Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viktig tråd på Robsoft som även berör Jaktsidan

Featured Replies

Publicerat

Det har varit rät lungt på Jaktsidan ett tag nu. Men ämnet är så viktig att jag även tar upp det här ändå

Ni som är Administratörer & Moderatorer bör läsa det jag har skrivit så att ni förtår ur mycke arbete det kan liga bakom en liten texst (Som någon uttryckte det)

Stavning?

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&t=80320

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare
Då får väl jag som troligen är en av dom som skriver sämst här beskriva hur det kan bli så här för mig och hur det blev på deta viset :?

Från ettan till sexan tilbringade jag svenskatimarna med att sita i ett anatt rum

Jag var ändå den enda som kunde läsa när vi började i 1an :shock:

Där var det meningen att jag skulle få hjälp. Men så blev det inte uttan det blev att spela spel under sexår med hjälplararen

Hur mycket svenska lärde jag mig på det :evil:

7-9an var jag så långt efter dom andra så att jag inte bryde mig om att ens försöka

Jag hade änå fyror och femor i kemi, fysik, slöjd, VET (vardagens ekonomi och teknik), idrot, musik och en trea i SO

Så jag hade hyfsade betyg när jag slutade

Efter att jag slutade skolan så undvek jag att skriva under 9 år

Man blir duktig på att undvika sitvationer där man måste skriva

På jobet använde jag bandspelare så att dom kunde ta betalt för mina job (repratör och konstruktör)

2002 blev det en stor förändring. Jag började att skriva här :)

Efter att ha läst allt som fans krivet på sidan ( Tog mig ca 24 tim att läsa igenom allt som fans krivet här)

Den 22 dec 2002 14:47 så skapade jag ett konto. Och skrev ca 900 inläg här

Någon gång under 2005-2006 började PK och språkpolisena märkas mer och mer på sidan tyvär

Melan 21 aug 2006 och 12 feb 2007 fick jag nog av desa (forumens BOTENSKRAP) :evil:

Sen var det 30 sep 2007 skrev jag sista inläget på ett helt år av dena andledningen

Nu undviker jag oftast inte att skriva

Även om det händer i bland att man har svaret på en fråga. Och då förfatar ett svar som jag raderar för att jag inte kan få till det begripligt

Jag ser att att det jag skrivit är är obegripligt för andra men kan inte se vad som är fel :P

Det tog mig ca 2 tim att skriva deta

Så vi som skriver dåligt har oftast anstängt oss mer än ni som har lät för att skriva

Mvh Anders Hj

Publicerat

Klokt skrivet. PREP

Vet inte hur det är på Robsoft, läser inte så ingående där men har tycker jag att vi har ganska god stämmning mellan språkpoliser och dyslexi ligan.

Själv ligger jag nog någonstans mitt mellan de båda lägren.

/Lasse

Publicerat

Bra att du för upp det i dager PREP.

Jag märker inget längre inga som kommer med kommentarer eller tillrätta visningar men dom flesta vet väll att jag stavar som en kratta sen kan det bero på att Firefox har rätt stavning så det blir väll inte så många fel :)

Sen är det som med dig PREP det tar skit lång tid o skriva ett sakligt o upplysande inlägg skulle vilja göra det men tycker att det är för jobbigt o tar för lång tid så det blir not löjligt inlägg i stället när jag skrev så lockar flex räv tog mig 1.5 dag o skriva men va faan det är bara o kämpa på :P

Mvh.

Publicerat

jag har åxå problem med skrivningen men tror nog faktist att det är dom som har fööör mycket fritid som gnäller hur det skrivs,fan bara man kan läsa det spelar det inte så stor roll :)

Publicerat
Bra att du för upp det i dager PREP.

Jag märker inget längre inga som kommer med kommentarer eller tillrätta visningar men dom flesta vet väll att jag stavar som en kratta sen kan det bero på att Firefox har rätt stavning så det blir väll inte så många fel :)

Sen är det som med dig PREP det tar skit lång tid o skriva ett sakligt o upplysande inlägg skulle vilja göra det men tycker att det är för jobbigt o tar för lång tid så det blir not löjligt inlägg i stället när jag skrev så lockar flex räv tog mig 1.5 dag o skriva men va faan det är bara o kämpa på :P

Mvh.

+1 där Flex

jg har oxå problem med att stava men som ovanstående talare så spelar det väl ingen roll bara det går att läsa

Publicerat

RESPEKT :)

Skitbra PREP!

