Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älg på grillen

Featured Replies

Publicerat

Var lite väl lycklig i lördags natt och råkade lova en arbetskamrat och hans bror att jag ska bjuda på grillat på fredag 1/1...

Var t.o.m. så glad att jag lovade att en av de sista älgstekarna jag har kvar i frysen ska tinas och tillagas... :rolleyes:

Jaja, till saken. Har aldrig bjudit förut och undrar om det är någon som har ett bra recept på marinad?

Ska den vara rökig, söt, vitlökig (undrar om det är ett ord...), enbärssmakande etc... Jag har naturligtvis marinerat förut men den här gången efterfrågas något riktigt smaskigt. :D

Hoppas någon mästerkock eller glad amatör där ute har något fint att rekommendera!

MvH

Patrik

Publicerat

Jag vet inte om jag är till någon större hjälp, eftersom jag inte har några direkta måttangivelser, men här är en variant på marinad som passar väl ihop med älgkött..

Olja

En skvätt vatten

Sojasås

Grillkrydda i hyfsad mängd. Börja med lite och smaka senare av när marinaden börjar bli klar

2-3 hackade vitlöksklyftor

1 skivad gul lök

En skvätt chilisås

en klick honung

en skvätt äppelcidervinäger

några lagerblad

Blanda ihop och smaka av. Behöver den mer av något så pytsa i lite mer, smaka av etc. tills den smakar som du tycker känns bra

Saxade mitt eget inlägg från en tidigare tråd i ämnet :rolleyes:

Publicerat

Glad amatör :rolleyes: men en marinad på rött vin, Två krossade vitlökar, salt och peppar brukar då funka för mig.. sen kan man ju alltid skära upp en skåra i biffarna och lägga dit någon god ost, men det funkar utan oxo om man inte gillar ost.

Publicerat

vad är det för del av älgen som skall tillagas? är det mycket bindväv i köttet så hjälper det med syra i marinaden, tex äppelcidervinäger...men även frukt typ kiwi, annans, lime fungerar....inget salt i marinaden! det drar ur vätskan ur köttet.

Dela en lök i 4 delar, samma sak med en tomat eller två, krossa en klyfta vitlök eller 2 med kniven och lobba in allt i en lämplig påse, häll på olja och en skvätt äppelcidervinäger, nymalen svartpeppar passar fint i marinaden, ganska rikligt skall det vara, en klick sambal oelek om man gillar styrka piggar upp. Blanda om och kläm ner köttet i påsen, se till att du får marinad på hela köttet helst, täcker det inte så får man röra om då och då istället.

Köttet kan ligga i marinaden i 2 dar utan problem.

När du skall grilla tar du upp köttet och låter det droppa av, grilla enligt tycke och smak (beror ju på vilken del av älgen som ligger på grillen) i slutet av grillningen så penslar du på en glaze, gör du enkelt själv av olja, soja, honung, svartpeppar samt ev finhackad vitlök.

Låt köttet vila i folie ca 10-15min innan servering eller trancheringen om det är en hel kött bit.

Publicerat

Ska du tvunget marinera köttet kan du bjuda på vad fan som helst. Låt älgen hänga som den ska. Grilla en bit o låt det smaka älg o inte marinad. Jo jag vet , är inte klok men kött kan jag :rolleyes:

Publicerat

Är med Amakulu här, använd en neutral olja och pensla på, möjligen med lite salt och peppar. Älg är underbart gott kött som inte behöver smaka vitlök <_<

Publicerat
Är med Amakulu här, använd en neutral olja och pensla på, möjligen med lite salt och peppar. Älg är underbart gott kött som inte behöver smaka vitlök <_<

Japp samma här.Förstör inte köttet.Marinaden kan du hälla över salladen.... ;)

Publicerat
  • Författare

Tackar för alla tips!

Tanken med marinaden är att få bort iaf den skarpaste viltsmaken då dom som ska bjudas aldrig äter vilt. Vill inte riskera att förstöra deras första upplevelse av det... Tog mig själv några ggr att lära mig uppskatta "älg"smaken, fast å andra sidan kanske det skulle uppskattas ännu mer då...

