauser som jag tänkte överta senare. Fick så småningom tag i en annan kolv som var färdigfräst och mitt kolvprojekt avstannade. Tur var väl det...såhär i efterhand , 16år senare inser man ju att den förmodligen inte blivit särskilt fin trots allt. MEN...då kom jag ju på idén att använda denna kolv till en nyttig och trevlig gåva till grannpojken. Ska han ha möjlighet att fråga om min dotters hand om sisådär 20år så vore det ju trevligt om han fastnade för samma intresse som sin far... Nåja, planerna ser ut som följer... Träkolven i björk fräses ur för pipa och "låda" Pipan blir av ett 16mm titanrör som poleras och sedan mattas av. "Låda" och "slutstycke" kommer förmodligen göras av aluminiumrör. Slutstycket ska vara repeterbart och kunna dra en tom-laddad patron fram å åter i "patronläget" Avtrycket är väl största problemet...antagligen blir det en fast avtryckare som bara sitter i kolven. Kan ju inte lägga ner huuuur mycket jobb som helst...eller?? Detta projekt kommer följa över lång tid. Inget som hinns med på några veckor då det är fullt upp med annat. Pojken ska ju växa på sig lite också så han orkar hålla i "träbössan"!!
Publicerat April 24, 200917 yr Författare Lägger in en första bild på projektet. Har inte hittat nåt lämpligt rör för låda och slutstycke ännu, men det kommer väl.... Stocken är ju lite väl grov ännu, men den får se ut sådär tills dess jag fräst ner pipa och låda.
Publicerat April 24, 200917 yr Inte illa! Ser jättefint ut dedär. Pojkin kommer att bli jätteglad när han får dendär! Man vet ju själv när man va glop hur kul det var när man fick sin första träbössa... mvh C-A
Publicerat April 24, 200917 yr Författare Ser ut att bli en fin storviltbössa det där Ja det är frågan vad man ska välja för kaliber?
Publicerat April 24, 200917 yr Vart inspirerad av ditt bygge så nu har jag två glada grabbar här med nya bössor Gammalt kopparrör blev till pipor och kolv i furu och jag har sågspån och slipdamm över hela mig nu! Skall lacka/måla "pangarna" i morgon.
Publicerat April 24, 200917 yr Sedär Sedär. henrik blev en riktig inspirationskälla Men du har lyckats laga 2 st på en kväll? Van träsnidare?
Publicerat April 24, 200917 yr Sedär Sedär. henrik blev en riktig inspirationskälla Men du har lyckats laga 2 st på en kväll? Van träsnidare? Man kommer mycket långt med en bänksåg, sticksåg, handöverfräs, slipmaskin, tigersåg osv... Mina killar gillar inte att vänta på saker så jag är van att snabba på På söndag har jag lovat att vi skall måla bössorna samt fixa kikarsikten till dem.
Publicerat April 25, 200917 yr Titanpipa...det lärt dyrt.. Avtryckare ja, du har inget gammalt luftgevär som ligger och skräpar, eller en enkel leksakspistol eller nått som du kan sno prylar ifrån ? Kul projekt förövrigt, och hedrande att leda in pöjken på den rätta vägen ! Mvh
Publicerat April 27, 200917 yr Författare Titanpipa...det lärt dyrt.. Avtryckare ja, du har inget gammalt luftgevär som ligger och skräpar, eller en enkel leksakspistol eller nått som du kan sno prylar ifrån ? Kul projekt förövrigt, och hedrande att leda in pöjken på den rätta vägen ! Mvh Hmm...går ju inte direkt å köper titanrör....å då går det ju bra!Fördelen är ju ett rör som blir lätt, tunnväggigt och rätt obefintlig risk att det böjs/viker sig...som det förmodligen kommer göra om man väljer ett i ALU. Trycke på G. Hittade också ett lämpligt pojksikte...från en 299kr Rusta-luftbössa
Publicerat April 27, 200917 yr Man kommer mycket långt med en bänksåg, sticksåg, handöverfräs, slipmaskin, tigersåg osv...Mina killar gillar inte att vänta på saker så jag är van att snabba på På söndag har jag lovat att vi skall måla bössorna samt fixa kikarsikten till dem. Inget jäkla kinajunk nu!
