Publicerat Maj 11, 200916 yr Igår kväll har man varit på säsongens första bäverjakt, men det sket sig när en stor älgtjur kom och sprang över bäcken ca. 30 m ifrån mig. Jag hade då ingen bäver inom synhåll när detta skedde. Jag gav upp efter denna incident. Jag har varit med om det förr, så det var inte första gången!
Publicerat Maj 11, 200916 yr Tog min första bäver nu i kväll ! Frihands skott på knappa 20m. Han satt på ett fält träd i sjön. Läckert! Har du vägt den?
Publicerat Maj 12, 200916 yr Tar du gället på din Jimbolo? Min lilla bäver hade ingen gäll att skryta med direkt.
Publicerat Maj 12, 200916 yr Hade tänkt de men de bidde inte så. Vet inte hur man tar reda på de nämligen. Skär man ut hela säcken eller tar man bara innehållet o ska det torkas sen eller ner i sprit på en gång???? Min vägde 17kg
Publicerat Maj 12, 200916 yr Hade tänkt de men de bidde inte så.Vet inte hur man tar reda på de nämligen. Skär man ut hela säcken eller tar man bara innehållet o ska det torkas sen eller ner i sprit på en gång???? Min vägde 17kg Jag torkar det först, sen ner i lite sprit och får liga så och dra ett bra tag. Så har du esens att slå i den tilltänkta snapsen sen. Ett varningens finger när det ät dags att blanda. Smaka av med lite i taget, har en mycket stark smak.
Publicerat Maj 12, 200916 yr Kan jag få lite tips angående pälsen. Det sitter nu på tana utspänt i en cirkel. Finns det nåt smarta sätt att renskära skinnet så det blir runt o fint i ytterkanterna och att få det symmetriskt rund / ovalt ? Hur länge sitter era skin på tanan? Håller skinnet formen sen när jag bereder det ? Tacksam för bra tips.....
Publicerat Maj 15, 200916 yr Igår kväll har man varit ute på bäverjakt, men inte blev det någon bäver, men däremot så blev det en bisamråtta. Den hittade jag tyvärr inte för jag sköt den rakt framifrån medan den simmade. Jag tror att den sjönk el. for iväg med strömmen tyvärr. Nog gjorde 308:an sitt arbete och megakulan. Kvällen var fin och ljuvlig i övrigt! En kväll kvar! En ny art till meritförteckningen!
Publicerat Maj 15, 200916 yr Första bäversäsongen för mig i år, lite väl mycket annat att göra men jag har iallafall offrat 3 kvällar o nätter på det. Resultatet hittills är 3-0 till bävrarna, har inte sett ett skit, förutom deras slutavverkningar. Smög 1,5 tim igår mot ett ljud som jag trodde var gnagande bäver, det var en björkkvist i vattnet. Man får väl ta och förbereda sig bättre till nästa vår. Mera rekognosering.
Publicerat Maj 16, 200916 yr Grattis till Er som fått skjuta bäver! Den 13 April sköt jag min första bäver... och den var mitt livs första vilt! Den var en stor luring, vägde cirka 22 kg Slänger upp två bilder... Skjuten med 6.5x55 ... och här en bild på vakplatsen Fick skjuta en till ungefär en vecka senare
Publicerat Maj 17, 200916 yr Det blev 4 bävrar för mig i år. 2 för en kompis och 1 för brorsan. Sen sköts det minst 2 bävrar till på marken. Alla var av medelstorlek 15-19 kg. Trots detta har vi sett en hel del fler bävrar på marken. Dom tar vi nästa år!!
Publicerat Maj 17, 200916 yr Det blev 4 bävrar för mig i år. 2 för en kompis och 1 för brorsan. Sen sköts det minst 2 bävrar till på marken. Alla var av medelstorlek 15-19 kg. Trots detta har vi sett en hel del fler bävrar på marken. Dom tar vi nästa år!! Det var inte dåligt! Vi har inte så många i Bondersbyn så att vi kan ha en sådan avskjutning tror jag. Det måste finnas några kvar för tillväxten också!
Publicerat Maj 17, 200916 yr Fel! Ta bort detta inlägg. Hej på er alla Bäver jägare,, Det blev bra utdelning på årets bäver jakt resa.. Jag fick skjuta min första bäver (18,2Kg) Gustav fick en på 15Kg, Joel (winchester från finland) som kom över bara för att jaga bäver fick en på 5,2Kg,, Sen var det vissa som missade lägen på Råbock, det var otur. Men det var en trevlig resa med goda vänner,, Och som det ser ut nu så ska samma grabbar åka i väg och jaga Gris i Nov,, och det blir våran första gris jakt för oss alla, blir mycket spänande och kul,, Men för de så måste jag köpa en ny bössa, det blir en syntetare, kaliber 9,3/ 57 skulle jag tro.( ska även användas som hund förar bössa för älg, M,V,H Jocke,,
Publicerat Maj 17, 200916 yr Författare *jaga bäver fick en på 5,2Kg,, * Det var inte nån stor en inte, är du säker på att det inte var en barkbåt Grattis till bävrarna i allafall Mvh Jocke
Publicerat Maj 17, 200916 yr Ja det var en bäver,,,*ASG* Och Joel skjöt den ca20m ut i vattnet, krille ( krillaman) sa att det inte tog lång tid innan Joel bara hadde kalsånger kvar och ut i det iskalla vattnet för att simma ut och hämta den, Fy fan vad kalt,, min låg kvar i vatten brynet så jag blev inte det minsta blöt,,
Publicerat Maj 18, 200916 yr Författare Ja det var en bäver,,,*ASG*Och Joel skjöt den ca20m ut i vattnet, krille ( krillaman) sa att det inte tog lång tid innan Joel bara hadde kalsånger kvar och ut i det iskalla vattnet för att simma ut och hämta den, Fy fan vad kalt,, min låg kvar i vatten brynet så jag blev inte det minsta blöt,, Tjena!! Fy f.n då är det inte bara bävern hans som va liten efter en sådan simtur skämt å sido det ska vara lite övningar . Mvh Jocke
Publicerat Maj 18, 200916 yr Kommit hem nu efter bäverjakt, 2st sköt jag och en kompis som var med sköt 1
Publicerat Maj 18, 200916 yr Författare Kommit hem nu efter bäverjakt, 2st sköt jag och en kompis som var med sköt 1 Grattis till bävrarna! för min egen del så fick jag skjuta en den här bäverjakten. Mvh Jocke