Publicerat April 26, 200916 yr Bra kvalitet men inte dom skarpaste linserna. Vad ska du ha det till för jakt?
Publicerat April 26, 200916 yr Författare Bra kvalitet men inte dom skarpaste linserna. Vad ska du ha det till för jakt? Ska ha den till älgjakt och kanske lite toppjakt. Har en 3-9 men jag tycker den blir för stor i skogen då jag gå som hundförare Har hittat en beggad leupold som e två år gammal. Tänkte att 2:an kanske funkar bättre i skogen.
Publicerat April 26, 200916 yr Allting är visserligen relativt men jag köpte en vx-1 för några år sedan,en 4-12 för bockjakt var tanken. Efter en månads bockjakt så såldes den och en vari x-III inköptes istället. Dålig skärpa och framförallt dålig upplösning under disiga,dimmiga och skumma förhållanden,tappade flera bockar pga det. Inga problem med vari x -III efter det. /Micke
Publicerat April 27, 200916 yr Ska ha den till älgjakt och kanske lite toppjakt.Har en 3-9 men jag tycker den blir för stor i skogen då jag gå som hundförare Har hittat en beggad leupold som e två år gammal. Tänkte att 2:an kanske funkar bättre i skogen. Jag har en Vari-X II Scandinavian 1-4x20 till salu, men du kanske tycker den blir för liten?? Men som hundförar kikare är den kanon. 4ggr är väl lite klent till toppjakt. Köp min och ha kvar din andra, sen skaffar du snabbmontage så du kan byta!!!
Publicerat April 27, 200916 yr Precis som MrMauser säger så är det en vida skillnad på VXI och VXIII, men jag måste faktiskt säga att de två VXI 2-7x33som finns i det här hemmet har funkat bra hittills. Frugan har en på sin T3 Battue som hon har som hundförarpang på älgjakten, och hon är nöjd vad det verkar, och jag har satt min på 336:an, denna kombo är ojagad än så länge dock, ska testa detta på bockjakten nu, och det kan mycket väl visa sig att det inte funkar i det skumma ljuset som kan råda då, men då jag hade den på min T3:a under älgjakt, så funkade den bra. Men VXI får nog anses som en ren dagsljuskikare, och allt man gör med en VXI gör man väl bättre med en VXII eller VXIII, men det är ju lite andra pengar i de två sistnämda också. Mvh
Publicerat April 27, 200916 yr har haft ett vx-I det var inte roligt att titta i men mekaniskt var det inga problem.
Publicerat April 27, 200916 yr Lustigt att era upplevelser är totalt motsatta mina med den kikaren. Jag har två Zeiss och två Leupold, den ena är en gammal 90-serie Vari XIII och den är fin och bra på alla sätt. Den allra billigaste kikaren jag har är just en VXI 3-9x40 och jag hade märkligt nog den under hela bockjakten och var förvånad över hur länge jag kunde sitta på pass med den kikaren. Sköt en bock i september ganska hyfsat sent på kvällen och blev förundrad över att jag faktiskt både såg bocken och riktmedlet. Så jag skulle vilja säga att det är en oerhört prisvärd kikaren som du gott och väl kan ha både till älgjakt och toppjakt - inga problem. Anledningen att jag jagade bock med den var mest att jag hade köpt en beggad Tikka som jag ville testa, för det är ju knappast förstahandsvalet vid skymningsjakt, men väldigt bra för så lite pengar.
Publicerat April 27, 200916 yr Av dessa svar kan jag inte göra annat än att konstatera att det måste vara väldigt varierande kvalitet på Leupolds VX-I serie. /Micke
Publicerat April 27, 200916 yr Av dessa svar kan jag inte göra annat än att konstatera att det måste vara väldigt varierande kvalitet på Leupolds VX-I serie./Micke Det är möjligt..............men tror mer på varierande "kvalitet" bland användarna............och hur man upplever saker och ting.....
Publicerat April 27, 200916 yr Klart att man inte kan jämföra en VX1 med en Zeiss, men att den enkla Leupolden duger till älgjakt och toppjakt, hyser jag inte minsta tivel om. Jag tycker ändå att jag har bra grejer att jämföra med och måste verkligen beteckna VX1:an som prisvärd. Hur det är med min "användarkvalitet" kan jag inte själv bedöma. Jag har ändå haft Zeiss sedan 1987, så jag tror att jag vet lite ungefär vad jag pratar om här.