Publicerat April 27, 200917 yr Inget jäkla kinajunk nu! Näe nu vill vi se Jewell trycke, nån fin S&B kikare monterade i Warne qr montage, recknagels öppna åsså en kolv av nån fin valnötsbit i minst D-kvalla
Publicerat April 27, 200917 yr Inget jäkla kinajunk nu! Njae, men mina ungar pallar inte att vänta på B25 kvalitet... (båda är autistiska och har t o m sämre tålamod än sin far ) Men de är hur nöjda som helst och "jagar" hej vilt på tomten! Håller som bäst på med att bygga kikarsikten i PVC med hårkors av ståltråd. Dock har min 5-åring klagat på avsaknaden av nätskärning. -"Inga ränder?" säger han
Publicerat April 28, 200917 yr Författare Njae, men mina ungar pallar inte att vänta på B25 kvalitet... (båda är autistiska och har t o m sämre tålamod än sin far )Men de är hur nöjda som helst och "jagar" hej vilt på tomten! Håller som bäst på med att bygga kikarsikten i PVC med hårkors av ståltråd. Dock har min 5-åring klagat på avsaknaden av nätskärning. -"Inga ränder?" säger han Vi måste ju få se nån bild på bössorna. Gärna efter den där nätskärningen
Publicerat April 28, 200917 yr Jag gjorde en bössa åt min ex. sambos grabb när vi bodde ihop, jag höll på att fixa med en kolv till en studsare och givetvis ville han också ha en bössa.. Jag gjorde en kolv ur en furuplank modell 2"x 4" det blev lite pyssel men kolven passade grabben bra, kindstöd hade den också.. Pipa och mekanism gjorde jag i ett av ett rostfritt rör, jag fräste ett L-format spår i bakkant på pipan och framför dett ett ovalt spår som "hylsutkast". Själva slutstycket gjorde jag av ett rundjärn som passade i röret, Borrade ett hål i rundjärnet som jag sedan gängade, drog i en bult och monterade en bakelitkula som slutstycksknopp. I framskjutet läge döljs hylsutkastarhålet av rundjärnet , i bakkant på pipan hade jag samkapat pipa och rundjärn så dom låg jäms med varandra. Då man lyfte slutstyckshandtaget och drog tillbaka så öppnades hylsutkastet och "slutstycket" kom ut halvvägs ur lådan, som på en "riktig bössa" Uppe på lådan fäste jag en skena där jag monterade ett kasserat kikarsikte från ett luftgevär. Som avtryckare monterade jag en rostfri skruv som jag kapade skallen på, det blev för mycket meck att fixa ett "fungerande trycke". Har ritat en bild som kanske beskriver bättre..
Publicerat Maj 2, 200916 yr Författare Hur går det Henrik några framsteg. Ujuj...inte så het på gröten nu.... Nä jag letar fortfarande nåt lämpligt ämne för lådan. Har inte direkt samma förutsättningar längre då vi på nya jobbet bara har nån liten urmakarsvarv som fan inte går att svarva mer än typ klockspindlar på...hehe. Så jag måste väl leta tills jag hittar nåt rör som innebär rätt lite materialborttagning. Nåja, jag har ju ingen panik. Den här årstiden är det mycket annat som ligger i görningen... Men nu har jag ju tryckesfrågan löst i allafall!! Tackar ödmjukast för det! Blir lyxigt värre!!! /Henke
Publicerat Maj 2, 200916 yr Men vad ska grabben skjuta då..... Vi brukade göra så att man kunde skjuta gummisnoddar med dom. Ända till de kom på att man kunde sätta ett 1g blysänke på gummisnodden och börja skjuta sönder saker... Mikael
Publicerat Maj 3, 200916 yr Hur fan får man ned storleken på bilder man har tagit med digitalkameran. Kan inte förmedla dem! Min far har gjort ett par jättefina gevär med gravyr i kolvarna bestående av grabbarnas namn. Riktiga slutstycken med lås, och egentillverkad ammo som kan repeteras, samt att jag satt på ett par fina "gluggar" som den minste sonen önskade! Men jag förstår om ni inte vill hjälpa mej med bilderna, ni skulle bara bli avundsjuka!!! Hoppas ändå på hjälp med bildinläggen så de riktiga entusiasterna får sitt! MVH Mollskinnaren!
Publicerat Maj 7, 200916 yr hmm Underbart fina projekt ni har pågång. Minns ett litet problem från min egen barndom. Nämnligen det att min "pipa" luktade krut och det var svårt att få ur allt papper och att min mor inte blev så glad när hon såg mitt krutstänkta ansikte. Så tipset är att se till att det är tätt bakåt! Om ni nu inte har bättre pli på era ungar än mina föräldrar hade...
Publicerat September 30, 200916 yr Riktigt härligt projekt! Jag minns när jag fick min första bysse, va glad jag var då Hur fan får man ned storleken på bilder man har tagit med digitalkameran. Kan inte förmedla dem! Min far har gjort ett par jättefina gevär med gravyr i kolvarna bestående av grabbarnas namn. Riktiga slutstycken med lås, och egentillverkad ammo som kan repeteras, samt att jag satt på ett par fina "gluggar" som den minste sonen önskade! Men jag förstår om ni inte vill hjälpa mej med bilderna, ni skulle bara bli avundsjuka!!! Hoppas ändå på hjälp med bildinläggen så de riktiga entusiasterna får sitt! MVH Mollskinnaren! Ett tips är att söka på google efter "free image resizer" eller något i den stilen så finns det program där du matar in storleken du vill att bilderna ska bli! Mvh
Publicerat September 30, 200916 yr Riktigt härligt projekt! Jag minns när jag fick min första bysse, va glad jag var då Hur fan får man ned storleken på bilder man har tagit med digitalkameran. Kan inte förmedla dem! Min far har gjort ett par jättefina gevär med gravyr i kolvarna bestående av grabbarnas namn. Riktiga slutstycken med lås, och egentillverkad ammo som kan repeteras, samt att jag satt på ett par fina "gluggar" som den minste sonen önskade! Men jag förstår om ni inte vill hjälpa mej med bilderna, ni skulle bara bli avundsjuka!!! Hoppas ändå på hjälp med bildinläggen så de riktiga entusiasterna får sitt! MVH Mollskinnaren! Ett tips är att söka på google efter "free image resizer" eller något i den stilen så finns det program där du matar in storleken du vill att bilderna ska bli! Mvh Får ursäkta mitt dåliga internet på landet. Hängde sig och skickad om....
Publicerat November 19, 200916 yr och min farsa var så smart att han byggde armborst åt oss då jag å bror var små kul att skjuta med men frågan kvarstår. var det verkligen så smart