Publicerat Maj 3, 200916 yr Wachteltiken fick sina valpar idag. Skulle va 9 veckor på onsdag så lite tidigt va de nog. I fredags innan jag va hemma från jobbet tyckte frun o kidsen att tiken va stressad. Trodde de va dags men när jag kom hem så va hon precis som vanligt. Tempade o hon låg på 37.6 är nog ingen fara tänkte jag då. Hon va som vanligt nästan hela lördagen men vid nått tillfälle så trodde jag att de va på gång men hon är en tik som inte bäddar så det är lite svårt o veta. Möjligen kan hon tänka sig gräva gryt i trädgården. Tidigt i morse så va hon rejält på gång. Jag slumrade till igen men vaknade vid 4.30 av att hon garanterat slickade en valp. Upp o kollade o visst va det en tikvalp, dödfödd. Verkade väldigt mjuk och tillplattad, även huvudet var lite snett. ok, sånt händer tänkte jag o ställde in mig på att resten skulle komma ganska omgående. Tiken har haft kull innan o är säker med valpning o att sköta allt själv. tempen låg fortfarande på 37,5 Nu sov tiken och verkade rätt slö. Ringde vetrinären o på hans inrådan körde vi in till djursjukan direkt. Kom lagom in till 9 haket när deras helgjour går igång. Röntgen visade på 3 valpar till varav en låg dubbelvikt i bäckenet på väg ut. Vetrinären vågade inte ge utdrivningsdropp med tanke på risken att tiken skulle gå sönder om hon tvingades pressa ut valpen som såg rätt död ut på röntgen om man kollade noga. Det förbereddes för kjejsarsnitt omgående. Men tiken födde den dubbelvikta valpen, en röd hane, den narturliga vägen innan de han komma igång. Den kom ut med bogen och ena frambenet först, alltså viken där nånstans. Ja tiken har iallafall inga anatomiska fel eftersom hon kunde lösa problemet själv, sa vetrinären. Jo de är ju alltid nått.. Efter några minuter så kommer en valp till och den lever, en brunvit hane. Nu tog det en bra stund till så hjälpte de till med uttdrivnings dropp. Då kom en liten brun tik ut den levde men va lite svag. Tiken mår bra o de 2 valparna lever, hanen klipptes bakre sporrarna på o de gick åt 3 pers för o fixa det.. Han sket ner alla o de va tydligen lite bökigt.. Tikvalpen är bara hälften så stor som hanen. Är nu orolig som faen för tikvalpen som har sugreflexer men verkar inte va sådär sugen på att äta. 236 gram väger tiken nu o hanen väger 426g. Har fått mjölkersättning med hem för o stödmata tikvalpen. Har gjort sånt förut o det kan ju va lite knepigt. Frågan är hur länge klarar sig en liten valp om den inte äter? Har sett den dia en liten kort stund, då fick den lite hjälp av mig, medans hanen i princip äter så man nästan ser hur den växer... Har provat o lägga till tiken fler ggr, antingen är hon mätt eller så är det nått som inte stämmer. Faen de är nästan värre än o få egna ungar.. Nu är man på jobbet igen o kan inte göra så mycke annat än lämna över till resten av familjen. Dessutom måste jag nu göra väldigt många valpintressenter besvikna... Riktigt ledsamt.. Får ta tag i den biten i morgon. Ev vänta någon dag till o se hur det går med lilltiken. Usch vilken beslutångest jag har nu..
Publicerat Maj 3, 200916 yr Riktigt riktigt tråkigt att höra NS Lider med dig! Se till att tiken får så bra odds som möjligt nu att växa på sig, så mycket mer finns inte att göra. Kämpa på!
Publicerat Maj 3, 200916 yr Det går inte som man tänkt sig ibland, det viktiga är att tiken är kry, valpar kan hon få igen, se det som en engångs företelse.
Publicerat Maj 3, 200916 yr Författare Det går inte som man tänkt sig ibland, det viktiga är att tiken är kry, valpar kan hon få igen, se det som en engångs företelse. Jo de är sant. Har fått tips att sondmata men de är ju lite knepigt, gäller o va försiktig så man inte dränker valpen. Sen är jag väl av den uppfattningen att en valp som inte klarar sig själv ska tas bort. Valpen kryper iallafall in o värmer sig och verkar leta lite. Fast frun ringde precis o tyckte att lilltiken smackade så vi håller tummarna.
