Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hårlös bäver

Featured Replies

Publicerat

Jag var ut igår kväll och jagade bäver med en polare här i Gästrikland.

Ganska snart fick vi syn på en som satt på land och det som förvånade oss var att den till största delen var alldeles pälslös på bakkroppen och delar av huvudet. Varken kompisen min eller jag har sett detta tidigare.

Vi filmade bävern och den är verkligen kal på stora partier av kroppen. Ser verkligen mysko ut.

Är det någon av er som vet vad detta kan bero på? Vi snackade om skabb eller om den nött bort pälsen. Men tror egentligen inte på någon av dessa förklaringar. Någon som sett dessa pälslösa bävrar tidigare? Kan nämna att en annan polare några mil bort sköt en för några dagar sedan och även den hade kala fläckar på kroppen.

Fick även skottchans på en 20-25 kilos bäver som kom simmande förbi oss där vi stod på stranden.

Tog ett skott på den men det blev miss. På filmen kan man se att kulan tar lite vid sidan av dess huvud och vi ser även att den kommer upp längre bort och simmar vidare till synes oskadd. Ibland är det tur att man har videokamera med sig. :wub:

Publicerat

hårlös bäver? är du säker på att det var i skogen du var;) haha förlåt kunde inte hålla mig...

vore intressant och få veta fortsättningen på historien, vad det kan bero på mm bara hoppas det inte är någon alvarligare sjukdom för bävrarna, kan ju omöjligt leva länge i kallt vatten om dom tappar pälsen ... jonas

Publicerat

Hmm

med en rubrik som ovan tror man ju att innehållet skall vara ett annat,

en fri tanke är att ni/du borde se till att få den där bävern skickad till SVA i Uppsala, det är ju inte omöjligt att bävern kan få skabb/liknande sjukdom och det måste om möjligt vara en än mer dödlig skjukdom för dem än för räven.

jag körde en snabb googling, kunde inte se något om att bävern bytte päls om våren, en annan tänkbarhet.

/C

Publicerat
:lol: Har aldrig hört talats om något liknade förut! :D Är den med på filmen också el. är det bara den som simmar förbi? Det skulle vara intressant att se filmen på den hårlösa bävern.
Publicerat

Se till att skjuta den bävern och skicka den till SVA. Jag har aldrig hört talats om något liknande och jag gissar att SVA-mänsikrona skulle vara intresserade.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Kan den inte varit i slagsmål med annan bäver? tog reda på en bäver som låg i strandbrinken död. Den hade slagits och blivit biten precis över allt och hade slutat med att få bukhålan punkterad.

Jag vet inte varför dom slåss nu om det är för att stöta bort ungdommarna för att ge plats för dom nya eller nåt.

Den jag tog reda på vägde iför sig 24kg så det var ingen undom.

Runt bett brukar ju pälsen lossna efter några dagar, särskilt om det blir infekterat.

MVH Jensa

Publicerat
  • Författare

Nej, jag tror inte att den har varit med om något slagsmål. Den saknade alldeles för mycket päls på huvudet och bakkroppen. Lite av den ursprungliga pälsen satt på ryggen. Den bäver som simmade förbi oss och som jag bommade såg helt friskt ut. Jag skulle gärna vilja lägga ut filmen, men vet inte hur man gör. Jag har ju en sån där dvd kamera som spelar in på små dvdskivor. Har inte hittat något redigeringsprogram som jag kunnat redgera filmerna med.

Fick hyfsat bra närbilder på denna flintis bäver.

Får nog göra som HerrBerg säger och skjuta den och sen skicka till SVA.

Det var en ordentlig skillnad mellan denna kala bäver och den andra. Dom var nämligen uppe på land sida vid sida ett tag. Denna kala bäver var klart mindre i storlek.

Publicerat

Kan du kopiera skivan o skicka mig så kan jag nog plocka ut bävern o lägga upp på min sida o länka eller nått.

HAr oxå en DVD videokamera.

Skitsmidigt o slippa köra över till dator eller skivor osv.

Publicerat
hårlös bäver? är du säker på att det var i skogen du var;) haha förlåt kunde inte hålla mig...

Moahahahahaha! Bland dagens ungdomar är ju rakad bäver den dominerande arten :angry::wub:

Publicerat

Det är nog det bästa att göra som Herr Berg har föreslagit! Skjut den och skicka den till SVA om du ser den fler gånger! :angry:

Publicerat
  • Författare
Det är nog det bästa att göra som Herr Berg har föreslagit! Skjut den och skicka den till SVA om du ser den fler gånger! :angry:

Snackade precis med min polare. Vi ska ut på måndagkväll igen och försöka få tag på den. Jag ska ringa SVA på måndag förmiddag och kolla om det finns intresse att ta emot den.

Publicerat
  • Författare
Kan du kopiera skivan o skicka mig så kan jag nog plocka ut bävern o lägga upp på min sida o länka eller nått.

HAr oxå en DVD videokamera.

Skitsmidigt o slippa köra över till dator eller skivor osv.

PM:a mig namn och adress så fixar jag det. Hela filmsekvensen är på 15 minuter.

Publicerat
  • Författare

Kan tillägga efter att ha tittat på filmen igen att den saknar hår i ansiktet. Ser ut att vara naken hud bara. Lite hår på huvudet och ryggen. Den verkar ha tappat det mesta håret. Ser skitskumt ut. Som tur var hade vi ju en frisk bäver brevid den att jämnföra med och då var det lätt att se skillnaden. Vi trodde först att den var täckt av lera. Alldeles grå i färgen på de kala ställena.

Publicerat
PM:a mig namn och adress så fixar jag det. Hela filmsekvensen är på 15 minuter.

