Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uttern på väg tillbaka

Featured Replies

Publicerat

Det verkar som om att uttern är på väg tillbaka.

http://www.folkbladet.nu/?p=141990

(Viste inte var jag skulle lägga denna tråd. Om den ligger fel så kan nån flytta den till rätt plats.)

Publicerat
Det verkar som om att uttern är på väg tillbaka.

http://www.folkbladet.nu/?p=141990

(Viste inte var jag skulle lägga denna tråd. Om den ligger fel så kan nån flytta den till rätt plats.)

Det är fina djur! Vi har ju Uttrar i Råneälven! ;) Jag vet inte hur stor stammen är men det är otroligt fina söta djur. :(

Publicerat
  • Författare

Har tyvär själv aldrig sett en Utter i det vilda. Men man får hålla koll efter dom.

Publicerat
Har tyvär själv aldrig sett en Utter i det vilda. Men man får hålla koll efter dom.

Ok! Ja, det får man göra! ;)

Publicerat

Ja här hudiksvalls trakten så börjar man se spår efter utter lite här och där

Har set en utter när jag jagade bäver för några år sen

Trodde det var en bäver som kom simmande men när den dök så var det fel svans

Publicerat

Yep,

och här kan vi slå oss för bröstet! Det var också anledningen till att vi gick ut med pressmeddelandet strax innan påsk, och som plockades upp här och var. Jädrigt coola djur, och nu i vår har vi haft dem precis tvärs över sjön från Öster Malma. Uppland är nog annars det starkaste fästet idag.

Så här ser en revirmarkering ut, för den som vill ut och kolla på stenarna längs vattendrag:

post-410-1240897311_thumb.jpg

Publicerat

Sonen ringde mig på jobbet förra påsken och sa ett de var stora minkar i ån hemma.

Jag bad honom ta med kameran och ta något kort. Något kort tog han ,eller rättare sagt 122 kort blev det på två vuxna uttrar och två ungar.

Lite kul att ha dem i "centrala" Wattholma.

Tyvärr försvann de efter en vecka. inte konstigt med tanke på hur mycket folk som rör sig i området.

men fina kort blev det..

Publicerat

Har bott två år i Trondheim, och där finns uttern ofta mitt inne i stan. Från en utepub med flytbrygga kunde man vid ett tillfälle sitta med en pilsner och beskåda tre uttrar som lekte på en uppstickande kundvagn som någon glad ungdom kastat i älven :rolleyes: !

Publicerat

Det är uppfattat.

Ska be sonen sno några kundvagnar från affären :rolleyes:

Publicerat
Har bott två år i Trondheim, och där finns uttern ofta mitt inne i stan. Från en utepub med flytbrygga kunde man vid ett tillfälle sitta med en pilsner och beskåda tre uttrar som lekte på en uppstickande kundvagn som någon glad ungdom kastat i älven :) !

:rolleyes:

Underhållning på hög nivå!

Önskar man kunde se sånt lite oftare, har aldrig sett en utter i det vilda, men fina djur e det helt klart.

Publicerat
Det är uppfattat.

Ska be sonen sno några kundvagnar från affären :)

Håll koll på Fyrisån på fredag :rolleyes: ! Själv stannar jag nog norr om röran på torsdag...

Publicerat

Ja håll dig från stan på tors.

Här är folk som tokiga.

Själv jobbar jag full dag. Eftersom jag jobbar på ett åkeri så är det värsta dagen på året.

Publicerat

Där jag jagar har uttern funnits så länge jag kommerihåg....aldrig lyckats få se nån men massor med spår varje vinter...dom färdas även km vis genom skogen...inte som man tror att dom bara följer vattendrag...nu är det bara hoppas man får se någon snart

Publicerat

För Finlands del så konstaterade vår enda "Utter-doktor" (alltså den enda som doktorerat på uttrar, inte en veterinär) att Utter-stammen för tillfället antagligen är den starkaste vi haft i vårt land på hundra år. En viss osäkerhet råder då det har varit svårt att räkna spår de gångna vintrarna, men de har definitivt gått framåt :P

Publicerat

Det er veldig mye oter her hos meg , ser oter nesten hver dag nedenfor huset mitt. Oteren har vært ferdet her siden 1982 , det gjør sitt til at den også er vanlig å se dagaktiv. Her er så mye oter at de fleste ser på den som en pest og en plage , driter ned båthus og fiskeredskaper osv. Akkurat her jeg bor har vi sannsynligvis Europas største bestand av Europeisk oter.

