Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det är kanske slut med fjälljakten snart

Featured Replies

Publicerat

På måndag lämnas en stämnings ansökan in till Gälivaries tingsrätt. Om staten säljer jaktkort för småvilts jakt ovan Odlingsgränsen.

Samerna har varit imot småviltsjakten enda sen början. Om dom förlorar i Sverige så kommer dom att vända sig till Europa domstolen.

http://norran.se/nyheter/akommuner/article286129.ece

Publicerat
På måndag lämnas en stämnings ansökan in till Gälivaries tingsrätt. Om staten säljer jaktkort för småvilts jakt ovan Odlingsgränsen.

Samerna har varit imot småviltsjakten enda sen början. Om dom förlorar i Sverige så kommer dom att vända sig till Europa domstolen.

http://norran.se/nyheter/akommuner/article286129.ece

Suck! När och var ska detta sluta!? Nu får de ju ge sig....Samerna äger inte fjällen! De kan inte hävda att de var där först och de ska ha särskilda rättigheter! Vi bor i sverige och där ska vi ha samma rättigheter, och ska man hårddra detta så var samerna inte först, utan nomaderna :P .

Publicerat

Tror inte detta kommer att förändra något är något skulle var väldigt konstigt om man tillåtet jakten på felaktiga grunder i 16år.......

Tror detta mest är ett spel för att försöka sätta myror i skallen på oss jägare och dem ansvariga på länsstyrelsen men det lär väl kosta en slant vilket kunde användas till viktigare saker tycker jag.

Publicerat
Tror inte detta kommer att förändra något är något skulle var väldigt konstigt om man tillåtet jakten på felaktiga grunder i 16år.......

Tror detta mest är ett spel för att försöka sätta myror i skallen på oss jägare och dem ansvariga på länsstyrelsen men det lär väl kosta en slant vilket kunde användas till viktigare saker tycker jag.

Ja, jag hoppas verkligen du har rätt! Det låter ju sunt det du säger.

Publicerat
  • Författare

Står lite mer nu.

http://norran.se/nyheter/akommuner/article286339.ece

Sen ser man ju vissa komentarer av folk som har noll koll som vanligt, men så är det typ oftast när skeå borna som läser Norran ska komentera nått.

Publicerat

nedläggning av rennäringen och inför renjakt... de hade varit nått

Publicerat

lånar tråden lite... vet någon när lapparna..ursäkta renskötande samer ska ha flyttat sina Tamdjur från kusten efter att dom ätit sig feta och trampat sönder plantor... är de 1maj eller... dom verkar ju inte bry sig så hårt om Sina djur... de dräller ju om kring renar överallt... å snart kalvningsdags... hippsvipps har den nån annans märkningen i örat..eller råkar ut nå nå annat tråkit.. sen stör de ju jakten med en massa renar på älgmarkerna som inte hör hemma här utan i någon renskötande sames fuse.... tvungen att skriva av mig lite.....

Publicerat
lånar tråden lite... vet någon när lapparna..ursäkta renskötande samer ska ha flyttat sina Tamdjur från kusten efter att dom ätit sig feta och trampat sönder plantor... är de 1maj eller... dom verkar ju inte bry sig så hårt om Sina djur... de dräller ju om kring renar överallt... å snart kalvningsdags... hippsvipps har den nån annans märkningen i örat..eller råkar ut nå nå annat tråkit.. sen stör de ju jakten med en massa renar på älgmarkerna som inte hör hemma här utan i någon renskötande sames fuse.... tvungen att skriva av mig lite.....

Jag har för mig att efter den 30 april så ska dom inte vara söder om järnvägen mellan Boden - Haparanda, men det bryts ju varje år. Dom lyckas aldrig samla ihop flockarna till dess och sedan blir det alltid strörenar kvar här nere.

http://bd.lst.se/rennaring/Startpage.aspx

Publicerat
Jag har för mig att efter den 30 april så ska dom inte vara söder om järnvägen mellan Boden - Haparanda, men det bryts ju varje år. Dom lyckas aldrig samla ihop flockarna till dess och sedan blir det alltid strörenar kvar här nere.

http://bd.lst.se/rennaring/Startpage.aspx

Jo du har helt rätt efter den 30 april är det förbjudet för renar söder om järnvägen Boden-Haparanda

Förresten kommer du ihåg att det ett år gick så långt att de fick skjuta renar i bl a Bjumisträsk vilket år det var kommer jag inte ihåg men det har hänt iaf.

Det borde verkligen vara fri jakt på ren from den 1 maj

eller som samerna brukar säga/uttala sig: när en ren blir riven av ett rovdjur då är renen ett tamdjur men när renen gör skada i odlingar/grönsaksland o dyl då är den ett vilt djur så fy f.n vilken moral de har..................

Publicerat
Jo du har helt rätt efter den 30 april är det förbjudet för renar söder om järnvägen Boden-Haparanda

Förresten kommer du ihåg att det ett år gick så långt att de fick skjuta renar i bl a Bjumisträsk vilket år det var kommer jag inte ihåg men det har hänt iaf.

Det borde verkligen vara fri jakt på ren from den 1 maj

eller som samerna brukar säga/uttala sig: när en ren blir riven av ett rovdjur då är renen ett tamdjur men när renen gör skada i odlingar/grönsaksland o dyl då är den ett vilt djur så fy f.n vilken moral de har..................

Ok!

Menar du Töre- Bjumisträsk el. det som är efter Björkforsvägen? Nej, jag minns inte det!

Instämmer med fri jakt på ren från 1 Maj!

Då är det ingen som vill kännas vid dom när dom springer runt i trädgårdar m. m. Vi har ju arbetsledaren för Kalix Sameby i vårat jaktlag så det är bara att slå honom en signal så kommer han om det uppstår något problem. :wub:

Publicerat
Ok!

Menar du Töre- Bjumisträsk el. det som är efter Björkforsvägen? Nej, jag minns inte det!

Instämmer med fri jakt på ren från 1 Maj!

Då är det ingen som vill kännas vid dom när dom springer runt i trädgårdar m. m. Vi har ju arbetsledaren för Kalix Sameby i vårat jaktlag så det är bara att slå honom en signal så kommer han om det uppstår något problem. <_<

Efter Björkforsvägen men det kanske var före din tid............

Publicerat
Efter Björkforsvägen men det kanske var före din tid............

Ok! Jag har hört något om det, men jag minns inte om det var före el. efter mitt intåg. Jag var här i Kalix -90!

Publicerat
Ok! Jag har hört något om det, men jag minns inte om det var före el. efter mitt intåg. Jag var här i Kalix -90!

Nästan säker på att det före 1990 men men jag kan ha fel..... nåväl nog om detta vi är överens om renars icke vara iaf :D

Publicerat

Dom blir ju bara arg om man påpekar att dom glömt halva flocken på öarna mellan pite å ske. De hände oss för nåra år sedan. Men betet räcker väl inte till :mellow:

Publicerat
Nästan säker på att det före 1990 men men jag kan ha fel..... nåväl nog om detta vi är överens om renars icke vara iaf :mellow:

Ok! Ja, det kan vi säga!

Publicerat
Nästan säker på att det före 1990 men men jag kan ha fel..... nåväl nog om detta vi är överens om renars icke vara iaf :mellow:

Ok! Ja, det kan vi säga!