Publicerat Maj 3, 200916 yr Om du bara får tiken o äta så ska hon nog klara sig. Största problemet när valparna är så små o svaga är att dom oftast blir igäl klämda av tiken då dom inte har ork i gny ordenkligt. I min sista valpkull så va det en sån tik och henne fick vi igång o äta men tyvärr så låg mamman igäl henne då hon inte sa ett skit när man tog i henne eller inte heller ett knyst när hon blev klämd, räddade henne 3 ggr från tiken men han inte den 4 Hoppas det går bra med valparna
Publicerat Maj 3, 200916 yr NS-jag vet precis hur det är, har haft samma sak fast med katter, burmor, har en katt, Vita som jag handfödde till tre månaders ålder, om du är rädd att den lilla tiken inte får i sig adekvat kan du ge henne med spruta ett par gånger om dagen, du väger de små eller hur? Om du ger lite ersättning kommer du snabbt att se förbättringar i hennes status, det viktiga med kattungar är att rensa luftvägarna efter matning, med ett stadigt nackskinnsgrepp piper de rent luftvägarna, torde vara samma sak med hundvalpar. Slutligen, jag vet hur de här känns, man brister inombords, men som Pertan säger, det kommer fler kullar och tiken mår bra, slapp kejsarsnittet, fokusera på de som är med hemma hos er nu.. /Christian
Publicerat Maj 3, 200916 yr Författare Va hemma en vända o fick nog i valpen lite mjölkersättning. Hon låter o piper, letar som det verkar efter mat men fattar nog inte att hon ska öppna munnen.. stoppar jag in ett finger så suger hon utav h-vete. Så sugreflex finns, verkar som sagt som hon inte fattar att hon ska öppna munnen. Biter ihop rejält o är rätt knepigt o få in ett finger men när det väl är där så, smack! Snackade med lokale vet. nu o viktigast är ju råmjölken så nu ska frugan försöka mjölka ut lite i ett glas.. sen får vi se om vi får i valpen nåt av det. Skiter gör de iallafal så magen fungerar. väger har jag gjort o möjligen har den lille gått upp 10g men de är inte lätt o väga rätt när det handlar om sånna vikter. Kan ju inte gärna använda krutvågen..
Publicerat Maj 3, 200916 yr Tråkigt att höra Niklas, Hoppas att den lilla tiken börjar äta riktigt snart det låter ju lite som om hon är på gång. Har inga bra tips att dela med mig om så jag får vackert sitta hemma o hålla tummarna. /Lasse
Publicerat Maj 3, 200916 yr Va hemma en vända o fick nog i valpen lite mjölkersättning.Hon låter o piper, letar som det verkar efter mat men fattar nog inte att hon ska öppna munnen.. stoppar jag in ett finger så suger hon utav h-vete. Så sugreflex finns, verkar som sagt som hon inte fattar att hon ska öppna munnen. Biter ihop rejält o är rätt knepigt o få in ett finger men när det väl är där så, smack! Snackade med lokale vet. nu o viktigast är ju råmjölken så nu ska frugan försöka mjölka ut lite i ett glas.. sen får vi se om vi får i valpen nåt av det. Skiter gör de iallafal så magen fungerar. väger har jag gjort o möjligen har den lille gått upp 10g men de är inte lätt o väga rätt när det handlar om sånna vikter. Kan ju inte gärna använda krutvågen.. Prova om hon är mer intreserad av fingret när det är doppat i mjölk. Är det så så kan du försöka "tvångsmata" henne. Med det menar jag alltså att du tar valpen klämmer ut mjölk ur spenan på tiken o försöker lirka in spenan i munnen på valpen, det kan funka vet att jag gorde så med en valp ur min senaste kull
Publicerat Maj 3, 200916 yr En fråga bara är din tik lika intresserad av den lilla valpen som den stora ?
Publicerat Maj 3, 200916 yr Författare En fråga bara är din tik lika intresserad av den lilla valpen som den stora ? Jepp! Pysslar så in i h-vete med bägge. Ska jag fösöka hjälpa till osv så är hon där o slickar hela tiden. Lyfter man ur den ur valplådan så är det nogsam koll på vad man sysslar med. Varit hemma en sväng till och fick i den några droppar mjölkersättning. Mjölka tiken funkade inte alls, kom inte mer än ett par droppar hur vi än försökte. Men nog tycker jag lillvalpen är rund om magen nu så hon har någ fått i sig lite iallafall. Om det sen är mjölkersättning eller från tiken vet jag inte. Känns ändå inte sådär hopplöst. Få se vad morgondagen ger.