Publicerat April 27, 200916 yr Allt handlar ju om krav, förväntningar, förmåga- både att bruka optiken som den fysiska förmågan att se genom den. För egen del håller jag med föregående talare och påminner om att vi talar om optik som är sammansatt av prispressade delar av lågbetald arbetskraft. Som svar på den inledande frågan ser jag att flera redan har angett det, en Vx1:a kommer att fungera bra till älgjakten som hundförare. /C
Publicerat April 27, 200916 yr Författare Klart att man inte kan jämföra en VX1 med en Zeiss, men att den enkla Leupolden duger till älgjakt och toppjakt, hyser jag inte minsta tivel om. Jag tycker ändå att jag har bra grejer att jämföra med och måste verkligen beteckna VX1:an som prisvärd. Hur det är med min "användarkvalitet" kan jag inte själv bedöma. Jag har ändå haft Zeiss sedan 1987, så jag tror att jag vet lite ungefär vad jag pratar om här. Hade bara plånboken tillåtet hade valet varit enkelt Men tyvärr så kan man inte få allt. Har en sportsmann nu å jag tycker den duger gott å väl till min jakt förutom att förstoringen e för stor, vx1 måste väl ändå vara bättre än sportsmann
Publicerat April 27, 200916 yr Vad är din budget? Ibland kan man göra fynd tex en beggad Helia 2,2-9x42 är oändligt roligare än en Vx1 till en rimlig penning. Håll ögonen öppna efter begagnad optik, det kan absolut löna sig Ska se om jag hittar nåt... Mvh Johan
Publicerat April 27, 200916 yr http://www.blocket.se/vi/21180107.htm?ca=18_s http://www.blocket.se/vi/19814437.htm?ca=18_s ( Nickel Supra 2-6 ) Perfekta hundförar & skogsikten med mycket högre nöjdfaktor Torsbohandels har mycket bra begagnat, bara att anlita dr Google Lycka till!!//Johan
Publicerat April 27, 200916 yr Författare Vad jag egentligen ville veta är leupolden bättre än min sportsmann?
Publicerat April 27, 200916 yr Jag har en VX I 3-9x40 på min 22lr samt en VX I 4-12x40 som satt på min 22hornet, båda är helt ok enligt mig och funkar fint till dagsljusjakt. Man ska ju vara på det klara med att man "får vad man betalar för" men enligt mig så har du mycket kikare för pengarna om du köper en VX I:a
Publicerat April 27, 200916 yr jag har en VX1 4-12 på min 6,5:a, sköt fältskyttetävlingen här i Umeå med den, lite pissiga (läs: oskarpa) linser och ingen parallax-justering, men jag träffade 4/6 skott på 585 meter och bommarna kan man inte klandra siktet för. Det är följsamt på justeringsrattarna, skottfast och mycket kikare för pengarna, att det inte är en svarre eller zeiss kan man inte sticka under stol med, med det spöar sportsman med hästlängder. p.s har även en vx1 1-4 på älgbössan (300 win mag) och det fungerar yppligt i dagsljus. DOCK! ska du jaga mycket i skymmning så skulla jag satsa på en begagnad VX-III Andreas
Publicerat April 28, 200916 yr Vad jag egentligen ville veta är leupolden bättre än min sportsmann? JA det är bättre en din sportsman....MEN jag skulle fortfarande rekommendera att " Look outside the box" så att säga. Hur klyschigt det än må låta så får du så Otroooligt mycket mer sikte om du letar lite bland begagnade sikten, talar av egen erfarenhet och jag tror många instämmer. Men som sagt. Lycka till! Mvh Johan
Publicerat Maj 13, 200916 yr Författare Precis som MrMauser säger så är det en vida skillnad på VXI och VXIII, men jag måste faktiskt säga att de två VXI 2-7x33som finns i det här hemmet har funkat bra hittills.Frugan har en på sin T3 Battue som hon har som hundförarpang på älgjakten, och hon är nöjd vad det verkar, och jag har satt min på 336:an, denna kombo är ojagad än så länge dock, ska testa detta på bockjakten nu, och det kan mycket väl visa sig att det inte funkar i det skumma ljuset som kan råda då, men då jag hade den på min T3:a under älgjakt, så funkade den bra. Men VXI får nog anses som en ren dagsljuskikare, och allt man gör med en VXI gör man väl bättre med en VXII eller VXIII, men det är ju lite andra pengar i de två sistnämda också. Mvh Har nu varit å inhandlat et vx1. Och upptäckte till min stora förskräckelse att det va ju inte klickjustering på det. De råkade ha framme två exakt likadan sikten förutom att det var klick på den ena ( den som jag skulle köpa) Har du klick på den du använder?
Publicerat Maj 13, 200916 yr Har nu varit å inhandlat et vx1.Och upptäckte till min stora förskräckelse att det va ju inte klickjustering på det. De råkade ha framme två exakt likadan sikten förutom att det var klick på den ena ( den som jag skulle köpa) Har du klick på den du använder? jag tycker om Leupold's microfriktions moa justering Andreas
Publicerat Maj 13, 200916 yr Författare jag tycker om Leupold's microfriktions moa justeringAndreas Ok låter bra hade inte så stor lust att köra 25 mil för att byta sikte. E det nå specielllt som bara leupold har och funkar det lika bra som klicken?
Publicerat Maj 13, 200916 yr det är skottfast och det fungerar. det är 14,5 mm mellan strecken på 100 meter om du har samma som på min bild. ( 1/2 moa) Andreas
Publicerat Maj 13, 200916 yr även jag gillar den justeringen så länge man inte ska justera kikaren för avstånd före skottet då måste man köpa till target ratt.
Publicerat Maj 13, 200916 yr Författare det är skottfast och det fungerar.det är 14,5 mm mellan strecken på 100 meter om du har samma som på min bild. ( 1/2 moa) Andreas precis så ser den ut. Hur gammalt e det där?