Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kängor?

Featured Replies

Publicerat
Jag har provat det mesta i kängväg med gore-tex, och kan bara konstatera att det inte håller för mig i två säsonger, oavsett märke så läcker det efter ett tag. så länge kängorna är hel så är dom ju helt överlägsan gummi stövlar.

Jag kommer att testa lundhags till hösten då dom fått mycket god kritik och jag hoppas att jag blir nöjd. annars så är det väl bara att bita i det sura äpplet och inse att man får lägga 3000 till i jaktbudgeten per år till sko inköp.

Mvh Rikard *som älskar kängor, men tycker att inga håller måttet i förhållanande till vad dom kostar*

Hej

Har jobbat mycket med Gore (som tillverkar Gore-Tex) i flera år. Att membranet läcker är inget du ska acceptera! Garantierna är MYCKET generösa och sträcker sig över många år. Lämna in kängorna där du köpte dem så får de antingen laga dem eller ge dig ett par nya. Trilskas affären vänder du dig direkt till Gore Sweden som hjälper dig.

Tyvärr har Gore varit alltför frikostiga med vilka som får använda membranet vilket fått till följd att vissa "lågbudgetmärken" använder det i tid och otid. Man laminerar helt enkelt en skitkänga med Gore-Tex och kallar den vattentät.

Att tänka på när man köper kängor med membranet är att se till att kängan är rejält förstärkt med exempelvis gummi på utsatta partier (häl- och tåpartier). Inget membran i världen klarar av taggtråd och dyl som sticker hål. Köp heller aldrig okända märken, oavsett om de är i GT eller ej, det lönar sig inte i längden.

En kvalitetskänga ska hålla länge, mycket längre än 2 säsonger om man sköter den rätt. Nu vet jag dock inte vilka märken du provat.

Personligen använder jag Meindl Island Pro vid jakt (och det mesta annat också). Har haft dem i 4 år och använder dem flitigt under hela året. Är mycket nöjd. Stod och valde mellan dem och Meindl Performance som också fått mycket beröm. Kängorna kostar runt 3000:- men det får man tyvärr lägga om man vill ha en riktigt bra känga.

Vänligen

David

Publicerat

hej,

använder oxå Meindl Dovre Extreme - har inte gått med hund, men i drev och stått på pass och är mycket nöjd. framförallt sköna att gå i då de "rullar fram" och har inte upplevt att de knarrar...

Publicerat

kan rekomender Meindl Dovre Extreme Wide har haft mina i drygt 3 år och använt dom sommar,vinter och höst och det har fungerar hur bra som helst. Har ännu inte kommit igenom en droppe vatten och dom knarrar inte nå mera, men de första milen så hörde man det lite då och då. Kängorna har bara blivit skönare och skönar ju mera jag gått med dem.

Skall testa ett par lundhags när jag gått slut på Meindl kängan, har Lundhags under toppjakten nu mera och dessa verkar vara välgjorda och även de passar mina fötter mycket fint, fins mycket bredd i dom..

• 1 month later...
Publicerat
Hej

Har jobbat mycket med Gore (som tillverkar Gore-Tex) i flera år. Att membranet läcker är inget du ska acceptera! Garantierna är MYCKET generösa och sträcker sig över många år. Lämna in kängorna där du köpte dem så får de antingen laga dem eller ge dig ett par nya. Trilskas affären vänder du dig direkt till Gore Sweden som hjälper dig.

Tyvärr har Gore varit alltför frikostiga med vilka som får använda membranet vilket fått till följd att vissa "lågbudgetmärken" använder det i tid och otid. Man laminerar helt enkelt en skitkänga med Gore-Tex och kallar den vattentät.

Att tänka på när man köper kängor med membranet är att se till att kängan är rejält förstärkt med exempelvis gummi på utsatta partier (häl- och tåpartier). Inget membran i världen klarar av taggtråd och dyl som sticker hål. Köp heller aldrig okända märken, oavsett om de är i GT eller ej, det lönar sig inte i längden.

En kvalitetskänga ska hålla länge, mycket längre än 2 säsonger om man sköter den rätt. Nu vet jag dock inte vilka märken du provat.

Personligen använder jag Meindl Island Pro vid jakt (och det mesta annat också). Har haft dem i 4 år och använder dem flitigt under hela året. Är mycket nöjd. Stod och valde mellan dem och Meindl Performance som också fått mycket beröm. Kängorna kostar runt 3000:- men det får man tyvärr lägga om man vill ha en riktigt bra känga.

