Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gordon setter VS Breton

Featured Replies

Publicerat

Jag går i hundköpar tankar just nu då min jaktkompis är 7år och jag vill ha en kompis till henne samt en till hund helt enkelt..har haft trädskällare tidigare och har just nu en welsh..har sökt Nobs valpar men verkar omöjligt att hitta nått vettigt,så jag har börjat kika på dessa två raser som rubriken nämner..Gillar utsende och storlek på båda..

Nån som kan skriva lite erfarenheter om framför allt Gordon då det finns lite att läsa om Breton :D redan.

Publicerat

Har inte så stor erfarenhet av någon av dessa raser, men personligen skulle jag helt klart välja en Breton.

Ella här på forumet har kanske tips på kullar och hon vet väldigt mycket om rasen, så hör med henne.

Annars tycker jag du skall skaffa en vorsteh, fågelhundarnas nr:1 :D

Publicerat

Aldrig sett eller hört talas om en Breton som inte jagar men.... :D

Publicerat
  • Författare

ja bretonen är mysig,var i torneträsk 1maj och där träffa jag och welshen en breton valp,tog inte många sekunder så var vänskapen ett faktum B)

Jag jagar 100% i skog alltså tjäder och orre mest, har fått för mig att gordon är bättre där än bretonen, vad säga om detta??

Jimbola: jagar du mest i skog med din? stort sök?

Publicerat

Jag jagar nästan uteslutande i skog.

Blir väl 2-3 resor till fjälls/höst.

Tycker han anpassar söket efter underlag.

Går rätt lagom i skog men på fjället tar han ut svängarna lite ordentligare o visst tar de ngr timmar nere i skogen att återhämta söket MEN jag är av den tron att man kan lära jycken va som gäller var B)

Har funkat för mig och Zingo (min Bretonhane)!

Publicerat

Jagar mest i skog med mina bretoner. Båda hundarna har ett fint sök i skogen. Gamlingen(9år) kan vid vissa tillfällen sväva ut lite i mina ögon för mycket, men oftast har hon då fågeldoft i nosen så det vore egentligen fel av henne att inte följa den då! Men jag vet också att jag är lite "perfektionist" och när jag vet hur bra hunden kan prestera så förväntar jag mig att hon ligger på topp konstant :D

Lillskiten (strax över året gammal) söker i dagsläget kanonfint med väldigt bra kontakt i skog. För henne gäller det nu att lära sig detta jimbolo nämnde att anpassa söket så som min gamling gör så att vi får trevligt både på fjäll och i skog. Men det ser lovande ut hittills.

Vet många som jagar i skog med sin breton så JA dom är bra skogshundar. Visst finns det stortgående också, men jag jagar alltid in hunden i skog vilket gör att hunden får in ett trängre sök från början. Att få dem att söka ut mer när dom kommer på fjäll brukar inte vara ett problem......de är min syn på det hela iaf!

Publicerat
ja bretonen är mysig,var i torneträsk 1maj och där träffa jag och welshen en breton valp,tog inte många sekunder så var vänskapen ett faktum :D

Jag jagar 100% i skog alltså tjäder och orre mest, har fått för mig att gordon är bättre där än bretonen, vad säga om detta??

Jimbola: jagar du mest i skog med din? stort sök?

Jag jagar bara i skogen med min Breton Zakke!

Men det beror även på dåliga ripår, det var tänkt att prova fjälljakt i två år.

Var bor du? Bor själv i Boden men vi kan nog hitta någon i din närhet som har en trevlig hund.

Det bästa vore kanske att följa någon på en jakttur. Det behöver ju inte vara så märkvärdigt, men nu får vi inte släppa våra hundar. Det är kanske nu du vill köpa valpen? Och då får du väl lita på hörsägen!

Jag valde Breton! Men har inte jagat med någon setter.

Tror du blir nöjd med en Breton!!!

Publicerat

Själv är man väl kanske lite partisk i frågan :wub:

...men jag har nog träffat fler Gordonsettrar än Breton:er i mitt liv, och det jag uppmärksammat är att alla de med Gordon verkar ha lite problem med lydnadsbiten. Nu vet jag ju inte om detta bara är oturligt nog just de här ägarna, men jag har hört på många andra håll att det kan va lite problem med vissa saker.

Vad jag tänker på är apporteringen, lugn i flog osv.