Jag hör till dem som har förhållandevis lätt för att uttrycka mig men jag jag har flera i min närhet som sliter med dyslexi. Jag har sett på nära håll hur jobbigt det kan vara men hur mycket det går att uträtta om man bara ger sig sjutton på att det går trots svårigheterna.

Det är jättebra att de som tycker det är svårt ändå skriver, innehållet är det samma, det kan till och med vara så att det är vettigare inlägg om det har krävt en verklig insats att skriva det, det finns nog av ordbajsare som bara skriver för skrivandets skull. (jag kan gott känna mig skyldig) :P

Publicerat

Står på din sida PREP har själv inte den bästa stavningen och meningsuppbyggnad. Men känner inte av detta på jaktsnack.

Skriver först i Word ibland för att ha koll på stavningen men det blir inte så ofta nu.

Var ett problem på svjforum för en ca5-6 år sedan. I den vevan drog KJ igång Eftersöksgruppen då en del hade problem med stavningen och va en del taskiga på hopp på det forumet. Så problemet försvan när dessa personer kom med i Eftersöksgeuppen. En del på detta forumet tror jag var med i Eftersöksgruppen känner igen några av er.

Lasse

Publicerat
Står på din sida PREP har själv inte den bästa stavningen och meningsuppbyggnad. Men känner inte av detta på jaktsnack.

Skriver först i Word ibland för att ha koll på stavningen men det blir inte så ofta nu.

Var ett problem på svjforum för en ca5-6 år sedan. I den vevan drog KJ igång Eftersöksgruppen då en del hade problem med stavningen och va en del taskiga på hopp på det forumet. Så problemet försvan när dessa personer kom med i Eftersöksgeuppen. En del på detta forumet tror jag var med i Eftersöksgruppen känner igen några av er.

Lasse

Personligen ser jag inte stavning och sådant som ett problem. Är själv ganska allergisk mot ordpoliser i allmänhet.. själv skriver jag fort och fel..

Problemet kan bli att skriven text bara ger dig ett sätt att framföra ditt budskap. Om du pratar med någon , öga mot öga, så kan man som mottagare lättare tolka tonfall, kroppsspåk med mera ochg även fråga om man inte förstår.

Skriven text är väldigt lätt att misstolka och det kan i så många fall leda till missförstånd på helt fel grunder.

Det är starkt att ta tag i och berätta sådant. Respekt Prep!

Publicerat

Läste lite i länken men inte mycket, blir bara förbannad!

Är själv precis som PREP uppväxt med egen svenska lärare, satt och tragglade med d och b och försökte få kläm på vilken bokstav som drog resp bar bubblan eller vad hon nu orerade om. Stavar ffa kass tidvis men det verkar faktiskt bli något bättre, skriver väldigt mycket i jobbet och där granskas varje ord av någon så blir det galet där så får man på skallen..

Men för att återknyta till ämnet..

Var och en skriver efter förmåga och därmed punkt! Har man åsikter om någons förmåga att uttrycka sig så ska dessa åsikter stanna mellan öronen, här har de inte ett skit att göra. Sett vid något enstaka tillfälle att det blivit en del tjafs i ämnet här men upprinnelsen till det var inget illasinnat gnäll om taskigt språk så det kändes rätt ok trots allt..

Några av de inläggen jag såg i länken var riktigt trista, fy fan!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Läste lite i länken men inte mycket, blir bara förbannad!

Är själv precis som PREP uppväxt med egen svenska lärare, satt och tragglade med d och b och försökte få kläm på vilken bokstav som drog resp bar bubblan eller vad hon nu orerade om. Stavar ffa kass tidvis men det verkar faktiskt bli något bättre, skriver väldigt mycket i jobbet och där granskas varje ord av någon så blir det galet där så får man på skallen..

Men för att återknyta till ämnet..

Var och en skriver efter förmåga och därmed punkt! Har man åsikter om någons förmåga att uttrycka sig så ska dessa åsikter stanna mellan öronen, här har de inte ett skit att göra. Sett vid något enstaka tillfälle att det blivit en del tjafs i ämnet här men upprinnelsen till det var inget illasinnat gnäll om taskigt språk så det kändes rätt ok trots allt..

Några av de inläggen jag såg i länken var riktigt trista, fy fan!

Mvh!

Här börjar det bli intresant http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56...tart=20#p855312 av BengtBerg

Där efter ser man hur dom som dömde i början unan för unan får en försåelse för problemen

Mvh Anders Hj

Publicerat

Jag gick själv vad man kallade "klinik svenska" 1-6an och är fortfarande hel kass på att skriva vilket kanske märks :blush: Fördelen med dessa forum är att man får träna och sedan använder jag Firefox som är en god hjälp har inte det på jobbet och har väldigt svårt att skriva där för det är lite skamset att stava som en kratta. Sedan är problemet ofta att man inte kan förklara saker med text på ett bra sätt vilket kan göra mig irriterad på mig själv.