Vänligen

David

Jo, då jag är medveten om att gore-tex lämnar bra garatier, jag ha bytt ut 3 par (chevalier)kängor på den, tills jag gav upp.

kängorna jag hafft är Merrel, chevalier, meindl och nu sist granige(dock inte gore-tex utan nått annat texmex matrial)

Jag tror inte att gore-tex är riktigt bra i kängor, inte om man använder dom riktigt mycket iaf. Det börjar alltid läcka på samma stället, o hälen och vid tårna. Min personliga teori är att goretex membranet inte håller för nötningen där och att vattent rinner efter membranet ner och hamnar under foten och när det är nog nött så fuktar kängorna in där.

Jag är inte alls emot goretex utan snarare mycket förtjust i menbranets egenskaper fast då i byxor, jackor osv, dvs i plagg som inte har så kraftig nötning.

Jag har bekanta som jagar på samma sätt som mig och använder kängorna lika mycket som jag och dom ha samma dåliga erfarenet av livslängden.

Nu har jag köppt ett par lundghags syncro och hösten för visa om jag blir mer nöjd med dom.

Förövrigt så har jag skött alla kängor efter tillvärkanrnas rekomedationer med rengörning och smorning osv.

Mvh Rikard

Publicerat

ALDRIG MER GORE-TEX I KÄNGOR

Visst, det är bra komfort om man jagar en dag. Men när det drar ut på tiden...

Jag gjorde för några år sedan 16 jaktdagar i sträck, i januari. Kängorna var Meindl Performance. En sväng till Finland, lite jakt i Östergötland, Uppland, mm. Kängorna blev blöta till sist och det var lögn i h-e att torka ur dem.

Jag gick ut från en jaktstuga på morgonen, dag 14 eller så, och det var minus 10 grader. Jag skulle pissa och upptäckte när jag stod där att jag frös som fanken om fötterna... efter att ha varit ute i 20 sekunder... och jag kände att det kommer att bli tre tuffa dagar och det var precis vad det blev :huh:

Hade jag haft de Lundhags jag har idag hade jag, om de blev blöta, bara ställt dem bredvid kaffeelden och de hade varit torra.

Om man vill ha med sig kängor på en fjällvandring eller liknande, samma sak. Det går inte att torka en gortexkänga på vettigt sätt och även dessa blir blöta till slut under rätt (fel?) förutsättningar.

Publicerat
ALDRIG MER GORE-TEX I KÄNGOR

Visst, det är bra komfort om man jagar en dag. Men när det drar ut på tiden...

Jag gjorde för några år sedan 16 jaktdagar i sträck, i januari. Kängorna var Meindl Performance. En sväng till Finland, lite jakt i Östergötland, Uppland, mm. Kängorna blev blöta till sist och det var lögn i h-e att torka ur dem.

Jag gick ut från en jaktstuga på morgonen, dag 14 eller så, och det var minus 10 grader. Jag skulle pissa och upptäckte när jag stod där att jag frös som fanken om fötterna... efter att ha varit ute i 20 sekunder... och jag kände att det kommer att bli tre tuffa dagar och det var precis vad det blev :huh:

Hade jag haft de Lundhags jag har idag hade jag, om de blev blöta, bara ställt dem bredvid kaffeelden och de hade varit torra.

Om man vill ha med sig kängor på en fjällvandring eller liknande, samma sak. Det går inte att torka en gortexkänga på vettigt sätt och även dessa blir blöta till slut under rätt (fel?) förutsättningar.

stoppar man tex tidningspapper i membran kängor å ställer dom på tork så suger pappret åt sig fukten å kängan torkar bättre.....

Publicerat

Ändå inte samma sak, och jag garanterar att jag försökte.. Hade det varit ett par Lundhags hade jag kunnat göra dem mumietorra på en kafferast.

Publicerat
Ändå inte samma sak, och jag garanterar att jag försökte.. Hade det varit ett par Lundhags hade jag kunnat göra dem mumietorra på en kafferast.

Är det inte då man lyckas med att minska storleken på dem rätt bra. Läder får gärna torka bra, men sällan snabbt. Det blir lite härdningseffekt av det hela.