Nåja, själv har jag en Breton som senast igår sprang efter en lyftande duva nästan 1km. Sket fullständigt i mina kommandon...så jag ska väl bara vara tyst egentligen!! :wub:

"...men jaktlusten är det inget fel på!" ....som gråhundsägarna säger då de inte lyckas kalla hunden från ståndskallet! :(

Men ska sanningen fram så har jag sneglat på Gordon både en och två gånger. Det är jäkligt fina hundar till utseendet!

Publicerat

Stackars olkis ....... frågar om skillnaden mellan dessa två raser och då speciellt gordon för det finns ju en bretontråd med rätt mycke info..... vilka hittar hit, jo personerna med breton ;)

Ok med undantag av en person som inte riktigt hittat rätt än och fortfarande håller sig till jätteråttorna :lol:

Nog borde det väl finnas nån gordonmänniska också här inne? :P

Jag har väldigt lite erfarenhet av Gordon. Snygga hundar i mitt tycke! Har varit på ett par prov där några gordon startat och det har varit blandat resultat, men vi vet ju alla hur det är med jaktprov och vilka faktorer som spelar in och kan ställa till det där!

Känner en gordon som hade nån klosjukdom som tydligen kan drabba rasen. Väldigt otrevligt för både hund och människorna som fick se hunden lida och konstant måsta medicineras för att sedan komma fram till beslutet att hunden lider för mycket så dom var tvungen ta bort hunden i förtid.

Men som med allt annat inom avel så kollar man noga upp linjerna bakåt så är förutsättningarna för att få en bra valp både mentalt, hälsomässigt, jaktligt och utseendemässigt bra oavsett ras!

Lycka till med ditt valpköp!

Publicerat
  • Författare

åhh ja det är inte lätt detta med hundköp!! Men om man jämför breton mot gordon i form av rastlöshet,är breton en lugnare hund hemma eller??

Min kusin har en irländsk setter och den har lite olika bokstavs kombinationer :rolleyes: vill ju inte ha en hund som river lägenheten bara den blir ensam en stund..Min welsh var ju jäkligt vild tills den var 3år så jag både vet och förstår att "hängöron" hundar är lite vildare och kräver mycket tid å träning..Jag jagar ju otroligt mycket på höstarna samt att jag fiskar mycket på vårvinter/sommaren och då får ju givetvis vovvarna följa med..

Sen undrar jag om svansen på bretonen,är den kort via avel eller finns dom med fullängd så att säga??

Mvh Anders

ps tack för alla synpunkter som jag fått!

Publicerat
Sen undrar jag om svansen på bretonen,är den kort via avel eller finns dom med fullängd så att säga??

De har allt från hellång svans till ingenting från födsel i samma kullar dessutom.

Ang rastlöshet så e de ju fågelhundar vi pratar om.

Tycker dock att min hane lärde sig otroligt snabbt att hemma e de lugn o ro som gäller.

Har dessutom lämnat honom hemma med katten (innekatt) hur ofta som helst utan problem o barnen har alltid varit på golvet utan problem.

Blir nog som du gör de till skulle jag vilja säga.

Publicerat

Jag har en gordonsetter o är inne på min andra engelsksetter. Mina hundar har mycket "motor" o jaktlust. Jag jagar mest skogsfågel o det fungerar bra. Men dressyr är färskvara o ju mer jaktlust desto kortare "bäst-före-datum" :( . Mina hundar är härliga familjehundar som är lugna o trygga inomhus o full fart på ute. I min fågelhundsklubb ( http://www.efhk.no ) finns många mycket duktiga skogsfågelhundar,de flesta är gordonsettrar. Jag tror att om man väljer valp efter hundar med skogsmeriter före högfjällsmeriter, så har man nog större förutsättningar att få en bra skogshund oavsett ras. Jag fick min gordontik som 2årig omplacering pga. att hon inte funkade med den andra tiken. Hon är en härlig hund med stor jaktlust, lyhörd, samarbetsvillig och en duktig apportör. Jag kommer att välja gordonsetter nästa gång också :wub:

Lycka till!

Publicerat

Hade inte min sambo trillat över en artickel om Gordon så hade det nog varit den rasen jag ägt idag :wub:

Tydligen stog det ngt om att de har en förmåga att försöka sätter sig över just kvinnor (rangordning eller nå).

Har man en kattälskande sambo som inte var så inne på hundköp så räckte det för att byta ras till Breton.

Vilket jag inte för en sekund ångrat.

Enligt hörsägen är just Gordon den av Settrarna som jagar sämst (procentuellt).