Alfie: Blir det inte svårt att ge köttet smak utan den största framhävaren av just smak? Har aldrig hört det där om salt innan men det låter inte alls orimligt.

MvH

Publicerat

Klart du kan marinera köttet, det handlar ju om en total smakupplevelse.

Välj någon trevlig marinad som passar ihop med resten av middagen (potatisgraäng, klyft eller andra tillbehör) vinvalet (eller i västa fall ölvalet) har ochskå inverkan på hur du vill krydda köttet. Avstå från starkare kryddor och salta när du lyfter av köttet från grillen om du vill ha salt. (Grillkryddor innehåller oftast mycket salt)

Som sagt tänk gärna över helheten så får du en trevlig middag för dina gäster!

Publicerat

Jag kör en mycket enkel men ack så naggande god marinad. Skiva stekarna (tvärs över fibrerna så klart) och lägg i en marinad bestående av hälften Caj P orginal grillolja och hälften Caj P vitlök grillolja. Är det en fin och mör köttbit så räcker det med några timmar. OM det är risk att köttet är lite segt så kan köttet ligga i marinad ett dygn.

Ett tips är att använda dubbla plastpåsar, sug ut luften samtidigt som du snurrar ihop påsen och försluter. då kan du massera och knåda köttet lite då och då och vända på påsen efter halva marinerings tiden.

Enkelt men gott :huh:

Vilket tips du än använder är jag säker på att det blir en hit :)

Publicerat
Tackar för alla tips!

Tanken med marinaden är att få bort iaf den skarpaste viltsmaken då dom som ska bjudas aldrig äter vilt. Vill inte riskera att förstöra deras första upplevelse av det... Tog mig själv några ggr att lära mig uppskatta "älg"smaken, fast å andra sidan kanske det skulle uppskattas ännu mer då...

Alfie: Blir det inte svårt att ge köttet smak utan den största framhävaren av just smak? Har aldrig hört det där om salt innan men det låter inte alls orimligt.

MvH

Uppskattade gästerna älgsteken?

Publicerat
  • Författare

Förlåt!!! Har ju glömt tacka igen för alla tips! <_<

Använde mig till stor del av Alfies recept men la faktiskt till en skvätt laphroig, (whisky.. om någon missat de..) lite chilli och en matsked honung för sötmans skull.

Glazen rekommenderas, ger en helt annan smak med lite "glassyr". :)

MYCKET uppskattat!!

Kollegan och hans bror (som för övrigt går under benämningen "storgrillarna") sa att det var bland det godaste dom någonsin ätit grillat!

En annan kollega som anslöts sig när han hörde att det vankades älg var i extas. Jag överdriver faktiskt inte... Han var helt lyrisk! Stackarn lever på McDonalds...

Över lag MYCKET, MYCKET trevligt och maten blev kanon!

Åter igen! Tack för alla recept och tips!

Med vänliga grillhälsningar

Patrik

Ps. Kan inte låta bli att bli vrålstolt över att vara jägare när man kan bjuda på sånt här. :P ds

Publicerat

Måste uppenbarligen lära mej grilla, i princip allt kött funkar utom just älg... brukar allt som oftast bli segt som fan :)<_<

Bäst är rådjurs innerfilé, satan så fint kött!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Måste uppenbarligen lära mej grilla, i princip allt kött funkar utom just älg... brukar allt som oftast bli segt som fan :D<_<

Bäst är rådjurs innerfilé, satan så fint kött!

Mvh!

Håller med dig. Tillgången på rådjur i min frys är dock ungefär lika stor som det finns snö i Sahara... Så det blir mest när man lyckas snylta lite hos någon kär vän. :)

Älg finns det däremot så det räcker och blir över så en viss talang för det ädla köttet har jag utvecklat, trots min fallenhet att ta till telefonen och stora plånboken när jag ska laga mat... :P

Tycker även det är roligare att laga mat när man så att säga har ordnat allt från början.

MvH