Jag har nyss köpt ett par Lundhags Ranger High och har då tänkt vara försiktig med snabbtorkningen, i övrigt är det rejält trevliga kängor =)

Publicerat

Jag köpte ett par Lundhags Syncro Mid Boot i maj förra året. Jag har varit kanonnöjd med dem. Jag har praktiskt taget bott i dessa skor. Hittils har jag loggat en bit över 2000 kilometer, funderar starkt på att skaffa dem med högre skaft, eller vinterkängan. Har dock inte ekonomi till bägge så det blir troligen inte några alls...

Publicerat

Efter att ha sänt tillbaka 7 par av Vikings hunter känga p.g.a av att de inte höll tätt, så har jag nu gått över till Meindl.

Droppen var ju när Vikings chef ringde upp mig och efter en stunds dividerande sa åt mig att Vikings kängor är nog inte gjorda för den användningen som jag utsatte dem för.

Det vill säga en intensiv nästan varje dag jakt med mycket gående ifrån den 1/8 till snön kommer och vinterkängorna åker fram vilket brukar bli i slutet på nov ungefär.

Så tyvärr måste man inse att Viking Hunter håller inte måttet....

Men de är bra på viking att returnera nya kängor.

Men ett par Meindl eller ett par lundhags är att föredra.

Det vet jag av personliga erfarenheter..

Publicerat
Viking Hunter har jag, är nöjd & anser dom prisvärda. Visst, det är inte kanske några Rolls Royce. Men väl värda sina pengar enligt mig & mitt tycke.

skoVikinghunter.gif

Jag instämmer till fullo...

Har ett par med Gore Tex och haft dem nu i ca 4 år. Helt outstanding tycker jag.

Rekommenderas varmt. Använd gärna ihop med riktiga ullstrumpor. ;)

Publicerat

Är ju kul att någon är nöjd , annars hade ju viking inte fått sålt skräpet.

Ett krav jag har på ett par gore tex kängor är ju att de ska hålla åtminstone två säsonger.

Men kanske mina 7 par viking var måndags exemplar, vad vet jag. Men jag tycker de var USLA...

Jag kan då inte rekomendera ett par Viking hunter...

rävper

Publicerat

Jag går också i funderingar över vilka jaktkängor jag ska köpa och behöver alla tips jag kan få. Mitt problem är dels att jag ibland sitter på pass och ibland går drev, dels att jag fryser som sjutton om fötterna när jag sitter på pass. Jag skulle alltså behöva två par kängor, ett riktigt varmt par för passittande och ett par som är vattentäta, smidiga att gå i och inte för varma för de gånger jag går drev (så fort jag är i rörelse så blir jag varm och speciellt om fötterna).

Så vilka kängor kan rekommenderas för att sitta på pass och vilka rekommenderas för att gå drev? Materialet spelar ingen större roll så länge som kängorna gör vad de ska och inte går sönder direkt.

Publicerat
Jag går också i funderingar över vilka jaktkängor jag ska köpa och behöver alla tips jag kan få. Mitt problem är dels att jag ibland sitter på pass och ibland går drev, dels att jag fryser som sjutton om fötterna när jag sitter på pass. Jag skulle alltså behöva två par kängor, ett riktigt varmt par för passittande och ett par som är vattentäta, smidiga att gå i och inte för varma för de gånger jag går drev (så fort jag är i rörelse så blir jag varm och speciellt om fötterna).

Så vilka kängor kan rekommenderas för att sitta på pass och vilka rekommenderas för att gå drev? Materialet spelar ingen större roll så länge som kängorna gör vad de ska och inte går sönder direkt.

Jag gillar lundhags modeller utan stoppning. Du kan själv välja hur många lager sockar och vilka typer som passar dig för tillfället. En tunn socka en varm höstdag kanske, en tjockare när det blir lite svalare. Två par tjockare för pass kanske?

Publicerat
Jag gillar lundhags modeller utan stoppning. Du kan själv välja hur många lager sockar och vilka typer som passar dig för tillfället. En tunn socka en varm höstdag kanske, en tjockare när det blir lite svalare. Två par tjockare för pass kanske?

Hehe! En ofodrad känga på vintern när jag sitter på pass kräver nog 5-6 sockor :rolleyes: Skulle behöva kängor i storlek 45 minst. Annars verkar ju Lundhags vara populära här på forumet. Går de att få tag på i vanliga jaktaffärer och liknande?

Publicerat

Jag köpte ett par Alpina Trapper på Elmia Mässan och är mer än nöjd hittills. Dom ska vara framtagna tillsammans med svenska jägarer, vilket känns bra tycker jag.