Publicerat

Jag såg två uttrar under en bäverjakt för tre år sedan. Jäkligt roligt att få se sånna djur i det vilda.

• 1 month later...
Publicerat

jodå! såg 2 uttrar på jakt marken i november 2008 (första snön)de hadde följt upp efter ett dike från en tjärn!kom så nära som 3-5meter,detta var ca 1milsydöst om Hallstavik. : :rolleyes:

• 3 weeks later...
Publicerat
Sonen ringde mig på jobbet förra påsken och sa ett de var stora minkar i ån hemma.

Jag bad honom ta med kameran och ta något kort. Något kort tog han ,eller rättare sagt 122 kort blev det på två vuxna uttrar och två ungar.

Lite kul att ha dem i "centrala" Wattholma.

Tyvärr försvann de efter en vecka. inte konstigt med tanke på hur mycket folk som rör sig i området.

men fina kort blev det..

Lägg upp bilderna om du kan :lol:

• 2 months later...
Publicerat

Har ett viltvatten nere vid havet kring norrtälje där jag hade en grävlingsfälla förra hösten.

Fångststället var bra men grävlingstammen dålig.

Det hade varit lugnt i fällan flera veckor när den en morgon hade slagit igen. Tittade in i fällan och trodde det först var en mink men ändrade mig rätt snabbt.

En utter hade snirklat sig in. :lol: Uttern var extremt lugn låg som en "boll" hela tiden tills luckan öppnades förstås. Och sen lukten. Helvete vad den luktade. Garanterat ligger skunk i lä. Men har tagit många grävlingar efteråt :D

Fällan är tunnelfälla/levandefångst utan nått slags mat eller dyligt.

Tog några kort på den och filmade när jag släppte ut den. Den var bra mkt snabbare än jag trott i alla fall.

När då denna tråd kom upp här tidigare så tänkte jag perfekt, filmerna o bilderna måste upp.

Men dom gick inte att hitta! :s

Men idag som ett mirakel så hittade jag i alla fall bilderna. :P

post-3585-1253818534_thumb.jpg

Publicerat

Det är tydligen gott om utter, talade med en utterforskare för några år sedan som samlade utterspillning. I den å som rinner i min tomtgräns finns det tydligen flera uttrar... Har då aldrig sett nå'n! Har däremot hört plaskande nu och då och alltid trott att det kunde vara antingen gäddor eller möjligen nå'n mink men forskaren sa som sagt att det fanns minst 3 olika individer precis utanför min tomt.

En valpköpare till mig hade däremot turen att få se en utter (och dessutom ha kameran med sig!) mitt i Vattholma nordost om Uppsala.

post-3128-1253822337_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Du har dom runt husknuten... Såg en uppe vid lillforsnacken i sommar :lol: ..

Publicerat

Fina djur, om dom nu inte bara åt så förbenat mycket fisk.

Nåväl, dom är ju inte så många.....än.

Publicerat
  • Författare
Du har dom runt husknuten... Såg en uppe vid lillforsnacken i sommar :rolleyes: ..

Oki då ska jag kolla in där, vet att bäver finns runt knuten oxå.

• 1 month later...
Publicerat

Uttern ökar verkligen i antal. Pratade med en som inventerat utter. Resultatet blev så positivt att riktigheten i inventeringen, till hans förtvivlan, ifrågasattes. Vissa arter SKALL vara hotade tydligen, var hans slutledning.

Men vi kunde ju hjälp till genom att rapportera alla synobservationer till länsstyrelsens hemsida i resp län. Eller kanske ännu bättre, direkt till Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm, som har ett speciellt formulär för utterobservationer.

http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/mi...ering.1286.html

Ju fler som rapporterar observationer, desto bättre vid en uppskattning av utterpopulationen.

Ska själv göra detsamma.

I slutändan kan det bli en ny art att jaga.

Publicerat

har ganska gott om dom i stugan,,men har ändå aldrig lyckats få syn på dom mer än alla spår dom lämnar efter sig=)