Kan du inte få in den på Youtube? Skulle vara kul att se den! :angry:

Publicerat
  • Författare

Bifogar bilder på den pälslöse bävern. På en av bilderna ser ni även den fullpälsade som jag bommade skottet på.

Frugan tog sin kamera och fotade av direkt från filmen på en 32 tums lcd tv. Lite grynigt men hoppas det syns.

post-1478-1241108173_thumb.jpg

post-1478-1241108231_thumb.jpg

post-1478-1241108364_thumb.jpg

Publicerat

Jäklar du... den ser inte frisk ut alls!

Den där är nog Torsten Mörner med kolegor mycket intresserade av att titta närmare på

Publicerat
  • Författare
Jäklar du... den ser inte frisk ut alls!

Den där är nog Torsten Mörner med kolegor mycket intresserade av att titta närmare på

Den uppträdde dock precis som en frisk bäver. Vi hade bra vind så den fick aldrig vittring på oss. Pratade lite lågmält och den reagerade genom att närma sig vattnet och nosen gick och den vädrade aktivt. Uppträdde som vilken frisk bäver som helst. Men förlusten av päls får en ju att fundera. Kan bävrar få skabb?? Eller har den någon annan sjukdom. Man tycker ju att den borde frysa häcken av sig med så lite päls. Bäverpäls är ju något av det tätaste som finns i djurvärlden. Så tät att inte ens vattnet tränger igenom. Snacka om djurvärldens motsvarighet till gore-tex.

Jag ringer SVA på måndag. Man kan få transportkartonger med betald porto gratis från dem. Ska bara kolla om de är intresserade av att få in denna bäver. Sen har vi problem nummer 2. Vi ska ju komma åt att skjuta den på måndag kväll. Kan bli lättare sagt än gjort!

Publicerat

Ngn konstig korsning med nedan råtta? ;)

nacktmull.jpg

Allvarligt talat så låter det ju skumt.. precis som du skrev.. måste vara ruskigt kallt att bada utan päls för en bäver!

Publicerat
  • Författare
Ngn konstig korsning med nedan råtta? -_-

nacktmull.jpg

Allvarligt talat så låter det ju skumt.. precis som du skrev.. måste vara ruskigt kallt att bada utan päls för en bäver!

Det var en fuling! ;)

I Finland har det blivit otroligt populärt att jaga bäver med pilbåge. Många gevärsjägare har gått över till pilbåge.

Korta håll och spårlinan som sitter fast i en pil med jaktspets gör att man inte alls förlorar bävrarna i samma utsträckning som vid jakt med gevär. Man har ju en lina att hala in dem med efter att jaktspetsen dödat dem först.

Jag stod där igår och hade samma fundering när bävern simmade förbi på 7 meters håll. Med bågen hade det varit en klockren träff och bävern hade varit lätt att bärga.

En kompis till mig sköt en bäver som vägde 37 kg i Finland. Den gled ner från iskanten och utan denna lina hade den varit förlorad. Linan han använder har en brottstyrka på 100 kg. Bifogar bild på den.

post-1478-1241114970.jpg

Publicerat
  • Författare

Jag var i kontakt med Statens veterinärmedicinska anstalt idag.

En veterinär ringde upp mig och han hade sett bilden på bävern i denna tråd. Han var mycket intresserad av att få in bävern till SVA.

Så ikväll ska jag och kompisen min ut igen och försöka skjuta den. Vi får se hur det går.

Publicerat
Det var en fuling! :rolleyes:

I Finland har det blivit otroligt populärt att jaga bäver med pilbåge. Många gevärsjägare har gått över till pilbåge.

Korta håll och spårlinan som sitter fast i en pil med jaktspets gör att man inte alls förlorar bävrarna i samma utsträckning som vid jakt med gevär. Man har ju en lina att hala in dem med efter att jaktspetsen dödat dem först.

Jag stod där igår och hade samma fundering när bävern simmade förbi på 7 meters håll. Med bågen hade det varit en klockren träff och bävern hade varit lätt att bärga.

En kompis till mig sköt en bäver som vägde 37 kg i Finland. Den gled ner från iskanten och utan denna lina hade den varit förlorad. Linan han använder har en brottstyrka på 100 kg. Bifogar bild på den.

Vilken monsterråtta! Bilderna på den hårlösa bävern ser riktigt skumma ut, någon form av otäck parasit typ skabb kanske?

Publicerat
  • Författare

Jag var ut en sväng ikväll men hade så konstig vind att det verkade blåsa från alla håll samtidigt.

Vinden virvlade runt och förstörde det mesta. Inte en bäver såg jag.

Får ta nya tag till helgen.

Publicerat

Så har jag då fått CD från JS och klippt bort en hel del för o göra den mer lätthanterlig.

Är ju egentligen bara den hårlösa bävern vi vill se här.

Men faen hela filmen va ju sevärd så sett.

Har laddat upp den på min hemsida. http://www.niklasaren.se/film/Baver.wmv

Nog skulle jag fällt den omgående om jag fått chansen.

Fast skinnet är ju inget o ha :lol:

Tycker nog inte det ser ut som gamla hårlösa ärr efter nån strid.

Isåfall skulle nog denna bäver fått stordäng av halva sveriges population av bäver... ;)

Publicerat

Det ser ni väl att det är en tjejbäver med ordentligt trimmad bikinilinje och lite ögonbrynsplockning som gått överstyr ;)

Hoppas ni får tag på den vid nästa tillfälle, så SVA kan ge oss alla svar på vad som ligger bakom. (Jag skulle gissa på någon parasit, typ skabb).

Mvh Jonas

Publicerat

Så den såg ut..

Gör ett inlägg för att bli uppdaterad.

Mvh22popcorn.gif