Dessutom skriver jag som en 7åring med penna och det är ännu jobbigare om man tvingas gör det

Jag läser gärna dåligt stavade inlägg av någon som har stor praktisk erfarenhet om ämnet som diskuteras än välskrivna inlägg som mest grundar sig vad någon läst sig till.

Publicerat

Det viktigaste på ett intresseforum är väl ändå inte hur man skriver utan vad man skriver!?!

Jag stavar själv lite som f.n ibland eftersom jag har varit utomlands så pass länge, men det är det nog ingen som dör av.

Jag hoppas verkligen inte att vi skall få se negativa språkpolis-inlägg här på jaktsidan. Det är vekligen inget vi tycker om här!!!

Mycket bra inlägg PREP! Tråkigt att du skall behöva göra det dock...

Och bara så att ni vet... 4 månader kvar till älgjakten!!!

Publicerat
Det har varit rät lungt på Jaktsidan ett tag nu. Men ämnet är så viktig att jag även tar upp det här ändå

Ni som är Administratörer & Moderatorer bör läsa det jag har skrivit så att ni förtår ur mycke arbete det kan liga bakom en liten texst (Som någon uttryckte det)

Stavning?

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&t=80320

Mvh Anders Hj

hej Anders,

Jag tycker det är bra att du skriver och berättar samt påminner om att stavning inte är det viktiga utan det som man försöker berätta.

själv slarvar jag bara med stavning men kan som du tycka att det inte ska spela så stor roll.

jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det men det viktiga för majoriteten av oss här är ju att du mfl delar med er av erfarenheter och kunnande och inte hur. det är viktigt att poängtera att ett inlägg verkligen kan rädda någon annans dag, sedan är formen för hur detta meddelas helt av underordnad betydelse.

det kan ju också vara enkla orsaker som små barn och stress som gör att stavning och meningsbyggnad blir fel.

Det som hade stört mig var om du blivit för hårt påverkad och slutat delta, detta hade varit onödigt och olyckligt.

Rent spontant tycker jag man kan be dem som klagar att dra dit solen inte lyser, dom deltar i forumet av fel anledningar.

mvh Kalle

Publicerat

har själv detta problem och utan automatiskt stavnings program på datorn så skulle det knappt bli något skrivet alls på datorn.

nästan alla män på min fars sida av släkten har detta problem med stavning.

Publicerat

PREP, Respekt!

Själv har jag ingen diagnos eller så.. men fick gå några år i hjälpklass.

Inget jag lärde mig nått på direkt.. vamest o "hänga gubbe"... <_<

Min egen handstil kan jag knappt läsa själv ens nu när man är 44.

Blandar fortfarande små o stora bokstäver om vartannat..

Men med datorns hjälp o ordbehandlingsprogram så har jag nog förbättrat en hel del på bara några år.

Men lik förbenat stavar jag alltid vissa ord fel först.

Får läsa igenom flertal ggr innan jag ser felen.

Ibland hinner man inte det o då blir de rätt knasigt..

Nu tycker jag de blir en massa fel på grund av datorns tangentbord..

Måste va fel på mina fingar oxå, alldeles för korta o tjocka antar jag..

Lite lik prinskorvar kanske :D

Publicerat

Nu vet jag säkert varför jag slutade skriva på robsoft. Har man inte annat att gnälla på än stavning? Jag tycker att det är bra gjort av dom som är dyslektiker att våga skriva offentligt eller våra kära grannar från både öst och väst som skriver här och berikar forumet med sina erfarenheter. Vissa saker är som med vädret, inget man kan göra något åt utan bara anpassa sig efter.

Publicerat

Jag tycker att den där tråden på Robsoft nog blev rätt bra till slut. Ett gäng egotrippade stavningspoliser fick bita i gäset till slut. Det finns ändå lite rättvisa i världen.

Det kanske märkligaste är att rättstavningspoliserna argumenterar som om de vore småbarn, som om de var befriade från ansvar. När man kände rättstavningspoliserna lite på pulsen i den tråden så gick de i försvarsställning och hävdade att de minsann hade RÄTT, som om det skulle befria dem från den ansvarskänsla som utmärker vuxna människor?