Finns det ngn sanning i det?

Kanske känsligt fråga men jag är nyfiken av naturen!

Publicerat
Hade inte min sambo trillat över en artickel om Gordon så hade det nog varit den rasen jag ägt idag :D

Tydligen stog det ngt om att de har en förmåga att försöka sätter sig över just kvinnor (rangordning eller nå).

Har man en kattälskande sambo som inte var så inne på hundköp så räckte det för att byta ras till Breton.

Vilket jag inte för en sekund ångrat.

Enligt hörsägen är just Gordon den av Settrarna som jagar sämst (procentuellt).

Finns det ngn sanning i det?

Kanske känsligt fråga men jag är nyfiken av naturen!

Publicerat

Är inte så bra på det här med dator. Försökte svara på förra inlägget men det blev visst fel.

Vet inte vilken av settrarna som är bästa jakthunden. Har träffat flera gordon o Es än irländare som presterat "fågel i säcken" under jakt,men då känner jag också fler av de raserna. Om man tittar på jaktprovsstatestik från de senaste åren,så ligger gordon i samma nivå som engelsk o irländsk setter när det gäller premieprocent.

Publicerat
  • Författare
De har allt från hellång svans till ingenting från födsel i samma kullar dessutom.

Ang rastlöshet så e de ju fågelhundar vi pratar om.

Tycker dock att min hane lärde sig otroligt snabbt att hemma e de lugn o ro som gäller.

Har dessutom lämnat honom hemma med katten (innekatt) hur ofta som helst utan problem o barnen har alltid varit på golvet utan problem.

Blir nog som du gör de till skulle jag vilja säga.

he he lustigt det där hur dom kan ha svans å inte svans i samma kull..Jag gillar ju svans så det kommer vara ett krav..Ang rastlöshet så verkar ju båda raserna vara som min welsh och då är det ju inga problem då hon är en mysgris hemma och när vi är på äventyr så är hon en "fågelhund" verkar som min erfarenhet att om man myser mycket med hundarna så är dom lungna hemma..

Jimbolo: Har faktiskt läst samma artikel som din tjej,och har inte vågat visa den för min tjej <_<

Publicerat

Det som skulle avgöra att jag välver Bretonen före en Gordon är storlek, smidighet & att jag läst om allt för många gordons som har klolossning, vill inte riskera jakten för att hunden börjar tappa klor. Sen är jag ingen setter-kille alls heller för visso.

Publicerat
Det som skulle avgöra att jag välver Bretonen före en Gordon är storlek, smidighet & att jag läst om allt för många gordons som har klolossning, vill inte riskera jakten för att hunden börjar tappa klor. Sen är jag ingen setter-kille alls heller för visso.

Smidighet??? Kan du säga det till min Troy då han river ut allt runtomkring sig. Har ingen koll på kroppen överhuvud-jävla-taget!! ...eller egentligen är det nog ivern som tar överhand.

Sedär...ingen Vorsteh nästa hund då? :rolleyes:

Publicerat
Smidighet??? Kan du säga det till min Troy då han river ut allt runtomkring sig. Har ingen koll på kroppen överhuvud-jävla-taget!! ...eller egentligen är det nog ivern som tar överhand.

Sedär...ingen Vorsteh nästa hund då? :D

Haha, Vorsteh har en speciell plats i mitt hjärta, tål hårdat tag. Jag är lite för burdus i mitt sätt för en skakig setter, tror jag iaf... Har inte haft nån. Ska jag vara ärlig så finns det Bretoner som imponerat på mig! :wub: Men skulle det vara så att jag skulle ta en valp i dagsläget så skulle jag troligen falla tillbaka på Vorsteh igen, då jag vet vad dom går för & att jag passar ihop med rasen, större chansning att byta ras. Men tanken har slagit mig, både då det gäller Breton & Kleiner Münster.

Publicerat

Bretonen verkar vara en fin hund.

Men är inte en Vorsteh ett alternativ?

Själv hade jag lätt köpt en Vorsteh valp av Seger, synd bara att de kom en massa saker ivägen för ett köp...

Publicerat
Haha, Vorsteh har en speciell plats i mitt hjärta, tål hårdat tag. Jag är lite för burdus i mitt sätt för en skakig setter, tror jag iaf... Har inte haft nån. Ska jag vara ärlig så finns det Bretoner som imponerat på mig! :P Men skulle det vara så att jag skulle ta en valp i dagsläget så skulle jag troligen falla tillbaka på Vorsteh igen, då jag vet vad dom går för & att jag passar ihop med rasen, större chansning att byta ras. Men tanken har slagit mig, både då det gäller Breton & Kleiner Münster.
Du hade behövt träffa min Setter...
Publicerat
Du hade behövt träffa min Setter...