Publicerat

Kristin: Jag köpte mina på Äventyrsbutiken Hägglunds här i Luleå. Lundhags Ranger High. Den är helt ofodrad. Sedan finns det någon lite mer "köldanpassad" version med. Har inte testat den.

Men jag tror att med rätt sockar, ja då räcker max tre par. Allt utöver det är nog mer sådär att det sänker effekten och gör kängan instabil. Sedan är det ju bra med ett par byxor som räcker ner en bit över skaften, och samtidigt håller värmen även dem. Om byxorna släpper in kyla och låter den krypa ner i skaften hjälper nog ingen sockmängd i världen.

Publicerat
Kristin: Jag köpte mina på Äventyrsbutiken Hägglunds här i Luleå. Lundhags Ranger High. Den är helt ofodrad. Sedan finns det någon lite mer "köldanpassad" version med. Har inte testat den.

Men jag tror att med rätt sockar, ja då räcker max tre par. Allt utöver det är nog mer sådär att det sänker effekten och gör kängan instabil. Sedan är det ju bra med ett par byxor som räcker ner en bit över skaften, och samtidigt håller värmen även dem. Om byxorna släpper in kyla och låter den krypa ner i skaften hjälper nog ingen sockmängd i världen.

På så vis! Tyvärr ligger Luleå aningen för långt bort för mig. Det blir dyra kängor om jag ska åka från Mjölby för att handla. Men dessa kängor borde rimligen finnas i jaktbutiker här i närheten också.

Sockor i merinoull lär vara varma. Någon som har erfarenhet av dessa?

Publicerat

Jag kör med kängor då jag vet att jag ska gå mycket, och på vintern har jag nokian tuura vinterfodrad stövel. Dom funkar kanon på vintern och hitintills har jag inte frusit om fötterna. Jag brukar oxå ha dom då jag kör skoter. Och jag har varit ute och kört i 25 minus och jag har inte frusit om fötterna. Jag svettas oxå rätt mycket om fötterna men jag blir inte blött om fötterna. Jag har ett par funktionsstrumpor närmast foten och sen ett par ullstrumpor.

Jag har nyss införskaffat ett par strumpor i merinoull när en god vän gav mig det tipset. Dom kommer att testas hårt i vinter. Då det vankas mycket ripa eller i allafall försök till jakt på ripa.

Publicerat

Om man köper ett par Gore-Tex kängor för 2500-3000:- så kan man tro att dessa ska hålla länge men använder man dom dagligen el. i allafall flera gånger i veckan så ska man vara glad om man får ut två säsonger innan de läcker. Detta är min slutsats efter att ha provat olika sorter och lyssnat på andra under 10år. Jag köper numera inte de dyraste sorterna utan tittar i segmentet 1500:- - 2000:-. Vill man ha ngt som varar längre ska man ta ex. Lundhags utan Gore-Tex. Med rätt skötsel får man ut mkt mkt mer.

Erik

Publicerat

Har även jag ett par Alpina Trapper som jag köpte på Landbys i höstas. Dem har fungerat väl och jag kan helt klart rekommendera dem.

!trapper_web.jpg

Får enligt mig 4/5 i poäng... -_-

• 3 years later...
Publicerat

Lundhags är nog enda rätta om man vill ha kängor som håller men tyvärr så har ju även dom kvalitetsproblem :(

Publicerat

Lundhags är nog enda rätta om man vill ha kängor som håller men tyvärr så har ju även dom kvalitetsproblem :(

Har precis skaffat mina första Lundhags på 15 år. Det förra paret fick returneras tre gånger för ny läst då gummit sprack....

Å andra sidan överlevde sista lästen väldigt mycket slitage men avled efter allt för lite skovård när jag jobbade i Anderna.

Publicerat

Hej Kristin.

Kan rekommendera Gårdsman i Jönköping.

Dom säljer ut alla sina kängor nu till mycket bra priser.köpte själv ett par Chiruca kängor.

Publicerat

Köpte ett par HanWag Tatra Top GTx häromdagen. Wow känslan är grym. Behöver inte ens gå in dem. Perfekt stadga, torra, sköna och bra grepp. Tysk kvalitet rakt igenom. Dessutom kanonpris på Naturkompaniet. Har tidigare kört Lundhags och Graninge men detta är som att åka Mercedes.