Ännu märkligare är det att dessa förståsigpåare inte ett ögonblick verkar ha begripit att det finns fler läsare av ett forum än den människan de klipper till. När en stavningspolis, på sedvanligt genomkorkat sätt, klipper till forumist X så finns det faktiskt ett gäng andra som drar sig tillbaka helt och som aldrig ens dyker upp i diskussionen. Varför lägga en timme på att formulera sina tankar i ett område när det bara innebär att man blir utskrattad av en snorvalp?

Nåja, jag har fått ett gäng PM på robsoftforumet från dyslektiker som alla säger samma sak, att de genom skolgång och arbetsliv har blivit itrummade att de inte skall yttra sig eftersom de inte kan garantera snygg stavning eller meningsbyggnad.

Jag föreslår nolltolerans mot dessa språkfascister på Jaktsidan. Kan man hoppas på att moderatorerna tar tag i detta då behov uppstår? Jag tror att många stavningspolser är ovana att korrigeras och att några tillsägningar kommer att bita bra.

Publicerat

Som moderator hoppas jag att det är en hel del som läser denna tråd och tänker till lite när de ska skriva nästan gång.

Personligen så skickar jag dessa språkpoliser en hälsning med nedan länk:

Fuck you!

Publicerat

Har själv svårt för detta med att stava rätt hadde svårt i skolan, tog flera år innan jag fick hjälp med min stavning.

Publicerat

Hör själv till den gruppen som alltid haft lätt för att uttrycka mig i skriven text, och jag skriver för det mesta "rätt", med undantag för vissa förkortningar och slangord. Det gör jag för att det är naturligt för mig, och för att min personliga åsikt är att det ser snyggare ut så. Det är mitt beslut och så gör jag. Om någon tycker annorlunda är det inget problem för mig.

Långa texter tycker jag kan bli tung- eller svårlästa om de saknar nån form av indelning (typ punkter & komman, eller stora bokstäver), men då läser jag långsamt. Om någon tar sig tid att skriva om sina erfarenheter eller frågeställningar så är det klart att de ska få göra det på det sätt de själva vill. Kvar för mig som läsare finns alternativen att läsa eller inte läsa. Alternativet att kräva att de ska skriva annorlunda för att jag ska få samma information paketerat annorlunda är rätt befängt... :lol:

Att sen dra paralleller till språket i tidningar och om kvaliten på språkundervisningen sjunker kan man ju sen diskutera, men jag ser inte vad den debatten har med språket på jaktsnack att göra :P

Publicerat

Jag har själv fått lära mej. Det har tagit sin tid men det har blivit bättre. Jag blev så trött på Dom kloka att jag satte mej och kopiera en bok på 435 sidor. Men det hjälpte.

Men jag blir fortfarande förbannad när någon klagar på att folk skriver illa. Eller inte kan fromulera sig på ett korekt sätt.

Det var som någon här på sidan har i sin signatur. Man får vara som man är när man inte blev som man skulle.

Det är det bästa jag läst på länge.

Mvh Sten-Åke

Publicerat

Jag vill minnas att vi haft en sådan episod här inne för ett bra tag sedan och vad jag vet så togs det tag i bra från moderatorshåll.

Tror dock det var före min tid som mod, men är inte helt 100% säker.

Skriver som jag alltid skriver om ämnet: Spela roll hur man stavar. Huvudsaken är att man skriver och delar med sig av sin kunskap/sitt intresse etc.!

Jag har mao inga större problem med detta. Skriver galet själv ibland och då har jag ändå rättstavningskollen på i ff <_<

Publicerat
  • Författare

Nu kanske och ni modratorer på forumet förstår varför det är viktigt för mig att trådar som raderas får ha kvar sin rubrik

Och en liten kort anledning till varför den raderas

Jag har ofta svår att söka på forumett att då sita i en eller två tim och söka efter något som inte fins är väldigt frutrerande :?

Har jag desutom skrivit i tråden så har jag lakt ner stort job som då är borta utan att jag vet varför

Mvh Anders Hj

Blev tvungen att skriva deta här oxå då jag mistänker att ni inte läste hela tråden på Robsoft

Då endel av er har anset att jag är gnälig når jag påtalat deta

Publicerat

Jag personligen har både läst hela robsoft-tråden och svarat i den.

Vet faktiskt inte om det går att radera en tråd i sin helhet och lämna kvar ursprungsinlägget, utan då får vi nog plocka bort inläggen manuellt och sedan editera ursprungsinlägget.

Vi försöker att pm:a om vi raderar en tråd, men det är bara den som starta tråden som får besked om det i så fall och det är heller inte alla gånger som det görs, så där kan vi helt klart bättra oss <_<