Det kanske jag borde, jag har allt för lite erfarenhet av engelsk/irländsk setter egentligen för att kunna yttra mig, men jag som de flesta fastnar vid den ras som man lyckas med första ggn.

Publicerat

Hej,

Jag har två Gordon Settrar, och har delade erfarenheter (pga omständigheter i införskaffande). Först ska jag väl säga att ingen av dessa har haft några medicinska problem samt att ingen av dom lärde sig apportera med någon spontanitet (man får helt enkelt visa dom, tvångsapport).

Den ena Gordon är lite autistisk :D (jag tog emot henne vid 2 1/2 års ålder och har aldrig fått till ett bra samarbete), dvs den lever i sin egen värld, medan den andra vill vara till lags i alla situationer (hämtades som valp), bägge är fantastiska sällskapshundar.

Jag tänker lämna den "autistiska" Gordon därhän och enbart fokusera på den lyhörda, mest för att jag inte hade möjlighet att påverka den andra från valpstadiet.

Jag har sett min bättre Gordon prestera så att mina vänner med andra Settrar men framför allt mina vänner med Vorsteh stått med hakan vid knäna och gröna av avund (inget skämt), så att Gordon generellt skulle vara en underpresterare stämmer inte alls, för övrigt har jag sett siffror som pekar på att just den irländska av alla settrar skulle vara den jaktligt sämsta, vilket föranleder min nästa mening.

Vad säger man om alla dessa jämförelser? - Skitsnack! Hundar är individer och man kan inte hålla en ras framför en annan, oavsett det är en Breton, Setter eller Vorsteh. Det hela beror på hur mycket tid du lägger på träning och hur bra kontakt du kan etablera med hunden.

Jag skjuter i genomsnitt ett 30 tal gråfåglar per år framför min Gordon och dessutom en hög med ripor, och har så gjort de senaste 3 åren. Hon kan stå lugnt och sansat upp till 5 minuter i väntan på att jag ska komma fram till henne, dessutom är hon mycket lyhörd på kommandon. Nu tränade jag henne i och för sig dagligen under hennes valpår (jag var permitterad och arbetslös), vilket har gett ett fantastiskt resultat. Men, vill du ha en hund som redan från början visar bra attityd och ett bra fågelarbete köp en Gordon.

Mvh/ Roger

• 8 months later...
Publicerat

Jag jagar både med gordonsetter och med breton. Jag anser som tidigare inlägg att det inte finns någon bättre ras än andra. Alla hundar är individer. Hade en ras varit bäst hade alla haft en sån.

Fördelen med Breton är att den är liten och smidig, utan att tappa snabbhet. Det är lättfödd och tappar inte hull och ser ut som ett staket efter en intensiv jakt/träningsperiod. Gordonsetter är en större hund och kräver mera mat och har en tendens att falla ur lättare under perioder med extrem träning. Svårt att få dom att hålla hull ordentligt då, man får mata så himla mycket.

Fördelen med Gordonsetter är att de tillhör en större klubb och att det därmed finns mera aktiviteter/jaktprov/utställningar/träningar för de engelska hundarna. Bretonklubben är en så liten klubb att de är begränsat med träningar/orov osv + att det är långa avstånd till träningarna/proven många gånger.

• 7 months later...
Publicerat

Hejsan!

Ser att denna tråd legat nere ett tag, men gör ett försök och ser om ni vaknar <_<

Jag är intresserad av en Breton nämligen. Jag kommer syssla med agility, lydnad och olika typer av sök/spårning.

Tänkte höra med er om någon av er hört talas om en Breton som går agility? Jag tror att de borde gå eftersom de är smidiga, snabba och lättlärda.

Jag är inte intresserad av jakt, men min pappa har jagat i många år med våran nuvarande Petit Basset Griffon Vendeen.

(Bilder på henne finns på min blogg: www.beatriceswe.blogg.se)

Så om nu min hund i framtiden skulle kräva att jaga, så kommer jag kunna erbjuda den det :lol:

Samtidigt vill jag åtminstonde prova på allting och se hur bra hunden är för sin ras, så jakt SKA provas på.

Tror ni att en Breton skulle passa mig?