Publicerat Maj 3, 200916 yr Hade liknande problem när min tik valpade för 1,5 vecka sen. Va ett jäkla bestyr å få igång valparna då dom fått lite av narkosen tiken fick när dom snittade henne. 2 stycken strök med, 3 klarade sej. Vi hjälpte till att mjölka fram lite mjölk på tiken så att valpen får lite smak av det hela, sen är det bra att massera juvret när man får valpen att dia så det stimulerar tiken att "släppa" mjölken oxå. Hoppas det går bra Mvh W
Publicerat Maj 3, 200916 yr hoppas tiken klarar sig hon kan bli en special hund men en sjutusan saga bakom sig =) Håller tummarna för alla hundarna
Publicerat Maj 4, 200916 yr Usch vad jobbigt när det blir sådana komplikationer! Jag hoppas verkligen att det går bra!
Publicerat Maj 4, 200916 yr Min ringa erfarenhet säger att de valpar som visar en vilja att klara sig oftast brukar klarar sig och det verkar ju lite som den lilla tar för sig lite iaf? Trist som fn Nicklas.. Hoppas det går bra!
Publicerat Maj 4, 200916 yr Författare Börjar se ljuset i tunneln Grabben (12 år) har varit upp inatt vid 1 o försökt ge lite kosttillskott, jo frun va oxå med.. Äldsta dottern tog över i morse och lyckades få valpen o ta spenen som hanen valt ut.... ännu en Nu när jag kom hem så såg jag att liten själv kröp in o tog sig en tutte tikvalpen har iallfall inte minskat i vikt snarare ökat 14g eller nått. Hoppas de håller i sig. Hon är iallfall pigg o lever rövare om man lyfter upp henne på hushållsvågen.. Bävar för namnuppgörelsen hos ungarna... De har nu gnabbats i typ 20 timmar.... Nu är våndan om jag ska behålla tikvalpen själv...
Publicerat Maj 4, 200916 yr Tråkigt med komplikationerna! Men du fick i allfall två valpar om man ska se det possitiva i det hela Båda mina tikar gick tomma för en månad sedan Har dom bara sug reflex som du beskriver så brukar det gå att sätta dom på en spene och dom brukar komma igång på ett par dygn. Och kommer hon inte i gång dom närmaste dagarna så snacka med veterinären ibland när man har klämda valpar så kan när liggande valpar oxå bli klämda och få syrebrist Enlig vad man sagt till mig när jag haft liknande situationer. lycka till med valparna och kämpa på med den lilla
Publicerat Maj 4, 200916 yr Skickade iväg ett medelande som hunnit bli inaktuellt kompisen ringde medans jag skrev och redogjorde om en gris han skjutit i går Kul att den lilla är självgående då är det nog helt lugnt Hade Jensa
Publicerat Maj 4, 200916 yr Ja rackarns. Kul att du verkar få 2 som klarar sig i alla fall. Tror det här året går till historien som ett av dom mer valpsvåra. Massor av tikar som gått tomma alt. fått pyttekullar. Håller tummarna för fortsättningen!
Publicerat Maj 4, 200916 yr Börjar se ljuset i tunneln Grabben (12 år) har varit upp inatt vid 1 o försökt ge lite kosttillskott, jo frun va oxå med.. Äldsta dottern tog över i morse och lyckades få valpen o ta spenen som hanen valt ut.... ännu en Nu när jag kom hem så såg jag att liten själv kröp in o tog sig en tutte tikvalpen har iallfall inte minskat i vikt snarare ökat 14g eller nått. Hoppas de håller i sig. Hon är iallfall pigg o lever rövare om man lyfter upp henne på hushållsvågen.. Bävar för namnuppgörelsen hos ungarna... De har nu gnabbats i typ 20 timmar.... Nu är våndan om jag ska behålla tikvalpen själv... Härligt att höra att det verkar gå vägen med tikvalpen! Det var ingen kul läsning igår kväll, särskilt eftersom jag står på din lista över valpintressenter, men nu kan jag mer glädjas åt att allt efter omständigheterna gått bra med tiken och valparna. Att du ska behålla valpen själv - Glöm det! Mitt hem är mycket mer lämpat för en liten brun tik Hoppas fortsättningen också går bra nu när hon hitta till maten själv. / Jonas